Specificaties USB 2.0 geluidskaart met 5.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Creative X-Fi Surround 5.1 Review

storeman 14 april 2010, laatste update op 17 november 2015, 3.390 views

Creative X-Fi Surround 5.1

Pluspunten

• Geluid
  • Aansluitingen
  • Fijne volumeknop
  • Afstandbediening
  • geen externe voeding

Minpunten

• PLOP geluid bij opzetten of wegvallen spanning
  • cristalizer functie is matig
  • Grote omvang drivers en veel andere 'troep' bijgeleverd

Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 3
CPU-belasting Score: 4
Sinds enige tijd ben ik de trotse bezitter van een syrincs 2.1 monitor setje. Deze heb ik een paar maanden aangesloten gehad op mijn onboard laptop geluidskaart, maar ik vond dat de syrincs geen eer aan doen. Met mijn verjaardag in zicht, vond ik dit een welkom cadeau :).

Uitpakken en features
De USB2.0 geluidskaart zit in een subtiele doos. Met hierin:

- Installatie CD en "quick-start"
- De geluidskaart
- Afstandsbediening
- USB kabel
- Verloopje van Tulp (male) naar mini jack (female)
- 2 AAA batterijen voor AB

De geluidskaart is een mooi compact kastje, zwart glanzend en niet te zwaar. Aan de voorkant brand een felblauwe led welke aangeeft dat de kaart is aangesloten. De led knippert wanneer er signaal wordt ontvangen van de AB. De volumeknop voelt als het zwaarste onderdeel van de kaart. Op de geluidskaart vinden we de volgende aansluitingen:

- Koptelefoon (mini jack zijkant)
- Rear speakers (mini jack achterkant)
- Center/sub (mini jack achterkant)
- Front (2x tulp achterkant)
- Optisch uit (SPDIF achterkant)
- Lijn in (mini jack zijkant)
- Mic in (mini jack zijkant)

De afstandsbediening wordt gevoegd door 2 AAA batterijen welke zijn meegeleverd. De AB is klein en bevat niet teveel knoppen. 4 knoppen zijn voor de speciale X-Fi functies. Verder zijn er knoppen voor volume, repeat, shuffle, menu, display (roept alt-tab op, zodat display aangaat), mute, power, een OK knop en 4 navigatie knoppen.

Aansluiten en installeren
Bij het aansluiten wordt de geluidskaart meteen herkend door Vista, maar die kan er uiteraard niets mee. Ik heb uiteraard meteen de laatste drivers van internet geplukt. Deze drivers blijken weer veel te lomp, er zit allerlei software bij waar ik niet op zit te wachten. Denk aan een media-player, muziek organizers en nog meer waar ik niets mee te maken wil hebben.

De driver zelf geeft altijd een icoontje weer bij het klokje. De AB blijkt in eerste instantie niet te werken, ik moest een ander type selecteren.
Muziek!
Eenmaal Winamp aangeslingerd, komt er muziek uit :). Ik meen zeker verschil te horen met mijn onboard geluidskaart, maarja, in hoeverre dit psychisch is, durf ik niet te zeggen. Ik ben zeker blij.

De volumeknop op de geluidskaart is mooi binnen handbereik en draait lekker. Wanneer ik de knop indruk, wordt het volume gemute. Wat hieraan opvalt, is dat het veel directer lijkt te reageren dan de mediatoetsen op mijn toetsenbord of op mijn laptop. De mute knop op de kaart is écht direct. Bij het wijzigen van het volume verschijnt er een groot icoon in beeld die aangeeft op hoeveel procent het volume wordt uitgestuurd.

De afstandbediening werkt ook naar behoren. De meeste knoppen werken in Winamp (niet shuffle, repeat). De knoppen voor prev en next werken vreemd. Deze werken als spoelen in winamp. De mediatoetsen op mijn laptop werken dan als skip. Dit is wel vervelend, maar zo vaak gebruik ik de AB niet dat ik me daar aan stoor of uit ga zoeken hoe ik dit op kan lossen.

De "cristalizer" functie doet me vrij weinig. Ik moet mijn uiterste best doen om het verschil te horen. Het geluid wordt dan wel meer helder ("kristal helder"). Ik ben sowieso niet zo'n fan van dit soort verbeteringen. Liever heb ik 320Kbps mp3's of FLAC bestanden.

De 3D functie gebruik ik niet, omdat ik "maar" en 2.1 opstelling heb.

Gameperformance
Ik heb geen idee, ik game zelden tot nooit.

Processorbelasting
Ik heb een test uitgevoerd om te zien of hier verschil in zit. Ik heb in winamp twee maal dezelfde nummers afgespeeld en beken wat de CPU-tijd was tijdens het afspelen.

