AMD Athlon 200GE Boxed

Specificaties AM4 socket • Dual core @ 3,2GHz-3,2GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Athlon 200GE Boxed Review

jetspiking 25 januari 2019, laatste update op 25 januari 2019, 1.284 views Product gekocht

AMD Athlon 200GE Boxed

Deze processor koop je vooral als budget processor die niet teveel aan hoeft te kunnen. Ideaal voor browsen, Office, Netflix of een simpel spelletje.

Pluspunten

• Mooie verpakking en luxe uitstraling
  • Relatief snel voor een processor van €55
  • Moederborden met socket AM4 en ondersteuning voor Raven Ridge zijn zeer goedkoop te verkrijgen
  • Ideaal voor browsen, Netflix, Office of eenvoudige (oude) games
  • Relatief sterke interne GPU in vergelijking met HD Graphics
  • Goede koeler (blijft koel en stil)
  • Valt goed mee te gamen i.c.m. GTX1050(ti) of GTX1060

Minpunten

• Niet geschikt voor de nieuwste games of zware taken (indien er geen toegewijde GPU is aangesloten)
  • Niet overklokbaar*

AMD Athlon 200GE recensie

Het is ongeveer 19 jaar geleden voor AMD met zijn eerste Athlon processor op de markt kwam, daarna zijn er diverse AMD Athlon processoren uitgebracht waarvan de voorheen laatst Athlon uitgebracht werd in 2013. De laatste jaren is het stil gebleven omtrent de naam Athlon, tot vorig jaar ineens de Athlon 200GE processor aangekondigd werd, gebaseerd op de Zen architectuur onder codenaam Raven Ridge. De AMD Athlon 200GE is een APU, wat wil zeggen dat er ook een interne grafische kaart aanwezig is wat de bouw van een computer nog goedkoper kan maken. De AMD Athlon 200GE moet het opnemen tegen de Intel G4900, die rond dezelfde prijsklasse zit.

Ik heb deze APU aangeschaft omdat ik een goedkope test pc wilde bouwen die wel gewoon Netflix, YouTube of simpele games moest kunnen runnen. Ik kon kiezen voor Intel of AMD, maar wegens de prijzen en handelswijze van Intel besloot ik de AMD processor aan te schaffen. In deze recensie hoop ik een duidelijk beeld te kunnen geven van de prestaties en wat je exact van deze budget processor kunt verwachten. Dit zal ik toelichten met benchmarks, game tests en alle eigen ervaringen.

Niet alleen de processor wordt getest in deze recensie, maar ook de interne grafische kaart. Ik zal deze prestatietesten scheiden onder het kopje benchmarks zodat je de grafische testen kunt overslaan indien je toch van plan bent een toegewijde (dedicated) grafische kaart aan te schaffen, wat - afhankelijk van de grafische kaart - zorgt voor betere game prestaties.

Specificaties

In de specificatielijst kun je onder andere "unlocked" zien staan. Dit betekent dat de processor officieel niet overklokt kan worden, nu zijn er situaties te vinden waarin dit wel kan, ook met deze Athlon processor is dat het geval. Dit kan met een aantal moederborden die ondersteuning bieden voor de Agesa 1.0.0.6 update, waardoor de processor in één keer wél overklokbaar is. Helaas is dit niet het geval bij de A320M chipset.

Zelf schrok ik wel een beetje van de temperatuur die AMD als maximum opgaf, maar ik kan je verklappen dat de processor daar bij lange na niet in de buurt van komt.

Wat eigenlijk direct opvalt is dat deze budget processor over 2 cores en 4 threads beschikt. Dat geeft deze processor sowieso een belangrijk voordeel mee tegen de Celeron G4900, die maar 2 threads heeft. Daarnaast is de Athlon 200GE zuiniger dan de Intel Celeron (54W tegen 35W), waardoor eigenlijk de reden om een Celeron van de concurrent aan te schaffen vervalt.

AM4 blijft voorlopig (tot 2020) de standaard, dus later upgraden naar een snellere processor kan altijd, zonder dat direct alle onderdelen vervangen moeten worden.

Mocht je het willen weten, het totaalbedrag van alle onderdelen - dus ook de behuizing - betreft slechts €230.

Uitpakken en plaatsen op moederbord

De AMD Athlon processor komt in een aantrekkelijk doosje wat er netjes uit ziet voor een processor van rond de 55 euro. Aan het doosje kun je direct al aflezen dat de processor beschikt over een interne grafische kaart, waardoor er geen toegewijde grafische kaart gekocht en gemonteerd hoeft te worden.

Als het doosje opengemaakt wordt komen we de processor, handleiding en koeler (met vooraf aangebrachte pasta) tegen.

