Xiaomi Mi AirDots Youth Edition (Wit)

Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi AirDots Youth Edition (Wit) Review

Farmir 18 januari 2019, laatste update op 5 maart 2019, 1.315 views Product gekocht

Xiaomi Mi AirDots Youth Edition (Wit)

Goede draadloze (in-ear) oordopjes voor een zachte prijs. Geluid is goed evenals de demping. Ook bellen met deze oordopjes werkt prima, zelfs in de auto.

Pluspunten

• Niet duur voor draadloze oordopjes
  • Prima geluidskwaliteit
  • Bellen werkt goed in de auto
  • In-ear
  • Uitstekende demping

Minpunten

• Gebrek aan Engelse handleiding
  • Chinese audio instructies
  • Geen duidelijke feedback als je op een knop op de oordopjes drukt
  • Uitstekende demping

Geluidskwaliteit

Ik luister muziek via Spotify en Podcasts via de iOS app via de oordopjes. Met name bij de muziek merkte ik een verschil in geluidskwaliteit ten opzichte van mijn vorige Xiaomi Pistons. Ik ben meer gaan genieten van de muziek. Dit komt mede door de betere geluidskwaliteit, maar ook door de demping van de oordopjes (zie de volgende paragraaf)

Demping

De oordopjes dempen erg goed. In mijn optiek zelfs goed. Ik luister met name naar muziek als ik deelneem aan het verkeer, of als ik hardloop. In beide gevallen hoor je het verkeer om je heen nauwelijks, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

Op momenten dat je niet constant geluid hebt -in mijn geval tijdens bellen en het luisteren van podcasts- is de goede demping niet hinderlijk.

Voor velen zal dit een perfecte feature van de Airdots zijn. In mijn geval is dit toch wel een minpunt.

Bellen

Ik bel veel met mijn oordopjes, zowel in de auto als op het werk.
Ik was eerder bang dat het niet mogelijk zou zijn om te bellen in de auto, omdat je niet richting de microfoon spreekt. Hier is echter geen sprake van.
Doordat de microfoon in de oordopjes verwerkt is, merken ze wel veel omgevingsgeluid op tijdens het bellen. Vooral tijdens het auto rijden ben ik minder goed verstaanbaar dan voorheen, maar het is wel mogelijk en doe ik dit dan ook dagelijks. Tijdens het bellen klink ik ook wat scheller dan normaal.

Gebruiksgemak

Muziek stoppen gaat eenvoudig door eenmaal op één van de oordopjes te tikken, of door de oordopjes in de case op te bergen. Als je één van de oordopjes uit je oor haalt, om met een half oor te luisteren, dien je dit wel voorzichtig te doen. Je drukt namelijk erg makkelijk op de capacitieve knop, waarmee je de audio pauzeert. Door middel van dezelfde knop hang je ook telefoongesprekken op.

In het dagelijks gebruik heb ik dit wel als hinderlijk ervaren. Soms wil je een oordopje opnieuw of beter in je oor doen, je moet dan goed opletten dat je het oordopje aan de zijkant vast houdt en niet midden op duwt.

---
Pairen van de oordopjes
Er wordt enkel een Chinese handleiding bij de Airdots geleverd. Het was mij dan ook niet direct duidelijk hoe de oordopjes uberhaupt werkten. Het aanzetten van een oordopje doe je door op een capacitieve knop (zonder trilsensor) te drukken, vervolgens kan je door middel van Bluetooth met een oordopje verbinden.
Na zelf logisch nagedacht te hebben, kreeg ik één van de oordopjes wel verbonden met mijn telefoon, maar was het andere oordopje niet gepaired.

Gelukkig boden Youtube video's uitkomst om er voor te kunnen zorgen dat mijn telefoon (iPhone 8) met beide oordopjes kan verbinden. Dit proces is wat onduidelijk door het gebrek en goede visuele feedback, al met al ben ik 5-7 minuten bezig geweest om de oordopjes met elkaar te verbinden. Na één keer pairen, blijven de oordopjes goed gepaired en lopen de oordopjes mooi synchroon.
Deze video heeft mij hierbij geholpen: https://www.youtube.com/watch?v=xYhLqnPsTE8
---
Verbinden met apparaten
iPhone 8
De eerste keer verbinden van de oordopjes met mijn telefoon was niet erg eenvoudig: Er wordt bij de Airdots geen Engelstalige gebruikshandleiding geleverd. Door middel van de bovengenoemde video kwam ik er achter dat ik de oordopjes eerst diende te pairen en vervolgens met het rechter oordopje te verbinden.
Het is mogelijk om met slechts één oordopje verbonden te zijn.

Fitbit Ionic
De oordopjes verbinden ook makkelijk met een ander apparaat, op het moment dat ze al met een apparaat verbonden zijn. Hier was ik aangenaam door verrast.

Bouwkwaliteit en uiterlijk

Case
De case heeft een goede bouwkwaliteit; de case voelt stevig aan en buigt bij kracht niet door. Ondanks het lage gewicht geeft de case mij een vertrouwd gevoel. Kortom, de case voelt solide aan.

Terwijl dat de case wit is, wordt deze niet snel vies. Ook zijn er geen vingerafdrukken op zichtbaar. Wel is deze vatbaar voor vieze plekjes in de naadjes. Bij de case wordt er een USB-C oplaadkabel van 50cm bij geleverd.

Nog steeds ben ik erg tevreden over de bouwkwaliteit, de case beschermt de oordopjes

Oordopjes
Bij de eerste keer gebruiken, was het voor mij even puzzelen in welk oor een oordopje moet. Al gauw merkte ik wat de voorkant van de case was, waardoor de linke Airdot in het linker oor gaat, en de rechter in de rechter.

Ook was het uitzoeken hoe de oordopjes het beste in mijn oor pasten. Bij het eerste gebruik voelt het alsof je de oordopjes op de kop in hebt. Dit komt doordat het uitstekende stuk naar boven gericht is. Bij bedrade oordopjes of bijvoorbeeld de Airpods van Apple is dit naar beneden gericht.

Op mijn werk keken mijn collega's mij op het eerste oog vreemd aan. De AirDots zijn niet direct herkenbaar als draadloze oortjes, maar dit zal wel gewenning zijn.

De oordopjes worden geleverd met drie maten rubberen opzet stukjes, zodat deze geschikt worden voor elk formaat oor.

Accu

Na de oordopjes na ieder gebruik weer in de case gedaan te hebben, kreeg ik bij het gebruik op de 7e dag enkele keren achter elkaar eenzelfde Chinees gesproken bericht te horen. Hieruit wist ik op te maken dat dit wel een lege accu zou betekenen, en ja hoor: enkele minuten later viel één van de oordopjes uit.

Naderhand heb ik de oordopjes opgeladen door een Mini USB kabel van mijn laptop in de case te stoppen. Uiteraard met de oordopjes in de case. Na enkele uren heb ik de oortjes er weer uit gehaald en werkten deze weer zoals voorheen.

Ik ben nog geen situatie tegen gekomen waarin mijn oordopjes én case leeg waren.

Chinees

Het grootste nadeel van deze oordopjes zijn de Chinese gesproken berichten voor
  • Verbonden
  • Een van de oordopjes is niet verbonden
  • Accu is bijn leeg
Het is niet onoverkomelijk, maar irritant is het zeker.

Heb jij ook een Xiaomi Mi AirDots Youth Edition (Wit)?

Jouw review is beter, voornamelijk omdat je blijft updaten. oOo