Specificaties PCI geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

M-Audio Revolution 7.1 Review

strandbal 19 september 2007, 1.798 views

M-Audio Revolution 7.1

Pluspunten

• Stabiele drivers
  • Supergoede analoge uitgangen
  • Coaxiale SP/DIF output
  • Redelijk geprijsd

Minpunten

• Geen SP/DIF in
  • Geen MIDI/gameport

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 2
Gebruikte speakerset is een Logitech Z-5500. Na het prutsen met Sweex 5.1 analoog kaartjes en onboard Realtek geluidsgevallen werd het eens tijd dat ik de digitale inputs van mijn decoder ging gebruiken. Het moest een geluidskaart worden met coaxiale input, aangezien mijn optische ingang reeds in beslag werd genomen door mijn digitale tv-ontvangerkastje.

De M-Audio Revolution 7.1 kwam vrijwel overal positief uit de reviews, plus bood mij een coaxiale SP/DIF output aan tegen een schappelijke prijs (79 euro bij een webshop in de Pricewatch, op voorraad op het moment). Ik besloot eens in mijn audio te investeren en deze te bestellen.

De kaart bezit (zoals meerdere luxere geluidskaarten) een VIA Envy24HT audio controller. De driverondersteuning van M-Audio is op zich goed, ze bieden beta drivers voor XP64 aan op de website. Ik gebruik op het moment zelf XP32, en de installatie gaat vloeiend.

Toevoeging 19-9-2007:
Vista is nu al een heel aantal maanden op de markt, maar M-Audio heeft nog steeds geen drivers voor dit OS geschreven. De XP x64 hebben ook last van wat bugs die de x32 drivers niet hebben. Ik heb geen idee of ze hier nog aan gaan werken (de Revo 5.1 heeft al wel Vista x32 drivers) maar ik vind toch dat ze er vrij lang over doen, zeker omdat de kaart gewoon nog te koop is, en er op nieuwe pc's toch vaak Vista staat geinstalleerd...

Groot voordeel is de meegeleverde tray applicatie. Je kunt makkelijk van SP/DIF overschakelen naar 5.1 analoog (handig voor games). Geen reboot is nodig, en alles klinkt even helder. DVD's met DTS geluid kijken via de SP/DIF interface is gewoon een waar genot. Ook de analoge uitgangen zijn van beduidend hogere kwaliteit als onboard of zelfs goedkopere Creative oplossingen. Het klinkt gewoonweg super.

De aansluitmogelijkheden heb ik voldoende beoordeeld, vanwege het feit dat het een echte playback-kaart is. Alleen een analoge line-in is aanwezig, verder moet je het zonder SP/DIF in, midi poort, of welke andere snufjes dan ook doen. Dit is echter voor mijn toepassing prima. Als HTPC kaart zou deze dan ook niet misstaan.

De prijs (79 euro ten tijde van aankoop) is zeer concurrerend met Creative's X-Fi, terwijl ik persoonlijk de drivers en geluidskwaliteit van de M-Audio beter vind. De X-Fi heeft alleen voordeel als je erg veel waarde hecht aan geluid in games, aangezien EAX bij de M-Audio in software gebeurt, en maar tot EAX2 gaat.

Heb jij ook een M-Audio Revolution 7.1?

Kijk anders eens op www.viaarena.com onder drivers. Daar staan drivers voor de VIA Envy die door VIA zelf ontwikkeld zijn. Ondersteunde besturingssystemen zijn:

Windows Server 2003 x64, Windows Vista 64-Bit, Windows Vista 32-Bit, Windows 98, Windows ME, Windows 98SE, Windows XP, Windows 2000
Goed punt, de laatste keer dat ik die heb geprobeerd weigerde Windows deze te installeren. Ik zal nog eens een poging gaan doen als ik tijd heb.
Werken drivers van VIA Envy op deze M-Audio 7.1 kaart? Ben wel benieuwd, want heb eigenlijk een dergelijke kaart nodig met Coax-out.