De processor zit weer in een afzonderlijk doosje verpakt, in dit doosje zit ook een sticker met het logo van AMD Athlon en een sticker met het Radeon Vega Graphics logo. Een leuke toevoeging om op de behuizing te plakken.

De handleiding betreft een snelle gids hoe de koeler geïnstalleerd moet worden (handleiding voor alle type koelers, dus niet alleen stock koelers). Handig indien je Intel of een ander type koeler gewend bent. De AMD stock koeler wordt immers weer anders gemonteerd.

AMD levert ook bij deze processor weer zijn eigen koeler mee.

Nu de processor uitgepakt is kan deze geplaatst worden op het moederbord. Let hierbij op de richting van het gele pijltje op de processor. Het plaatsen van de processor en koeler duurt ongeveer 5 minuten. Je hoeft niet met een pasje / spateltje de koelpasta uit te gaan smeren of iets, dit doet de koeler voor je terwijl je deze plaatst en vergrendeld (tegen de CPU aan drukken en vastzetten).

Overigens heeft het moederbord wat ik gebruik geen HDMI of DisplayPort, maar VGA. Dit werkt nog steeds prima, maar natuurlijk kun je bij een ander (duurder) moederbord gewoon de HDMI of DisplayPort uitgang gebruiken.

Benchmarks

Voor het benchmarken zijn de laatst beschikbare chipset drivers en graphics drivers geïnstalleerd van de moederbord fabrikant en AMD website. Tijdens het benchmarken bleek de maximum temperatuur gelijk te zijn aan 42 graden Celcius. Dat is (meegenomen dat het hier een AMD + stock koeler combi betreft) netjes, zeker omdat de voorgaande FX en A serie processoren hier ver boven uit konden steken.

Wat wel direct opvalt aan de koeler is de snelle opwarming en afkoeling. Door het kleine oppervlak van de koeler wordt de koeler vrij snel warm en vrij snel koud. In principe is dat kleine oppervlak bij normaal gebruik / gamen geen probleem, mits je niet gaat overklokken. In dat geval wil je een zo groot mogelijk oppervlak zodat de lucht zoveel mogelijk warmte kan afvoeren.
CPU benchmarks

GPU mark van Passmark

UserBenchmark
GPU: AMD RX Vega 3 (Ryzen iGPU) - 6.9%
GPU: AMD RX Vega 3 (Ryzen iGPU) - 7%

Heaven benchmark (FPS = gem / avg)

Valley benchmark (FPS = gem / avg)
Game benchmarks interne GPU
Just Cause 2 Full HD

Tomb Raider Full HD

Tomb Raider 720P

Uit verschillende tests blijkt de processor niet erg krachtig, maar wel krachtig genoeg om games te spelen zoals Fortnite, Minecraft, Counter Strike Global Offensive, Chivalry Medieval Warfare, etc op lage instellingen te runnen. Indien je de resolutie verlaagt naar 720P zijn de games omstreeks de 60fps te spelen.

Ook heb ik For Honor geprobeerd te runnen, dit was "speelbaar", mits je eigenlijk alles naar de lage instellingen brengt en de resolutie flink omlaag gooit (lager nog dan 720p door een renderresolutie van 25%). Hierdoor wordt het beeld wel erg blokkerig en is de game-ervaring matig. Ik zou daarom ook nieuwere games afraden en het houden bij simpele games indien je geen toegewijde grafische kaart in het systeem wilt zetten. Hieronder kun je het resultaat zien van de instellingen. Het systeem kon de game spelen omstreeks de 45 fps met framedrops naar 30, en af en toe zelfs lager.

Overklokken

Ondanks dat de Athlon 200GE eigenlijk niet overklokbaar hoort te zijn blijkt dat met de BIOS update van Agesa 1.0.0.6 de CPU wél overklokbaar is, mits je beschikt over een compatibel MSI moederbord. Weet dus dat dit met de A320M chipset geen optie is. Hierdoor heb ik geen overklok tests kunnen uitvoeren en is dit voor mij niet te controleren. Daardoor ben ik voorlopig gelimiteerd op de snelheden beschreven bij de benchmarks.

Er is op internet te vinden dat met de stock koeler de processor redelijk te overklokken valt, maar draai dan in ieder geval een programma zoals Prime95 of Powermax en houd hierbij nauwkeurig de temperatuur in de gaten.
Fabrieksinstellingen
Tijdens het draaien van Powermax bedroeg de maximale temperatuur met de fabrieksinstellingen en stock koeler 52 graden Celcius, dit was met de CPU maxer en GPU maxer tegelijkertijd aan. Zelf houd ik een maximale temperatuursverhoging van 15% aan, zelf zou ik dus stoppen met de overclock bij een maximale temperatuur van 60 graden, of op dat moment een betere koeler aan te schaffen.

