Popcorn Hour A-200 Review

cupiflow 14 april 2010, laatste update op 14 april 2010, 7.276 views

Popcorn Hour A-200

Pluspunten

• Speelt veel formaten
  • Verlichte afstandbediening
  • NZBget, torrents
  • Mooi beeld

Minpunten

• Uiterlijk
  • Slechte Airflow
  • Niet standaard YAMJ
  • Niet mogelijk om via USB data over te gooien met win7.

Geluidskwaliteit Score: 5
Omdat ik zelf ook altijd kijk naar de product reviews van andere.(En dit best invloed kan hebben) Heb ik besloten om zelf ook maar een review te schrijven. Ik heb een beetje afgekeken van personen die mij voor gingen met een review.

Omdat het streamen van films ondermeer VIDEO_TS mappen met een menu, niet echt lekker liepen via mijn PS3(Ook niet met ps3 media-server) ben ik opzoek gegaan naar een media player.

Een collega van mij had een A-110 en die was er erg enthousiast over. Eerst had ik gekeken naar de C-200 maar deze vond ik erg aan de prijzige kant. En de extra functie zoals een interne cd/dvd/bl drive(optioneel) en display is voor mij niet van belang.
Het voordeel van de C-200 vond ik toch wel dat er geen actieve fan in zat maar hier kom ik later nog op terug.

Een doorslag van aankoop was toch wel de ondersteuning van usenet, torrents en het lage energie verbruik. Ik heb ook nog gekeken naar een atom zelf bouw computer maar daar kom je al snel duurder uit dan de PCH. En wat kan IK er meer mee?

PCH(PopCornHour) is in combinatie met een WD Caviar Green 1,5TB aangeschaft.
De WD Green wordt aangeraden omdat deze minder warmte produceert.

Verpakking
De verpakking is erg simpel wit. Ze hebben hier niet echt veel aandacht aan besteedt. Maar dat boeit mij voor de rest natuurlijk niet. Alles werd meegeleverd de PCH Him self, HDMI kabel, adapter, afstandbediening, USB kabel en de handleiding. Zoals bij alle vorige versies en zoals iedereen al aangeeft, stelt de handleiding niet veel voor.
Meestal kijk ik nooit in de handleiding. Toch moest ik even spieken voor de username en het wachtwoord om in de PCH te komen.

Aansluiten
Ik heb de PCH aangesloten op een Fullhd Samsung(1920x 1080 60HZ) tv door middel van een HDMI kabel.
Even als het geluid wordt door de speakers van mijn tv afgespeeld. De netwerkkabel is aangesloten op een 1Glan router.

Ik heb de PCH ook getest met tulp stekkers aan een beeldbuis.Maar dit vind ik eigenlijk helemaal niks.
De kwaliteit is erg slecht. Maar misschien ben ik ook wel verwent met een HD tv.(Dit hou ik persoonlijk)

Menu
Het menu ziet er vrij duidelijk uit. Je hebt verschillende icoontjes in je menu.
Via de icoontjes kan je bijvoorbeeld rechtstreeks naar je interne schijf gaan of rechtstreeks naar je netwerk.

Wel viel het op als je geen interne schijf in je player hebt dat het icoontje van je interne schijf zichtbaar is in het menu met een kruis erdoorheen. Het was netter geweest als dit gewoon niet zichtbaar zou zijn. Het zelfde met je USB poort. Ik irriteer mij er een klein beetje aan als je opties in het menu ziet die je niet kan gebruiken.

Device
Het uiterlijk vind ik persoonlijk niet echt een schoonheidsprijsje waard.
De behuizing bestaat uit 2 plastic delen. Die op elkaar zijn geschroefd met aan de onderkant open groeven. Waarom niet boven groeven voor de koeling vraag ik mij af?

De actieve koeling is duidelijk zichtbaar als de PCH wordt open gemaakt.
Zodra ik de PCH aan zet hoor ik de fan bijna niet. Laat ik het zo zeggen ik irriteer mij er niet aan.
Als de player een tijdje aanstaat word de fan duidelijk luider en irritant.(Afstand 2m)

Dit komt puur omdat er totaal geen airflow inzit en de warmte nergens gedumpt kan worden.
Ik heb nu simpel weg gewoon de deksel eraf gehaald. En zo blijf je de fan nauwelijks tot niet te horen.
De harddisk geeft natuurlijk ook warmte. Een andere oplossing zou zijn gaatjes in de deksel boren.

Het plaatsen van een harddisk ging wel lekker makkelijk. De harddisk word op een meegeleverd plastic slede geschroefd waarna je de harddisk zo in je PCH schuift.

Sommige mensen vinden het lampje niet duidelijk aan de voorkant. Als ik de PCH wil uitschakelen druk ik een aantal sec. op de uitknop op mijn afstandbediening en het lampje licht duidelijk groot op. Zo weet ik dat de PCH uit staat. Voor mij geen negatief iets.

Remote Control
De afstandbediening is voorzien van verlichting. Dit vind ik persoonlijk een groot pluspunt.
Ik kijk vooral films in de avond uren en dan is verlichting wel makkelijk. Soms gebruik ik de verlichting van de PCH om de toetsen op mijn Samsung afstandbediening te kunnen zien.

