1 review

HP USB-C Dock G4

HP USB-C Dock G4 Review

Nytki 18 januari 2019, laatste update op 18 januari 2019, 1.764 views Product gekocht

HP USB-C Dock G4

Uitstekende dockingstation als je van je product naar een desktop omgeving wilt met eigen randapparatuur.

Pluspunten

• Bouw kwaliteit
  • Poort selectie
  • Eenvoudig in gebruik

Minpunten

• Exclusief voor HP producten
  • Wordt warm na lang gebruik
  • Geen VGA en DVI mogelijk
  • Geen microfoon aansluiting

Dé thuiswerk oplossing voor laptops en tablets hybriden (van HP)

Thuis- en flexwerken zijn bekende begrippen in veel organisaties. Met laptops en tablet hybriden worden medewerkers aangemoedigd om thuis of elders te gaan werken. Vaak lenen deze apparaten zich er niet voor om de achturige werkdag op door te brengen. De oplossing hiervoor: een dockingstation die je laptop of tablet hybride omtovert tot volwaardige desktop omgeving, met alle randapparatuur die je gewend bent.

De HP USB-C Dock G4 biedt al deze dingen. Op kantoor maken we al langere tijd gebruik van deze dockingstations en dit beviel mij zo goed dat ik een heb aangeschaft om ook thuis te kunnen werken met mijn eigen randapparatuur. De keuze voor de USB-C Dock G4 van HP is dan vooral omdat we hier op kantoor ook mee werken.

Krachtige thuiswerker
Wat de HP USB-C Dock G4 een bijzonder prettig apparaat maakt om mee te werken is het feit dat het een uitstekende poortselectie heeft. De dockingstation bevat twee display poorten en een enkele HDMI poort. Aansluitingen waarmee de oudere schermen met VGA of DVI misschien uit de boot vallen, maar veel nieuwere schermen uitstekend mee uit de voeten kunnen. De drie poorten zijn dan ook ruim voldoende om een aardig aantal schermen aan te sluiten.

Naast de beeldscherm aansluitingen bevat het apparaat ook een serie USB aansluitingen (2.0, 3.0 & 3.1 gen2, type-c). Met drie aansluitingen aan de achterkant biedt het voldoende poorten om randapparatuur als muizen, toetsenborden en eventueel een webcam aan te sluiten. De usb aan de voorkant biedt de mogelijkheid om externe harde schrijven en USB sticks op aan te sluiten. De USB 3.0 (type c) aansluiting is gevoed waardoor je apparaat aan de dock opgeladen kan worden.

Naast deze aansluitingen biedt de dock ook de mogelijkheid om ethernet aan te sluiten, zodat een Wifi signaal overbodig wordt. De 3.5mm aansluiting maakt het ook mogelijk om allerhande koptelefoons aan te sluiten, wat handig kan zijn voor het beluisteren van audio. Hierbij ontbreekt helaas de aansluiting voor een microfoon, waardoor de dock geen headsets ondersteunt met gesplitste audio en microfoon kanalen. Mogelijk worden USB headsets wel ondersteunt.

Kritiek
Ondanks de lovende woorden zijn er ook kritiekpunten op te merken. Zo wordt de dock bij lang gebruik bijzonder warm, je kunt er gerust een kop koffie op warmhouden. Daarnaast ontbreekt de eerder genoemde microfoon aansluiting voor headsets. Voor een enkeling die thuis nog VGA of DVI aansluitingen gebruiken is de dockingstation ook niet geschikt. Het grootste minpunt is dat het uitsluitend voor modellen van HP geschikt is. Dit maakt het apparaat slechts geschikt voor een selecte groep gebruikers, wat een flinke tegenvaller is voor gebruikers van andere apparaten.

Voor mensen die met HP productenwerken is de HP USB-C Dock G4 een uitstekende dockingstation. Door de grote poort selectie kun je haast alle randapparatuur aansluiten die je maar wenst. Ook wat beeldschermen betreft zijn er veel opties, van vooral nieuwere schermen. Samen met de goede bouwkwaliteit en het gebruiksgemak is dit een uitstekend apparaat. Let er wel op dat het apparaat zijn warmte kwijt kan en zet je koffiemok er uitvoorzorg toch maar niet op!

Ondersteunde apparaten:

Heb jij ook een HP USB-C Dock G4?

Waarom zou deze exclusief voor HP producten zijn? Ik meen mij te herinneren dat mijn MacBook er ook prima op draaide.
Ik heb op mijn werk ook een HP USB-C dock en die werkt prima met mijn Dell laptop, ook collega's met andere merken maken er normaal gebruik van.
De fabrikant heeft een lijst met compatibele producten, daar heb ik mij op gebaseerd.
Fijne review, lekker geschreven.

Toch zou ik dit wel even aanpassen in de 'min' lijst van je review, want ook ik zou niet inzien waarom het product alleen voor HP laptops kan worden gebruikt. Er is geen protocol aan de USBC poort gebonden en mensen zouden door deze opmerking het product kunnen overslaan. Wij willen op het werk juist over gaan naar deze dockingstations (we komen van de UltraSlim dockingstations) zodat ook BYOD laptops van andere merken hierop aangesloten kunnen worden.
helder: voor andere kopers, mijn 13" 2018 macbook pro retina touch doet het er prima op.
samsung s9 ook op getest, werkt met 1 beeldscherm :)