On-board: 7,25 seconden cpu tijd / minuut afspelen
X-Fi: 7,09 seconden cpu tijd / minuut afspelen

Verder kan ik weinig zeggen over de performance.

Overall ben ik blij met mijn aankoop. Het gemak van een AB, een fijne volumeknop binnen handbereik en een fijne sound rechtvaardigen de prijs van dit apparaat zeker.

Echter zijn er een paar dingen die ik niet kan verkroppen van een geluidskaart van deze prijs (toch een van de duurste USB kaarten uit de pricewatch). Wanneer ik de kaart aansluit of loskoppel, dan hoor ik een PLOP! over mijn speakers. Bij het booten van windows vista, gebeurd dit drie keer. Spanning erop, eraf en er weer op. Ik vind dit zeer storend en geeft mij het gevoel dat de kaart niet volledig afgewerkt is. In mijn ogen heeft creative hier wat punten laten liggen.

Verder heb ik sinds het installeren van de kaart problemen met het uit standby halen van mijn laptop. Als ik de laptop uit standby haal en vervolgens de hoofdschakelaar aanzet (voeding laptop, speakers, printer. ambx) dan loopt mijn laptop vast, dit is me nu een keer of 3 overkomen. Eerder nooit ervaren.

Desalniettemin ben ik tevreden (zonder plop was ik zeer tevreden).

• Dell Vostro 1500
  • Syrincs M3-220 DT
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Creative X-Fi Surround 5.1?

Heeft iemand ervaring met de digitale (bij voorkeur optische) output van dit apparaat? Is dat 5.1 of niet? Klinkt misschien raar maar dat is niet altijd het geval.

Ik wil hem gaan gebruiken in combinatie met de Logitech z-5500. Deze heeft optische input. Op de laptop van toepassing draait XBMC. Moet willen toch?
De kaart heeft geen Dolby Digital Live of DTS Interactive. Het direct encoden van game geluid naar een standaard is dus niet mogelijk. Of de game moet dit direct ondersteunen, of je hebt slechts stereo geluid.

DTS en Dolby Surround van dvd/blu-ray kan uiteraard wel direct worden doorgegeven via de optische verbinding.
Nette en duidelijke review :)
Heb zelf een andere geluidskaart van Creative (X-Fi Platinum Fatal1ty Champion), en toen ik de nieuwste drivers had gedownload had ik daar ook gelijk alle extra software (bloatware) bij geinstalleert gewoon omdat ik er vanuit ging, ach het is van Creative zal wel enigzins nuttig zijn.
Maar het grootste gedeelte waaronder de muziek organizers en players waren behoorlijk waardeloos dus die heb ik er gelijk van af gekeilt.

Ben het ook eens met je over de Cristalizer functie, maar vindt "matig" nog een te goed woord.
Cristalizer zal sommige mensen misschien de illusie geven dat hun mp3'tjes beter gaan klinken maar het is eigenlijk gewoon een leuk stukje marketing onzin.
Persoonlijk kan ik de Crystalizer wel waarderen, maar hij moet zeker niet te ver open staan. Hier staat hij op 22% voor een subtiele lift in helderheid en bass, wat de muziek vaak wel ten goede komt. Hiermee hoef ik niet met equalizers te gaan spelen, want dat is precies wat het is: Een dure naam voor een niet zo transparante equalizer. Zet de boel te ver open en je verpest heel je geluid.

Maar goed, een slecht geripte MP3 zal nog steeds ruk klinken, frequenties die zijn verpest door compressie win je er niet mee terug, in tegenstelling tot wat de marketing afdeling beweert.
Die plop kan funest zijn voor je speakers, pas er maar mee op. Je zou niet de eerste zijn die er een tweeter mee molt ... (ja ik spreek uit ervaring).
Het is niet dat het keihard gaat, het is een vrij 'subtiele' plop. Maar inderdaad, fijn is het zeker niet.
Mooie review!
Zelf heb ik een creative x-fi elite pro, maar ik heb nooit bloatware bij de installatie zitten.

Ik installeer de drivers en het werkt, voor de rest zitten er dan geen programma's bij, zoals de voor mij belangrijke sound console applicatie...
Werkt deze sound console goed op windows vista? ik moet er altijd rare fratsen voor uit halen om het ding werkend te krijgen op windows 7 :P

Crystalizer staat bij mij eigenlijk altijd aan... Misschien verschilt het per geluidskaart, want ik hoor overduidelijk het verschil. in 90% van de gevallen word het geluid er beter op na mijn mening :)
Ik ervaar onder XP hevige problemen met deze geluidskaart. Bij het draaien aan de volumeknop of gebruik van de afstandsbediening schiet de CPU-usage naar 100% en loopt mijn pc bijkans vast. Waardeloos.