Specificaties 13,1" (1600x900), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCZ11X9E/B Review

Ramon 17 april 2010, laatste update op 17 april 2010, 3.716 views

Sony Vaio VPCZ11X9E/B

Pluspunten

• 1,4 kilo!
  • snel
  • lange batterijduur

Minpunten

• duur
  • af en toe een kort zwart scherm bij het switchen van videokaart (seconde of 4)
  • batterij wiebelt een klein beetje
  • kan de HDMI aansluiting niet gebruiken in stamina mode

Ik was op zoek naar eigenlijk de ultieme laptop voor mijn werk. Als webdeveloper multitask ik veel en heb ik regelmatig VM's open voor verschillende browsers. Omdat ik mijn laptop altijd meeneem moest ie ook licht van gewicht zijn. Uiteindelijk uitgekomen op de Vaio Z, toch wel dé ultieme laptop.

Beeld
De Z heeft een 13,1" 16:9 scherm met naar keuze 1600*900 of 1920*1080. Ik heb gekozen voor de 1600*900 versie. Ik moet zeggen dat hier alles al behoorlijk klein is. Dus ik zoom vaak in op websites om het allemaal comfortabel te kunnen lezen. Ik wil nog wat experimenteren met DPI instellingen. Ik vind het bijvoorbeeld wel heel relaxed hoe er bij zo een hoge resolutie bij de normale DPI (100%) weinig ruimte wordt ingenomen door de taskbar en menu-bar.

Het scherm van de Z is helder en scherp. Kleuren zijn mooi, maar de kijkhoek is niet echt goed, het blijft een TN-paneel. Ben je een designer, dan kan je het best kiezen voor het Full HD scherm, deze heeft een betere kleurreproductie. Het scherm van de Z glanst wel, maar het is een soort matte glans en geen glossy. Door middel van een lichtsensor boven het toetsenbord wordt de helderheid van het scherm aangepast aan het omgevingslicht.

lichtsensor - statuslampjes - 3 semi-loze knopjes - eject-knop

Geluid
De geluidskwaliteit van de Z is niet om over naar huis te schrijven, maar dit is mijns inziens te verwachten van zo'n klein apparaat. Misschien wel mede daarom kan je bij SonyStyle voor een meerprijs van 30 euro kiezen voor noise-canceling oordopjes.
Deze dopjes hebben microfoontjes en kunnen via een normale jack met vier ringen in de laptop worden gestoken, waardoor de laptop zorgt voor "antifase-geluid". Ik heb dit geprobeerd in de trein, de geluidskwaliteit is prima en de trein is nauwelijks hoorbaar. Dit werkt echter niet goed in een kantoorsituatie waar veel gepraat wordt.

Bouwkwaliteit
De laptop is gemaakt van een combinatie van aluminium voor de bovenkant van de 'basis' en carbon fiber voor het scherm en de onderkant van de base. Het carbon fiber maakt het scherm iets flexibel en dit is voor zover ik zie de bedoeling. Zo buigt het ipv te breken of scheuren. Het voelt allemaal heel degelijk aan. Het enige minpuntje wat ik kan bedenken is dat de batterij iets wiebelt.

toetsenbord
Het toetsenbord van de Z is een zogenaamd chiclet toetsenbord. Dit is nieuw voor mij en daarom dus even wennen. Het toetsenbord heeft verlichting en in het donker zal deze aangaan zodat je kan zien wat je typt. Het toetsenbord is een normaal US International model met het euro-teken rechts naast de 5.

Prestaties
Een van de redenen dat ik gekozen heb voor dit model is (naast het gewicht) de performance. De triple SSD's in RAID0. 8GB RAM en de Core i5 540M in mijn config zijn gewoon supersnel. Ik heb hier een aantal tests gedaan in een poging om te laten zien hoe snel hij nou werkelijk is.

PCMark
stamina mode, op de batterij: 8312 PCMarks
speed mode, op stroom: 9329 PCMarks

3D Mark
Speed mode, stroom: CPU Score: 7532, Graphics Score: 1683
(ik moet de laptop nog ff aansluiten op een scherm die de resolutie aankan om een officiele test te doen)

SSD's
Mijn Z heeft 3 SSD's van 64GB in RAID 0, waardoor hij enorme performance haalt. In andere configuraties is er ook de mogelijkheid voor quad SSD's ( 256GB en 512GB) voor nog meer snelheid.

In ieder geval; mijn config haalt het volgende:

Form factor
De laptop is klein. Toen ik hem voor het eerst zag, na het openen van de doos, was ik hierover echt onder de indruk. Hij weegt 1,4 kilo, ongeveer 50 gram meer dan een Macbook Air, maar biedt veel meer performance, een DVD-speler (blu-ray speler optioneel).

