Sharkoon TG4 (RGB leds)

Specificaties Tower • 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon TG4 (RGB leds) Review

Jochemd13 9 januari 2019, 2.288 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Jochemd13 schreef afgelopen jaar 3 reviews, waarvan 66% gesponsord.

Sharkoon TG4 (RGB leds)

De TG4 RGB zal een interessante budgetkeuze zijn, lekker compact en de 4(!) aRGB fans en glazen panelen geven een mooi effect. Helaas zijn er wat nadelen: geen PSU shroud, geen plaats voor radiatoren, ruimte voor kabelwegwerking is beperkt; het is en blijft gewoon een budget case.

Pluspunten

• Hij is met zijn inhoud van 39 liter relatief klein en weegt met 5,3 kg gewoon weinig
  • De 4 meegeleverde aRGB fans hebben een fantastische uitstraling voornamelijk door het gebruik van veel glas aan voor- en zijkant
  • Overall bouwkwaliteit is ook gewoon echt dik in orde.
  • Waar je normaal al €60 voor 4 aRGB fans + controller betaald krijg je ze hier voor het bedrag + een behuizing in principe

Minpunten

• Geen PSU-shroud aanwezig, oftewel veel losse kabels
  • Kabelgaten niet op logische plaatsen, onder en boven een ATX moederbord is er geen ruimte
  • Geen plaatsen voor radiatoren
  • USB3.0 poorten aan de bovenkant klemmen enorm en USB's verwijderen en inpluggen kost erg veel kracht
  • Produceert relatief veel geluid indien de fans niet lager ingesteld worden
  • aRGB-controller 'vergeet' bij elke reboot zijn instellingen

Samenvatting

Voor de echte die-hard RGB fans zal de Sharkoon TG4 RGB met zijn €60 een interessante budgetkeuze zijn, hij is lekker compact en de 4(!) aRGB fans geven een mooi effect in combinatie met de glazen panelen. Helaas zijn er toch flink wat nadelen aan deze behuizing: Er is geen PSU shroud, er kunnen geen radiatoren voor waterkoeling geïnstalleerd worden, ruimte voor kabelwegwerking is er weinig en zo zijn er nog wat puntjes die duiden op een echte budget case. We moeten kritiek relativeren omdat je voor dit bedrag verder geen behuizingen met 4 adressable RGB fans zal vinden, bij de meeste merken krijg je niet eens vier aRGB fans in een doosje laat staan met een case erbij, maar de TG4 voelt toch als een beknibbel-case en we ontkomen niet aan het gevoel dat we je willen aanraden iets meer uit te geven voor iets beters.

Lees verder voor de uitgebreide review.

Sharkoon TG4 RGB review

Recent heeft Sharkoon het kleine broertje van de TG5 aangekondigd, oftewel de Sharkoon TG4. Deze nieuwe behuizing komt in drie varianten, alle met respectievelijk 4 fans in de kleuren rood, blauw of aRGB. De rode en blauwe varianten gaan voor €50 over de toonbank, de aRGB versie komt voor €60 thuis gezonden.

Echte budget behuizingen zien we hier relatief weinig, toch houden we de verwachtingen hoog omdat we weten dat Sharkoon erg goede behuizingen kan maken zonder hiervoor de hoofdprijs te vragen, ik refereer hier naar de Pure Steel en de Night Shark. Beiden behuizingen wisten voor middenklasse bedragen (€80 en €90) premium indrukken te geven, en ik hoopte op een positief vervolg.
Specificaties

Specs en features vanuit Sharkoon:

De buitenkant

Het begint ondertussen een hele stapel te worden, de TG4 is namelijk al de vierde (toeval?) behuizing van Sharkoon die hier langs is geweest, wat een hele mooie stapel aan dozen geeft. De doos van de TG4 RGB past mooi in het rijtje, hij ziet er namelijk vrijwel hetzelfde uit als zijn voorgangers: wit, met de belangrijkste onderdelen in het zwart gedrukt.

Het uiterlijk? Netjes over het algemeen, en veel overeenkomsten met de TG5: zo heeft hij een licht getint glazen voorpaneel, een groot zijpaneel met vier schroeven en plastic intakes aan beiden kanten van het voorpaneel.

Aan de andere zijkant zien we een deel van het paneel wat deels uitsteekt, dit is waarschijnlijk om genoeg kabelruimte te creëren waarbij de voorkant gewoon smal gehouden wordt. Hier valt ook op hoe laag de behuizing eigenlijk is, ruimte boven of onder het moederbord is er ook niet.