Aangeraden moederbord

Zeker omdat je hier te maken hebt met een budget processor kun je het beste ook kijken naar een budget moederbord. Indien je niet wilt overklokken kun je kijken naar de A320m moederborden, die vaak voor minder dan €50 verkocht worden. Indien je wel wilt overklokken kun je kijken naar moederborden die beschikken over de B350 of B450 chipset, bij voorkeur van MSI, omdat het daarbij duidelijk is dat die kunnen overklokken. Wel gaat het bedrag van het moederbord dan met ongeveer 50% omhoog.

Zoals eerder benoemd heb ik gekozen voor de budget Asrock A320m-DVS-R3.0, die nog niet direct budget overkomt kijkend naar het gehele bord (alhoewel geen HDMI wel een gemis is) en de BIOS. Mocht je willen weten hoe dit moederbord presteert kun je de komende weken mijn Tweakers profiel in de gaten houden, want die recensie volgt nog.

Aangeraden voeding / PSU

Bij de aanschaf van de voeding kun je het beste kijken naar bekende merken zoals EVGA, Seasonic, Gigabyte, Corsair, Cooler Master, Antec, NZXT, XFX, Thermaltake en andere bekende voedingsmerken. Kies hierbij ook niet voor de allergoedkoopste optie, want bij voedingen kan dit voor problemen zorgen indien de kwaliteit slecht is.

Indien je ruim voldoende vermogen wilt hebben (ook voor het eventueel aansluiten van een GPU of PCIE kaarten) kun je kijken naar een voeding van 450W. Je kunt daarbij veel HDD's, SSD's, of andere apparatuur aansluiten.

Indien je maar één SSD in de computer zet en niet van plan bent een extra videokaart of veel uitbreidingskaarten te plaatsen (en natuurlijk niet gaat overklokken, want ook dat kost extra vermogen) kun je al prima uit de voeten met een 300W voeding.

Om exact het vermogen van de complete setup te achterhalen kun je het vermogen van ieder onderdeel (TDP) bij elkaar optellen. Voor meer informatie kun je daarvoor terecht bij het Voeding Advies En Informatie Topic op het forum. Dat kun je hier vinden:

Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Ik heb zelf gekozen voor een voeding met veel vermogen, dit omdat het een test pc betreft die in principe alle onderdelen (ook met een relatief hoog TDP) moet kunnen voorzien van het gewenste vermogen. Overigens zit mijn voeding in een goedkope prijsklasse, voor duurdere systemen kun je beter ook een high-end voeding aanschaffen, die zijn over het algemeen betrouwbaarder en efficiënter.

Aangeraden RAM

Bij het aanschaffen van RAM / werkgeheugen zijn er een aantal belangrijke zaken waar rekening mee gehouden moet worden; de processor en het moederbord moeten namelijk het geheugen ondersteunen en je moet niet te duur RAM kopen i.c.m. een goedkope processor en moederbord, omdat een hoge snelheid vaak niet ondersteund wordt. Zo kan de AMD Athlon 200GE maximaal 2667MHz (een hogere snelheid wordt teruggeklokt naar de maximale snelheid) werkgeheugen aan en maximaal duel channel. Om te controleren of het moederbord het werkgeheugen ondersteund kun je de zogenoemde RAM support list op de website van dat specifieke moederbord openen. Kies daarbij voor Raven Ridge (daar behoort de Athlon namelijk tot) en niet voor Summen Ridge of Pinnacle Ridge.

Ik heb zelf gekozen voor 4GB aan werkgeheugen, omdat dit voor een test / media pc voldoende is. Mocht je vaak veel programma's of vrij veel browser tabbladen open hebben staan, dan kun je het beste kiezen voor 8GB werkgeheugen.

Kies ook geen peperduur werkgeheugen, want bij een budget processor en budget moederbord komt dat niet goed tot zijn recht. Ik heb zelf voor deze 4GB werkgeheugen stick 35 euro betaalt, dan blijft de prijs leuk en het werkgeheugen vormt 9/10 keer bij deze combinatie toch niet de bottleneck, dat is de processor namelijk vrij vaak. De snelheid van dit werkgeheugen betreft 2400MHz.

