HTC Desire Bruin Review

thijs5812 9 mei 2010, 5.494 views

HTC Desire Bruin

Pluspunten

• goed design, veel vrijheid in android, goede vormgeving van de Sense UI

Minpunten

• batterijduur

Sinds afgelopen woensdag heb ik een HTC Desire. Al een maand geleden had ik hem besteld bij smartphonestunts, en vanaf dat moment had ik me voorgenomen om een review te gaan schrijven als ik hem had, dus bij deze.

Qua smartphones was ik een aardige noob, ik heb wel een jaar met een ipod touch rondgelopen, maar heb me er niet echt in verdiept. Als gevolg daarvan had ik ook het heilige geloof dat Apple the one and only was, en was ik eigenlijk ook van plan om een iPhone te gaan kopen. Na me er een beetje in te verdiepen, ben ik tot de conclusie gekomen dat Android eigenlijk meer iets voor mij is. O.a. omdat het zoveel vrijer is, en omdat android (een soort van) flash ondersteunt. En omdat je met android niet de massa volgt XD.
Dat ik de HTC Desire heb gekozen is dan natuurlijk logisch, want dat is met de Milestone en de Nexus One de telefoon met de beste specs.

Verpakking
Je krijgt de Desire in een witte doos, met voorop een paar getekende wolkjes en daarvoor een plaatje van de desire. Op de zijkanten staan "hoogtepunten", in het Nederlands en in het Frans. Achterop staan de specificaties. Als je de doos openmaakt door hem uit elkaar te schuiven, zie je gelijk de telefoon zitten. Ik was erop voorbereid door de vele unboxing filmpjes die ik al had gekeken, maar ik kan me voorstellen dat het gelijk een wow-effect geeft. Als je de telefoon eruit haalt zie je de batterij, en als je vervolgens een kartonnetje eruit trekt zie je de gebruiksaanwijzingen en de andere accesoires zitten. Meegeleverd zijn:

-Handleidingen en warrantys in verschillende talen
-oordopjes
-usb kabel
-netadapter, waar je de usb kabel in moet pluggen
-de europese (tsja hoe noem je het) stekker die je in de adapter moet pluggen

Wat opvalt is dat er alleen een snelstartgids in zit. De volledige gebruiksaanwijzing staat online, bereikbaar via een snelkoppeling op de desire.

uiterlijk
De telefoon is niet heel zwaar. Even om te vergelijken: de Desire is ongeveer 130 gram, de iPhone is ongeveer 140. Mijn portemonnee is 135 XD
Als je de telefoon aan wilt zetten moet je eerst de batterij erin doen. Om dat te doen moet je eerst de klep voor de batterij weghalen. Dit doe je door je nagel achter een inkeping te plaatsen, je schrap te zetten en heel hard te trekken. Echt waar. Hoewel dat ouderwets, misschien wel barbaars klinkt, heb ik niet het gevoel dat ik het risico loop het kapot te maken. Je hoort netjes klik als je de klep eraf haalt, en ook als je hem er weer op zet. Op de één of andere manier voelt het toch stevig.
De kleur is bruin. Veel valt er niet over te zeggen, behalve dat het af en toe net leek alsof hij roze was. Als je dan beter kijkt is het toch weer bruin. Kortom is het weer zo'n kleurtje waar je nooit helemaal goed een naam aan kunt geven.
De knoppen vind ik fijn, en ook een groot voordeel over de iTouch. Het zijn er meer, en ze voelen ook fijner dan de (twee) knoppen die je krijgt op Apple apparaten. Waar de knoppen van de iPhone en iTouch nauwelijks voelbaar worden ingedrukt, voel je duidelijk een klik wanneer je een van deze knoppen gebruikt. Klein detail, maar toch heel fijn vind ik.

scherm
En nu het scherm. Eigenlijk vind ik het gewoon heel fijn. De kleuren zijn enorm helder, en je kan onder veel hoeken naar het scherm kijken. In zonlicht is het wat minder goed te zien, en zeker donderdag, toen de zon heel fel scheen, was het lastig mijn telefoon te gebruiken. Misschien ligt het aan de ingestelde helderheid van het scherm, daar zal ik eens naar kijken.

