LG UltraGear 32GK850G Zwart

Specificaties 31,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 32GK850G Zwart Review

Bart-WillemTestpanel 6 januari 2019, laatste update op 6 januari 2019, 572 views Testpanel

LG UltraGear 32GK850G Zwart

Prima monitor voor gaming en als het scherm moet beschikken over G-Sync: dan is de 32GK850G een hele goede keuze. Maar gebruik je het scherm ook voor internet en tekstverwerking, dan is de 32GK850G geen aanrader: de tekortkomingen in tekstweergave en matige scherpte laten de sterke punten in gaming verbleken.

Pluspunten

• 144hz
  • Bouwkwaliteit en ontwerp
  • Uitstekend voor gaming

Minpunten

• QHD-resolutie op 32-inch is te laag
  • RGB Ring leidt een eigen leven
  • Onscherpe tekstweergave, scherm niet erg geschikt voor desktop-gebruik
  • Weinig instelmogelijkheden

Introductie

Tweakers heeft me de kans gegeven om de LG 32GK850G twee weken lang te testen. De LG 32GK850G is een monitor die zich met name richt op gamers. Het is een 144hz scherm met G-Sync. De monitor heb ik getest met een AMD Ryzen 5 2600 systeem met 16gb DDR4 en Nvidia Geforce GTX 1060 videokaart met Nvidia G-Sync ondersteuning. Normaal heb ik een Iiyama X2888HS 28-inch Full HD monitor in gebruik. Aangezien de overige reviews al bomvol foto's staan, heb ik zelf geen foto's gemaakt en me echt gericht op het beoordelen van het scherm.

Featureset

De LG 32GK850G is een QHD scherm (met 2560x1440 resolutie), is een VA-paneel, heeft 5ms responstijd en beschikt over 1x HDMI en 1x Displayport aansluitingen. Ook zit er een audio-aansluiting op voor het doorgeven van audio, want het scherm beschikt niet over ingebouwde speakers. De 32GK850G heeft een eigen adapter en dus geen ingebouwde voeding. Ook zit er een 2-poorts USB 3.0-hub ingebouwd in het scherm. De monitor beschikt over hoogteverstelling en een pivot-functie. Verder zit er een eigen versie van ambilight op, genaamd RGB Ring. Hiermee kan je het scherm (beter gezegd: de achterkant) voorzien van een beperkt aantal achtergrondkleuren zoals Ambilight bij tv's.

In de doos:
- het scherm zelf
- onderste gedeelte van de voet (de welbekende boemerang)
- steun
- cd-rom met handleidingen en stuurprogramma's
- garantieboekje
- 2 clips die je op de steun kan bevestigen om kabels weg te werken
- adapter met bijhorende stroomkabel

Helaas dus geen hdmi- of displayport-kabel. Het betreft de test-versie, dus of dit de inhoud van elke LG 32GK850G is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ook ontbreekt de usb-kabel voor de usb-hub, maar ik ga er van uit dat dit te maken heeft met het feit dat het een testscherm is. Volgens andere reviews zou er een HDMI- en Displayportkabel bijgeleverd zijn, evenals een USB 3.0-kabel en een papieren handleiding.

Algemene beoordeling

Het scherm is een stuk lichter dan je zou verwachten, zelfs de voet voelt in eerste instantie behoorlijk licht en fragiel aan. Gelukkig niet zo wiebelig als oudere schermen van LG en bijvoorbeeld Iiyama. Een groot voordeel is dat LG eindelijk afscheid heeft genomen van fragiele rare in-elkaar-schuif-systemen: de monitor heeft een vergelijkbaar systeem dat Dell gebruikt voor de monitoren: een kliksysteem waar je het scherm met een eenvoudige beweging meteen vastklikt. Sommigen vinden dit niet stevig genoeg, maar het scherm zit stevig genoeg vast en de zwaartekracht doet de rest van het werk. Persoonlijk vind ik dit het beste systeem voor monitoren.

Waar de meeste schermen meteen de juiste ingang herkennen (in mijn geval Displayport), werkt dit bij de LG niet zo: je moet handmatig de ingangsbron selecteren in het menu. Nu is dat vrij eenvoudig en hoeft dit maar eenmalig maar in deze tijd is dat een kleine misser. Zelfs goedkopere schermen herkennen automatisch de ingang waar een signaal op staat of gaat alle ingangen na of er iets mee weer te geven valt. Of dit te wijten valt aan het testexemplaar of dat alle type LG 32GK850G dit hebben is me onbekend, het is in ieder geval een klein minpuntje.

Wat verder opvalt is dat de ambilight (achtergrondverlichting dat je muur verlicht) behoorlijk fel is, maar gelukkig kan je dat eenvoudig met een draaiwieltje onderaan het scherm heel makkelijk aanpassen. Bij het indrukken van datzelfde wieltje is het mogelijk om uit allerlei achtergrondkleuren te kiezen: rood, roze, wit, warm wit, groen, dynamisch en "peaceful (wat dat ook moge betekenen). De ambilight-functie is overigens ook helemaal uit te schakelen door de ring een paar seconden ingedrukt te houden.

