Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts

Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts Review

phubert 19 januari 2019, laatste update op 14 augustus 2019, 1.283 views Hands-on

Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts

Binnen het Unifi eco-systeem een waardig component voor het netwerk. Met de controller tot op de poort in te stellen met rechten, vlan etc. Plug en Play met SFP poorten, compleet geleverd.

Pluspunten

• Perfect werkend in Unifi eco-systeem
  • Strakke afwerking
  • Slimme koeling (schakelt fan in naar behoefte en belasting)
  • Configureerbaar tot op de (SFP-)poort
  • 230v aansluiting, geen losse voeding
  • Geleverd met kooimoeren en aansluitsnoer

Minpunten

• Onder belasting is de fan aardig hoorbaar
  • 2 SFP poorten 1Gb, 2xSFP+ had beter geweest
  • Prijs (al heb ik die niet hoeven betalen)
  • Warmteontwikkeling

In de doos aangetroffen
Switch 24p, set kooimoeren voor bevestiging rackmount, rackmount beugels met 8 schroeven, rubber nopjes (desktop gebruik) aansluitsnoer en snelstartgids.

Installatie
Kan niet makkelijker, bevestigen in patchkast, aansluitsnoer aansluiten, SFP-module insteken (in deze situatie, kan ook zonder of via RJ45 poort) voor verbinding met andere switch, stekker in stopcontact, adopteren op de controller en beginnen maar.

Beheer en snelheid
Het beheer kan tot op de poort geconfigureerd worden door de Unifi Controller, ook de SFP-poorten. De software herkend automatisch de uplink en geeft dit in het overzicht aan. Firmwareupdates installeren hebben tot op heden niet direct merkbaar verschil geleverd, ook geen negatieve gevolgen.

De snelheid is goed. Aangesloten apparaten hebben eigenlijk direct link en IP. Verbinding met de ingestoken SFP module is prima, kan ook een SFP-RJ45 module ingestoken worden om met een reguliere CATx kabel te verbinden. Ondersteuning voor Jumboframes is aanwezig, evenals de meeste gangbare netwerkprotocollen.

Aan de achterzijde zit ook nog een RJ45 console poort voor beheer, tot op heden niet gebruikt. Zelf van mening dat deze aan de voorzijde had moeten zitten aangezien daar plenty ruimte voor zit op dit model. Het grotere model met 48 poorten RJ45 en 2x2 SFP(+) heeft hiervoor geen plaats.

Anno 2018-2019 is mijn persoonlijke mening dat een apparaat als deze standaard van een SFP+ poort voorzien zou moeten zijn met 10GB. Voor doorverbinden 2 stuks. Zeker als je een 2e switch, server en/of NAS aansluit met een Fiber optic aansluiting of PCIe insteekkaart met meerdere aangesloten clients is hier zeker meer comfort te halen. Het grotere model met 48 poorten heeft deze echter wel (2xSFP & 2xSFP+).

Voordeel van de SFP poorten je kunt glasvezel van tussen de 300 meter en 3km aansluiten.

Wat me opvalt is dat in tegenstelling tot andere apparatuur van Ubiquiti dat deze switch eigenlijk vrij koel blijft. De switch met 250W PoE wordt warm evenals de USG (PRO), de CloudKey vind ik persoonlijk te warm.
Update 02-03-19
Nu meerdere Unifi Switch 24 in gebruik genomen te hebben valt me op dat de aangegeven temperatuur in de app rond de 64-70'c zit. De fan gaat bij deze temperatuur (nog) niet aan. Soms krijgt de switch ineens een ingeving van koelen en springt de fan op hoog vermogen aan dat is dan goed hoorbaar.

Screenshot CLI

In het verleden was het nog mogelijk de snelheid van de fan via de CLI handmatig in te stellen, helaas is deze functie momenteel niet beschikbaar. Ubiquiti mag naar mijn idee meer aandacht besteden aan de warmteontwikkeling van dit model. De onder- en bovenkant waar de hoofd CPU zich bevindt wordt erg warm. Bij het stapelen in een rackmount zal hierbij de temperatuur nog verder oplopen.

Advies: plaats de switch op een goed geventileerde ruimte/patchkast met actieve koeling of het liefst de koelste plaats in het pand.

De Switch met 250W PoE blijft volgens de software rond de 45-50'c zitten, wat ik zelf erg vreemd vind aangezien hierin een zwaardere voeding zit tov deze switch.

Als de fan om wat voor reden veel gaat draaien dan zal ik deze vervangen voor een stillere versie, hiervan is op internet ruim uitleg beschikbaar hoe de fan voor een stillere te vervangen.

Over de prijs van het apparaat kun je discussiëren, al heb ik deze zelf niet hoeven betalen enkel geïnstalleerd. Bedenk wel, de hardware is degelijk, je hebt geen zwabber rackmount met dun staal, het is aluminium. De componenten aan de binnenzijde zijn voor zover ik het 'internet' mag geloven prima in orde. Een aansluitkabel is normaal en/of standaard de kooimoeren drijven de prijs niet op, die kosten in verhouding geen vermogen.

Wat je er wel voor terugkrijgt is een ontzettend actieve, zeer hulp verstrekkende community waarin iedereen elkaar helpt om het product zo goed als mogelijk te laten werken. Over de duurzaamheid kan ik op dit moment niets zeggen.

Groot voordeel t.o.v. andere merken is de app Unifi, hiermee kun je vanaf je smartphone of tablet vrijwel alles instellen, updaten en zo nodig herstarten. Wil je nog meer dan zal je in moeten loggen op de Controller via de computer of als dat nog niet genoeg is inloggen via SSH op de controller.

Enorm positieve algemene indruk van het apparaat, meer bedoelt voor zakelijk gebruik maar ook prima in grotere huishoudens te gebruiken. Let wel, de koeling kan bij belasting inschakelen en die is hoorbaar.

Update:
Na het aanbrengen van 2x 12cm fans in een 12u wand-patchkast met actieve koeling is de temperatuur van de switch ongeveer 10% gezakt. In de patchkast zitten totaal 3 switches, 3 patchpanelen, ruimte voor uitbreiding. De temperatuur van de Switch 24 blijft nu ongeveer rond de 57-60'c hangen.

Huidige stabiele firmware: 4.0.54

Update: aanvulling inhoud doos. Temperatuur

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts?

Meer advertenties

Eens met de SFP+ verwachting op een switch anno 2018/2019. Misschien is een trunk mogelijk van beide SPF-poorten wat dan weer de pijn wat verzacht.
Waarom zou je dat doen met SFP?
SFP heeft 2x1G
Zou alleen met grote afstand uitmaken met glasvezel.
RJ45 heeft 24x1G
Hiervan heb je dan meer mogelijkheden dan met SFP. Met SFP zitten gelijk al je slots vol.

Het enige dat een pre zou moeten zijn, ipv verzachten met trunking, is SFP+, daarmee heb je met 10G ruim bandbreedte om meerdere clients 'full-speed' te verbinden.