Eigenlijk zijn er drie veelbesproken minpunten van het scherm:
de roze waas, het trillen van het beeldscherm als je automatische helderheid hebt aanstaan en de vermeende multitouch capaciteiten, die eigenlijk meer dualtouch zijn en niet heel geweldig schijnen te zijn.
Als eerste de veelbesproken roze waas, die zichtbaar is bij bepaalde grijstinten. Ja, die heb ik ook. Maar of ik er echt last van heb... als ik er niet over had gelezen, had ik het waarschijnlijk niet een opgemerkt. De enige plek waar ik het tot nu toe heb gezien is op het tweakers forum. Niet echt storend, vind ik.
Vervolgens het trillen van het beeldscherm. Daar kan ik kort over zijn: niet opgemerkt. Ik heb erop gelet, maar het is niet te zien bij mijn telefoon. Mocht je het wel zien, dan schijnt het te helpen wanneer je automatische helderheid uitzet.
En als laatste de multitouch. Om eerlijk te zijn heb ik ook hier geen last van. In het dagelijkse gebruik vind ik het gewoon een erg fijn touchscreen, dat even goed is als dat van de iPhone. Dat neemt niet weg dat het beeldscherm in theorie niet zo goed is. Om dit uit te testen heb ik een multitouch tester gedownload. Het is inderdaad opvallend, dat wanneer je een beetje aan het spelen bent ermee, met twee vingers, het af en toe voorkomt dat de positie van je vingers verkeerd word gemeten. Om precies te zijn worden de assen door elkaar gehaald, waardoor je allebei de vingers kan gebruiken om één vermeende positie van een vinger te veranderen. Klinkt ingewikkeld, maar geloof me, je hebt er geen last van, tenzij je zo'n test draait.

Ik heb by the way één keer iets vreemds meegemaakt met het touchscreen. Ik gebruikte hem gewoon en ineens was de multitouch weg! nadat ik de telefoon heropstartte deed de multitouch het weer.

android&sense UI
Android vind ik heel fijn werken. Alles reageert goed en snel, en dingen gaan – meestal – vloeiend in elkaar over. Dankzij sense UI, de laag die htc over android heen heeft gelegd, heb je zeven homescreens, wat ik erg fijn vind. Ook kan je verschillende scènes maken, dat wilt zeggen dat je alles inricht zoals je wilt, en vervolgens die instellingen opslaat, zodat je verschillende instellingen hebt voor bijvoorbeeld school en thuis. Erg handig.
Ik heb tot nu toe wel een paar keer een melding gehad dat een programma dat ik gedownload had moest afsluiten. Als ik dan op ok drukte, sloot het programma af en vervolgens weer op, zonder problemen.

Onderaan de telefoon zitten vijf knoppen:
de home knop,waarmee je teruggaat naar je homescreen,
de menu knop,waarmee je het menu opent in een programma of iets dergelijks,
de optische track ball, waarmee je kan scrollen door menu's en programma's, en ook dingen kan indrukken,
de terug knop, waarmee je teruggaat naar het vorige scherm
en de zoek knop, waarmee je het huidige programma of de telefoon doorzoekt naar een zoekwoord.
Deze knoppen vind ik erg handig, en zeker de trackball en de back knop gebruik ik vaak.

Iets anders dat ik erg fijn vond en even wilde melden in mijn review, is de mogelijkheid om in plaats van een pin code, een patroon dat je moet maken tussen 9 bolletjes. Een handige en snelle manier om je telefoon te unlocken.

muziek
De kwaliteit van de muziek is goed. Wat mij ontbreekt is dat er geen equalizer is. Op mijn iPod zette ik die altijd op meer lage tonen. Ik ga binnenkort is kijken of er geen beter muziekprogramma op de market is.
Iets anders aan de muziekapplicatie is dat hij sommige albumart niet toont. Ik weet alleen niet zeker of dat wel aan de muziekapplicatie ligt, want het zijn precies de albums in mp3-formaat.
Verder is de widget die je van htc meegeleverd krijgt erg traag. Ik moet altijd een seconde of 1,2 wachten voordat hij het goede nummer weergeeft, namelijk het nummer dat aan het spelen is.
Ik gebruik sinds kort een bluetooth-koptelefoon, en wat mij opvalt is dat er soms nogal grote haperingen in de muziek zitten als ik die koptelefoon gebruik. Het probleem is dat ik niks heb om mee te vergelijken, dus ik weet niet of het vaker voorkomt, of alleen op deze telefoon.
De oordopjes die je meegeleverd krijgt zijn geloof ik niet van slechte kwaltiteit, hoewel ik ze zelf niet echt gebruik.

