Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming

Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X470 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming Review

PatrickPR 22 januari 2019, 822 views Product gekocht

Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming

Met de prijsstelling van dit moederbord zet Gigabyte een erg interessant product in de markt voor mensen die voor een X470 moederbord in de markt zijn. Door de goede prijs/kwaliteit verhouding kan dit een nuttige upgrade zijn als je voor specifieke B450 moederborden in de markt bent.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Veel aansluitingen
  • Complete accessoires

Minpunten

• UEFI voelt ouderwets
  • Handleiding mag iets uitgebreider

Layout Score: 3
Voor mijn nieuwe game-PC was ik natuurlijk ook op zoek naar een mooi moederbord. In eerste instantie zat ik naar een moederbord met B450 chipset te kijken (zoals de ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 en de Gigabyte Aorus B450 PRO) maar ik kon geen keuze maken tussen het aantal USB poorten op de Asrock en de geheugenondersteuning van de Gigabyte aangezien ik graag Corsair geheugen wilde en dit bij de Asrock niet helemaal duidelijk werd uit de memory QVL. Toen viel mijn oog op dit moederbord, weliswaar wat duurder maar had alle voorzieningen waar ik naar op zoek was (en meer). Mijn oude moederbord was ook een Gigabyte en heb op de één of andere manier een zwak voor het merk omdat het mij nooit in de steek heeft gelaten (ook niet met andere componenten). Uiteindelijk na wat wikken en wegen heb ik besloten dit moederbord te kiezen voor mijn nieuwe build.

NB. ik ga niet overklokken, dus zaken als de kwaliteit van de stroomvoorziening en de koeling ervan zal ik niet behandelen. Ook heb ik geen benchmarks uitgevoerd om de nodige getallen te kunnen verifiëren. Uiteindelijk is dit een puur kwalitatieve review geworden.

Specificaties
Ik ga de specificaties hier niet in detail opsommen, deze zijn in de pricewatch uitgebreid terug te vinden. Wat mij persoonlijk trok is het aantal USB 3.0 poorten op het I/O panel en de uitgebreide ondersteuning van RAM-sticks van de diverse fabrikanten waardoor ik het makkelijker vond om qualified RAM te kiezen voor de aanschaf. Daarnaast gebruikt Gigabyte op dit moederbord een ALC1220 audiochip en een netwerkchip afkomstig van Intel. Er zijn 6 SATA-poorten (haaks uitgevoerd), wat gebruikelijk is op deze moederborden en er zijn maar liefst 6 headers aanwezig voor case-fans. Als laatste bevat dit moederbord tevens een dual UEFI, waarin Gigabyte één van de weinige fabrikanten is die dit toepast.

Wat ik vanuit de specificaties nog wel wil toevoegen, en dat heeft ook relatie met de gebruikershandleiding, is dat mij niet duidelijk is hoe de verdeling van de eerste m.2 socket op de beschikbare lanes is (de tweede m.2 socket ondersteunt geen SATA SSD). Bij veel andere B450-moederborden is mij opgevallen dat het gebruik van een m.2 SATA SSD tot gevolg heeft dat sommige SATA-poorten worden uitgeschakeld. Ik kan in de gebruikershandleiding van dit moederbord niet terugvinden of dat hier ook het geval is en naar mijn idee zou dit een goede toevoeging zijn. Al is het maar de vermelding dat er geen afhankelijkheid is (als dit al zo is), dan is het in ieder geval duidelijk.

Uitpakken
Het moederbord wordt geleverd in een typische moederborddoos met, naar mijn idee, een schitterende kleurstelling. Bij het openen van de doos ligt het moederbord bovenop in een antistatische zak. Daaronder bevinden zich alle accessoires zoals:
  • 4 zwarte SATA kabels (2 met haakse connector en 2 met rechte connector)
  • Gebruikershandleiding
  • Kabel met temperatuursensor
  • G-connector
  • Aorus plak badge
  • CD-rom met drivers
NB. Persoonlijk vind ik het toevoegen van iets als een CD-rom voor drivers in deze tijd echt niet meer kunnen en compleet nutteloos, maar vooral een vreselijke verspilling van eindige resources op deze planeet. Dit geldt niet alleen voor dit moederbord, maar voor alle hardwarecomponenten waar de fabrikant denkt dat iemand zoiets als een CD-rom nog gaat gebruiken om achterhaalde drivers te installeren.

Als het moederbord zelf uit de zak wordt gehaald, valt mij als eerste het donkere thema op. Persoonlijk vind ik het uiterlijk van dit moederbord echt geweldig, met name de kleur van het PCB zelf. Op het moederbord is één heatsink op de eerste m.2 socket voorgeïnstalleerd. Voor de 2e socket is geen heatsink meegeleverd. Over de I/O is een plastic kap aanwezig (daarover later meer). Boven en onder de CPU socket zijn de twee beugels aanwezig voor het plaatsen van een standaard AMD-koeler, maar zelfs voor de met de Ryzen 5 2600 meegeleverde koeler moeten deze worden verwijderd. Dit dus als eerste gedaan wat zeer eenvoudig is door 4 schroeven los te draaien. De backplate is uiteraard nog wel nodig.

Eerste keer aanzetten
De in mijn situatie gebruikte AMD Ryzen 5 2600 wordt ‘uit de doos’ ondersteund. Voordat ik alles in de nieuwe case heb geplaatst, heb ik de basic setup eerst op de moederborddoos getest. Dus de CPU met stock koeler erop, geheugen en videokaart erin en voeding aangesloten.

