Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N900 Zwart Review

willem_liu 20 mei 2010, laatste update op 20 mei 2010, 7.266 views

Nokia N900 Zwart

Pluspunten

• Gemakkelijk applications toevoegen
  • Meerdere desktops die uit of aan te zetten zijn
  • Uitzonderlijk goede speakers voor een mobiel
  • Goede kwaliteit scherm
  • Fijne QWERTY-toetsenbord
  • Volwaardige MicroB web browser gebasseerd op Firefox
  • Flash 9 ondersteuning
  • Tethering via USB
  • FM-transmitter
  • TV-out
  • GPS
  • A-GPS

Minpunten

• Batterij gaat met intensief gebruik slechts 1 dag mee. En bij normaal gebruik 2 dagen.
  • Geen voicedialing
  • Geen contactgroepen
  • Niet mogelijk specifieke beltoon voor verschillende contacten in te stellen
  • Geen out-of-the-box MMS

Bouwkwaliteit
Inmiddels heb ik een maand kunnen spelen met de Nokia N900. Toen ik de N900 voor het eerst in m'n hand had, viel het me gelijk op hoe stevig hij aanvoelt. Aan de bouwkwaliteit is niks aan te merken. Hij zou voor sommigen misschien wat te groot en zwaar kunnen zijn, maar hij past bij mij prima in een broekzak en het gewicht vind ik niet storend.

Display
Het is voor mij wel een beetje wennen, omdat ik altijd toestellen heb gehad die in portrait mode werkten. De N900 is gebouwd voor landscape mode. Als je er eenmaal aan gewend bent dan wil je echt niets anders. Door de hoge resolutie scherm (800x480) kun je webpagina's goed bekijken. En omdat de resolutie zo hoog is, hoef je ook niet al teveel in te zoomen om teksten te kunnen lezen. Het scherm is resistief, maar reageert uitermate goed. Voor sommigen zal het een teleurstelling zijn dat het geen multi-touch ondersteund.

Multi-tasking
Maemo 5 reageert snel en waarin het echt goed onderscheid ten opzichte van andere mobiele OSsen is het multi-tasking aspect. Als je een applicatie heb geopend kan je door middel van CTRL+Backspace de applicatie "minimaliseren". Daarna heb je de mogelijkheid om een andere applicatie te openen. Ik heb dit intensief gebruikt i.c.m. programma's installeren, browsen op het web, e-mail checken en chatten. Terwijl ik een web pagina aan het inladen ben kan ik simpelweg doorgaan met chatten en sms'en of andere pagina's openen. Naarmate je handiger wordt met het apparaat, wordt je vanzelf efficiënter in het gebruik ervan. De N900 kan enorm veel applicaties tegelijkertijd open hebben staan zonder dat de snelheid merkbaar achteruit gaat.

Linux in a pocket
Maemo 5 is een Debian distributie en je kan gemakkelijk applicaties installeren door middel van apt-get in de xterminal. Maar er is ook een Application Manager waarmee je gemakkelijk programma's kan installeren/verwijderen en updaten.

Camera
Foto's maken op de N900 gaat goed. De foto applicatie start redelijk snel op. Ik schat zo'n binnen 3 seconden nadat ik de klep voor de lens open hebt geschoven vanuit deep sleep stand. Binnen 2 seconden als de N900 al actief is of in idle modus is. De kwaliteit van de foto's is zeer goed voor een mobiele telefoon. Maar zodra er iets minder licht is dan zie je al heel gauw ruis.
Het mooie van de photogallery op de N900 is dat je zeer makkelijk tags aan een foto of meerdere foto's tegelijk kan toekennen. Je kan dan later in de photogallery net zo gemakkelijk je foto's filteren door op specifieke tags uit een tag cloud te kiezen.

Stereo Speakers
De speakers van het apparaat verdienen een aparte vermelding. Aan weerszijde van de N900 zit een speaker waardoor stereo geluid mogelijk is. Het geluid is beter dan wat je van een portable apparaat zou verwachten en al helemaal van een mobiel.

Toetsenbord
De QWERTY-toetsenbord is fijn om mee te werken. De knoppen zijn goed te bereiken en de backlight zorgt ervoor dat je ook in het donker een bericht kan typen. Er is ook een virtuele toetsenbord die standaard uit staat. Deze toetsenbord werkt alleen in landscape mode.

