Specificaties 18,4GB HDD (U320) - Bekijk alle specificaties

Maxtor Atlas 15K 18.4GB , 18,4GB Review

BalusC 10 februari 2006, 3.400 views

Maxtor Atlas 15K 18.4GB , 18,4GB

Pluspunten

• prestaties
  • stabiliteit en betrouwbaarheid

Minpunten

• geen

Introductie

Sinds 24 juli 2003 heb ik zes van deze schijven in mijn bezit. Ik had voor deze schijven gekozen, omdat ze toentertijd een van de snelste U320 SCSI schijven zijn. De directe concurrentie bestond uit de Fujitsu MAS en Seagate Cheetah 15K.3. De Atlas 15K was samen met de MAS de snelste uit de groep, dus de Cheetah 15K.3 viel al uit. Ten tijde van de bestelling was de MAS slecht leverbaar en iets duurder dan de Atlas 15K. Daarnaast is de Atlas 15K volgens StorageReview globaal genomen sneller in non-server benchmarks. Tot slot had ik een beter gevoel bij de naam Quantum / Maxtor. De Maxtor Atlas 15K is in feite een doorontwikkeling van de oudere Quantum schijven, nadat Quantum medio 2001 door Maxtor werd overgenomen.

Bandbreedte

De schijven worden aangesloten op de onboard AIC-7902 Dual Channel U320 controller van de Iwill DP533-S. Dankzij de Dual Channel karakter kan er in theorie totaal 2 * 320MB/s = 640MB/s aan data over de kanalen getransporteerd worden. In de praktijk mag je van de bandbreedtes overigens zo'n 10% aftrekken vanwege de overhead. Deze controller is op haar beurt aangesloten op een 64bits 133MHz PCI-X pijp. Deze pijp heeft een bandbreedte van (64 / 8) * 133 = 1066MB/s. Ruim voldoende voor een Dual Channel U320 controller. Een enkele Atlas 15K haalt een STR van maximaal 80MB/s. In theorie zouden slechts vier van deze schijven een enkele U320 kanaal al vol trekken. Optimaal gebruik is dus 8 van deze schijven, verdeeld over 2 kanalen. Aangezien 8 schijven aan de prijzige kant is én mijn Coolermaster ATC-110B ruimte heeft voor maximaal 6 schijven, werd er 6 stuks besteld.

Schijfconfiguratie

De planning was om het boeltje in Windows XP based software-RAID te draaien. Een voordeel van zo'n SWRAID configuratie is dat je gescheiden RAID arrays op dezelfde schijven kunt aanmaken. Hier heb je een voorbeeld van zo'n schijfconfiguratie. Zodoende kun je qua RAID0 toch profiteren van de maximum haalbare snelheid (6 schijven) en daarnaast een RAID5 array op diezelfde schijven draaien als backup van de belangrijkste bestanden die op de RAID0 array staan. Enig nadeel van software RAID0 is dat de OS niet op een software RAID0 array gezet kan worden. Dit is slechts nadelig voor de opstarttijden. Echter ik start mijn computer slechts 1x per dag op en de Pagefile / Program Files / Documenten / %Temp% / Tijdelijke Internet bestanden / etcetera worden allemaal op de software RAID0 array gezet. Videobewerken gaat ook via software RAID0.

Benchmarks

Er zijn diverse benchmarks op de schijven losgelaten en de resultaten zijn zeker niet teleurstellend.

ATTO write / read scores
1 schijf: 72MB/s / 82MB/s
2 schijven: 133MB/s / 165MB/s
3 schijven: 202MB/s / 249MB/s
4 schijven: 264MB/s / 298MB/s
5 schijven: 326MB/s / 360MB/s
6 schijven: 402MB/s / 537MB/s
Je ziet dat de performance van software RAID0 zeer goed opschaalt. Die ene uitschieter bij 6 schijven (in theorie zou dat 480MB/s moeten zijn, wanneer we de lijn doortrekken), komt door de schijfcache.

IOMeter benchmarks
De IOMeter benchmarks geven een beter beeld van de Real World performance dan de ATTO benchmarks. Doordat er zelden in één ruk van de schijven worden gelezen, zullen de in ATTO gemeten STR snelheden zelden behaald worden. Voor uitleg over IOMeter en hoe de benchmarks te uitvoeren, zie dit GoT topic van Femme. Alle benchmarks zijn uitgevoerd op 6 schijven in software RAID0.
Workstation performance: 203,67MB/s
Windows XP performance: 121,06MB/s
Fileserver performance: 2717,58 IOps

