1 review

Dell Alienware M15

Specificaties 15,6" • 3840x2160 (4K) • 2TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Dell Alienware M15 Review

YDeciever 15 januari 2019, 192 views Product gekocht

Dell Alienware M15

Een dunne tank met de game prestaties die jij wil. Zolang je er natuurlijk wel voor betaald.

Pluspunten

• Stevige body
  • Dun
  • Mooi scherm
  • Koeling profielen
  • Lichtjes?

Minpunten

• Fan noise (gaat snel omhoog)
  • Shiny Plastic (rondom beeldscherm)

Intro

Al een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Ik was in het bezit van een Asus N750-JK en deze begon langzaam te verouderen. Af en toe speel ik nog wel eens een game en werk nog veel voor mijn deeltijd studie op een laptop. Het was tijd voor een upgrade.

Ik zocht het volgende:
- een iets kleinere laptop of lichtere laptop
- een game GPU voor rendering programma's
- goed scherm
- stevige behuizing
- geen game (kermis) look

Na een tijd zoeken was ik aan het twijfelen tussen de Alienware m15 of de Razerblade 15. De Razerblade kwam niet in Nederland op korte duur, dus het werd de Alienware.

Specs

Je gaat toch al een dure laptop kopen, dan wil je die precies zo in elkaar zetten zoals jij wil. Gelukkig kan dat bij Dell/Alienware en daar ben ik ook heel blij mee!
Daarom hieronder nogmaals mijn gekozen specs om verwarring te voorkomen.

- 8th Generation Intel Core i7-8750H
- 15.6" UHD (3840 x 2160) 60Hz IPS, 400-nits, sRGB 100% color gamut
- 16GB (2x 8GB) DDR4 at 2666MHz
- 512GB PCIe M.2 SSD + 1TB (+8GB SSHD) Hybrid Drive
- NVIDIA(R) GeForce(R) GTX 1060 with 6GB GDDR5
- Killer 1550 802.11ac 2x2 WiFi and Bluetooth 5.0

Behuizing

Om het kort te houden. De laptop voelt bij het vastpakken en eerste keer openklappen stevig. Ja, deze laptop is iets dikker dan bijvoorbeeld de MSI 65. Maar je krijgt dan ook een stevige laptop die solide aanvoelt.
Je hebt meteen het idee dat deze laptop zeker niet in 4 jaar stuk zal gaan bij de scharnieren.

De behuizing is vrijwel helemaal uit metaal legering vervaardigd. Rondom het toetsenbord is een rubberachtig materiaal te vinden, wat prettig en comfortabel voelt. Het enige waar ik aan twijfel is hoe dit over een paar jaar eruit ziet.
Over materialen gesproken heeft de laptop boven het toetsenbord en rondom het beeldscherm glossy plastic. Voor een premium game laptop snap ik deze keuze absoluut niet. Het ziet er goedkoop uit en je laat toch best snel vingerafdrukken achter.

Toetsenbord

Het toetsenbord van de Alienware m15 is over het algemeen erg prettig om op te typen. Hiervoor maakte ik gebruik van de Asus N750 die een iets diepere travel heeft. De Alienware m15 heeft een stuk minder travel, maar typt desondanks erg fijn.
Voor gamen moet ik toegeven dat het spelen met de WSDA keys soms krampachtig voelt na lang spelen.

Aansluitingen

De laptop heeft in principe dezelfde aansluitingen als de Razer Blade 15. Het enige wat extra toegevoegd is, is de Amplifier aan de achterkant.

Je komt eigenlijk niks tekort, op een ding na. Dat is een SD kaart lezer, wat niet meteen een probleem is. Deze zijn prima extern te halen, maar ik had deze liever wel in de laptop gezien.

Warmte

Het is een dunne laptop met veel kracht. Dus ja, de laptop wordt warm. Alhoewel ik dit niet meteen heel storend vind. Het echt warm worden is pas op het moment dat de laptop vrij intensief gebruikt wordt voor gamen of rendering. Tijdens het gamen heb ik tot zover nooit de hitte storend gevonden rondom de WSDA toetsen.

Alienware/Dell heeft vier uitlaatroosters ontworpen voor deze laptop. Twee aan de achterkant en één aan elke zijde. Hierdoor wordt volgens mij de temperatuur voor de Alienware m15 ondanks zijn afmeting prima onder controle gehouden.

Geluidsdruk

Dit vind ik wel een van de minpunten van deze laptop. De laptop is in principe nooit stil. Als je iets van muziek op de achtergrond hebt staan, zal je het niet ervaren. Echter werk ik graag in stilte, zonder muziek of andere geluiden.
De fans schieten eigenlijk meteen aan bij minimaal gebruik. Daarnaast hoor je bij stilte ook wat lijkt op stroompulsen.
Als je eenmaal iets van muziek aan hebt staan is het vrijwel niet meer storend.

Geluid

Persoonlijk ben ik van mening dat een laptop niet gekocht moet worden voor geweldig geluid. Daarvoor koop je een goede koptelefoon of boksen in de woonkamer.
De speakers van deze laptop zijn geplaatst aan de zijkant. Wat soms een beetje raar klinkt. Voor de rest vind ik het geluid prima.

Scherm

Het scherm is absoluut geweldig. Prettige kijkhoek en geweldige kleurweergave. Natuurlijk is dit wel de optie voor 100% sRGB gamut. Daar lever je wel iets op in, het is een 60 Hz scherm in plaats van een 144 Hz scherm. Met gamen merk je dat natuurlijk wel.

Tot zover bevalt mij de Alienware m15 erg goed. Voor een game laptop had het bij openen al een erg goede indruk. Een stevige dunne game laptop met een fantastisch scherm en prestaties die je wil.
Is het een perfecte laptop? Ik vind van niet, maar voor een eerste poging van Alienware om een dunne laptop te maken is het zeker een erg goede laptop.

Ik heb de laptop pas sinds 09-01-2019 en zal mijn bevindingen proberen te updaten.

Heb jij ook een Dell Alienware M15?