Acer Aspire 1692WLMi Review

Mephisteus 4 mei 2007, laatste update op 17 november 2015, 10.908 views

Acer Aspire 1692WLMi

Pluspunten

• Hoge specs voor een zeer schappelijke prijs.
  • Meegeleverde powermanagement software werkt prachtig.
  • Uitstekende service.

Minpunten

• Weerspiegelend scherm maakt het heel erg snel erg vervelend om te werken als er ook maar een klein beetje zon is.
  • Krast erg snel op de klep.

Het bestellen
Het is intussen alweer een paar maanden terug dat ik zat te zoeken naar een laptop voor mijn studie, het duurde niet eens al te lang wegens een link die ik zag toen ik uitlogde uit mijn online bankieren gedeelte.

Na wat rondgekeken te hebben op de betreffende site was ik voornamelijk geïnteresseerd in de wat goedkopere laptops, toch een hoop geld zo'n ding. Na een kwartiertje tobben was ik eruit, ik zou voor kwaliteit gaan. Ik koos één van de betere laptops uit, de Acer 1692 WLMi. De technische specificaties zagen er goed uit (en de afbeelding van de laptop zelf was ook niet mis) en de prijs was zeker niet verkeerd. Hier is een lijstje:
Intel® Mobile Pentium® processor Centrino 1.7GHz(Dothan 740/2MB/533MHz)
15.4"WXGA Acer CrystalBrite
Radeon X700
1024MB DDR II RAM (2x 512)
100GB HDD (4200rpm),
Double Layer DVD-RW

Eerste indruk
Een paar dagen later was het zo ver, de laptop kwam (eindelijk) binnen, wegens een trage koerier kwam dit een paar dagen later dan beloofd binnen.

Verpakking
Na de doos opengemaakt te hebben zie ik nog een doos, alleen op de tweede doos staat Aspire en staat een keurige ongebroken stikker (een verzegeling). Na de verzegeling gebroken te hebben en in de doos te kijken zie ik de laptop in een keurige piepschuimen houder en een kartonnen doos ernaast, snel even controleren of alles erin zit. Vervolgens maak ik de laptop open en zie tot mijn verbazing mezelf erin. En niet alleen dat, maar ook alles achter me, tot in detail.

De twee dozen, de voorste doos past perfect in de achterste doos. In de voorste doos zie je de piepschuimen houder zitten en de kartonnen doos waarin de accu/bekabeling etc. zat

Het scherm
Het moge duidelijk zijn dat het scherm wel 'weerspiegelend' genoemd mag worden, erg scherp, kleurrijk, maar weerspiegelend. Dit heeft zowel voor als nadelen, en van de nadelen is dat het zelfs in een beetje zon al snel rottig werken wordt (mbt. response van Devian: rottig is niet onmogelijk, het is zelfs doenlijk. Maar fijn werken vind ik het niet. Ik moet wel in alle eerlijkheid toegeven dat ik het nog nooit onder een hoge zon heb gebruikt maar onder een lage zon binnen wel). Dit is zonder twijfel het meest opvallende aan de laptop, wat hierna het meest opvallende is is dat hij wel heel erg stil is.

(Helaas ging dit scherm al redelijk snel kapot, er kwam een brede balk op waarin de kleuren anders werden weergegeven. Toen ik belde voor een afspraak werd hij diezelfde dag nog opgehaald en naar Duitsland gebracht en kwam hij 2 dagen later weer terug.)

Zoals de rode pijl aangeeft zie je wel erg duidelijk mijn lamp, en zelfs de naad in het plafond. Ik kan je in ieder geval verzekeren dat het niet erg licht was (zonder flits genomen).

Werkt alles?
Na de laptop aangesloten te hebben begon ik met het testen van de hardware en software. Touchpad doet het, toetsen doen het ook, wireless doet het mooi evenals de gewone netwerkkabel, microfoon doet het ook net zoals de speakers. Ook alle aansluitingen lijken het te doen. Software installeren en hij is gebruiksklaar.

Verder nog handige weetjes waar ik zelf niet zo veel mee te maken heb is bijvoorbeeld dat de onderkant niet glad is, er zit erg veel reliëf in. Ook moet je de laptop vasthouden als je hem openmaakt anders kantelt hij mee (het gewicht zit voornamelijk wat verder naar achteren), ik heb zelf in ieder geval met geen van beide dingen een probleem.

Ervaring in de echte wereld
Helaas had ik nog geen laptop tas, dus de rugzak dan maar in. Dit zorgde eigenlijk verassend snel voor lelijke krassen op de klep, verder voelt hij redelijk stevig aan (ik heb trouwens een mooie tas gevonden (Crumpler), maar laat ik nu niet offtopic gaan ;).