Hitte en geluidsproductie
De Z is erg stil. Bij gewoon een beetje surfen, in word typen en msn-en is hij zo goed als niet hoorbaar. De Z heeft een schakelaar om te wisselen tussen speed-mode en stamina-mode, hiermee wordt dan o.a. geschakeld tussen de intel videokaart die naast de CPU op de i5 zit, en de losse nVidia GT330M GPU.
Er is ook een auto optie, die eigenlijk gewoon wisselt tussen speed en stamina op basis van aanwezigheid van de adapter. Bij het draaien van 3D mark begint de fan van de Z hoorbaar te worden, maar dit is nog lang niet zo hard als mijn vorige laptop met AMD-processor.

Wat betreft batterijtijd heb ik nog niet echt uitgebreid getest maar in meerdere instanties ben ik al over de 4 uur heen gegaan, dit is in Stamina mode met het scherm op 100% dus er kan nog meer uit.

Bloatware?
Sony wordt vaak in relatie gebracht met bloatware, wanneer het om de VAIO laptops gaat. Op deze Z vond ik het uiterst meevallen. Er zitten wel veel Sony tools op, maar die zijn over het algemeen handig. Ik heb wel McAfee, Norton en de Google IE toolbar direct geuninstalled.

Configuratie zoals getest
Intel CoreTM i5 Processor 540M
Windows® 7 Professional x64
192 GB Ultra SATA Flash SSD (3x 64GB samsung SSD's in RAID0)
8 GB 1066MHz DDR3-SDRAM
DVD-station
33,3 cm (13,1") LCD, 1600x900 + camera
standaard batterij (maximaal 4,5uur volgens Sony specs)
Noise reduction headphones
3 USB Poorten
nVidia ® GeForce® GT 330M 1GB

Heb jij ook een Sony Vaio VPCZ11X9E/B?

Erg lekker om te lezen!
Dit is de zilveren versie heh?

Wat zit er onder het klepje aan de onderkant? RAM of HDD?
Zal het RAM wel zijn aangezien je 'n SSD-versie hebt... Nice pictures!

Zou je nog wat foto's van de buitenkant kunnen maken?
Ik vond de zilveren versie minder mooi in eerste instantie, maar met deze pics... twijfel!

[Reactie gewijzigd door CLB op 19 april 2010 00:59]

Ik had ook eerst de zwarte versie gescoord, maar achteraf ook me bedacht en voor de zilvere versie gegaan, omdat ik dan de toetsen van het keyboard wat beter uit vind komen.

Hopenlijk komt ie deze week binnen, cant wait... 8)7
ben ook van plan om een z serie te kopen maar dan quad ssd configuratie.
op de site van sony staat ook dat je quad ssd kan kiezen maar bij het configuratie zie je alleen 2 x 256gb zie hier

hoe heb jij 3 x ssd gekozen ??
Leuke review en een prachtlaptop. Is deze besteld bij sonystyle of in de winkel?
Thanks! Heb hem besteld bij SonyStyle.
Zag je reactie op de frontpage over de HP Envy. Mooi dat je er zo blij mee bent. Vanochtend e-mail gekregen dat die van mij wellicht 1 september verstuurd gaat worden. Heb ook de zilver maar met i7/3G/Fingerprintding verder zelfde volgens mij.

Ben erg benieuwd, maar voor mij is het ook belangrijk dat ik hem mee kan nemen zonder dat ik het merk. Ik heb ook een SZ gehad van Sony en volgens mij woog die 1.7kg, dus dit is nog weer minder. Ik wil als ik offertes moet maken of een plan moet schrijven dat desnoods op mijn eigen dakterras of gewoon in de stad op een terras kunnen doen.

Vraagje, heb jij hem nog extra verzekerd tegen vallen/vocht door eigen schuld? Zit daar namelijk nog wel over te denken.
Ik ben benieuwd hoe het de voorgaande reviewers is vergaan.
Ik heb om dezelfde redenen als hierboven in de zomer 2010 één aangeschaft, nadat ik mijn vorige lichtgewicht Sony, de Sony VGN TZ21XN , wegens zeer tegenvallende prestaties en verschillende mankementen na 1,5 jaar gebruik wilde vervangen.
Over de prestaties ben ik tevreden. Ik ben echter niet tevreden over de kwaliteit van de VPCZ11X9E/B. Twee maal binnen garantie is de SSD uitgevallen, en nu is de 3G modem kapot.
Heb ik pech of komt dit vaker voor?