Specificaties 15,4" (1680x1050) - Bekijk alle specificaties

MSI GX640-084NL Review

Xthemes.us 21 juni 2010, laatste update op 15 juli 2010, 4.564 views

MSI GX640-084NL

Pluspunten

• 1680x1050 resolutie (dus niet 1600*900).
  • Erg goedkoop voor relatief krachtige hardware.
  • Krachtige grafische kaart.

Minpunten

• Linux mogelijkheden beperkt (TE moderne grafische kaart)
  • Afwerking oogt een beetje goedkoop.
  • Geen windows refund optie.
  • Niet werelds snelste starttijd - Voordat je voorbij het BIOS scherm komt ben je alweer 25 seconden verder.

Inhoud doos
  • CD-rom met drivers/utilities/manual. - zijn allen ook op de MSI site te vinden
  • CD-rom met muis drivers. - staat (nog) niet op de MSI site
  • "gamer"muis - lichtgewicht, hoog (3200) DPI
  • Rugtas met uiteraard een goed beschermd laptop vak. (verder nog een ruimte aan de voorkant voor muis/adapter, en binnenin ruimte voor wat boeken of dergelijke - oogt niet bepaald zakelijk maar is wel van degelijk materiaal gemaakt)
  • laptop zelf
  • HDMI kabel van 2m
  • Adapter
  • LCD Display wiper - een doekje op het beeldscherm mee schoon te maken
Let op! Zoals hier boven uit op te maken is word Windows 7 Home Premium niet als cd-rom/dvd meegeleverd. Mocht je schijf kapot gaan dan moet je dus je eigen Windows cd-rom/dvd bij de hand hebben anders ben je afhankelijk van MSI.

Eerste indruk, een letterlijke hands-on ;)
Zoals bij de andere MSI 'gamer' laptops een enigszins vreemde toetsenbord indeling. Het toetsenbord neemt de gehele breedte van de laptop in beslag wat wel even wennen is aangezien je (of tenminste ik) de neiging hebt om te bepalen waar je handen zich op het toetsenbord bevinden aan de hand van de afstand tot de zijkant.. wat in dit geval dus een randje van zo'n 4mm is. Het toetsenbord typt voor de rest wel fijn met een vrij normale indeling. De relatief kleine backspace vergt misschien enige gewenning. De toetsen zijn van hard plastic en er zit geen ruimte tussen de toetsen.

Touchpad/Muis
De touchpad (met de drivers van hun site) doet alleen aan verticaal scrollen, zonder 'tap-scroll', dus als je er een keer langsheen strijkt dan blijft hij niet scrollen tot de volgende tap. (naar mijn mening een pluspunt)
De bijgeleverde muis is gericht op de 'gamer'-aard van het product en is dan ook een stukje beter dan de gemiddelde muis die je bij een laptop zult krijgen. Hij lijkt echter niet echt gemaakt te zijn voor ons grote Nederlanders want vergeleken met een MX510 zitten de thumb-buttons vrij ver naar achter wat niet echt geschikt is voor grote handen. Ook is de muis vrij licht wat natuurlijk voor een laptopmuis die je meesjouwt wellicht wenselijk is maar ik heb persoonlijk liever een wat zwaardere muis. Naast de normale muisknoppen bevinden zich er op de muis ook een tweetal duimknopjes. Het scrollwiel doet het net als de touchpad enkel verticaal.
Mocht je net als mij al zo'n 8 jaar een steelpad 4s in gebruiken hebben waardoor deze nogal glad is geworden dan heeft de muis er merkbaar moeite mee, in tegenstelling tot een logitech mx510 die wel alles perfect detecteert.
Let op! De drivers voor deze muis staan enkel op een meegeleverd mini cd-rommetje, op de site zijn ze niet te vinden - Na installatie van de drivers kan het blauwe ledje op de muis ingedrukt worden om de DPI instelling te veranderen..