Ook kan je met de afstandbediening gelijk naar bijvoorbeeld 20% of 50% van een film springen. Zodat je niet als je halverwege een film wil beginnen/verder gaan heel de film moet doorspoelen.

Afspelen
De volgende formaten heb ik getest. Volgens mij zijn dit ook de meest gangbare formaten.

ISO
m2ts
WMA
MP3
Video_ts

De ondertiteling pakt hij ook mee zonder problemen.
De ondertiteling kan je ook aanpassen naar je eigen smaak.

HDD
Er zit bij mij een interne harddisk in maar het streamen van een netwerkschijf werkt ook prima.
In het menu kan je ook alleen kiezen voor 10mb/100mb of automatische.

Apps
Als je er een harddisk in monteert kan je via het PCH menu de harddisk formatteren de applicatie worden dan automatische ge´nstalleerd. Bijvoorbeeld torrents en nzbget.

Nzbget heb ik getest. Deze applicatie die op de PCH draait kan je benaderen via je internet explorer.
Upload het nzb bestand vanaf je pc en klaar is kees. De PCH download het gebeuren.
Wel met ong. 200kb minder dan mijn pc maar dat maakt mij voor de rest niet uit.
Het stroom verbruik is ook stukken lager dan mijn pc.

Ook tijdens het downloaden heb ik geprobeerd om een Fullhd film(Planet Earth) af te spelen.
Hier zag ik in het begin 2 kleine hikjes maar voor de rest ondervond ik geen problemen.

Conclusie:
Het werkt allemaal zoals het hoort. Ben er erg tevreden over. Ik heb de PCH getest met de laatste firmware. (Maart 2010). Geen ervaring met andere Firmware. En de PCH heeft mijn download computer vervangen.

Ik ben bezig geweest met YAMJ maar dit kreeg ik niet echt 123 voor elkaar. Misschien moet ik hier nog een avondje voor zitten. Maar dit is echt een groot pluspunt.(als je het werkend krijgt)

Vanavond maak ik een aantal foto's

Heb jij ook een Popcorn Hour A-200?

" Het overpompen via Filezilla van een NAS (WD My book) naar de PCH gaat niet sneller dan 1,5mb bij mij. Dat 1000mb netwerk wat ze verkopen slaat natuurlijk nergens op."

Vergeet niet dat je hardeschijf ook zo traag als dikke stront door een trechter is. Daarnaast draait de interface met je harde schijf ook nog eens op UDMA 33 danwel 66.

Maar vergeet niet dat dit een NMT is en je dus eigenlijk je media bestanden van het netwerk moet halen. dan werkt het allemaal hartstikke lekker. En dan heb je ook nog eens minder last van warmte.

Je had de PCH ook aangesloten met tulp stekker. was dat op de component uitgang? hier moet het beeld nl even goed zijn als met HDMI?

Dat van de snelheid daar heb je gelijk in.Daarom heb ik een interne harddisk in mijn PCH gekocht. Dan heb je nergens naast warmte last van.

Ook zonder harddisk wordt de player warmer en gaat meer geluid produceren.Ik maak nu gebruik van mijn WD my book world en de interne schijf

Deze heb ik aangesloten maar niet op een HD tv. Ik neem aan dat je op een HD tv namelijk altijd een HDMI kabel gebruikt.Dit is meer voor de mensen met een oude beeldbuis.
Ik heb het wel voor elkaar gekregen om via windows 7 via de slave usb bestanden over te zetten. Even het programma/driver EXT2FSD installeren en klaar. Wel even van te voren de Driver Signing deactiveren, anders werkt het niet.
Ook moet je de a200 even loskoppelen van het netwerk. Hierover is trouwens een tutorial te vinden op internet.

btw. Ook ik heb problemen met YAMJ, dus als het jou wel lukt, meld dit dan even ;)
Vind het een beetje jammer van het geluid bij een kijk afstand van 2 meter, mischien dat je dit met normaal volume van je TV/stereo niet waarneemt maar tijdens een rustige scene bijvoorbeeld betwijfel ik dat. Ik heb zelf een C-200 (tevreden gebruiker) en zoek iets voor mijn ouders. De geluids productie is toch wel doorslaggevend.

Dankje voor je review!
Als je YAMJ eenmaal aan de gang hebt wil je niet meer zonder.
Popcorn heeft volgens mij in de volgende Firmware update een UI zitten.

Mooie review, Gr. Walter
M.b.t. het geluid: je kunt redelijk simpel zelf een fanmate (snelheidsregelaar) tussen de ventilator en het moederbord zetten. Dat heeft een verbluffend resultaat.
Trouwens, als je de behuizing niet mooi vindt, is hier een oplossing voor.

Je kunt deze bestellen. Zit ook een heatsink bij om hem fanless te maken. Hier een review en assemblage foto's van het dingetje.

Bij mij komt ie in een kastje achter een deur te zitten, maar als ie open en bloot staat, kan ik me voorstellen dat je een wat mooier kastje wil.