Specificaties 3,5" scherm met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Apple iPod Touch V2 8GB Zwart Review

SpaceK33z 13 april 2010, laatste update op 19 augustus 2010, 1.472 views

Apple iPod Touch V2 8GB Zwart

Pluspunten

• Touchscreen
  • Snel internet
  • Mooi design
  • Degelijk apparaat
  • Gebruikersvriendelijke interface
  • Zeer makkelijk te bedienen

Minpunten

• Accuduur
  • Geluidskwaliteit

Geluidskwaliteit Score: 3
Aangezien mijn broertje al bijna 2 jaar zijn iPod Touch heeft en er erg tevreden mee is, heb ik sinds eergisteren besloten om 'm ook te kopen.
Uiteraard had ik de iPod Touch van mijn broertje al veel uitgeprobeerd en had ik 'm ook gejailbreaked, waardoor het al helemaal een fantastisch ding werd.

Voordat ik de iPod Touch had, miste ik lange tijd één functie: internetten vanaf m'n luie bank / bed. Omdat ik eigenlijk ook onderhand een nieuwe telefoon nodig had, ging ik eerst opzoek naar een goede telefoon. Helaas bleek dat een abonnement toch wel heel erg duur is en er altijd wel wat addertjes onder het gras zitten (zoals dat je bij Hi maar maximaal 250mb per maand via 3G internet mag verbruiken).
Daarom ben ik toch opzoek gegaan naar een vervanger. Aangezien er geen ander zo uitgebreide mp3 speler is dan de iPod en ik toch al een iMac had die mij goed beviel, heb ik besloten de iPod Touch te kopen.

Internet
Internet op de iPod Touch is eigenlijk wel de belangrijkste feature van de iPod.
Dit gaat gelukkig supersnel. Als ik beneden op de bank zit, zit ik sowieso altijd naast de router dus dan doet internet het snel. Ik heb de app Speedtest gebruikt om mijn snelheid te meten en ik kwam - als ik naast de router zit - op een snelheid van 9,8mb/s download en 12mb/s upload.
Op mijn kamer (op de zolder) hebben andere wifi apparaten vaak geen bereik. De iPod heeft dit wel gedeeltelijk. Als ik op m'n bed zit bijvoorbeeld, heb ik nog 5mb/s down- en upload.

Internetten op de iTouch gaat snel.
Het is te merken dat steeds meer sites rekening houden met mobiele apparaten, waardoor het surfen op die website een stuk prettiger gaat.
Ik merk dat het snel surfen gewoon een handigheidje is wat je onder de knie moet krijgen. De 'gestures' (bewegingen) werken gelukkig goed mee. Als je bijvoorbeeld twee keer tapt op een tekst, centreert 'ie op die tekst en wordt vaak de tekst passend gemaakt, zodat je niet voor elke regel horizontaal hoeft te scrollen om de tekst helemaal te lezen.

Muziek
De iPod is eigenlijk voor de muziek gemaakt, dus is dit heel belangrijk.
Ik heb nu 652 nummers op mijn iPod staan en ik moet zeggen dat ik elk nummer zo kan terug vinden. Is het niet in de afspeellijsten waar je met volle snelheid doorheen kan scrollen, dan is het wel met de zoekfunctie die tevoorschijn komt als je een klein beetje omhoog scrollt.
Als je ook nog het geluk hebt dat er een coverplaatje bij het nummer zit, ziet het erg echt geweldig mooi uit.

AppStore
De AppStore maakt de iPod Touch uniek. Het is een geweldig grote winkel waar 120.000+ apps te vinden zijn die je zo kunt kopen.
De AppStore werkt heel simpel, met twee keer klikken heb je een app gedownload. Ik heb tot nu toe geen betaalde apps gedownload, ik wacht daarmee tot eind deze maand (jailbreak).
Wat ik heel jammer vind van Apple is dat ze niet een paar standaard (gratis) games meegeven. In de AppStore zijn de gratis games namelijk waardeloos en je moet ergens mee beginnen, vind ik.

Het is heel leuk om te zien dat steeds meer Nederlandse bedrijven het initiatief nemen om een eigen applicatie te ontwikkelen. Hiermee doel ik op de Albert Hein, NS en nog talloze andere Nederlandse bedrijven.

Nog een nadeel van de AppStore is dat er zoveel nutteloze apps zijn dat je ze er zelf tussenuit moet filteren. Dit is helaas best wel moeilijk, dus je kunt het beste via internet goede applicaties zoeken en ze dan downloaden in de AppStore.

