Sony A5100 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart

Sony A5100 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart Review

robw1947 12 januari 2019, laatste update op 12 januari 2019, 637 views Product geleend

Sony A5100 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart

Niet gekocht vanwege de vertekeningen (distortion) van de lens Vandaar een verplicht in te vullen eindoordeel Voldoende. Body OK, lens NOT OK, zie mijn onderbouwing.

Pluspunten

• Body, mogelijkheden

Minpunten

• lens, distortion

Deze review is gebaseerd op basis van:
- eigen ervaring met Sony A5000 + 18-55mm F3.5-5.6 lens
- reactie van de fotozaak na terugbrengen van de A5000 set
- de (vele) gelezen reviews van de A5100 set

Aanleiding tot aanschaf was en is de slechte ervaringen met mijn compact camera's in musea. In musea mag niet met flits gefotografeerd worden en dan is er met een (simpele) compact camera al snel een probleem met een te hoge sluitertijd.
Compenseren met ISO betekent een hele hoge waarde en dus veel ruis, als al op een compact die keuze mogelijk is en een hoge waarde, bijv 6400 aanwezig is.
Dus begon ik half december vorig jaar te zoeken naar alternatieven, voornamelijk ivm het gaan bezoeken van de Bruegel tentoonstelling in Wenen.
Ik begon met de betere compact camera's zoals de Sony RX100, de Canon G7 X mark II en de Panasonic LX15, allemaal camera's zo rond de 500,00.
Omdat de laatste tijd een aantal systeem camera's zo rond de 400,00 te koop zijn, ging ik ook deze camera's onderzoeken.
Deadline was het weekend na kerst, daarna vertrek naar de tentoonstelling.
Een voor de kerst on-line bestelde/gekochte camera bleek vlak na de kerst nog steeds niet geleverd te zijn, opgegeven reden: zoekgeraakt in het magazijn.
Daardoor kwam ik vlak voor het weekend bij een fotozaak terecht met de Sony occasions: body A5000 en lens SEL1855. Kreeg de garantie, niet tevreden, geld terug binnen 14 dagen.
Het weekend de A5000 set uitvoerige getest in het Cobra museum, de bovenverdieping heeft mooi gedempt licht en het is er rustig.
Om een goede vergelijking te maken, dezelfde schilderijen ook gefotografeerd met mijn Sony WX220.
Thuis gekomen, bleek al snel, dat bij vrijwel alle schilderijen de boven- en onderkant van de lijsten bol stonden. Deze foto's waren allemaal gemaakt met de zoom op zo'n 45-50 mm. Uitzondering was een zeer groot schilderij met te weinig ruimte om goed afstand te nemen, dit schilderij gefotografeerd met 18 mm, dus groothoek. Van dit schilderij stond de lijst juist hol ipv bol.
Dit was een schok omdat dit verschijnsel zich niet voordeed op de foto's van de WX220.
Daarentegen bleek bij uitsneden, dat waar de foto's van de WX220 bijv alleen maar een blauwe vlek lieten zien, bij de A5000 duidelijk penseel streken te zien waren.
Maar de forse vertekeningen was voor mij reden om de fotozaak per mail te laten weten de camera na terugkeer uit Wenen terug te brengen.
Bij het inleveren werd mij verteld, dat alle lenzen zo'n vertekening hebben, ook de (zeer) dure en dat dit alleen achteraf opgelost kan worden mbv software, bijv Adobe Lightroom. Toch het inleveren doorgezet om tijd te nemen e.e.a. nog eens nader uit te zoeken.
Het achteraf corrigeren mbv software blijkt te werken, een buurman heeft deze software en heeft dit aangetoond met een aantal foto's van het Cobra museum.
Tenslotte uitgebreid onderzoek gedaan naar de A5100 set.
In vrijwel alle reviews komt deze set er positief uit.
Een gevonden minpunt van de body is de spiegeling van het scherm waardoor bij (veel) zonlicht nauwelijks beeld te zien is.
Het alternatief, een oogzoeker, ontbreekt.
Maar reviews van alleen de lens, de SELP1650, geven een negatief beeld.
Ook deze lens heeft een forse vertekening bij 16mm, die beter wordt bij 35 mm.
Bovendien bleek in een review, dat bij opslag in JPEG de firmware de kromming al probeert de corrigeren, terwijl bij RAW dit dus achteraf gedaan moet worden.
Ook bij het alternatief, de Canon EOS M100 met een 15-45mm lens, blijkt deze lens dezelfde soort vertekening geeft, alleen minder sterk.

Heb jij ook een Sony A5100 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart?

Dit laat me wel erg twijfelen tot koop van deze camera, hij word standaart geleverd met deze lens..
Ik ben geen professional maar zou wel graag willen dat de fotos er mooi, scherp uitkomen en niet met een bolling alsof het een fisheye effect heeft..
Ik kan alleen maar adviseren om reviews van de meegeleverde lens te lezen en daaruit conclusies te trekken voor wel/niet aanschaffen.
Zelf inmiddels via een andere fotozaak de RX100-III als occasion gekocht.
Bij buitenopnames al snel de beperking van 3x zoom, dus ook mijn WX220 nog altijd in de jaszak mee.