Apple MacBook Pro 2018 15,4" i7 2,2 GHz, 256GB (Qwerty) Spacegrijs

Specificaties 15,4" • 2880x1800 • 256GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 2018 15,4" i7 2,2 GHz, 256GB (Qwerty) Spacegrijs Review

Zebby 8 januari 2019, 407 views Product gekocht

Apple MacBook Pro 2018 15,4" i7 2,2 GHz, 256GB (Qwerty) Spacegrijs

Ik werk al ruim 20 jaar met Windows machines, en dit is mijn eerste Apple product. Werkend in een Unix omgeving is het makkelijker dan dual-boot. Het is een mooi en ogenschijnlijk stevig ding. OS X is wel mega-wennen. Prijs valt in deze markt helaas mee i.v.m. concurrentie.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Touchpad is inderdaad super
  • Alles is relatief soepel en moeiteloos
  • "Basismodel" snel zat
  • Display is fantastisch

Minpunten

• OS X niet zo makkelijk als beweerd voor een Windows gebruiker
  • Toetsenbord indeling vervelend, en Escape zit in de touchbar
  • Vlekt als een malle, toetsenbord ziet er na 1 week normaal gebruik niet meer uit
  • Toegevoegde waarde touchbar laag, maar mag niet kiezen hem weg te laten
  • Uitbreidingen op hardware buitensporig duur

Ik gebruik de MacBook remote, en op kantoor i.c.m. een Dell Displaylink USB-2 hub voor 2 extra monitoren, een toetsenbord en een muis. Er zullen de nodige irritaties tussenzitten als Windows gebruiker, maar ik kan me voorstellen dat die juist nuttig zijn om te weten als je ook de overstap overweegt.
Waarom nu Apple?
Ik hou niet van Apple. Ik ben tegen hun huidige reparatie beleid, ik vind de apparatuur erg duur, en vind het ronduit slecht voor de markt dat ze met iedere nieuwe versie ook de prijs omhoog gooien.

Waarom heb ik dan toch een Pro genomen? Omdat de concurrentie praktisch even duur is voor een zakelijke laptop, en ik het gemak van een Unix OS wilde hebben. Dualboot of alleen iets van Ubuntu is niet fijn, en VM's vermijd ik liever ook.

De bouwkwaliteit is wel dik prima, en de Macbook staat/stond bekend om lang mee te gaan. Mijn Dell laptop is na 2 jaar helemaal afgeschreven en praktisch niet meer bruikbaar. Dat probleem hoop ik met deze niet te hebben.
Accu
De accuduur is dik prima, ik kan bijna een hele dag zonder stroom werken als ik de docking station niet gebruik. Het scherm is altijd goed te lezen, zonder te fel te zijn.

Met docking station daalt het gebruik naar zo'n 4 uur. Alsnog prima. Ben nog wel op zoek naar de optie om een waarschuwing te geven als hij dreigt uit te vallen, want daar lijkt hij niet van gediend.

De oplader zelf vind ik wel een onding. Het grote blok zit direct aan de smalle stekker, waardoor hij niet heel stevig in een wanddoos blijft zitten. Deze wordt ook aardig warm, en de kabel is stug en niet erg lang. Er is niks om de kabel omheen te winden, dus ik hoop dat deze goed blijft.
Gebruiksgemak als Windows gebruiker
Het touchpad was even wennen, maar ik moet toegeven dat ik geen betere ben tegengekomen in gebruik. De hoeveelheid gestures is wel ietwat overweldigend, maar dat geldt binnen heel OS X met de CMD/Option/Control/FN toetsen. 3-toets-afkortingen of 3 vingers is wat te veel wat mij betreft.

Waarom geen escape? Waarom geen Del, of End/Home? Waarom 3 knoppen om iets simpels te doen als uitloggen? Waarom gestures met duim en 3 vingers? Doet meestal geen kwaad, meer heel intuïtief is het ook niet. Net als CMD+Tab, maar niet door meerdere windows kunnen scrollen, dat is weer CMD+'.

Werken met de docking station gaat niet altijd even makkelijk. De toetsen vertalen zich niet echt lekker, waardoor je veel aan het kloten bent. De muis heeft een heel irritante acceleration die je niet echt lekker uit kunt zetten, ook met het scrollen. Ik heb apps nodig om side buttons doen werken. Puur tegenwerken dat je dat onding koopt wat zij een muis noemen.

Omdat de Mac alleen nog USB C/TB3 aansluiting heeft moet je ook een prijzige adapter kopen, maar dat zal voor de meeste Apple gebruikers al realiteit zijn.

Grootste voordeel is dat ik nu gewoon een terminal kan openen, met Direnv gelijk in mijn virtualenv zit met alle settings en mijn applicatie kan starten en draaien. Dat werkt allemaal soepel en pijnloos.

Het is wennen met de slaapstand en aan/uit, maar de vingerafdruk werkt perfect. Als je hem afsluit heeft hij langer nodig dan een Windows machine om klaar en ingelogd te zijn, maar met de uitstekende slaapstand lijkt dat eigenlijk niet echt meer nodig. Scherm open, vinger op de knop en je kan verder.

Op wifi vlak geen opmerkingen, lijkt goed te werken.

Ander nadeel -- in de oude MacBook zat dit nog wel, maar als je je CPU temps e.d. wilt zien moet je iets van een tool downloaden. Dat mooie oude paarse scherm die mijn collega's hebben die is er bij mij niet meer.
Performance
Alle applicaties die ik heb getest werken zonder lag. Ik heb meerdere zaken open, zoals Chrome, Mail, Slack, iTerm, Atom. Kan prima wat Youtube streamen over meerdere schermen en merk geen vertraging.

Ook kan hij goed warm worden en gaan blazen, maar ik heb nog niks gemerkt van throttling.

Als je specifieke vragen hebt, stel ze gerust, zeker als je ook naar Apple kijkt als Windows gebruiker. Ik heb het ding pas een week, dus ik moet nog veel leren, maar die ervaringen kunnen weer nuttig zijn voor een ander.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2018 15,4" i7 2,2 GHz, 256GB (Qwerty) Spacegrijs?