Het scherm
Het scherm is de reden dat ik voor juist deze laptop heb gekozen. Een 15.4" met een 1680x1050 resolutie, altijd al een zeldzaamheid geweest maar het wordt steeds moeilijker doordat een hoop fabrikanten tegenwoordig enkel 16:9 i.p.v. 16:10 leveren. (dus 1600x900 i.p.v. 1680x1050). Het scherm geeft de kleuren scherp weer. Het scherm het is van het 'glare' type, echter niet al te storend, het is dus geen complete spiegel maar je zult wel enige reflectie zien.

Aansluitingen
Alhoewel uiteraard in de specs te achterhalen is, ter verduidelijking nog even een stukje over de aansluit mogelijkheden. De stereo out (de groene) fungeert tevens als optische output dus je kunt slechts 1 van de 2 tegelijkertijd aansluiten. Hetzelfde geval met de e-sata poort - deze fungeert zowel als USB als e-sata poort dus slechts 1 van de 2 kan tegelijkertijd worden aangesloten (er zijn nog wel 2 overige USB poorten aanwezig).
Onderaan de review is een mini-howto om gebruik te maken van de optische output
Zoals op de bijgevoegde foto is te zien zijn alle aansluitingen prettig geplaatst, usb aan beide kanten (handig als je dicht naast andere mensen met een laptop zit en je muis zo wilt aansluiten dat het 'harde' stuk van de usb kabel aan de andere kant zit van waar je de muis zelf plaatst.)
Beide video connectors (HDMI/VGA) bevinden zich aan de achterzijde als ook de stroomkabel, mocht je dus thuis externe monitoren aansluiteen (zoals ik) dan zitten alle 'dikke' kabels netjes aan de achterkant.
Overigens kan de laptop slechts 2 monitoren tegelijkertijd aansturen. Dus als je op zowel de HDMI als VGA aansluiting monitoren aansluit moet je keuzes gaan maken naar welke schermen je het beeld wilt sturen.

Accu
Let even op bij je aanschaf of je er een 6-cells of 9-cells accu in hebt zitten. De versies met 6-cells zijn in tegenstelling to wat je wellicht verwacht niet goedkoper! De 9-cells accu steekt overigens (zoals altijd?) wel een stukje uit waardoor de laptop niet een in een 'sleeve' type tas zal passen. In de bijgeleverde tas past het echter prima.
De 9-cells accu houd het ruim 2 uur vol als je een beetje rondbrowsed op het internet met Windows 7's "Power Saver" profiel.

Afwerking/Hoe ziet de laptop er uit.
Dit is het enige minpunt wat ik tot nu toe aan deze laptop heb kunnen vinden. MSI probeert hier naar mijn mening een beetje teveel zijn best om het de tieners naar hun zin te maken met een 'flitsende' laptop. Het rood en zwart heeft een sterk contrast waardoor het niet 1 geheel lijkt maar de aandacht vestigt op alle naven. Het gedeelte boven het toetsenbord oogt ook goedkoop, een stuk glansend plastic met daarin een 'gril' van metaalkleurig plastic waarbinnen weer een stuk (nog glansender) plastic zit waar een aantal knoppen in zit verwerkt om o.a. bluetooth/wifi/webcam in en uit te schakelen en een aantal media toetsen, alle voorzien van blauwe achtergronds verlichting om aan te geven of ze ingeschakeld zijn of om tijdelijk op te lichten als visuele feedback als de toets aangeraakt word.
Ook onder het toetsenbord om de tochpad heen zit een stuk plastic, hier had ik liever geborsteld aluminium gezien.
Naast het toetsenbord zijn ook een aantal uitsteekpuntjes te zien waarmee de rode rand aan de rest word vastgeklikt. Ik had beter verwacht nadat ik op hun site het volgende had gelezen "Housing combines aluminum alloy construction and brushed metal texturing". Van het aluminium is biijna niks weer te vinden (enkel de bovenkant/achterzijde van het monitor gedeelte) en het oogt allemaal nogal goedkoop.
Ook is er een 7-tal stickers op de laptop te vinden aan de rechterzijde en de gewoonlijke 'specifications sticker' aan de linkerzijde.
[i]De laptop kan wel tegen 'sticker remover', zowel de zwarte als de rode delen.. en maar goed ook want sommige stickers laten erg veel vies plakspul achter[/url]

Speakers
Alhoewel niet onaardig geluid voor een laptop blijft het laptop geluid, met name de bas mist.

