Tweakers zegt: 8,5

Canon PowerShot G7 X Mark II Zwart

Specificaties 20,9MP • Full HD filmen • 4,2x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot G7 X Mark II Zwart Review

Ghost81 12 januari 2019, laatste update op 12 januari 2019, 827 views Product gekocht

Canon PowerShot G7 X Mark II Zwart

Fijne compacte camera met uitgebalanceerde mogelijkheden. Lichtsterk, goede foto's bij weinig licht. De lens, 24mm-100mm i.c.m. F1.8-F2.8 is fijn en uniek voor camera's met 1-inch sensoren. De grip is goed en de bediening fijn afgezien van het draaiknopje voor P-Tv-Av-M. Dat is wat stijf om met 1 hand te bedienen.

Pluspunten

• 24mm-100mm i.c.m. 1.8f - 2.8F en een 1 inch sensor
  • Compact en licht
  • Fijne combinatie van knoppen en touchscreen
  • Goed vast te houden (grip)
  • RAW
  • Goede foto's bij weinig licht
  • WiFi

Minpunten

• Draaiwiel voor Auto, P, Tv, Av, M, etc. nogal stijf

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 3
In het verleden gebruikte ik altijd Panasonic travelzoom compactcamera's (TZxx) en sinds 2011 een Nikon D5100 met een standaardzoomlens (AF-S NIKKOR 18-107mm) en 50mm F1.8 lens. Die Nikon met de lenzen is een mooie combinatie voor binnen foto's en reizen, maar door het formaat merkte ik dat ik veel minder foto's maak en (te) vaak alleen de smartphone gebruik. Dat vind ik jammer.

Ik ben daarom op zoek gegaan naar een compacte camera die goede prestaties heeft bij weinig licht (lage F waarde/groot diafragma en weinig ruis bij hogere ISO waarden), redelijk wat bereik heeft (> 3x zoom + wat digitale zoom door een hoge megapixel sensor) en wat moderne snufjes zoals Auto Level, Touchscreen, WiFi, etc. Deze camera kwam daarbij als enige in de buurt. Het alternatief, de Sony RX100 III, kwam ook in de buurt, maar heeft iets minder bereik, 70mm t.o.v. 100mm en geen touchscreen. Daarnaast bevalt de witbalans van Canon mij beter dan die van Sony. De Sony heeft dan wel weer een ingebouwde (digitale) zoeker, maar persoonlijk vind ik fotograferen m.b.v. het schermpje fijner. Hij is ook iets lichter (290 t.o.v. 319 gram / +/- 10%) , dat is wel fijn, al is de Canon zeker niet zwaar.

Dan de camera zelf. Die bevalt uitstekend. Ik heb wat vergelijkingen gedaan met de (al wat oudere) Nikon D5100 en bij weinig licht (woonkamer in de avond met normale verlichting) kan ik met de Canon betere foto's maken dan met de Nikon i.c.m. de 18-105 lens. Die lens is natuurlijk niet echt lichtsterk, maar een lichtsterke lens met beperkt zoombereik is mij te duur. Daarnaast is de scherptediepte te sterk bij zo'n combinatie. De beeldstabilisatie, ISO gevoeligheid, het grote diafragma en 1 inch sensor presteren uitstekend.

Ook het zoombereik, eventueel met een beetje digitale zoom (geen probleem met 20 megapixels) is voor mij voldoende en komt in de praktijk op hetzelfde neer als de 18-105 lens en beter dan mijn oude Panasonic (12 MP, 12x optische zoom). De Canon is echter eens stuk compacter dan de D5100 spiegelreflex en marginaal groter dan de Panasonic TZ10.

Foto's overzetten naar de smartphone via WiFi werkt goed en is handig voor onderweg of op vakantie als je foto's wilt delen. Het touchscreen werkt intuïtief en het is eenvoudig om instellingen aan te passen.

Het opstarten is iets trager dan met de D5100, maar dat is logisch, omdat bij compactcamera's de lens moet uitschuiven. Scherpstellen gaat dan wel weer sneller, zeker bij weinig licht. Al met al snel zat.

De bediening is door de combinatie van knoppen en touchscreen fijn en snel (focuspunt kiezen op touchscreen). Een nadeel vind ik dat de draaiknop bovenop wat stijf draait en lastig te draaien is met alleen duim of vinger (dat gaat net). Meestal pak ik de camera in 1 hand en draai ik de knop met de andere hand. Ook is het wat onhandig dat de lichtcompensatie (-3 ... _+3) draairing daar direct onder zit. Dat maakt het ook lastig wat meer kracht te zetten met je duim op het andere draaiknopje (de lichtcompensatie draait dan soms per ongeluk mee). Waarschijnlijk is dit een kwestie van wennen. Het is het enige minpuntje wat ik enigszins jammer vind.

Uiteindelijk is het een top camera die voor mij net zo goed werkt als m'n oude Nikon D5100, maar dan een stuk compacter. Hopelijk neem ik deze weer wat vaker mee om weer wat leukere foto's te schieten dan met m'n smartphone.

Heb jij ook een Canon PowerShot G7 X Mark II Zwart?