Overige benchmarks
Aangezien de schijven in software RAID0 draaien en de low-level benchmarktooltjes à la HDTach en HDTune de schijven op een hardwarematige manier benaderen, is de software RAID0 array volledig transparent en kan er slechts per schijf gebencht worden.
SiSoft Sandra, 6 schijven: 238MB/s
Winbench99, 6 schijven: beginning 369MB/s / end 359MB/s
HDTach, 1 schijf: max 70,9MB/s, min 47,2MB/s, avg 59,5MB/s
HDTune, 1 schijf: max 71,7MB/s, min 51,6MB/s, avg 63,8MB/s

Beoordeling

Prestaties: zeer goed. Niets dan lof voor deze schijven.
Featureset: goed. Er zijn geen bijzondere features. Deze schijven zijn gewoon zoals het hoort. Niks meer, niks minder.
Stabiliteit en betrouwbaarheid: zeer goed. Ik heb nog nooit problemen ondervonden met betrekking tot de schijven. En ze gaan op het moment van schrijven al bijna 2 jaar mee. Ik heb ook niks anders verwacht van SCSI.
Compatibiliteit: zeer goed. Ook hier ben ik geen enkel probleem tegengekomen. Ik verwacht ook niet dat ze er zullen zijn in andere omstandigheden.
Ondersteuning door fabrikant: goed. Ik twijfelde tussen "zeer goed" en "goed", omdat ik hier nooit gebruik van heb hoeven maken. "zeer goed" zou dan enigszins overdreven zijn. Maxtor's website en de online FAQ's zijn wel zeer uitgebreid en dat is al een flink pluspunt. Ook de RMA afhandeling is uitstekend, gezien mijn eerdere ervaringen met de IDE schijven.
Geluidsproductie: geen mening. Gezien mijn doofheid is dit niet relevant.
Warmteproductie: laag. De schijven voelen lauwtjes aan. Met een digitale thermometer dat ik ooit ter beschikking had werden temperaturen van 30 à 35 graden gemeten. Wel moet er gemeld worden dat de schijven worden gekoeld door tweemaal 80mm fans.
Prijs: voldoende. SCSI schijven zijn en blijven duur, daar is niks aan te doen. Maar daar krijg je wel bergen kwaliteit en prestaties voor terug. Echter de prijs was op z'n minst wel voldoende om tot aankoop over te gaan. De schijven kostten toentertijd ongeveer 260 euro per stuk.

Update

Sinds mei 2005 heb ik twee Atlassen erbij gekocht, waarmee het totaal op 8 stuks komt. Hiermee heb ik ook een ATTO benchmark gedraaid:
ATTO write / read score: 8 schijven: 481MB/s / 592MB/s
De IOMeter benchmarks moet ik jullie helaas nog schuldig blijven. Wat opvalt aan de ATTO benchmark is dat het niet meer zo lekker opschaalt. Dit komt door de bandbreedtelimitatie van U320 SCSI. Ik heb dan ook de 8-disk RAID0 volume teruggebracht naar een 6-disk RAID0 volume, nu los van de OS-disk. Hierdoor wordt de schijf waarop zowel het OS als de RAID0 volume stond minder belast (tijdens o.a. tegelijkertijd benaderen van de OS-volume en de RAID0 volume), wat de performance ten goede komt. Op het moment ziet mijn schijfconfig er als volgt uit:
Disk 1: C: 5GB OS, Z: 12GB Backup RAID1
Disk 6: D: 5GB Data RAID0, E: 12GB Video-Editing RAID0
Disk 7: D: 5GB Data RAID0, E: 12GB Video-Editing RAID0
Disk 8: - 5GB onbenut, Z: 12GB Backup RAID1

• Iwill DP533-S
  • Dual Xeon 3,06GHz (Prestonia B)
  • 4x Corsair CM72SD512-2100 512MB PC2100 unbuffered ECC, 2,5-3-3-6 @ 2-2-2-5
  • Vantec Stealth 520W
  • Adaptec AIC-7902 Dual Channel U320 controller
  • Adaptec rounded U320 kabels
  • Windows 2000

Heb jij ook een Maxtor Atlas 15K 18.4GB , 18,4GB?

Ziet er heel netjes uit die kabeltjes in je kast; het blauwe
feestlicht maakt het nog wat spannender natuurlijk :)
En dat omdat iemand een hekel heeft aan zandlopertjes :Y)

Het blijft een beest van een machine, Balus. Ik zou in het begin alleen maar spellen laden om te genieten hoe snel het progress-balkje van links naar rechts joekelt B-) (oftewel, welk balkje?? )
Als jij dus Verkenner opent heb je 'alleen' maar C: D: E: en Z: ?
+ wat DVD drives neem ik aan. Is dat zo gek dan?
Lijkt me wel duidelijk ;) Hier is een verse screenshot van de huidige schijfconfiguratie :)
Leuke review! Wat ik leuk vind is dat dit echt een aparte configuratie is met duidelijke meetgegevens... Mijn eerste reactie was,, handig zoveel schijven zonder raid controller. Maar de Peformance was dus wel prima!

Top!