Meegeleverde software
Hier kan ik helaas weinig over zeggen aangezien ik Windows 7 Profesional zoals te vinden op mijn MSDN AA account te vinden is heb geïnstalleerd. Er staat in ieder geval standaard een trial versie van Norton Anti-Virus op met een license agreement die niet valt te declinen. (het scherm heeft enkel een I agree knop een en geen afsluit mogelijkheid)
De meegeleverde Windows 7 home premium valt geen refund voor te krijgen.

Partities
Standaard is de schijf opgedeeld in 4 partities.
  • Recovery partitie
  • Bootloader (of wat win7 er ook mee doet)
  • Windows zelf
  • Storage
Ik was wat nerveus toen ik de Recovery partitie heb verwijderd aangezien bij het BIOS scherm al een recovery mogelijkheid word aangegeven word en ik bang was dat ze op één of andere vreemde manier de BIOS afhankelijk van de schijf(indeling) hadden gemaakt. Gelukkig niet dus want deze partitie heb ik zonder problemen verwijderd.

Geluidsproductie
Ik zou het beschrijven als stiller dan een Samsung R518 maar luider dan een Compal HL90, maar dat zal weinig mensen iets zeggen. Mocht je een echte stille laptop willen hebben dan moet je verder kijken, maar als je iets haalt met zulke specs dan is dat vaak toch niet het geval. Hij is wel goed te horen maar het is een niet storend eentonig geluid. Bij echt hoge temperaturen word het geluid wel storend, maar goed dat vind ik zelf aangezien ik dan waarschijnlijk aan het gamen ben(met het geluid aan)

Warmte productie
Alhoewel niet van het 'auw mijn been' gehalte wordt het wel onaangenaam warm, ook als je geen intensieve taken draait.

Linux
Mocht je graag Linux draaien, dan is deze laptop (nog) niet voor jou bedoeld. Op het moment van schrijven zijn er compleet geen drivers te vinden voor de 5xxx reeks ATI kaarten waaronder ook de ATI Radeon Mobility 5850 in deze laptop valt.

Benchmarks
Met zo'n prestatiegericht systeem is de review uiteraard niet compleet zonder een benchmark te draaien. Let echter wel op dat ik dus Windows 7 Profesional gebruik en niet de meegeleverde Home Premium versie. Ook heb ik drivers van de site geplukt (op 17-03-2010) en dus niet de versies die op de meegeleverde cd-rom staan/standaard staan geïnstalleerd.

Verder had ik tijdens de benchmark ook tegelijkertijd Firefox openstaan en maak ik gebruik van een externe monitor (1920x1200) i.p.v. het scherm van de laptop.

SiSoft Sandra Performance Score (te draaien onder de 'tools' tab > Performance Score)
Processor Arithmethic combined score: 29.45GOPS
Processor Multi-Media combined score: 56.31MPixel/s
Memory bandwidth combined score: 8.94GB/s
Physical Disks combined score: 82.19MB/s
Video Rendering: combined score: 51.37Mpixel/s
Performance score combined score: 437 (total)

Voor degenen die een hardware dump van SiSoft Sandra willen:

Een aantal benchmarks: (de complete test lijkt te blijven hangen op het power management onderdeel)
http://thumbnails10.imagebam.com/7687/c53a6676866236.gif http://thumbnails25.imagebam.com/7687/8563ac76866240.gif http://thumbnails27.imagebam.com/7687/d19a5476866242.gif

3dMark06 (standaard instellingen)

3dMarkVantage
3DMark Score P5373 3DMarks
CPU Score 7278
Graphics Score 4942

PCMark Vantage 64bits (standaard instellingen)
6405 PCMarks

Windows 7 Performance rating (zie ook de bijgevoegde afbeeldingen)
Base score: 5.9
Processor: 6.6
Memory (RAM): 5.9
Graphics: 7.2
Gaming Graphics: 7.2
Primary Hard Disk: 5.9

StarCraft 2 beta
Speelbaar op 1920*1200 met high settings (ultra is te zwaar), dit in tegenstelling tot een 9600M GT waar 1280*1024 met medium settings vaak al de nodige 'slowdowns' opleverde.

