Speedlink Medusa 5.1 Home Edition analog Review

frickY 18 april 2010, laatste update op 18 april 2010, 623 views

Speedlink Medusa 5.1 Home Edition analog

Pluspunten

• Switchbox met by-pass
  • Meegeleverde kabels

Minpunten

• Oncomfortabel voor langdurig gebruik
  • Slechte bouwkwaliteit
  • Geluidskwaliteit van met name rear-kanaal

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Persoonlijk ben ik niet bijster tevreden met de Speedlink Medusa 5.1.

Dat was ik in eerste instantie wel bij het uitpakken van de headset. Deze zat in een stevige zwarte doos, was ingelegd in een soort fluweel en voorzien van een mooie rode strik.
Ook werden er voldoende stekkers meegeleverd voor het aansluiten op een pc en een versterker/dvd-speler.

De headset zat lekker op het hoofd, maar begon na een paar uur toch te irriteren. De schelpen vielen niet volledig over mijn oren waardoor deze gingen irriteren. Ook drukten deze erg hard tegen mijn bril.

Eerst had ik de Medusa aangesloten op de onboard geluidschip van mijn moederbord, maar was toen erg ontevreden met het geluid. Het front-kanaal klonk wel prima, maar het rear-kanaal was blikkig. Na wat zoeken bleek dit goed aan de Realtek-chip te kunnen liggen, waarop ik een Creative Xtreme-Gamer heb gekocht. Hiermee werd het geluid inderdaad een stuk beter, maar toch is deze nooit naar volle tevredenheid geweest.
Vooral het rear-kanaal bleef ondermaats presteren.

In het snoer van de Medusa zit een remote verwerkt voor het regelen van het volume van de vier kanalen. Deze draaiknopjes leken niet heel erg precies, en draaiden ook wel eens per ongeluk bij het bewegen langs het snoer.

De voornaamste reden dat ik deze headset kocht was de switchbox, waarmee je eenvoudig schakelt tussen 2 ingangen en de headset of een andere uitgang waardoor ik de headset samen met mijn speakerset kon blijven gebruiken zonder steeds van kabels te wisselen. Dit heb ik als erg praktisch ervaren.

De bouwkwaliteit van het product in zijn geheel vind ik slecht. Al na een paar weken viel het schuim van een van de oorschelpen af. Deze heb ik er wel terug omheen kunnen plaatsen, maar dat hoort niet te gebeuren. Na enkele maanden begon de switchbox op willekeurige momenten een knisperend tot ratelend geluid te maken, alsof een van de relais spontaan heen en weer begon te schakelen. Ik ben altijd bang geweest dat de microfoon op een dag zou afbreken, omdat de flexibele arm waarmee deze gemonteerd is erg fragiel aanvoelt.
De headset is enkele weken geleden aan zijn einde gekomen toen deze van kleine hoogte viel, en één van de oorschelpen direct afbrak.

Heb jij ook een Speedlink Medusa 5.1 Home Edition analog?

Tijd terug ook zo'n ding gekocht en vond het geluid om te huilen.