Batterijduur
De batterijduur stelt wel enigzins teleur. Na intensief gebruik (2 uurtjes internetten) houdt de batterij het nog net een dag vol. Er zijn wel een aantal applicaties die je kan installeren om de batterijduur te verlengen door bepaalde dingen uit te schakelen. Zo is er een Wifi Switcher en Dual GSM 3g switcher. Als je weinig doet met het apparaat dan haalt hij het 2/3 dagen. Wat mijns inziens wel een teleurstelling is.

Contacts personaliseren
Ik mis ook de mogelijkheid om verschillende contactpersonen verschillende beltonen toe te kennen. Al maak ik daar geen grondig gebruik van, zou ik het toch leuk hebben gevonden om deze functie te hebben. Inherent aan dit verhaal is de mogelijkheid om contactpersonen te groeperen. Ook dit is helaas niet mogelijk. Wellicht dat anderen er ooit een applicatie voor ontwikkelen zoals de nu beschikbare MMS applicatie, want ook MMS is niet out-of-the-box aanwezig. Maar om heel eerlijk te zijn, vraag ik me wel af waarom je nog MMS zou gebruiken als je het hele WWW tot je beschikking heb met dit apparaat.

Geen voicedialing
Het is ook heel jammer dat er geen voicedialing functie aanwezig is, maar persoonlijk heb ik nooit gebruik gemaakt van voicedialing. Ook op toestellen waar het wel op zat. Desalniettemin is dit punt wel noemenswaardig, omdat je deze functionaliteit wel verwacht op een high-end toestel in deze prijscategorie.

Maar 2 profielen
Een curieuze keuze is de onmogelijkheid om nieuwe profielen aan te maken. Je hebt standaard de keuze uit twee profielen, General en Silent. Je kan bij beide profielen aangeven of de tril-functie aan staat of niet. Maar als ik verschillende profielen wil maken met verschillende geluidschema's dan is dat niet mogelijk als je geen extra software (Tweakr) installeert uit de maemo.org repository.

FM-transmitter
De FM-transmitter werkt op zich goed. Echter bij gebruik in de auto heb ik gemerkt dat het standaard zend-sterkte niet op alle frequenties toereikend is. Er is wel een FM-boost applicatie die de zend-sterkte versterkt tot 118. Daarmee is wel verschil te merken bij gebruik in de auto. Op de frequentie 103.6 fm behaalde ik in ieder geval wel zeer goede resultaten ermee.

TV-out
De N900 heeft ook TV-out. De kabels hiervoor wordt meegeleverd. De 3.5mm jack gaat in de N900 en aan de andere kant heb je de oude bekende (geel, rood, wit) tulp stekkers. De kwaliteit vond ik redelijk tegenvallen en dat om de volgende redenen. Ten eerste komt er geen full screen beeld uit. Bij mij bleef er een redelijk grote zwarte rand om het beeld heen. Dit kan door m'n A/V receiver/TV instellingen komen, maar al m'n andere apparaten werken wel gewoon goed. Ten tweede was het beeld wazig en vertoonde het redelijk wat JPEG-achtige compressie artefacten (als je begrijpt wat ik bedoel). Ook de volume van de audio is ietwat laag waardoor ik de volume op m'n A/V receiver best ver omhoog moest doen om een normale volume te krijgen. Ik heb ook wat filmpjes op Youtube bekeken m.b.t. de TV-out van de N900 en daar zag het er allemaal wel veelbelovend uit. Dus het kan zijn dat ik m'n instellingen helemaal verkeerd heb staan, maar ik vermoed van niet.
Een nutteloos, maar leuk effectje is dat je de camera kan gebruiken i.c.m. de TV-out. Je kan dan de camera richten op de tv en zo een "oneindig" recursieve beeld creeren.

Conversations
Standaard biedt de N900 de mogelijkheid om verschillende sociale websites en instant messaging protocollen te integreren (Skype, Google Talk, Jabber/Facebook and Ovi). Out-of-the-box heeft het ondersteuning voor een klein aantal protocollen die gemakkelijk uitgebreid kan worden door extra protocollen te installeren via de standaard repositories. Je kan gemakkelijk ondersteuning krijgen voor :
MSN / Live, AIM, Yahoo Messenger, ICQ, QQ, Gadu Gadu, GroupWise en Sametime.
Het mooie hieraan is dat deze accounts naadloos intregeren met de Conversations applicatie die je standaard ook voor SMS gebruikt. Daarin kan je nu SMSen en IMen.
Wat een voor- of nadeel is, is het feit dat de contacten van alle ingestelde accounts worden geimporteerd. Ik vind het een voordeel, maar ik kan het me voorstellen dat je bepaalde lijsten helemaal niet wilt hebben in de contactlijst.
Het komt ook vaak voor dat eenzelfde contact zowel op je Facebook, MSN, telefoon en Skype lijst bestaan. De N900 zal niet automagisch deze contacten voor je samenvoegen, maar de Merge functionaliteit van de Contacts applicatie werkt subliem. Het kost wat tijd, maar wat je krijgt is een lijst waarin alle relevante informatie van alle ingestelde IM/social website accounts geintregeerd zijn met je telefooncontacten. De informatie van een contact is daarme zo compleet als het maar kan.