Synchroniseren
Synchroniseren met iTunes gaat redelijk goed. Nummers synchroniseren gaat snel (tenminste sneller dan met andere mp3 spelers die ik ken), maar andere dingen vind ik te snel slordig afgewerkt van Apple. Zoals het synchroniseren met iCal en Mail, dat had veel uitgebreider beschreven en behandeld mogen worden in iTunes. Ook vind ik de beginpagina van iTunes als je de iTouch aansluit, heel onduidelijk. Er staat allemaal informatie (zoals het serienummer en versienummer) die de 'gewone' consument niks interesseert.
Ik vind ook alle tekst achter de vinkjes te kort beschreven en te onduidelijk. Ik snap bijvoorbeeld niet meteen waarom je een vinkje zou zetten bij 'Codeer iPod-reservekopie'.
Verder reageert iTunes tijdens het synchroniseren soms heel sloom.

Wat ik geen goede zaak vind van Apple is dat ze geen Linux alternatief hebben. Je bent als Linux liefhebber dan verplicht om Windows of Mac OS X te draaien. Voor mij is dat geen probleem, maar bij mijn broertje bijvoorbeeld wel. Gelukkig is in de nieuwste Ubuntu wel support voor de iPhone ingebouwd, maar alsnog vind ik het triest dat Ubuntu dat zelf moet maken.

Het touchscreen
De iPod Touch heeft een geweldig touchscreen. Ik heb nu al 2 jaar een LG Cookie die ook een touchscreen heeft, maar dat van de iTouch werkt echt merkbaar beter. Alles wordt nauwkeurig berekend en je tikt eigenlijk zowat nooit mis.
Het scherm schijnt ook krasbestendig te zijn. Bij mijn broertje z'n iTouch zitten er al op het scherm tientallen krassen, wat het zicht beperkt. Bij mijn eigen iTouch heb ik er nog geen krassen opzitten.
Een nadeel is dat je vingerafdrukken heel goed ziet als 'ie op standby staat, dus is het wel aan te raden om je handen schoon te hebben als je 'r mee gaat spelen.

Bouwkwaliteit
De iPod voelt heel stevig aan. Anders dan bij veel andere mobiele apparaten hoor je 'm niet kraken als je er druk opzet. De achterkant is van aluminium, wat er weliswaar heel mooi uitziet, maar ook heel snel vies word en snel krassen op komen.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van de iPod zonder oortjes is te zacht en slecht van kwaliteit om fatsoenlijk naar te kunnen luisteren. Dat vind ik echt jammer voor die prijs die je ervoor betaald hebt.
Het geluid uit de oortjes is redelijk. Ik denk dan ook dat ik over een paar weken wat betere oortjes erbij ga kopen.

[b]Accuduur/b]
De accuduur is helaas vreselijk kort. Dit perkt dan ook de mobiliteit van de iPod flink in. Als je hem echt goed wil gebruiken moet je haast wel een stopcontact in de buurt hebben, wat je niet altijd hebt als je bijvoorbeeld buiten bent. Dit vind ik dan ook het grootste nadeel van de iPod Touch.
Een voordeel is wel dat de accu snel oplaad.

Veel mensen vinden de iPod een duur ding, vreemd genoeg ben ik daar een uitzondering van. Als je kijkt naar wat een iPod Touch kost en wat een Nintendo DS kost. Deze apparaten zijn niet helemaal vergelijkbaar, maar toch... De iPod Touch kan én gamen, internetten, heeft duizenden applicaties beschikbaar en een veel groter aanbod van games die weliswaar minder uitgebreid zijn, maar wel 90% zo goedkoop zijn.

Ik heb zelf ook een Nintendo DS Lite, die ik nou al meer dan een jaar niet heb aangeraakt. Simpelweg omdat ik de games die ervoor zijn te slecht en te duur vind.

Al met al een leuk apparaat waar je uren mee kunt spelen. Het grootste nadeel blijft de korte accuduur.

Heb jij ook een Apple iPod Touch V2 8GB Zwart?

Accuduur van 30 uur non stop muziek weinig vinden? :X Misschien is die van jou defect, ik kon altijd een week met een lading doen met mijn 2g touch.
30 uur nonstop muziek is inderdaad niet weinig. Maar de iPod Touch is ook erg geschikt voor wat games en films en deze zuigen je accu leeg waar je bij staat. Ik gok ook dat de reviewer hierop doelde ;)
Inderdaad, daar doelde ik op. Als je wat wilt gamen of internetten is ie zo leeg.

@xtremespeed: Dat is wel erg lang. Speel je dan in die week tijd ook spelletjes op je iPod Touch?
Het is iPod Touch/iPod/Touch, maar in geen geval iTouch! ;)
Afkortingen he :P. Ik vind het grappig klinken en het is minder schrijfwerk ideaal toch ;).