Gebruiksgemak
In het begin was het nog een beetje wennen aan het gebruiken van een laptop, verkeerde toetsen aanslaan ed. Maar na een korte tijd vond ik het erg prettig werken, de euro en het dollar teken aan weerskanten van het pijltje omhoog doen mij persoonlijk niet zoveel, eigenlijk vind ik ze alleen zwaar irritant omdat ik het pijltje nog wel eens wil missen. Verder werkt het in ieder geval fijn, de toetsen zitten op redelijk logische plaatsen (ik zeg hier redelijk omdat ik nu eenmaal nog steeds vaker een 'echt' toetsenbord gebruik).

Accu & stroomverbruik
De accu houd het goed vol maar ik probeer hem toch altijd op netstroom te laten draaien helaas werkt dit niet tijdens alle lessen en dan draait hij op de accu, meestal met een aangepaste helderheid en wat andere tweaks zodat hij op een lager stroomverbruik draait.

De powermangement tool, werkt erg goed en het feit dat je verschillende settings hebt voor verschillende bezigheden maakt het ook erg makkelijk in het gebruik.

Wifi
Op mijn school heb je in vrijwel het hele gebouw draadloos internet. Hij heeft af en toe moeite met het behouden van de internet verbinding of het krijgen van een optimale snelheid, maar ik weet niet of dit aan de hotspot ligt of aan de WiFi kaart (ik vermoed het eerste).

Warmte
De warmte na een dag hard werken valt mee, eigenlijk merk ik er niks van behalve bij de adapter die (vreemd genoeg) de neiging heeft loeiheet te worden, maar zolang hij het niet begeeft ga ik me er geen zorgen over maken, hij doet dit namelijk al sinds ik hem heb :).

"De rest"
Hij werkt verder goed en er zit meer dan genoeg schijfruimte op (100 gb moet ruim voldoende zijn voor een laptop) en ook het standaard geheugen is meer dan voldoende, laat ik nu niet eens gaan beginnen over de videokaart waarmee je zeer veel aankan. En de processor is ook niet van gister. Ik kan hier wel gaan zitten zanikken over performance maar ik hou het hierbij om het op een goede indicatie te houden: "2500 punten op 3dmark05".

Een prachtige laptop voor een prachtige prijs.

Heb jij ook een Acer Aspire 1692WLMi?

Mooie survey! Je laat tevens ook zien hoe het _WEL_ moet.

Om een beetje offtopic te gaan; elke Jan Doedel post tegenwoordig maar een paar regels text in de trend van: "jah.. ik heb m gehad, en ik vind m wel mooi, massul!", en er zijn geen moderators oid die hier iets aan doen. Ik hoop serieus dat er meer mensen zijn zoals jij, die graag de productsurveys tot iets nuttigs willen maken, in tegenstelling tot de debielen die de database lopen te vullen met rotzooi. (Want zo is het ook...)

Hulde!
Gelukkig is er verschil tussen productsurveys en user reviews. Ik probeer altijd user reviews te schrijven. Deze zijn tot nu toe elke keer goedgekeurd door de tweakers crew. Het lijkt me echter ondoenlijk om ook alle product surveys te gaan controleren.

Ik heb het wel met je eens dat er nogal wat hele lage kwaliteit surveys bij zitten!
wat iedereen lijkt te vergeten... werk maar eens met deze laptop met de zon recht in je scherm...

werkt fantastisch 8-) dit is de enige laptop die ik i handen heb gehad waarmee ik goed beeld heb recht in de zon... wel erg belangrijk is om de helderheid op dat moment op zijn allerhoogst t ehebben
Ben ik echt de enige die 1.7Ghz nogal mager vind ? Om nog maar te zwijgen van de X700, een kaart die toen hij uitkwam 1.5 jaar geleden al geen hoge toppen scheerde. Die 3D Mark05 score van 2500 kun je moeilijk indrukwekkend noemen, mijn laptopje haalt met gemak 6000+ (2.8Ghz, 6800GT en toch zeer schappelijk).
Voor de rest een goeie survey, maar toch moet erbij vermeldt dat dit duidelijk geen high-end laptop is, eerder iets voor mainstream gebruikers die geen zware toepassingen nodig hebben.
ghehe sgtstrider Massul :D :D :D

Wel een aardige survey maar ik mis toch een beetje de feitelijke diepgang. De accu houdt het aardig vol (ghehe jah met netstroom logisch :P).

moeten gwoon iets meer feitjes in zoals watvoor accu zit erin hoe lang doe je ermee op watvoor instellingen en gebruik.
watvoor hdd op welke snelheid+ testje.

Eigenlijk zou bij tweakers ook een rar en avi encode bestandje (+demo prog) downloadbaar moeten zijn zodat je die ook kan gebruiken om een xtra indicatie van prestatie te geven.

massul :P