Nintendo Switch (Neon Blauw, Neon Rood)

Nintendo Switch (Neon Blauw, Neon Rood) Review

Bear312 14 januari 2019, laatste update op 18 januari 2019, 1.994 views Product gekocht

Nintendo Switch (Neon Blauw, Neon Rood)

De Switch zette Nintendo weer op een goede plek in de console markt. Deze hybrid console laat zien dat je geen sterke console of pc nodig hebt om veel plezier te hebben. Of dat nou alleen, met vrienden of online is.

Pluspunten

• Regio vrij
  • Portable en fris design
  • Altijd 2 controllers bij je
  • Makkelijk begrijpbaar user interface
  • Geen gebrek aan goede games
  • Mogelijkheid tot portable of tv mode

Minpunten

• Online functionaliteit kan beter
  • Veel shovelware op de eShop
  • Slechte kickstand
  • plastic scherm

Multimedia Score: 3
Multiplayer Score: 4
Spelaanbod Score: 4
Randapparatuur Score: 4

De Nintendo Switch is nu al bijna 2 jaar op de markt. In die tijd zijn er een hoop games voor uitgekomen en heb ik de beslissing gemaakt om de Nintendo Switch in Augustus aan te schaffen. Nu ik er een paar maanden veel plezier van heb gehad, heb ik besloten om hier een uitgebreide review over te schrijven en mijn gedachten en mening te uiten over de Nintendo Switch.

Afmetingen: 102 mm x 239 mm x 13,9 mm (inclusief Joy-Con-controllers).
Gewicht: Ongeveer 297 gram (398 gram inclusief Joy-Con-controllers).
Scherm: Touchscreen / 6,2 inch LCD / resolutie 1280 x 720.
CPU/GPU: NVIDIA Tegra-processor.
Systeemgeheugen: 32 GB waaronder ongeveer 6,2 GB voor het systeem.
Communicatiefuncties: WLAN (IEEE 802.11 a/b/g/n/ac) / Bluetooth 4.1
Video-output: Maximale resolutie: 1920 x 1080, 60 fps, handheldstijl: 1280 x 720.
Audio-output: Ondersteunt lineair PCM 5.1ch, output via HDMI-kabel in de tv-stijl.
Luidsprekers: Stereo.
USB-poort: USB Type-C-poort.
Audio-aansluiting: Stereo-output.
Gamecard-opening: Exclusief voor Nintendo Switch-gamecards.
microSD-kaartopening: microSD-, microSDHC- en microSDXC-kaarten.
Sensoren: Versnellingsmeter / gyroscoop / lichtsensor.
Batterij: Lithiumionbatterij / batterijvermogen 4310 mAh.
Batterijduur: De batterij kan meer dan zes uur meegaan, afhangend welke software afgespeeld wordt.
Oplaadtijd: Ongeveer drie uur.

Het uiterlijk van de doos is strak, fris en laat alles zien wat je moet weten. De voorkant is een overzicht van de Switch, de zijkant laat wat plaatjes zien van de console in handheld en tv modus. En in de flap op de binnenkant laat het zien dat je de 2 joycons voor 2 spelers kan gebruiken.

Zodra je de doos opent wordt je begroet met de Switch tablet en joycons. Deze zitten stevig in de doos en verpakt in plastic bags.

Ga je een laag dieper zie je de dock, hdmi kabel en power adapter liggen. Hier lag ook de handleiding bij, maar deze was ik inmiddels al kwijtgeraakt. Vandaar ook niet te zien op de foto.

Het installeren van de Nintendo Switch, en het klaarmaken voor gebruik is makkelijk en snel. Je kiest de taal, verbind de Switch met het internet en je bent klaar om te spelen.

Om producten in de eShop te kunnen aankopen of om online te spelen heb je een Nintendo Account nodig. Dit is makkelijk op te zetten in de instellingen of in de eShop zelf.

De bouwkwaliteit van de Switch is top, de joycons voelen stevig aan, de tablet zelf is gemaakt van een hard plastic met metalen rails voor de joycons. De console voelt als geheel zeer solide. Het scherm is wel aan de mindere kant aangezien Nintendo gekozen heeft voor plastic i.p.v. glas. Hiervoor zou ik dan ook zeer sterk een screen-protector voor aanraden. De Switch in en uit de dock schuiven kan een resultaat van krassen hebben op het scherm als je het vaak genoeg doet.

De kickstand om de tablet in "table top modus" te zetten is naar mijn mening wel gewoon bagger. De kickstand is te klein, niet gecentreertd en lijkt niet stevig genoeg te zijn om het gewicht van de Switch te kunnen dragen, de Switch valt af en toe gewoon om. Hier had Nintendo meer aandacht aan mogen bieden.

De micro-sd kaart zit onder de kickstand, hier kan dus ook niet makkelijk stof of andere rotzooi bij komen.

