LG OLED65B8PLA Zwart

Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65B8PLA Zwart Review

GodOfDarKTestpanel 20 januari 2019, 2.687 views Testpanel

LG OLED65B8PLA Zwart

Prchtige TV, zeer groot (misschien een beetje te), persoonlijk vind ik de beeldkwaliteit zeer goed. Het geluid is beter dan wat mijn verwachting was.

Pluspunten

• Prachtig Beeld
  • Veel contrast
  • Goed geluid
  • Zeer intuitief

Minpunten

• Erg fragiel
  • Veel prijsverschil
  • Veel weerspiegeling
  • Voedingskabel niet afneembaar

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Nadat ik me heb ingeschreven voor het Tweakers Testpanel werd ik uitgekozen voor het reviewen vaan de LG B8. Dit wilde ik met alle plezier gaan doen, echter ben ik geen professionele reviewer dus ik heb er maar zoveel mogelijk van proberen te maken.

Algemene beoordeling
Mijn eerste indruk van de TV was dat deze zeer goed gebouwd is en ook goed over nagedacht is hoe dat alles veilig getransporteed kan worden. Ik kwam er ook direct achter dat het scherm zeer gevoelig is voor barsten omdat het zo dun is maar daar heeft tegenwoordig iedere TV die zo dun is last van. Het nadeel eraan vind ik wel dat de Tv 65'' is dit vind ik toch net te groot voor de korte afstand van de bank tot waar de TV staat. En natuurlijk zitten ook de meeste snufjes die je verwacht erop.

Featureset
De TV beschikt over een 4K OLED scherm, LG WebOS met een afstandsbedieing die bijna werkt zoals de afstandsbedieningen vna een Nintendo Wii, 4 HDMI aansluiting, COAX, Satteliet, 100mbps Ethernet poort, 5Ghz WiFi, Bluetooth 4.2, CI+ module slot, een 400x300 vesa mount en een handig clipje waar je de kabels achter kunt vastmaken.

Pixeldefecten en Ghosting
In de korte 2 weken dat ik dit apparaat heb mogen testen ben ik geen enkel pixeldefect tegengekomen.

Op het gebied van Ghosting heb ik niet kunnen testen omdat ik de apparatuur er niet voor heb om dit op een goede manier uit te proberen.

Kleurweergave, contrast en helderheid
De eerste keer dat ik deze Tv aanzette had ik direct het gevoel dat ik in een bioscoop zat. De kleur was zo duidelijk en diep. Aangezien ik van een LED backlit LCD paneel afkwam was dit wel even wennen. Ik heb geen kleuren tester maar ik vind dat de kleuren echt zijn wat ze zijn, niet vervaagd of wat lichter door was backlightbleed. Dit is het mooie aan een OLED paneel met iedere pixel appart verlicht heb je nooit dat een pixel licht doorlaat en dat merk je wel. Bij zwart/ donker scherm met ondertiteling dan komt deze opeen veel meer naar voren. Hierdoor krijg je ook een heel groot contrast, wat erg goed te merken is.

Ook zijn er heel veel verschillende opties om jou ervaring met het beeld te veranderen. zo kun je bijvoorbeel HDR aan zetten wat een nog groter contrast geeft, maar ook zijn er veel verschillende opties om de kleuren voor bepaald beelmateriaal aan te passen. Je kunt het echt bijna maken zo als jij het het liefste wilt hebben.

Bouwkwaliteit en afwerking
Deze Tv heeft een zeer mooie afwerking, voor een paneel zo groot is een rand van ongeveer 4 milimeter bijna helemaal niks. echter heeft de TV onderaan een wat dikkere rand. maar dit merk je helemaal niet als je ernaar kijkt want je wordt te veel meegenomen in de ervaring wat dat OLED paneel je geeft. Wat ik wel jammer vind is dat ze dit paneel een Glimmende afwerking geven hebben waardoor licht heel gemakkelijk weerspiegeld en ik had hierdoor vaak last van ramen die niet afgedekt waren en zag het beel dierdoor heel slecht. Met lampen heb je er bijna geen last van.