SKU / vendorcode werkgeheugen: BLS4G4D240FSB

Aangeraden toegewijde GPU

Bij de aanschaf van een eventuele toegewijde grafische kaart wil je deze natuurlijk optimaal kunnen benutten. Dat wil zeggen dat de processor uit de buurt moet blijven van zijn maximum kunnen terwijl er een game gespeeld wordt. Ik heb mijn GTX 1070 (Gigabyte Windforce OC, 8GB) in het systeem gezet en een aantal benchmarks gedraaid en games gespeeld. De processor is niet constant de bottleneck, maar wel af en toe, wat voor haperingen kan zorgen (vooral zichtbaar bij Valley en Heaven benchmark, waar het minimum gewoon vrij laag ligt).

3D graphics mark

For Honor

Heaven Benchmark (FPS = gem / avg)

Valley Benchmark (FPS = gem / avg)

Om een systeem te bouwen wat in verhouding staat met de componenten zou ik voor een grafische kaart kiezen zoals de 1050(ti) of 1060(3GB). Een betere grafische kaart kan niet optimaal benut worden met deze processor. Heel toekomstbestendig is zo'n combinatie ook niet (van bijvoorbeeld de 1070 met de Athlon), immers zal je niets meer hebben aan je grafische kaart wanneer de (nieuwere) games relatief veel van je processor vragen.

Ondersteuning van het OS

De processor wordt officieel alleen op Windows 10 ondersteund, echter heb ik geen problemen kunnen ondervinden bij het opstarten op Windows 8.1, maar daar zijn de drivers natuurlijk niet voor geschikt. Indien je dus nog een Windows 8.1 licentie hebt kun je beter toch een Windows 10 licentie aanschaffen en die installeren. Mocht je per se Windows 8.1 of een ouder besturingssysteem feilloos willen draaien kun je beter kijken naar een oudere processorserie.

De AMD Athlon 200GE is een mooie budget processor die in zijn prijsklasse niet veel fout doet, de prestaties van de processor zijn oké (oké genoeg om met een toegewijde videokaart aardig goed op te gamen), de prestaties van de grafische chip zijn wat minder, maar nog steeds beter dan veel HD graphics alternatieven van Intel.

Door de lage kracht is deze processor op zichzelf vooral geschikt voor huis-tuin-en-keuken gebruik. Denk hierbij aan browsen, Office, YouTube, Netflix en wat eenvoudigere games spelen. Indien je echter de beschikking hebt tot een toegewijde grafische kaart zijn de prestaties flink omhoog te brengen, maar je kunt hier beter geen high-end GPU in stoppen, omdat de processor dan de bottleneck is (op den duur zullen de gameprestaties niet meer verbeteren). Dat wil zeggen dat je een prima setup hebt met een 1050(ti) of eventueel nog een 1060, maar indien je een snellere grafische kaart in het systeem wilt zetten kun je ook bij voorkeur nét wat meer geld in een snellere processor steken, zodat je grafische kaart beter benut wordt.

Wil je deze processor inzetten in je game pc met toegewijde GPU en hoef je niet alles op ultra te runnen? Dan lijkt deze processor een aardige keuze te zijn, mits de game voornamelijk de grafische kaart gebruikt. Indien je wat meer toekomstbestendig wilt blijven en niet gebottleneckt wilt worden door de processor kun je beter een paar tientjes bijleggen voor een AMD Ryzen 3 of 5 processor. Die zijn net wat sneller waardoor je jouw GPU beter kunt benutten.

Kortom: De AMD Athlon is een hele aardige processor door de lage prijs, het lage energieverbruik en de mogelijkheid tot (budget) gamen indien er een goede GPU in geplaatst wordt. De prestaties vallen niet tegen, en al helemaal niet voor dit budget. Het feit dat de processor beschikt over 4 threads is misschien wel het belangrijkste voordeel t.o.v. de concurrent (Intel Celeron G4900), die heeft namelijk maar de helft en is daardoor langzamer.

Laat voor vragen of opmerkingen gerust een reactie hieronder achter, feedback is altijd welkom (ook voor taalfouten of slechtlopende zinnen).

Heb jij ook een AMD Athlon 200GE Boxed?

Mooie foto’s. Kan mij helemaal vinden in het sfeertje, top review man. +3
Leuk om te horen, thanks!

Foto's buiten maken is in ieder geval stukken beter te doen merk ik (Lumia 930) :)
Denk je dat deze cpu krachtig genoeg is om een Plex media server te runnen voor 4K streaming?
Ik ben zelf niet bekend met Plex, maar op de site lees ik qua requirements dat voor 4K steaming minimaal een Intel Core I7 nodig zou zijn. Deze AMD Athlon zou daarvoor niet aan de requirements voldoen.

Ik denk dat eventueel FullHD wel moet kunnen, maar doordat ik geen persoonlijke ervaring heb met Plex is dat voor mij lastig te zeggen.
Bedankt, ik zal verder onderzoek doen!