LG OLED55B8PLA Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55B8PLA Zwart Review

maemoTestpanel 7 januari 2019, 1.116 views Testpanel

LG OLED55B8PLA Zwart

De LG B8 55 inch is echt een prachtige televisie. een mooi design, een prachtig scherp paneel met mooie kleuren en een goede kijkhoek. Webos als besturingssysteem kan voor diegenen die veel apps zoeken wat tegenvallen tov Android maar de meest voorkomende apps zijn aanwezig.

Pluspunten

• mooi scherm met mooie kleuren
  • mooi design met een erg dun paneel
  • Erg levendig beeld, mooie hdr effecten

Minpunten

• De voet voelt wankel aan(onstabiel)
  • De afstandsbediening is even wennen

Hoi medetweakers,

Ik mocht voor het tweakers testpanel de LG Oled55B8 testen en hieronder zal ik mijn bevindingen opschrijven.

Ik had mij opgegeven voor het testen van deze TV omdat ik op zoek ben naar een nieuwe TV en daar ik sinds een paar maanden in het bezit ben van een Xbox one x was ik benieuwd naar het verschil tussen een full HD scherm en een 4K scherm met hdr.
Mijn huidige TV is ook een LG maar dan niet smart en een 40 inch full HD scherm(het type is mij eigenlijk onbekend).
Het verschil in grootte is dus wel aanzienlijk maar daar was ik binnen no-time wel aan gewend.
Dat komt mede door het rustige beeld wat de LG B8 heeft.

De TV komt aan in een enorme doos en de voet moet je er zelf onder schroeven.
Dat was bij mij wel een probleempje want de schroeven ter bevestiging van de voet zaten bij mij niet in de doos, waarschijnlijk door de vorige tester vergeten er bij te doen.
Dus dat werd zelf wat schroeven opzoeken en dus maar in elkaar schroeven.
Wat mij daarbij opviel was dat de TV toch wel wat wankel op de voet stond.
Het is een behoorlijk groot scherm en die voet had van mij wel wat steviger gemogen.
Ik denk dan ook dat je deze TV het best aan de muur kan hangen.

Het aansluiten was verder vrij eenvoudig, er zijn aansluitingen genoeg aanwezig.
4 X HDMI, 3 X USB 2.0, composite, dit voor het aansluiten van de randapparatuur.
Ik heb er op aangesloten:Xbox one, Xbox one X, Ziggo horizon settop box en een PC.
Om mijn versterker aan te sluiten heb ik gebruik gemaakt van de S/PDIF aansluiting.
Voor internet kan je kiezen voor een ethernetaansluiting of wifi.
Ik heb gekozen voor de ethernetaansluiting, wifi heb ik niet getest.

De afstandsbediening is redelijk simpel maar op sommige puntjes toch wel even wennen.
Er zit een Wii-mote achtige besturing op, dus point and click.
Dit werkt op zich prima maar soms valt dit ook weg dus dan moet je de bediening maar met de d-pad doen.
Ook kan je de afstandsbediening universeel maken door wat LG magic remote noemt.
Het is mij echter niet gelukt om daar de ziggo horizonbox mee aan te kunnen sturen(deze stond ook niet in de lijst van beschikbare apparaten die je zou kunnen koppelen).
Echter werkte de horizon afstandsbediening weer wel op de LG B8, wellicht omdat mijn eigen TV ook al een LG is.

Eenmaal alles aangesloten was ik aangenaam verrast van wat de LG B8 op het scherm kon weergeven.
Een superscherp scherm met mooie kleuren, zelfs op de horizonbox die slechts full HD uitzendt.
Maar uiteraard wilde ik zien hoe 4K met HDR tot zijn recht zou komen dus de Xbox one X aangezet.
Dat zag er direct al mooi uit maar om HDR te activeren moet je in de settings wel eerst HDMI Ultra HD Deep color aanzetten.
En dat maakt echt een verschil!
Een erg levendig beeld met HDR effecten, supermooi!
De oude xbox one heeft deze features niet dus dat verschil kon ik duidelijk waarnemen.
De voornaamste games die ik gespeeld heb zijn Rise of the Tombraider, Forza Horizon 3 en 4 en Forza motorsport 7.
Tijdens het spelen heb ik geen ghosting waargenomen.
Deze TV is dus goed geschikt voor gaming.
Ook na een week kijken heb ik geen pixeldefecten kunnen waarnemen.

Qua kleurweergave heeft de B8 tien verschillende weergaves.
Smaken verschillen maar ik vond Vivid en standaard de mooiste.

Dan de apps,
De B8 heeft als besturingssysteem Webos 4.0.
Een aantal apps zijn standaard al meegeleverd.
Zo heeft de afstandsbediening twee dedicated knoppen voor respectievelijk Netflix en Amazon prime video.
Ik heb daarvan alleen de Netflix app gebruikt.
De app start snel op en na het invoeren van de inloggegevens kan je aan de slag.
Ik ben gaan zoeken naar 4K-content op Netflix en ook dit zag er verbluffend mooi uit.
De films leken alsof er diepte in zat en bij tijd en wijle had ik het gevoel alsof ik in een computergame zat.
De beelden komen levensecht op je over.

De meeste gangbare apps zijn wel te verkrijgen, zoals een spotify, youtube, Pathe thuis, canal digitaal enz.
Ook de nodige radio-apps en de nodige spelletjes kan je verkrijgen.
Ik kan me voorstellen dat een smart TV met Android wellicht wat meer apps heeft maar voor mij zou dat geen meerwaarde hebben.

Inmiddels heb ik de TV ruim een week in huis en ben er al volledig aan gewend, ik zal hem straks ook wel gaan missen :).

Wat verder ook wel handig is is dat je elk HDMI kanaal een naam kan geven zodat het ook voor de wat mindere digitaal begaafde personen makkelijk is om het juiste HDMI kanaal te kiezen.

Ik heb in andere reviews gelezen dat men het geluid vindt tegenvallen, ik deel die mening niet.
Voor normaal gebruik geeft deze TV een mooi helder geluid en heeft de nodige instelmogenlijkheden.
Dolby Atmos is een mooie toevoeging en klinkt zeker tov mijn eigen TV een veel mooier geluid.
Wil je het wat harder en voller dan is een soundbar of een versterker wellicht een betere optie.
Zo heb ik vis S/pdif mijn versterker er op aangesloten met daar 4 speakers erop aangesloten.
Dit klinkt zelfs met het interne geluid erbij aan erg mooi.

Mijn eindconclusie:
Een erg mooie TV die in elk interieur past en een fantastische kijkervaring biedt.
Ik zou deze TV aan iedereen aan kunnen raden.
Wellicht dat de prijs nog een beetje kan zakken.

Tweakers, bedankt voor deze ervaring

Heb jij ook een LG OLED55B8PLA Zwart?