Groot nadeel is dat wanneer je de Sphere Lighting / RGB Ring niet wenst te gebruiken, deze toch elke keer weer aan staat als je het scherm weer aan zet. Ik ben zelf geen fan van ambilight of iets dergelijks en zet dus de achtergrondverlichting uit. Dat bij elke keer de monitor opnieuw inschakelen de RGB Ring weer ingeschakeld wordt vind ik persoonlijk irritant. Nog erger is dat bij het uitzetten van het scherm de RGB Ring doodleuk weer aangezet wordt, al is dat niet altijd het geval en lijkt dat willekeurig te gebeuren. Het leverde hier in ieder geval geregeld ergernis op.

De LG heeft een mooi slank ontwerp met dunne randen. Dat de rand onderin wat dikker is stoort niet, bovendien zitten daar o.a. de bedieningsknoppen onder verwerkt.

Bouwkwaliteit en afwerking

Wat betreft de bouwkwaliteit en afwerking van het scherm kan ik kort zijn: die is gewoon prima. Eenmaal geïnstalleerd is de voet meer dan stabiel genoeg (wat je in eerste instantie wegens het gewicht niet zou verwachten), het scherm heeft mooie dunne randen en het voelt allemaal behoorlijk degelijk aan. Groot minpunt vind ik het gebruik van een losse adapter met een afwijkende stekker: een externe adapter vreet toch meer ruimte en als je een bureau gebruikt waar je al kabelvoorbereiding hebt liggen, dan zit je weer te rommelen met een afwijkende stekker voor de adapter. Toegegeven: normaal installeer je een scherm en kijk je er jaren niet meer naar om, maar in dit geval ging het om een test-scherm en moest ik een halve werkplek verbouwen om een adapter te kunnen plaatsen met een andere stekker dan er al klaar lag. Sommigen ervaren een losse adapter als een pluspunt (in geval van een defect vervang je een externe adapter), omdat de reparatiekosten van een defecte voeding hoger zouden zijn dan het vervangen van een losse adapter. Het komt echter vaak genoeg voor dat juist in de monitor zelf iets stuk gaat wat los staat van de voeding.

Waarom de USB-poorten in het midden op de achterzijde geplaatst zijn is me een raadsel: zeker op een 32-inch is dat een plek waar je niet goed bij kan. De poorten zijn dan ook alleen nuttig voor USB-apparaten die je nooit zal verwisselen, zoals een toetsenbord, muis of ontvanger voor een draadloze set.

Vormgeving

Het ontwerp van de LG is erg mooi: dunne randen, een lichte maar stevige voet en leuke en (gelukkig) niet-overheersende rode accenten. Van de RGB-ring ben ik geen fan, en dat die elke keer opnieuw inschakelt na uitzetten vind ik een enorme misser. Wellicht dat het een bug is, maar mocht het standaard zijn bij deze LG-schermen dan is 't in mijn ogen een enorme misser. De Sphere Lighting werkt ook niet zoals Ambilight: het is een kleur die statisch is en niet mee verandert tijdens het gebruik, tenzij je kiest voor de instelling waar de kleur continu blijft veranderen, maar die staat los van wat er op het scherm zelf gebeurt. Daardoor heeft de variabele kleurmodus van de Sphere Lighting eigenlijk geen toegevoegde waarde.

De hoogteverstelling van de LG 32GK850G is heel fijn: het scherm van van extreem laag tot extreem hoog ingesteld worden, de voet lijkt een veel grotere range te hebben dan de meeste Samsung, Iyama en Dell-monitoren.

Pixeldefecten

De monitor heb ik uitgebreid getest op dode pixels, maar die had 'ie gelukkig niet! :)

Contrast, helderheid, kleurweergave en standaardinstellingen

Om te beginnen test ik het scherm met de standaardinstellingen zoals de meeste mensen deze zullen gebruiken (de ervaring leert dat de doorsnee consument/gebruiker niets instelt op een monitor zelf). Het scherm is behoorlijk fel, kleuren worden goed weergegeven, maar zwart en zwarte letters lijken meer donkergrijs/antraciet dan zwart. Ook witte letters op een (donkere) achtergrond wordt niet superscherp weergegeven. Wat verder opvalt is dat het scherm niet superscherp is, wat je met de resolutie wel zou verwachten. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat het een 32-inch scherm is en daarom altijd wel een "raster" zichtbaar is (met name bij lichte kleuren/achtergronden). Of 2560x1440 echt geschikt is voor een 32-inch? Persoonlijk denk ik van niet. De DPI is dan ook erg laag met slechts 93dpi.