De behuizing is degelijk, maar niet bijzonder voor het geld, zo kan je bijvoorbeeld de bovenkant deels indrukken waarbij hij mee zal veren, wat ook gebeurd bij het metalen zijpaneel. Ook heeft hij ten opzichte van de Pure Steel geen echt fanfilter aan de onderkant zitten maar een dun metalen plaatje wat eigenlijk niet heel veel doet.
De binnenkant

Op naar de binnenkant, na de vier schroeven los gedraaid te hebben dien je met enige voorzichtigheid het paneel los te halen, waarna de compacte maar degelijke binnenkant tevoorschijn komt.

We zien een aantal plaatsen voor 2 HDD’s onderin en 3 SSD’s tegen de achterkant, maar ook een aantal kabeldoorvoeren. Ik mis hier eigenlijk wel een PSU shroud die eigenlijk elke moderne behuizing wel heeft.

Aan de achterkant bevindt zich de aRGB-controller die plaats heeft voor de 4 standaard ingebouwde fans. Hier merk je wel dat Sharkoon iets te enthousiast was met het compact maken van de behuizing, met als gevolg dat je kabels hier maar lastig kwijt kan omdat er erg weinig ruimte is tussen de backplate en het zijpaneel.

Inbouwen

Deze ronde gaan we weer voor mijn nieuwste set-up, bestaande uit het volgende:
– Asus ROG Strix B450-F Gaming moederbord
– AMD Ryzen 7 1700X CPU
– Crucial Ballistix Tactical Tracer RGB geheugen
– Cooler Master MasterLiquid ML120L RGB
– MSI Radeon R9 270X GAMING 2G
– Samsung 850 EVO 250GB
– Seagate 1TB HDD
– be quiet! Straight Power 11 850W

Zoals gewoonlijk begon ik weer enthousiast met het installeren van alle onderdelen op de juiste plek, maar al gauw merkte ik een paar dingen die beter konden en die door een paar aanpassingen in het ontwerp eenvoudig verholpen kunnen worden. Met een ATX bord heb je bijvoorbeeld geen kabeldoorvoeren onder en boven het moederbord en kabels zullen hier door altijd in het zicht blijven, en het meest vreemde was dat er geen plek is voor een waterkoelingssysteem met een radiator, achterin is de ruimte gewoon te smal. Voorin kan het eigenlijk wel, maar de behuizing is er duidelijk niet voor ontworpen en ik moest andere extra lange schroeven zoeken om het te doen passen.

Wegens het ontbreken van een PSU-shroud (waar je normaliter lekker makkelijk kabels kan dumpen) moet je wel al je kabels in de achterkant zien op te bergen want anders ziet dit er gewoon niet uit. Het gevolg is heel veel kabels in een relatief kleine ruimte. Het sluiten van de achterkant is daarna dan ook een flink karwei. Ook dien je er rekening mee te houden dat de aansluitingen van de aRGB controller fragiel zijn en bij een beetje kracht zullen deze afbreken, als je dus met kabels bezig bent moet je tegelijkertijd voorzichtig zijn om niets kapot te maken maar ook iets kracht uitoefenen om de kast te sluiten met alle kabels in een klein stukje ruimte gestopt. Na de installatie kostte het mij overigens caeen kwartier om het achter/zijpaneel weer vast te krijgen met alle kabels op hun plek. Momenten waarop ik zou denken 'had ik maar een tientje of twee meer uitgegeven'.

Qua temperaturen houdt de TG4 de boel voldoende geventileerd, met laag gebruik blijft het moederbord netjes rond de 33 graden Celsius wat nét iets boven de 29 graden van de Pure Steel zit, maar groot is het verschil niet. Waar het echter de verkeerde kant op gaat is met de geluidsproductie, als de fans op 100% staan produceren deze op 50cm afstand zo’n 41 dB wat 8 dB hoger is dan de Pure Steel, en dat hoor je. Zorg dus dat je de fans flink terugschroeft.
Showcase

Het resultaat is een redelijk nette build, ondanks een aantal kabels in het zicht:

#selfietime!