De Nintendo Switch bied online functies aan in games. Dit gaat alleen niet altijd even soepel als het zou moeten. Er is in de meeste games geen manier om te communiceren met andere spelers, of om strategies te overleggen. In het geval van Splatoon 2 moet je een aparte app installeren op je smartphone en moet je maar hopen dat iemand of meerdere in jouw team dit ook heeft gedaan.

Sinds september moet je ook een betaald online abonnement hebben wat €20 per jaar kost. Dit is geen hoge prijs. Maar het enige wat je ervoor terug krijgt is een stapeltje NES games en de mogelijkheid om online te kunnen spelen. Het is het haast niet waard naar mijn mening.

Je kunt natuurlijk niet een console reviewen zonder te praten over de games die je erop kunt spelen.
Gelukkig heeft de Switch in deze categorie genoeg te bieden.

Een paar games die laten zien wat de Switch aan te bieden heeft zijn onder andere: Mario Kart 8 Deluxe, Splatoon 2, Zelda: Breath of the Wild en Super Mario: Odyssey.
Verder zijn er een hoop games geport zoals Cities: Skylines, Dark Sould, Warframe en Diablo 3.
Ook zijn er een hoop indie games te vinden op de Switch waaronder Hollow Knight, Hyper Light Drifter, Dead Cells en Shovel Knight.

Omdat de Nintendo Switch regio vrij is, kun je hierdoor vrij gemakkelijk games van andere regio's spelen waaronder Japan en de USA.

Er zijn simpelweg teveel games om zel allemaal op te kunnen noemen. Helaas zijn het niet allemaal toppers. Tussen de goede games merk ik ook dat er (te)veel mobile games naar de Switch geport worden. Dit hoeft natuurlijk niet allemaal slecht te zijn (kijk bijvoorbeeld naar de Sky Force games), maar een hele hoop voegen geen meerwaarde met zich mee op de Switch. Hier mag van mij best wat meer op gecontroleerd worden door Nintendo, om er voor te zorgen dat er niet teveel shovelware op de eShop terecht komt.

Qua prijs ligt de Nintendo Switch redelijk goed naar mijn mening. Voor ongeveer €320 in Nederland krijg je de Switch, dock, hdmi-kabel, 2 joycons, joycongrip en een charger. Dit vindt ik persoonlijk een redelijke prijs voor de Nintendo Switch. Ik heb de Switch zelf kunnen aanschaffen voor €275 bij eglobalcentral, Hierdoor is de Switch die ik bezit wel een japans model. Dit heeft overigens geen nadelen aangezien de Switch regio vrij is. Ik kon dus ook gewoon engels als taal kiezen en mijn betaalmethodes toevoegen in de eShop.

In mijn review heb ik weinig tot niks geschreven over de TV mode. Dit komt omdat ik mijn Switch vrijwel altijd in portable mode gebruik.
Het is zeer makkelijk om te switchen naar TV mode. Je schuift de Switch in de dock, in mijn geval switch ik hdmi input en voila, je speelt op de TV.
TV mode is handig om met vrienden een potje Mario Kart of Mario Party te spelen, of als je een groter scherm wilt om op te spelen. Wil je weer terug naar portable mode, dan haal je de Switch uit de dock, schuif de joycons op de Switch, en je kunt gelijk weer verder.

De joycongrip kan voor wat kramp zorgen in een lange speelsessie. Heb je grote handen dan zou ik toch de Pro Controller aanraden. De thumbsticks zijn groter en precieser, en de controller valt veel beter in de hand. De link voor de Pro Controller & Screen Protector zijn onderaan de review te vinden.

Qua bouwkwalitiet zit de Switch goed, maar de slechte kickstand en het plastic scherm zorgt er toch voor dat het in dit opzichte niet de perfecte score van mij kan krijgen. Ik hoop dat Nintendo dit oplost als ze besluiten een nieuwe Switch of dergelijke uit te geven.

Online kan de Switch nog een hoop verbeterd worden, en mag er best wat meer in het abonnement zitten naast wat NES games en de mogelijkheid om online te kunnen spelen. Mocht Nintendo hierin bijvoorbeeld ook SNES games aanbieden zou het al een beter pakket zijn. Hopelijk doet Nintendo hier wat aan

Al met al raad ik de Nintendo Switch aan. Het is een console wat erg fijn speeld en in de dag vandaag waar andere bedrijven de couch co-op links laten liggen, laat Nintendo zien dat er voor couch co-op nog steeds een plekje is. Verder zit er voor iedereen wel wat games bij die ze leuk vinden en kom je mischien wel een game tegen die je normaal gesproken nooit gespeeld zou hebben. In mijn geval is dit The Banner Saga trilogie .

Heb jij ook een Nintendo Switch (Neon Blauw, Neon Rood)?

"De Nintendo Switch is een mooie console, met heel veel mogelijkheden en een hoop speelplezier.
In mijn review heb ik weinig tot niks geschreven over de TV mode. Dit komt omdat ik mijn Switch vrijwel altijd"

Volgens mij is er per ongeluk iets van de zin verdwenen :P Verder goede review!
Ik zie het ja. Heb het meteen ff aangepast.
Bedankt dat je het een goede review vond!