GPS
De N900 heeft een GPS ontvanger ingebouwd en ondersteund eveneens A-GPS. Deze zijn los van elkaar te gebruiken en te combineren naar jou wensen. A-GPS kan een fix binnen enkele seconden vinden van een koude start.
Zonder network assisted GPS kan het soms wel een minuut duren voordat een fix gevonden is. Als je bijvoorbeeld niet al te ver weg van je vorige positie een fix probeert te vinden dan vindt de N900 het vrij snel (c.a. 10-20 seconden).

De N900 heeft z'n voor- en nadelen. Maar in m'n ogen wegen de genoemde voordelen zwaarder als de nadelen. Het is echt een multimedia apparaat en ik heb nog geen toestel in handen gehad die de gebruiker zo vrij laat in wat diegene ermee wil doen. Ik kan er applicaties voor ontwikkelen als ik dat zou willen. Ik kan root rechten verkrijgen en de hele OS naar m'n voorkeur instellen. Het is mogelijk om te SSHen naar het toestel. Na installatie van een aantal IM protocollen kan ik Skype, MSN, Facebook chat, Google chat en nog veel meer intregeren met de standaard SMS programma Conversations.
Ik heb vele toestellen in m'n handen gehad, maar dit is verreweg de beste tot nu toe.

Bugs:
Ik heb een aantal bugs ontdekt en die ga ik hier beschrijven.

Duplicate Facebook entries in de contactlijst:
- Symptomen: Contacts die ook bestaan in je Facebook krijgen steeds meer Facebook-ID entries in de contactgegevens. De mate waarin dit vermenigvuldigd is redelijk willekeurig.
- Oorzaak: Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een slechte integratie van de 3rd party facebook protocol.
- Fix: Een work-arround is deze protocollen niet te installeren. In plaats daarvan kun je met de standaard Jabber protocollen je facebook IM account toch koppelen met de N900. Je hebt dan geen mooie Facebook logo, maar het werkt wel zoals je het zou verwachten.

*Edit:
- Profielen

Heb jij ook een Nokia N900 Zwart?

Reviews door de redactie

Dat is natuurlijk niet waar.

Of je bedoeld dat het scherm lekker groot is, waardoor je niet veel hoeft in te zoomen, of je bedoeld dat je niet zoveel hoeft te scrollen omdat ed resolutie zo hoog is.

Hoe hoger de resolutie op hetzelfde fysieke formaat scherm, hoe kleiner alles wordt.
Wat ik bedoel is dat door de hoge resolutie de dpi in weze ook hoger is en dat zorgt ervoor dat tekst ook goed te onderscheiden is wanneer het niet ingezoomed is.
heb mijn n900 op de tv getest ( 40 inch lcd samsung ) en kreeg wel volledig beeld...ook mario karten met snes emulator ging super hiermee!! en idd de batterij is erg slecht!!
Dan zal het inderdaad aan m'n instellingen liggen. Ik zal het een keertje direct op de TV aansluiten i.p.v. via m'n a/v receiver.
Zeer goede review. Na dit te lezen ben ik zelf aan het overwegen om er ook een te halen.
Dankje
Tja helaas is de batterijduur niet al te geweldig, maar dat is met bijna alle high-end smartphones. Wees blij dat je er nog 2 dagen mee kan doen bij normaal gebruik. Met een iphone mag je blij als je een dag haalt met normaal gebruik. Die van mij houdt het max 18 uur uit. Erg teleurstellend.