camera
Mijn vorige telefoon was een twee jaar oude samsung niet-smartphone, met een 1.3 megapixel camera. Vergeleken daarmee is elke camera een opluchting, en zeker die van de HTC Desire. De Desire heeft een 5.0 megapixel camera. Zeker door het grote AMOLED scherm worden de foto's die je maakt zeer goed weergegeven; de kleuren zijn heel helder.
De fotosoftware is ook heel goed. Er zijn verschillende effecten die je kan gebruiken, en je kan ook de kleurbalans e.d. instellen. Het maken van een foto of het opstarten van de camera kost praktisch geen tijd; zeker vergeleken met mijn oude telefoon, die dertig seconden erover deed, is de snelheid bijna niet te klokken.

android market
Android market werkt goed en snel. Vergeleken met de apple store zijn er niet heel veel apps, maar in de praktijk valt dit heel erg mee. Wat ik heel erg leuk vind is dat je verschillende toetsenborden kan downloaden. Ik heb nu een toetsenbord dat met ongeveer dezelfde techniek als swype werkt: je gaat met je vinger over de toetsen zonder los te laten, en het woord verschijnt. Erg snel en handig.
Wat ik wel lastig vind aan de android market, is vinden wat ik zoek. De indeling is niet heel geweldig en ik denk ook niet goed gecontroleerd, want verschillende apps staan onder menu's waar ze helemaal niet horen.

Een paar apps die het downloaden waard zijn:
-SlideIT keyboard (ook nog dutch language pack installeren)
-barcode scanner
-SMS popup
-metal detector (echt heel erg vreemd, detecteerd echt metaal!)
-google goggles
-layar
-android treintijden

Internet, browser, verbinding
De verbinding met deze telefoon is voor zover ik heb meegemaakt goed. Ik heb sinds vandaag pas 3G, dus dat kan ik niet goed beoordelen, maar de WIFI is sneller dan op de iPod, en ook het streamen van video's gaat enorm snel.
De webbrowser is heel snel en functioneel, en wat heel handig is is de tekst reflow, wat ervoor zorgt dat wanneer je inzoomt de tekst zich naar je beeldscherm vormt, zodat je niet voortdurend van links naar rechts hoeft te scrollen. Alles gaat vloeiend en de browser voelt heel degelijk.
Het bellen vind ik ook fijn gaan, een handig iets is dat wanneer je je telefoon naar je oor brengt het scherm uitgaat. Dit werkt bij mij erg goed.

batterij
De batterij van de desire is misschien wel het minst goede punt. De afgelopen dagen moest ik eigenlijk elke avond rond 8 of 9 uur de batterij opladen.
Wel moet je dan rekening houden met het feit dat ik hem pas sinds woensdag heb, en dat je juist de eerste dagen (ik tenminste) de telefoon tot het uiterste vergt, omdat je alles moet ontdekken en gebruiken. Ik denk dat bij normaal gebruik de batterij goed is voor één, of anderhalve dag.

***update***
Nadat ik een tijd lang met deze telefoon "geleefd" heb, wil ik even iets toevoegen aan het batterijgedeelte. Wat ik eerst zei, hierboven, is nu eigenlijk niet meer van toepassing. Bij voor mij normaal gebruik is aan het eind van de dag vaak nog meer dan de helft van de batterij over. En dat terwijl ik vrij veel internet, ook over 3g-netwerken. De eerste dagen gebruik je je telefoon blijkbaar nog veel meer dan ik dacht. Dus, als je eerst een beetje teleurgesteld bent over de batterij, na een week of iets dergelijks gaat het voor je gevoel al veel beter.