De standaard wat met de Tv meekwam is zeer stevig en klemt goed vast in de TV voordat je deze ook nog eens vast schroeft met 9 schroeven, 4 achterop en 5 van onderen, waardoor deze echt helemaal nergens meer naar toe gaat. Verder is de achterkant waarin alle besturingselementen zitten zeer robuust dit kan wel een stootje hebben, maar het paneel niet dit buigt al flink mee als je er zachtjes tegen aan drukt. Dit is helaas een gevolg van een zeer dun paneel. Ook vind ik het jammer dat er geen afneembare voedungskabel op zit

Prrijstechnisch moeten we natuurlijk ook even kijken. Persoonlijk vind ik het prijskaartje van €2000 een beetje veel vooral als je gaat vergelijken met het kleinere broertje van 55'' die zo'n €700 goedkoper is voor maar 10'' minder. Maar als we gaan kijken dan is deze 65'' zeker zijn geld waard want je hebt als het ware een halve thuisbioscoop en in vergelijking met gelijkwaardige 65'' modellen kost deze nagenoeg hetzelfde als alle andere modellen.

Vind ik dat deze TV een aanrader is? Om eerlijk te zijn zou ik persoonlijk niet voor het 65'' model zijn gegaan maar voor de 55'' omdat deze wat makkelijker te plaatsen is in mijn woonkamer en de 65'' nu eenmaal te groot is. Maar deze Tv is zeker een aanrader met het prachtige 4K OLEd paneel en het gemakkelijk te besturen LG webOS.

Heb jij ook een LG OLED65B8PLA Zwart?

Ik heb anderhalf jaar een 55" OLED C7. Prachtige tv en fantastisch beeld. Als je dat beeld vergelijkt met de doorsnee LCD's die je familie en vrienden hebben staan, heb je echt medelijden dat ze daar naar moeten kijken :') 55" vond ik echt enorm, maar een 65" of groter zou ik nu ook prima vinden.

De minpunten die je meegeeft, zoals de tv is te groot en nogal duur ten opzichte van een 55" zijn nogal subjectief. Als je op 2 meter afstand zit is 65" mogelijk aan de grote kant, aan de andere kant, je ziet dan wel goed het verschil tussen fullhd en 4K. Dat ga je op 4 meter namelijk niet zien. Geloof mij, over een maand ben je gewend aan 65" en is alles daaronder te klein. 65" is 'maar' 10" groter dan 55", maar het beeldoppervlak is wel zo'n 40% groter bij een 65" tov een 55". Dan is het prijsverschil zo gek nog niet.

Daarnaast vind ik de tv zo fragiel nog niet. Behoorlijk knap hoe stevig ze het dunne gedeelte van het scherm hebben gekregen als je ziet hoe dun die OLEDs zijn. De weerspiegeling vind ik ook wel een dingetje, maar ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb als de TV aan staat. Als de tv uitstaat valt de weerspiegeling heel erg op.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 24 januari 2019 09:08]

Wat is de afstand tussen de tv en jouw bank? Je geeft namelijk aan dat de tv te groot is voor jouw gevoel. Ik ben dan erg benieuwd naar de afstand. Heb je trouwens ook de tv getest met bijvoorbeeld een denon x1400h versterker of een andere versterker dat 4K doorgeeft? Heb je ook nog de tv gekalibreerd en welke standen qua beeld vond jij het beste?

Heb je trouwens ook last gehad van haperend beeld? Het schijnt dat 24p films haperend kan overkomen omdat de tv te goed is met het verversen van het beeld. Heb je ook last gehad van beelden die bleven hangen wanneer je bijvoorbeeld hebt gegamed?
Ik heb mijn Tv op ongeveer 2 meter van de bank hangen. en nee ik heb de tv niet getest met een andere versterker die 4k doorgeeft omdat ik die apparatuur niet beschikbaar heb. dit was zelfs mijn eerste 4k apparaat. En naar mijn mening maakt het mijn niet zo veel uit op welke stand dat die kalibratie staat. het zijn niet zoveel verschillen en het is allemaal prettig om naar te kijken.

