DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110.B Zwart Review

R2L 16 januari 2019, laatste update op 16 januari 2019, 1.538 views Product gekocht

DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110.B Zwart

Prima bonenmachine voor een schappelijke prijs

Pluspunten

• Compact
  • Stoompijpje
  • Grote gemakkelijk toegankelijke watertank
  • Stil
  • Zetgroep gemakkelijk te reinigen
  • Watertemperatuur en koffiesterkte regelbaar
  • Degelijk gebouwd

Minpunten

• Gebruikt ietwat teveel water tijdens opstarten en uitgaan

Nadat onze "luxe" Siemens bonenmachine met alle toeters en bellen was gesneuveld ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe machine. Aangezien de beloofde 1000 euro van Mark Rutte maar uitblijft en we er naar alle waarschijnlijkheid ook naar kunnen fluiten, gezocht naar een machine in het wat goedkopere segment, maar die toch goede koffie zet.

Nou, die hebben we gevonden in deze DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110.B in de kleur zwart. De machine heeft een luxe uitstraling, is goed gebouwd en doet qua degelijkheid van de materialen niet onder voor de Siemens.

Tijdens het koffie zetten is de machine erg stil. Ondanks dat dit een instapper is van DeLonghi valt er toch van alles in te stellen en is de smaak van de koffie (want daar gaat het uiteindelijk toch om) uitstekend!

De watertank die je er gemakkelijk aan de voorkant kunt in en uithalen is bijna 2 liter groot, genoeg voor meerdere bakken lekkere koffie. Ook het bonenreservoir en de lekbak zijn groot genoeg. De zetgroep is mooi compact en zeer gemakkelijk schoon te houden.

Deze machine heeft geen uitgebreid display, maar ondanks dat kun je door de lampjes met symbolen gemakkelijk zien of het water moet worden bijgevuld, of dat bijvoorbeeld de lekbak moet worden geleegd.

Bij het aan of uitzetten wordt de machine uitgebreid gespoeld waardoor hij wel wat meer water gebruikt dan ik bij de vorige machine gewend was. Wij zetten een plastic bakje eronder, zodat de lekbak nagenoeg leeg blijft en alleen hoeft te worden geleegd als de bak met koekjes vol zit. Deze koekjes zijn mooi droog, wat een teken is dat de machine goed staat ingesteld. Dit was af fabriek zo ingeregeld.

Wij zijn dan ook erg blij met deze koffiemachine en ik durf deze van harte aan te bevelen.

Heb jij ook een DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110.B Zwart?

Goede aankoop! Ik heb deze al een aantal jaartjes in bezit en heeft me al die dagen/jaren probleemloos voorzien van heerlijke koffie! (waar de luxere versies van vrienden, kennissen en familie al eens of meerdere keren mankementen vertoonden).
Het enige wat ik kan aanmerken op dit ding is de melding voor het legen van de lekbak. Soms is hij vrijwel leeg, maar geeft dan toch aan dit te legen. Er lijkt een timer op te zitten (misschien ook wel fijn om koffie er niet te lang in te laten zitten :) )
Heb hem inmiddels ruim 2,5 jaar. Werkt nog steeds perfect! goeie koop, alles tot water temp, bonen maling en wanneer in stand-by in te stellen, water en bonenreservoir zijn uitzonderlijk groot in deze prijsklasse.
De zetgroep moet wekelijks gereinigd worden (bij alle apparaten onder premium klassen en prijs). Dit is echt in 30 seconden te doen, erg solide en makkelijk te reinigen. Voelt degelijk en niet plastic fantastic.

Minpunten idd het watergebruik met de in mijn ogen wat onnodige spoeling, 1 keer per dag is genoeg, niet iedere keer bij aan en 1 keer bij uitschakelen.

Ook wanneer je 2 koppen zet, dan word er minder koffie gebruikt dan bij 2 keer 1 kop. 35% minder zelfs.
Op te lossen uiteraard door even aan de knop te draaien.

1 van de goedkoopste maar ook kleinste apparaten, ik zou deze iedereen aanbevelen die een bonenmaler wilt en minder dan 500 eu uit wilt geven.
Ik heb deze apparaat ook en het is zo dat hoe langer er heet water door samengeperste koffie heen gaat hoe sterker hij wordt en dus ook scherper soms bitterder smaakt. Dat is in feite hoe koffie zetten over het algemeen werkt, daarom wordt er bij een americano of lungo meer normale water aan toegevoegd om hem op smaak te houden.
Een 1,5 maling met een langere doorlooptijd van water bij een 1,5 maling aan koffie zou in principe qua smaak vrijwel gelijk moeten zijn als 2 losse bakjes koffie.
De zetgroep elke week reinigen? Ik heb het apparaat ook al 2,5 jaar staan ongeveer en ik heb de zetgroep misschien 4x gereinigd... Doet het nog perfect! Maar goed dat je helpt herinneren want het is alweer een tijdje geleden :X
heeft ook niets met de functie te maken, maar met schimmel in je zetgroep. Denk dat het wel even duurt voordat hij vastloopt, want zo vies wordt hij inderdaad niet.
Je kunt via een toetscombinatie de hoeveelheid koffie per kopje (en 2 kopjes) instellen/vast zetten... weet niet of je dat misschien bedoelt? Check Youtube

Kwam ik laatst ook past achter.

[Reactie gewijzigd door dannx1986 op 22 januari 2019 18:28]

Ik heb dit toestel intussen 5 jaar met bijna dagelijks gebruik. Werkt nog steeds perfect. Ik betaalde er net geen 300 euro voor. Prijs-kwaliteit onverslaanbaar me dunkt.
Mooi review!

Een vraag over deze passage:

"Wij zetten een plastic bakje eronder, zodat de lekbak nagenoeg leeg blijft en alleen hoeft te worden geleegd als de bak met koekjes vol zit. Deze koekjes zijn mooi droog, wat een teken is dat de machine goed staat ingesteld. Dit was af fabriek zo ingeregeld."

Ik ben een koffie-leek, wat zijn 'koekjes' ?
De koffie wordt gemalen en in de zetgroep samengeperst. Vervolgens loopt het kokend hete water erdoor, waardoor je koffie krijgt. Na het zetten van de koffie komt dit in het afvalbakje. Men noemt dit de koekjes, omdat de samengeperste koffieprut een beetje de vorm heeft van een koekje.