We beginnen gewoon met het positieve gedeelte, wat is er allemaal goed aan deze behuizing? Hij is met zijn inhoud van 39 liter relatief klein en weegt met 5,3 kg gewoon weinig, wat plaatsen en verplaatsen erg eenvoudig maakt. De uitstraling heeft hij ook mee, aRGB fans zien er naar mijn mening namelijk gaaf uit en brengen je build wel naar een hoger niveau. Ook de tempered glass panelen aan voor- en zijkant geven een strakke en degelijke impressie, voor relatief weinig geld krijg je dus eigenlijk een prachtige case, en accessoires die het geld bijna alleen al waard zijn. Overall bouwkwaliteit is ook gewoon echt dik in orde. Zou je deze case reviewen zonder hem te bouwen, dan ben je damn impressed!

Toch zitten er flink wat haken en ogen aan deze behuizing van Sharkoon, en tijdens het bouwen begint er dan toch wat te knagen. Zo komt hij als een van de weinige moderne behuizingen zónder een PSU-shroud, waardoor een hele warboel aan kabels geheid zichtbaar door je behuizing lopen. Ook komt de TG4 standaard zonder makkelijke plaats voor radiatoren, zijn de kabelgaten niet op logische plekken geplaatst en is er weinig kabelruimte aan de achterkant. Daarbij zijn de USB3.0 poorten aan de bovenkant te krap gemaakt zodat USB-apparaten blijven klemmen en met veel kracht verwijderd moeten worden. Daarbovenop komt ook nog dat de ventilatoren relatief veel geluid maken zonder agressieve fan controle (en dan nog) en dat de aRGB-controller bij elke reboot zijn instellingen vergeet is ook een stevig irritatiepuntje. Elke keer als je je pc opstart zal hij terugspringen naar zijn standaardkleur rood en dat voelt erg naar.

De TG4 komt in 3 varianten: met rode, blauwe of RGB fans. De eerste 2 kosten €50 en de RGB variant €60, die laatste lijkt dan ook direct de beste deal, aRGB betaal je tenslotte normaliter stevig voor. Maar maakt dat de TG4 een aanrader? Nee, eigenlijk niet. Prima materiaal, veel features, en veel voor je geld, maar ook met een duidelijk 'goedkoop is duurkoop' nasmaakje. Wil je echt spotgoedkope aRGB prima, want spotgoedkoop is hij en daarmee krijgt hij ook onze ‘approved’ award. Maar wil je een beetje kwaliteit en heb je een klein beetje budget over? Doe jezelf gewoon een plezier en geef dan €10-€20 meer uit voor bijvoorbeeld de Pure Steel RGB of TG5 RGB. Daar bespaar jezelf flink wat inbouw en kabelmanagement frustraties en krijg je niet het gevoel dat je hebt lopen beknibbelen.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een Sharkoon TG4 (RGB leds)?

Ik heb zelf de Coolermaster ML240L RGB,en zie dat je de radiator achter de systeemfan hebt geschroefd,dus dat kan met deze in principe ook,gewoon de systeemfans gebruiken voor de koeling ipv de meegeleverde fans?
Voor het mooiste effect gebruik je de fans van Sharkoon, het is er eigenlijk niet voor gemaakt en de kans is dat de schroeven net iets te kort zijn, maar het kan wel.
Dus qua koeling is het gelijkwaardig?
Of het gelijkwaardig is kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, het zal echter wel voldoende zijn.
Bedankt!
Heb net deze schroeven besteld;
Alphacool NexXxos fan mounting screw M3 x 37 mm - 4 pcs omdat je het anders idd niet haalt qua lengte,dat is volgens mij de juiste maat?
aRGB-controller 'vergeet' bij elke reboot zijn instellingen

Hier had ik zelf helemaal geen last van toen ik een TG4 had gekocht. Overigens de kabelmanagement was inderdaad echt een drama.

Wat mij ook opviel was dat alle fans naar binnen blazen wat dus niet echt een goede airflow geeft.

[Reactie gewijzigd door NyteMyre op 17 oktober 2019 16:13]

Vreemd, kan ook puur exemplarisch zijn dat het bij mij nog niet goed geïmplementeerd was, in ieder geval goed dat het bij jou wel juist werkt.
Hoe kom je bij dit statement? Als de fans zoals op de foto zitten blaast de achterste fan toch echt gewoon naar buiten.
Hier ook geen last van vergeten instelling bij reboot. wel een verschrikkelijke airflow, kast gesloten +- 62° bij processor, zijpaneel eraf +-52°.