Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC

Specificaties 11GB GDDR6 • 3x DP, HDMI, USB type-C - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC Review

MrTeamMate 13 januari 2019, 290 views Product gekocht

Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC

Pracht van een videokaart maar wel valt deze op meerdere vlakken tegen. De fan curve out of the box is niet om naar huis te schrijven en de Auorus software werkt voor geen meter, toch presteert deze 2080ti als een beest.

Pluspunten

• Geweldig Design
  • 2080ti is simpelweg een beest
  • Houd zich redelijk cool
  • Prima te overclocken

Minpunten

• Auorus software
  • Fan curve (kan je zelf wel fixen met MSI afterburner etc.)

Drivers en compatibiliteit Score: 2
De Gigabyte RTX 2080 ti is een pracht van een videokaart, misschien wel het mooiste design van allemaal. Ook valt de grootte van deze kaart relatief mee t.a.v zijn concurrent en weet deze kaart zich onder load aardig koel te houden. echter is daar vrijwel alles mee gezegd. De software die word geleverd met deze kaart (Auorus software) werkt voor geen meter en als snel was ik geforceerd om gebruik te maken van MSI Afterburner. Op zichzelf geen probleem maar voor een videokaart die meer als 1000,- Euro kost is dit natuurlijk niet acceptabel.

Een ander probleem dat ik had met deze videokaart is de fan curve. Out of the box was dit slecht geprogrammeerd. Op idle bleven de ventilatoren uit en aan gaan aangezien de Idle fan mode precies op 50 graden zat. Als de kaart naar 49 graden werd gekoeld stopte de ventilatoren met draaien, als de kaart hierdoor weer opwarmde gingen ze bij 50 graden weer aan tot de kaart gekoeld werd naar 49 graden, Heel irritant. Dit was te verhelpen met MSI afterburner maar wederom dit verwacht je niet bij een videokaart met zo'n fors prijskaartje.

Toch moet er ook eer toegekend worden waar dat nodig is.
Het is immers een 2080 Ti dus de prestaties vallen niet tegen. Je gelooft het misschien nog niet maar 4K60 met één videokaart is gewoon te doen met deze chipset. Zelf speel ik games liever op 1440P met hogere FPS maar natuurlijk was dit geen probleem met deze kaart.

Al met al is deze videokaart niet slecht maar out of the box heeft deze kaart wel wat aandacht nodig. Mocht je deze kaart voor een 'budget' prijs kunnen bemachtigen zal ik deze zeker aanraden, maar voor 1299,- (op het moment van het schrijven van deze review) zal ik aanraden om iets meer centen neer te leggen voor een MSI, Asus of ander model.

Mocht je nog net ietsjes meer wat over deze kaart willen weten heb ik ook een video gemaakt over deze GPU op mijn YouTube kanaal, deze is wel Engelstalig. (Shameless plug)

Heb jij ook een Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC?

Kort maar krachtig, prima review! Ik heb sinds deze week dezelfde kaart en herken je probleem met de fan-curve. MSI Afterburner lost dit gelukkig op.

Heb jij de kaart nu gehouden of teruggestuurd? Ik ben benieuwd wat je overclock resultaten waren.
Omgeruild voor een MSI 2080 Ti Gaming X Trio. Overclocken heb ik nog niet gedaan ivm met CPU bottleneck. Binnenkort ga ik een Ryzen 3xxx halen, dan even kijken wat er uit kan komen.