Optical SPDIF output
Wat mij nogal veel uitproberen heeft gekost is het inschakelen van de de optische sound output.
Hiervoor dien je
  • "Real HD Audio Manager" geinstalleerd te hebben (koperkleurig luidspreker icoontje in de system tray).
  • Een optische kabel met één 3.5mm zijde te gebruiken. (gebruik zelf een kabel van HQProducts )
  • De stappen op het onderstaande plaatje te volgen. (uit gewoonte in het Engels geschreven) http://thumbnails26.imagebam.com/8537/70d87d85360797.jpg
21-juni-2010: Optical SPDIF output 'howto' toegevoegd.
15-juli-2010: Werkelijke tijd van een koude boot totdat het BIOS scherm voorbij is gemeten, de schatting van 15 seconden was te laag. Het neemt 25 seconden in beslag.

Heb jij ook een MSI GX640-084NL?

Zou je een 3D mark vantage willen draaien wegens de videokaart :+ Ben benieuwd hoe het ongeveer presteerd omdat het een mobile versie is. En omdat 2006 geen DX10 ondersteuning heeftl

[Reactie gewijzigd door THE_FIREFOX op 18 april 2010 10:17]

Toegevoegd,
3DMark Score P5373 3DMarks
CPU Score 7278
Graphics Score 4942
Erg jammer dat linux support nog achter blijft.. Ik heb zelf de MSI GT627 en draai er heel blij Linux op. (En kleine partitie windows als ik ooit wil gamen). Top review;)!
Zou je wat foto's kunnen maken van het scherm in volle glorie!?
Dus met de backlight op z'n felst en dan fotograferen zonder en met flits...

En is het mogelijk om simpel de HDD te vervangen?

En kun je wat foto's plaatsen van de tas / accessoires?

Ik gebruik al 3 jaar geen glare-scherm meer en dat is m'n enige twijfelpunt bij de GX640...

[Reactie gewijzigd door CLB op 21 april 2010 12:13]

Ze hebben er helaas zo'n "Warranty sticker - Void if tempered" opgeplakt (en hoewel dat zover ik weet in Nederland niet rechtsgeldig is voorkom ik toch liever eventueel gezeur mocht de laptop kapot gaan)
Heb wel een foto gevonden van de binnenkant waarop het lijkt dat de schijf vervangen relatief simpel zou moeten zijn.

Helaas ben ik niet in het bezit van een digicam, misschien is anti-glare folie een optie mocht je de spiegeling echt storend vinden?

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 21 april 2010 22:52]

Hmm jammer =)
EDIT: Zie net dat het al 'n 7200rpm'er is, zal geen Sata Hitachi 7K500 zijn, mja

Folies heb ik 't niet zo op, krijg je nooit perfect op het scherm.... hmm jammer dus =)

[Reactie gewijzigd door CLB op 22 april 2010 14:23]

Seagate ST9500420AS (500.1GB, SATA300, 2.5", 7200rpm, NCQ, 16MB Cache)

Aldus SiSoft Sandra (zie ook de pastebin link in de Review), folies leek mij eigenlijk ook niks maar er zijn veel buitengewoon veel positieve ervaringen over te vinden als je wat rondzoekt. Alhoewel het merendeel daarvan over BTO-laptops gaat welke blijkbaar de optie bood dit er voor je op te plakken. (kan de optie bij hun nou echter niet meer vinden)

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 23 april 2010 12:41]

Ik doelde er eigenlijk op dat MSI maar wat van de plank pakt en dat inbouwt..
Dat jij nu een Seagate hebt wil niet zeggen dat ik die ook zou krijgen als ik 'm zou kopen.
Schijf mag gewoon vervangen worden, heb het de MSI helpdesk gevraagd. Het enige waar je voor moet zorgen is dat als je de laptop retour stuurt je de originele harddisk weer terugzet.
Ik ben zelf ook in het bezit van een GX640, en ik heb helemaal geen last van langzame opstarttijden. Binnen 10 seconden zit ik al zowat op het Windows inlog scherm!