Ik neem aan dat vraag van 24p dat je daarmee 24fps films bedoeld? Ik heb geen last gehad van beeldhaperingen wat ik dan ook aan het kijken was. Gamen heb ik persoonlijk niet zoveel erop gedaan maar mijn familieleden hebben daarover ook geen klachten doorgegeven aan mij.
Bedankt dat je de tijd hebt genomen om mijn vragen te beantwoorden.
Geniet al sedert 2016 van een LG OLED (55 inch), E6 en de tv kostte destijds iets van 2700 euro. Veel geld maar ik ben blij dat ik het destijds besteed heb; al vele jaren uitmuntende kijkplezier.
Geen hinder van burn-in?
Neen, totaal niet. Al ben ik ook niet een hardcore gamer met altijd dezelfde hud oid, noch kijk ik altijd dezelfde zender (logo burnin). Ik zie geen burnin effecten, denk dat dit nadeel van OLED nogal overdreven wordt.
Burn-in word zwaar overdreven, RTINGS heeft op youtube een test van een aantal situaties waar in flink wat branduren uren zitten van ik geloof een jaar en dan zijn er situaties waarin je inderdaad last krijgt van burn in. Vooral als je constant dezelfde zender met een logo kijkt of de hele dag CNN met een balk onderin.

Als je de tv gevarieert gebruikt zoals de meeste mensen heb je vrijwel geen last er van. Ik heb een B6 en gebruik hem vooral voor Netflix, Youtube en gamen en heb ook geen last van burn-in.
Vorig jaar erg getwijfeld om een oled te kopen - toch voor normaal led gekozen. Wilde niet met angst tv kijken. (Soms wel eens heledag schaatsen of voetbal kijken en wil niet risico lopen dat het nos logo inbrand).
Ook ik geniet al vanaf 2016 van een LG 55E6V Oledtv. Destijds dankzij het prijzentopic Oledtv's op GoT toch iets voordeliger kunnen kopen (€2299). Oledtv kijken is gewoon tvkijken 2.0. Nog steeds kan ik soms amper bevatten hoe mooi, natuurlijk en contrastrijk het beeld is. Ook bij ons trouwens geen spoor van inbranden of banding. (Oledlampje staat op 60/100) Gamen op de tv doe ik niet aan.
Ik vind je minpunten wat vreemd.

- Fragiel: Ja hij kan kapot, maar hij breekt niet meteen bij het minste of geringste. Het scherm is eerder flexibel. Bij de W8 kun je zelfs een hoek optillen en buigen. Nu moet je hem niet gaan oprollen zoals de R9, maar hij valt niet uit elkaar als je er te hard naar kijkt.
- Prijs: Ook een wat vreemd argument. Ja je betaald voor 10" meer een hoop geld, maar dat is altijd al zo geweest. Sterker nog, ik denk dat de paar inches meer die er dit jaar bij komen voor 88+ tv's wel meer gaat kosten dan een paar 100 euro.
Ik snap dat je je de minpunten wat vreemd vind.
maar als je bij de verpakking al mee moet geven dat je het op een bepaalde manier moet uitpakken en bepaalde bewegingen niet moet maken dan geeft het toch best wel aan dat het niet veel kan hebben.

Het prijs minpunt is gewoon mijn persoonlijke mening want de twee modellen zjin identiek op de grootte na en ik vind het daarom veel geld voor 10'' maar dit is mijn mening en daar hoef jij het niet mee eens te zijn en dat accepteer ik ook.
Ik denk dat het vooral komt omdat 10" meer of minder op papier weinig lijkt. Terwijl de stap van 55" naar 65" betekent dat je 40% meer beeldoppervlak heb. Dus ja, het is "maar 10" extra" MAAR dit betekent bijna de helft extra schermoppervlak. Of je dit nodig hebt is een tweede.. Maar het is wel belangrijk om zo te kijken naar die extra inches imo.