1 review

Acer H6517ST

Specificaties Full HD DLP-beamer • 300" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

Acer H6517ST Review

Yousif 4 januari 2019, laatste update op 4 januari 2019, 308 views Product gekocht

Acer H6517ST

Goede helderheid, goede kleuren, contrast is minder. Werkt prima om films te projecteren, het liefst in een kamer met donkere (donkergrijs/zwart) muren. In een kamer met witte muren en een wit projectiedoek valt het contrast nogal tegen, een grijs doek zou een betere optie kunnen zijn.

Pluspunten

• Standaardkalibratie in orde qua gamma/kleurtemperatuur
  • Short throw, erg handig in kleine ruimtes
  • Prijs/kwaliteit is acceptabel
  • Kijkhoeken
  • Best lage inputlag, prima om spelletjes te spelen

Minpunten

• Geen audio output
  • Gelimiteerde selectie aan inputs (voor de gemiddelde gebruiker wel voldoende denk ik)
  • Vrij luid, de fans hebben een vervelende hoge toon
  • Ingebouwde speaker is waardeloos

Contrast / helderheid Score: 3
Ik ben van een pricewatch: Samsung UE55MU6120 Zwart overgestapt naar deze beamer.
Ik was nogal ontevreden met de TV omdat de kijkhoeken erg slecht waren, daarbij mocht het formaat ook wel wat groter.
Omdat mijn kamer nogal klein is en de beamer niet aan het plafond opgehangen kon worden, ben ik voor een short-throw gegaan. Van zo'n meter afstand krijg je al een projectie van 100", ideaal voor kleine ruimtes.

Helaas zijn beamers ook niet perfect (vooral in deze prijsklasse), maar je krijgt er een gigantisch beeld voor terug.
Wat mij betreft zijn er twee problemen, allereerst de luide fans en ten tweede het contrast.
Geluidsproductie
Voor zo ver ik weet bestaan er geen 'stille' beamers in deze prijsklasse, de fans kunnen echter wel verschillende geluiden maken.
De fans in mijn exemplaar produceren bijvoorbeeld een geluid met een vrij hoge pieptoon, in het begin vond ik dit nogal storend. De pieptoon lijkt soms zelfs luider wanneer de 'eco' mode aan staat.
Omdat ik meestal films kijk met mijn koptelefoon op, heb ik weinig last van het geluid. Gedurende de eerste week vond ik het storend, maar daarna merkte ik er niets meer van.
Ik gebruik overigens een open koptelefoon (Fidelio X2 in combinatie met een MPOW bluetooth ontvanger), met een gesloten koptelefoon hoor ik het geluid helemaal niet.
Contrast
Wat het contrast betreft, had ik iets meer verwacht van deze Acer. Het probleem ligt bij het feit dat ik een witte kamer heb in combinatie met een wit doek.
Donkere scenes/films zien er simpelweg slecht uit, het valt te doen, maar het is geen bioscoopervaring.
Een grijs doek zou waarschijnlijk een stuk beter werken voor diepere zwartwaarden, ik ben er echter niet zeker van of de projectie dan nog helder genoeg is voor de minder donkere scenes.
Het beste is natuurlijk een zwarte kamer, maar dat is niet in elk geval praktisch of gewenst.
Kleurweergave
Een goedkope LCD zal naar alle waarschijnlijkheid een betere kleurweergave hebben dan deze beamer, desondanks vind ik het goed in orde. Daarbij is de standaardkalibratie ook niet slecht, het instellen gaat vrij makkelijk met de afstandsbediening. Er zijn verschillende profielen waaruit je kunt kiezen en je kunt het een en ander ook in detail instellen, met name kleurtemperatuur.
Functionaliteit
Let er ook op dat deze beamer bijna niets doet, behalve projecteren. Geen smart functionaliteiten, geen bluetooth, niet eens een audio output. Je zult alles vanuit je bron moeten doen, in mijn geval is dat een simpele mediaserver. Persoonlijk heb ik het zo ook het liefst.

Hoewel ik de beamer niet echt voor gaming gebruik, wil ik wel opmerken dat de input lag erg laag lijkt. Waarschijnlijk niet perfect voor een FPS zoals CS:GO, maar voor games die je met een controller speelt of zelfs voor simracing, werkt het vlekkeloos.
Elk voordeel heeft zijn nadeel, beamers zijn niet voor iedereen, ik ben er tevreden mee. Het is geen OLED kwaliteit, maar het kost dan ook een stuk minder en je krijgt er een unieke beleving voor terug.

Ik heb twee foto's toegevoegd, de eerste is alleen om te laten zien hoe slecht het zwart is in mijn situatie (nogal slechte foto), de tweede is in het spelletje Euro Truck Simulator 2.

Heb jij ook een Acer H6517ST?