Toetsenbord
Het toetsenbord van de Desire vind ik erg fijn werken. De eerste keren is het even wennen, zeker als je een ander toetsenbord(zoals dat van de iTouch) gewend bent, maar daarna kan je gewoon goed typen. Daarbij, als dit toetsenbord je niet bevalt, kan je altijd een nieuw toetsenbord downloaden op de market, of daarbuiten. Ik gebruik nu, zoals ik ergens anders in deze review ook al heb gezegd, een soort swype toetsenbord. Het is net wat je fijn vindt.

conclusie
al met al vind ik de HTC Desire een heel fijn apparaat, met een goeie interface en veel potentie. Ik heb nog lang niet alles gedaan wat je ermee kunt doen en ik ben benieuwd wat ik nog meer ga ontdekken. Het android besturingssysteem vind ik heel fijn en is echt een opluchting na het strakke apple OS. Nog iets dat ik heel fijn vind is trouwens de flash-ondersteuning, waarmee je veel meer uit het internetten haalt. De komende twee jaar zit ik vast aan een abonnement, maar dat heb ik over voor dit topapparaat!

Heb jij ook een HTC Desire Bruin?

De toetsenbord werkt inderdaad beter dan je denkt. Ik heb ook sinds een week de Desire, en ik twijfelde eerst aan het toetsenbord, maar door de autocorrectie maakt je eigenlijk heel weinig fouten.
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je Nederlands moet typen, anders verbetert het toetsel veel woorden automatisch naar Nederlandse woorden (of je moet het hele toestel op Engels zetten).

Wat betreft de accuduur ben ik niet echt mee eens. Ik gebruik nu per dag een paar uur mijn telefoon, surfen muziek etc, en dan haal ik altijd maximaal het einde van de dag, niet meer...
goeie review :)

de accuduur is heel erg afhankelijk wat je met het toestel doet, ik doe nu ruim 2 1/2 dag op 1 lading en dan zit ik toch regelmatig te surfen, mail en bellen.
Mooie lange review, ik mis alleen echt heel erg hoofdletters aan het begin van je zinnen alsmede een plaadie van het apparaatje :).
Ik lees bij negatieve punten batterijduur maar ik zie niets in je review staan. Kan je hierover wat meer vertellen? Hoe lang bij welk gebruik bijvoorbeeld.
Thijs, bedankt voor de lange review. Zou je iets meer kunnen zeggen over het gebruik van de toetsenborden. Ik heb namelijk nu een fysiek toetsenbord aan mijn HTC S730 en dat is een reden waarom ik twijfel tussen de Desire en de Milestone.
Ergo, kan je er (langere) mails op typen e.d.?
Bij voorbaat dank,
-Oscar (vanaf een laptop toetsenbord ;)
@Oscar

Het typen op het toetsenbord van de Desire gaat echt geweldig. Mijn moeder had een Iphone, maar kon hier totaal niet op typen om welke reden dan ook, sinds gister hebben wij allebei een Desire en ze zit de hele dag mailtjes te tikken. Ik sms ook best veel, en het gaat echt goed!
Vergeet ook niet provider + 3g bereik. Als hij vaak moet switchen, of als hij _denkt_ dat ie moet switchen (omdat je 3g bereik redelijk laag is) kost het bergen met stroom.

Iemand die een dag op praktische dezelfde locatie blijft (kantoor?) waar gewoon goed bereik is doet echt langer met z'n batterij. En zowiezo, batterij moet altijd even 'inkomen' bij een nieuw toestel eh. De eerste paar keer gaat ie erg snel leeg, hoort erbij. Ook omdat je (onbewust) veel meer aan het spelen en proberen bent met je nieuwe toestel :) :)
klopt het dat alle apps op het telefoongeheugen worden geinstalleerd en dat het niet mogelijk is om ze op de geheugenkaart te instaleren?
ja, ik zie het ja! de eerste letter na het kopje is telkens geen hoofdletter! &^*^& %$#@%autocorrectie XD
Deze bespreking is in één woord: fijn!
Die metaaldetector werkt trouwens inderdaad echt: in feite verstoor je het kompas. Deze app meet de verstoring, en geeft dan aan hoeveel metaal er in de buurt zou moeten zijn.

Erg leuk gevonden en doet het altijd goed als je je telefoon wil showen :)