Mijn grootste klacht is echter de fan. Wisselt momenteel telkens tussen twee standen. Ook kunnen de grafische drivers beter, want ik moet nu telkens zelf de grafische kaart terugclocken wanneer ik niet aan het gamen ben.
De opstarttijd is inderdaad ook bij mij nou minder lang, weet alleen niet waardoor dit gebeurd is.. kan door zoveel een BIOS update zijn geweest of omdat ik zelf met de BIOS settings heb lopen spelen.
10 seconden tot het windows inlog scherm haal ik bij lange na niet, maar het BIOS scherm zelf is nou in ieder geval ook bij een koude boot vrij snel voorbij. (rebooten gaat sneller dan koude boot)
Waar heb je hem eigenlijk gekocht?
Ik zou hem namelijk ook erg graag hebben.
Eindelijk een echte gaming notebook dan!
Beetje rare negatieve eigenschap:
Wie wil er nou Linux draaien op een gamebak?
Voor de rest nette review.

[Reactie gewijzigd door Lee245 op 17 april 2010 22:57]

Ik ;)
Zoals al aangegeven is het scherm voor mij de doorslag gevende factor. Als je in de pricewatch de laptops filtert op <1100 euro met 15,4" scherm en 1680x1050 resolutie. Dan is er niet bijzonder veel keuze. En deze vond ik het meeste waar voor het geld bieden en ik had al verwacht (naar eerdere ervaringen met ATI producten) dat de videokaart ondersteuning niet bepaald optimaal zou zijn.
Was wel een beetje verbaasd om te zien dat het geheel ontbreekt..
Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft, maar is dat dan niet meer dan een driver kwestie en doet de laptop niks verkeerd ? ;)

Voor de rest een uitgebreide review met alle info die je bijna wilt weten, voor als je er geinteresseerd in bent ( de laptop )

Een goede 4 Sterren van mij :)
Het is een driver kwestie, de driver ontbreekt.
Als je op de AMD/Ati site Linux x86_64 selecteert en vervolgens op Mobility Radeon klikt dan staat daar geen 5xxx series tussen.

Als je openSUSE 11.2 installeerd dan zul je na het inschakelen van het ATI repository/updaten/rebooten ook een leuke console zien i.p.v. een desktop en 'start xserver' geeft een mooie foutmelding over dat er geen scherm gevonden kan worden.
nette review...zit eraan te denken om deze ook te gaan aanschaffen....is er al iets meer bekend over linux drivers?
Sinds kort (denk ergens in de laatste week) staat nou wel de 5xxxx range in het menu bij ATI.. het komt echter alleen op een pagina uit waar staat dat er geen resultaten zijn. Dus ik hoop dat ze er nou eens bijna klaar mee zijn.
Zou tijd worden ook, de Linux support van ATI vergeleken met die van NVIDIA is om te huilen

Voor de Windows mensen, mocht je nog iets meer performance uit de videokaart willen persen, MSI heeft hier http://event.msi.com/vga/afterburner/overview.htm een op riva-tuner gebasseerd programmaatje beschikbaar gesteld.
De drivers zijn er nou eindelijk eens - ze doen voor mij alleen niet veel bij zowel openSUSE 11.2 als openSUSE 11.3 milestone 7. Krijg een prachtig mooi zwart scherm - maar ik heb hier nog niet al te veel tijd ingestoken omdat ik volledig toch office moet gebruiken / werk aan een windows programma.
Zou je cod4 multiplayer kunnen testen op hoogste resolutie?
Sorry, niet in het bezit van dit spel.