Mooie review. MOoie telefoon ook als ik het zo allemaal bekijk. Hopelijk gaat Nokia verder met Maemo en zien we ook telefoons zonder een toetsenbord.
Nee, Maemon wordt het niet, het is gefuseerd met Moblin, en samen wordt het MeeGo.
Dat is wel een fijne ontwikkeling, om dat intel best wat mensen heeft (en veel geld) waardoor ze samen met nokia erg veel kunnen bereiken. Natuurlijk is het project zelfstandig, maar toch hebben beide bedrijven genoeg developers 'over'.. :)
heb ook de n900, ben er super tevreden mee op 1 punt na.....
jup, de batterij. Blijf zelf graag in touch met msn, skype en al die diensten maar als ik dat de hele dag aan laat staan houdt mijn batterij het helaas geen dag vol....
erg jammer...
heb wel een keer wat gelezen over een iets sterkere batterij met dezelfde afmetingen, weet iemand dan waar ik het over heb want kan zo snel niks vinden op google?

nette review overigens
HIGH CAP GOLD BL-5J BATTERY FOR NOKIA N900
Maar op verschillende fora heb ik gelezen dat hij zelfs minder goed is als de originele batterij. Dus ik zou je aanraden om deze niet te kopen.
Verder is er een batterij van Mugen die het toestel 1.5x zo dik maakt die schijnbaar wel werkt, maar ja... Je zit dan wel met een koelkast van een apparaat.
Wees blij met je accuduur. Een Iphone 3GS gaat met 2 uur internetten max. 8 uur mee!
Sinds PR.1.3 gaat de UI een stukje soepeler en de accu gaat ook weer enkele uurtjes langer mee. Niet spectaculair, maar wel een kleine vooruitgang.
Na dit te lezen ga ik er wslk toch voor. Heb jij zelf de applicaties gebruikt om de batterijduur te verlengen? If so, hoe lang gaat de batterij dan mee?
Ik heb de applicaties geinstalleerd om 3g en wifi uit te schakelen en ik heb de backlight op 3/5 gezet.
Hiermee kan m'n mobiel met minimaal (puur op standby) gebruik 3 dagen mee, maar met normaal gebruik 2 dagen. Normaal gebruik is voor mij 1u20m FM-transmitter met FM-Boost aan, MP3 afspelen en via bluetooth verbonden met carkit per dag en een half uur tot een uur internetten (via wifi) per dag. 1x via bluetooth synchroniseren per dag.

Met dagen bedoel ik niet 24 uur per dag. 's nachts heb ik m'n mobiel namelijk uit. Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.

[Reactie gewijzigd door willem_liu op 16 april 2010 14:24]

Bedankt! Heb zeker wat aan je antwoord. Batterij is zéér teleurstellend dus.. Moet er wat harder over nadenken.

Edit:
Wat ik nog graag wil weten is hoe de gps werkt. Is het snel?

[Reactie gewijzigd door Suli op 17 april 2010 12:24]

Ik heb de gps fix kunnen vergelijken met de Qstarz Q818X BT dongle. Het verschilt niet zo heel veel. De dongle is misschien enkele seconden sneller. Wat wel vervelend is is de Ovi maps applicatie. Deze is echt onbruikbaar en je zult echt iets moeten aanschaffen als sygic mobile maps om te kunnen navigeren.
mooie review

[Reactie gewijzigd door Sam1an op 21 april 2010 14:12]

"De speakers van het apparaat verdienen een aparte vermelding"
Waar heb ik dat nou eerder gelezen ^^
Wellicht een optie om dan eens te gaan kijken naar een Low Voltage Kernel.
Hiermee kun je naast OC'en ook je voltages aanpassen.
In dit geval alleen een lager voltage met gelijke clocks zal zeker winst op je accu zijn.

Ik draai LV Kernel op 750Mhz en win er een halve dag mee.
Mijn gebruik is niet extreem, zal zo rond de 15 min internet, 24 x HTTP mailsyncs, 5 gesprekken en 2 sms'jes.
Ja ik heb wel een keer een overclocking kernel geprobeerd. Het lag vast aan de kernel die ik gebruikte, maar ik kon toen geen verbinding meer krijgen met m'n telefoon provider op dat moment t-mobile. Dus ik ben weer teruggegaan naar stock kernel.

Scheelt het echt zoveel met de low voltage kernel? Ik ben wel heel benieuwd en was bijna zover om een low voltage kernel te gebruiken ware het niet dat ik een keer een slechte ervaring heb gehad met een overclocking kernel uit maemo-devel repository.

Hoe lang gaat jou N900 mee met die low voltage kernel? Jou gebruik lijkt veel op die van mij. Tegenwoordig heb ik 48 mailsyncs per dag. Merk niet zoveel nadeel in batterij.