Op het moment dat de spanning op het moederbord wordt ingeschakeld door de voeding wordt meteen duidelijk dat de kleurstelling van de doos is doorgevoerd in de RGB, de verlichting op de chipsetkoeler springt een fractie aan en dan weer uit in dezelfde oranje kleur als die van de doos. Bij het inschakelen van de setup springt de RGB, aanwezig bij de chipsetkoeler en aan de zijkant van het moederbord direct aan in de basis oranje kleur. Gelukkig werkte alles meteen en had ik geen DoA componenten. Uiteindelijk de POST doorlopen en even kort in de UEFI rond gekeken. De volgende stap is dus het inbouwen in de kast.

Installeren
Dit deel zal ik redelijk kort houden. Dit onderdeel is uiteraard ook sterk afhankelijk van de gebruikte case, in mijn geval een Be Quiet Silent Base 600 Zwart. Hier komt ook meteen het voornaamste punt mee tevoorschijn. Zoals gezegd bevat het I/O deel van het moederbord een plastic cover, wat trouwens in dezelfde stijl als de rest van het moederbord schitterend is uitgevoerd. Echter, in combinatie met de Silent Base 600 neemt dit extra cover teveel hoogte in beslag, waardoor het geheel niet tegen het I/O shield komt. De cover moest er dus vanaf. Gelukkig is dit zo gepiept door drie schroefjes vanaf de achterkant van het moederbord los te draaien en de cover is er zo vanaf te pakken. Klein detail, aan de onderzijde van de cover blijkt toch wel iets van zilver geleidend materiaal te zitten als aarding van de I/O connectors op het bord. Met de cover eraf ging het plaatsen moeiteloos.

Door de haakse SATA-connectors vind ik het altijd makkelijker om deze aan te sluiten, SATA-kabels hoeven hierdoor geen grote bocht te maken. Door de grote hoeveelheid casefan-headers, en met name de plaatsing op het moederbord, is het aansluiten van de fans eenvoudig zonder dat de kabels veel in de weg zitten. De rest van de aansluitingen wijst zich vanzelf en staat op het moederbord duidelijk leesbaar aangegeven.

Als laatste wil ik de G-connector nog even vermelden. Dit was mijn eerste ervaring met dit onderdeel en ik ben nog positiever verrast dan dat ik voor aanschaf al was. Dit onderdeel is naar mijn idee echt handig om de frontpanel connectors aan te sluiten, en ik begrijp niet dat er niet meer fabrikanten zijn die zoiets meeleveren. Normaal gezien is dit altijd een gepiel waarbij je of de handleiding erbij moet pakken of heel goed de kleine letters moet zoeken op het moederbord zelf. En zelfs dan is het altijd klooien om die kleine stekkertjes op de pinnetjes te krijgen, laat staan als je dit probeert met onvoldoende licht erop. Met de G-connector kun je als het ware buiten de kast de frontpanel connectors al in het blokje steken. Op de G-connector staat uitstekend aangegeven waar je welke connector moet plaatsen en waarbij deze ook geblokkeerd worden door minuscule haakjes. Vervolgens druk je de G-connector op de header op het moederbord, waarbij alle stekkertjes dus automatisch op de juiste plek zitten. Uiteraard kunnen de frontpanel connectors nog steeds zonder de G-connector op de header.

Configureren
Ten aanzien van het configureren beperkt ik me tot de UEFI. Bij het betreden van de UEFI valt mij direct op dat het uiterlijk exact hetzelfde is als de UEFI van mijn oude Gigabyte B150 moederbord. Hierdoor krijg ik toch het gevoel dat het allemaal wat ouderwets aanvoelt. Ik heb niet alle instellingen in detail doorgenomen, maar uiteraard zijn alle relevante instellingen snel te vinden en aan te passen. Wat ik zo 1-2-3 niet kon vinden was de configuratie van de SATA-poorten, dit was op mijn oude B150 moederbord wel makkelijk te vinden. Aangezien ik zelf niets met RGB heb, is dit dan ook het eerste wat ik uitgezet heb. Ik heb wel gezien dat je op deze pagina tal van opties hebt om kleuren in te stellen en patronen weer te geven (waves etc.). Het tweede wat ik heb aangepast is de XMP van het geheugen geactiveerd, waardoor direct de kloksnelheid werd verhoogt.

Voor de rest werkt de UEFI van Gigabyte prima en zijn er tal van instellingen mogelijk.

Al met al ben ik zeer tevreden met dit moederbord en ben blij dat ik een paar tientjes extra heb geïnvesteerd in een moederbord van mijn vertrouwde merk en wat perfect aansloot op mijn wensen. Met dit moederbord krijg je een schat van features in huis voor een zeer betaalbare prijs, zeker in vergelijking met sommige B450-moederborden.

Heb jij ook een Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming?

Lekkere goede review! Mooie opbouw!
Mooie review.

Die G-connector is overigens een vinding van ASUS!
Is de eerste die ik vinden kon met een search op Google.
Maar desondanks heb je wel gelijk, waarom gebruiken andere MoBo fabirkanten dit niet?
Eerlijk gezegd denk ik omdat er een patent op zat, dat nu afgelopen lijkt te zijn?
Zo niet zien we binnenkort vast wel weer uitspraken, kortgedingen,op t-net verschijnen. ;)