Het aanpassen van de helderheid en contrast helpen helaas niet om de tekstweergave te verbeteren: bij bijvoorbeeld 75% brightness en 75% contrast lijkt zwart iets te verbeteren, maar wordt wit weer te donker en heb je dus afwijkingen elders zitten. Het contrast hoger zetten resulteert in een nogal onnatuurlijke kleurweergave.

Waar de kleurweergave bij standaard desktopgebruik wat tegenvalt geldt voor gaming heel wat anders: vraag me niet waarom, maar met gaming lijkt de LG ineens tot leven te komen. Kleuren zijn een stuk beter en spellen zoals F1 2018 zijn een genot om met dit scherm te spelen (mede vanwege de grootte). De beperkingen van de resolutie in combinatie met het schermformaat vallen ook stukken minder op. Zwart is dan ook netjes zwart, en ook overige kleuren zien er tijdens het gamen prima uit.

Andere instellingen

Het scherm beschikt ook over wat extra instellingen die zouden helpen in gaming, zoals Black Stabilizer en uiteraard G-Sync. In spellen waar veel donkere kleuren gebruikt worden kan Black Stabilizer wat meerwaarde hebben omdat je objecten beter en sneller zou kunnen zien, maar dat voelt een beetje cheaten. Ik heb het voornamelijk getest met F1 2018 en dan voegt Black Stabilizer eigenlijk totaal niets toe: zwart wordt antraciet/donkergrijs gemaakt terwijl alle overige kleuren hetzelfde blijven. Met regenraces of nachtraces is het verschil minimaal, terwijl de F1-wagens er minder realistisch uit zien (grijze banden in plaats van zwart). Je kan makkelijk switchen in het menu naar wat prefab-instellingen (gamer 1 en 2, FPS 1 en 2 voor snellere responstijden, RTS en Reader). Ook kan je bijvoorbeeld een crosshair aanzetten zodat je in shooters beter kan richten (ook een vorm van cheaten) als er in een spel standaard geen crosshair zit, bovendien kan de crosshair van het LG-scherm niet gedetecteerd worden door games, terwijl dat bij een stukje software die een crosshair erin plakt wel het geval is en je dus risico loopt bij een game om eruit gekickt te worden. :P Daar hoef je bij deze LG-monitor niet bang voor te zijn.

Helaas kan je teksten niet scherper krijgen met instellingen, wat wel jammer is. Merken zoals Dell en Iiyama doen dat een stuk beter. Ook mis je de mogelijkheid om de eerdergenoemde presets te finetunen. Je bent dus behoorlijk afhankelijk van de presets die LG bedacht heeft voor dit scherm.

Ghosting

De LG 32GK850G heeft soms een klein beetje last van ghosting, gelukkig nauwelijks opvallend en niet hinderlijk. In dagelijks gebruik (ook bij gaming) merk je hier eigenlijk niets van.

De LG 32GK850G is vergeleken met de concurrentie met dezelfde specificaties (QHD, G-Sync óf Freesync 1 en een plat scherm) een stuk duurder: er zit zo'n 200 Euro prijsverschil in. Als het perse G-Sync moet zijn dan is er (helaas) weinig keuze en dan is deze LG wel weer het goedkoopste scherm. Aangezien ik de concurrentie niet getest heb weet ik niet of het scherm die 200 Euro verschil waard is. Let wel: G-Sync schermen zijn altijd een stuk duurder dan schermen met AMD Freesync, dit komt omdat Nvidia een behoorlijk bedrag rekent voor het gebruik van G-Sync, terwijl AMD de techniek gratis ter beschikking heeft gesteld. Belangrijk is wel om te weten dat je met een AMD-videokaart G-Sync niet kan gebruiken, net zoals dat je met een Nvidia-kaart Freesync niet kan gebruiken. Persoonlijk zou ik het scherm niet kopen: daarvoor zijn de beperkingen in instellingen (tekst scherper maken) en de standaard desktop-weergave simpelweg niet goed genoeg. Het is dan de forse prijs niet waard. Puur voor gaming is het wel een prima scherm, zeker als G-Sync een vereiste is.

Als je een 32-inch monitor zoekt puur voor gaming en het scherm moet perse beschikken over G-Sync: dan is de 32GK850G een hele goede keuze. Maar gebruik je het scherm ook voor internet en bijvoorbeeld tekstverwerking, dan is de 32GK850G geen aanrader: de tekortkomingen in tekstweergave en de matige scherpte laten de sterke punten in gaming verbleken. De die-hard gamers onder ons zullen met de 32GK850G wel blij worden.

Heb jij ook een LG UltraGear 32GK850G Zwart?

Mooie en nette review, prettig te lezen. :)

Helpt mij ook goed in de keuze voor een ander scherm. Erg jammer dat ze een hoop dingen laten liggen, met name de combinatie tussen gaming en als 'werkscherm te gebruiken' is een erg gemiste kans...

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple