Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2016) 16GB Zwart

Specificaties 10,1" • 1920x1200 • 16GB • Android 8.1 - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2016) 16GB Zwart Review

ByteMe_ 8 januari 2019, 2.215 views Product gekocht

Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2016) 16GB Zwart

Een tablet die ik nu ongeveer 1,5 jaar heb en mij zelfs in 2019 nog niet teleurstelt. Dankzij een update nu ook met Android 8.1

Pluspunten

• Goed scherm
  • Kleuren ogen natuurlijk
  • Groot formaat
  • Accu gaat lang mee
  • Android 8.1
  • Camera achterkant beter dan verwacht

Minpunten

• Android 9.0?
  • Speaker plaatsing
  • Plaatsing knoppen

Dit is een tablet welke ik alweer 1,5 jaar heb. Ik zocht destijds naar een tablet die me op diverse gebieden snel kon voorzien van alle gemak. En dat gaf deze mij zeker! Anno 2019 heb je tegenwoordig de Tab A 2018 en zou deze dus wel verouderd zijn. Toch wordt het model nog steeds verkocht en lijken de verschillen niet groot. Voor de lagere prijs zou het mischien zelfs interessant nog kunnen zijn.

In deze review neem ik de tablet onder handen en test hem op diverse aspecten. Ook de camera en de laatste games komen aan bod. De release van Android 8.1 (welke aanvankelijk waarschijnlijk niet meer zou worden ondersteund) maakt dat deze tablet nog steeds interessant kan zijn voor velen.

Hoewel diverse hardware eigenschappen wat ouder zijn en 2GB tegenwoordig niet veel is is voor het multitasken en de meer eisende applicaties , is het nog steeds voldoende om lekker met de tablet te werken.

De Tab A serie heeft een solide en mdern ontwerp, hoewel het niet veel meer is dan dat. Je ziet een flink verschil als je een stap hoger gaat in het Tab S segment waar het uiterlijk echt premium oogt. Maar aan de andere kant voelt de behuizing degelijk en treedt er niet snel slijtage op. Ik gebruik standaard een praktische hoes, dus voor mij maakt het uiterlijk sowieso weinig uit.

Er is in het design gekozen om de knoppen in de houding van portret te plaatsen. Dit vind ik eigenlijk best onpraktisch bij mijn gebruik, ik zet de tablet altijd horizontaal waardoor teruggaan en andere zaken wat onhandig. Bij de Samsung Tab S is dit juist wel praktisch gezet. Het zal wellicht een kwestie van voorkeur zijn: sommige mensen lezen juist graag in deze orientatie.

Je hebt de knoppen zoals volume en de powerknop op de gebruikelijke plek bovenin aan de zijkant waardoor je makkelijk controle hebt over het systeem. Daarnaast heb je een micro-sd slot om een kaart te plaatsen, dat kan tot 200GB zijn.

Het display van de Samsung Tab A is iets waar ik nog steeds dik tevreden over ben, een groot beeld met een resolutie van 1920x1200 (16:10 dus). Het is misschien niet de hoogste resolutie, maar het verschil zie je moeilijk. En hierdoor bespaar je ook wat op de accu. De voorkant oogt wel wat minder modern doordat dit scherm best brede randen heeft. Het is geen ramp, je hebt tenslotte een flink formaat scherm wat je voor je kiezen krijgt.

Hier nog enkele voorbeelden van het scherm:

Ik ben erg tevreden over de kleurtemperatuur van het scherm. het oogt mooi neutraal zonder richting geel of blauw te gaan. Volgens een test bij Tweakers zou het scherm een kleurtemperatuur hebben van 7300 Kelvin, wat wat richting blauw gaat. De helderheid van het scherm is ook voldoende om je dagelijkse zaken mee te doen. Ga je buiten dan kan je wel last krijgen van de zon: de helderheid ligt rond de 450 nits, wat gemiddeld is. Ter vergelijking: kies je voor een Amoled scherm dan is dit een stuk meer. Maar daar betaal je ook een stuk meer voor. De kleuren ogen goed en in verhouding. Ook de grijswaarden vind ik netjes in orde.

De hardware van de Tab S voelt wat verouderd aan als je gaat vergelijken met de huidige modellen. Echter valt het op dat de hardware van de 2018 variant qua prestaties hetzelfde is. Hierin zit de budget processor Snapdragon 450, waarbij de 2016 variant een Exynos 7 heeft. Het enige verschil wat ik zie is dat er 3GB Ram ipv 2GB is toegevoegd en wat hogere opslagmogelijkheden. Een slechte zaak? Ja en nee. Als je een nieuwe tablet op de markt zet, maak dan de gebruikers ook blij door het apparaat wat sneller te maken. Maar de hardware weet toch best de meeste gemiddelde gebruiker zoet te houden.

Om alvast een idee te geven van de prestaties van de Samsung Tab A 2016, die nu gedraaid wordt op Android 8.1 een opsomming van diverse benchmarks met een vergelijking met andere tablets.

Geek bench 4

Antatu

Slingshot

Het valt erg op dat mijn tablet een stuk beter scoort dan de andere Tab A 2016 toestellen. Reden? Die kan ik zo niet noemen. Ik zou de update van Android 8.1 kunnen aanwijzen die een stuk de prestaties heeft verbeterd. Als je vergelijkt met andere tablets zie je dat er toch best goede alternatieven zijn. Dit vertrouwde model heeft enerzijds niet meer de beste papieren, maar mag zich nog wel scharen bij goede modellen in het budget/midden segment. Ik merk nooit rare reboots, crashes of een tablet die te heet wordt tijdens intensief gebruik. Daardoor is het voor mij een tablet die erg betrouwbaar is.

Je vindt de camera van de Samsung Tab A op de achterkant:

Een camera op de achterkant van een tablet vind ik persoonlijk apart. Deze tablet is best fors en daardoor wat zwaarder, waardoor het stabiel vasthouden wat moeilijker is. Ik gebruik de camera zelf niet omdat het voor mij te onhandig is en ik liever de smartphone en/of Canon 70d gebruik. Hieronder vind je enkele voorbeelden van de kwaliteit van stilstaande beelden.

Voorbeelden

https://tweakers.net/ext/f/CPIePDvZsp4PEAbg2zR5WITU/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/PxafLuXhgLLnYDkgtL8oKh5L/medium.jpg

Ik was in het begin best verrast van de kwaliteit van de camera, ik had er namelijk niks van verwacht. Het is natuurlijk geen hoge kwaliteit die je bij veel andere hedendaagse tablets/telefoons ziet in het 200 euro-middensegment, maar toch heb je dankzij de gebruikte lens degelijke plaatjes die je kunt gebruiken voor sociale media. Met voldoende licht heb je kleurrijke foto's die voor veel mensen voldoende zullen zijn. De vijand van vele camera's is natuurlijk het lowlight waarbij je altijd te maken zult hebben met ruis en onscherpe foto's. Dit is al snel te merken bij situaties zoals de foto van de klok en de kleine vuurtoren in het glas. Ik heb geprobeerd in de Pro mode met ISO100 en voldoende licht tot betere resultaten te komen dan de automtische mode, maar dat scheelt eigenlijk niks. Hoewel de kwaliteit een stuk minder wordt als er foto's worden gemaakt met de Tab A bij lowlight, kan er nog steeds wel mee gewerkt worden. Voor de hoge resolutie foto's kan je beter verder zoeken, bij elke foto vind je bij het inzoomen dat het geen hoogstaande camera is. Voor een webformaat (bijvoorbeeld 1024x768) is het goed genoeg.

Wat ik logischer vindt bij een tablet is een front-camera, zo kan je skypen, selfies maken, etc. Hierbij had ik de verwachting dat de kwaliteit middelmatig zou zijn, maar wel herkenbare resultaten maakt:

Je ziet dat foto's een stuk minder zijn als bij de camera aan de achterzijde, ruis heeft al zeer snel de boventoon en het oogt donkerder. Maar om even op jouw social accounts een foto te zetten zal het voor de meesten wel voldoende zijn. Zolang je maar voldoende licht hebt.

Het geluid van de tablet bevalt mij goed, het kan lekker hard en geeft geen vervorming. Helaas is er wel een nadeel aan het geluid: het zit net als de knoppen op een vervelende positie waardoor het geluid al snel verdwijnt als je bijvoorbeeld in portret orientatie een gedeelte afdekt. Meerdere speakers op diverse locaties zou een betere ervaring hebben gegeven. Met de volume knoppen of on screen knoppen regel je het volume.

3.5mm jack
Voor de fervente koptelefoongebruiker is er goed nieuws: naast een verbinding via bluetooth is het ook mogelijk om bekabeld muziek te beluisteren.

Tijdens aanschaf had de tablet Android 7.0, wat op dit moment natuurlijk verouderd is. Er was aanvankelijk geen duidelijke aanwjizing dat Android 8+ beschikbaar zou worden voor specifiek dit model, maar gelukkig is deze wel gekomen eind 2018. Het lijkt, als ik van de benchmarks uitga, dat de performance vooruitgegaan is. Ik heb helaas geen 'voor' en 'na' resulaten, anders kon ik dit mooi vergelijken. De software loopt net als 7.0 als een zonnetje en ik ben nog geen rare problemen tegengekomen. Er lijkt ook geen verandering in het verbruik, de accu gaat lang mee. De tablet heeft diverse handige hulpjes om schermafbeeldingen op te slaan of om sneller bepaalde applicaties op te starten. Er is zelfs een 'Kids mode' waardoor je gerust je tablet aan je kinderen kunt geven zonder dat er bepaalde dingen misgaan.

De tablet gebruik ik naast het gebruikelijke internetten ook voor spellen, het is natuurlijk een stuk aantrekkelijker om hierop te gamen dankzij het grotere scherm en een grotere accu waardoor je langer kunt blijven doorgaan. Hier heb ik enkele spellen gespeeld om te zien wat de tablet aankan.

Asphalt 8

Injustice 2

Darkness Rises

Star Wars Heroes

Het is duidelijk dat de tablet voor de nieuwere 3d games niet de meest snelle is. Maar ik verwacht dat dat bij de meeste tablets in deze prijsreeks zo is, deze spellen zijn best veeleisend en een sterkere tablet is dan aanbevolen. Maar als je de details wat lager zet, kan je al redelijk snel goed uit de voeten komen. Spellen zoals Star Wars Heroes, Sonic, Super Mario Run en dergelijke kan je soepeler spelen.

Het internet op de tablet werkt altijd fijn en stabiel, hierbij ook een benchmark hoe snel de verbinding in de praktijk is op mijn 50mbit verbinding.

Deze test is vlakbij de router gedaan voor de beste verbinding. Naarmate de afstand naar de route (of wifi extender) groter wordt, wordt het streamen van video's al moeilijker (dat is overigens een bekend probleem bij meerdere apparaten die ik thuis gebruik).

GPS
De tablet heeft ook GPS, het zal onwaarschijnlijk zijn dat je deze functie veel gaat gebruiken: de tablet is eigenlijk te groot om te gebruiken voor navigatie of sport. Hier een test met de nauwkeurigheid van het signaal:

Er is redelijk snel een goede verbinding beschikbaar terwijl ik deze test binnen heb uitgevoerd. Dat betekent dat je jouw locatie zeer goed kunt bepalen voor je doeleinden.

Een goede accuduur was destijds een van de grote redenen om voor deze tablet te kiezen, het klonk veelbelevond. Omdat ik de tablet sinds aankoop niet continu heb gebruikt is de accu nog in erg goede staat (volgens schatting heeft de accu nog 6800mah capaciteit) dankzij de weinig oplaadcycli. Hieronder enkele benchmarks/statistieken van de tablet in de huidige staat:

De resultaten zijn goed te noemen. Er is een flinke SoT te vinden waarbij de tablet in standby mode weinig energie verbruikt, ondanks er wel updates en andere apps worden uitgevoerd op de achtergrond. Het grote voordeel van de grote accucapaciteit heeft helaas wel een keerzijde: er is geen quickcharge mogelijkheid waardoor het opladen erg lang duurt. Wanneer de tablet bijna leeg is zit je al ruim aan 4,5 uur oplaadtijd. Indien je snel wilt opladen voor dagelijks intensief gebruik is een alternatief wellicht dan beter.

pricewatch: Apple iPad Wi-Fi 32GB (2018) Grijs
pricewatch: Apple iPad Air WiFi 32GB Grijs
pricewatch: Apple iPad mini 2 Wi-Fi + Cellular 32GB Zilver
pricewatch: Samsung Galaxy Tab A 10.5 WiFi (2018) 32GB Zwart
pricewatch: Huawei MediaPad M5 Lite (3GB ram) Wifi Grijs
pricewatch: Huawei MediaPad T5 WiFi (2GB ram) Zwart

Dit zijn diverse modellen die in de 150-300 euro reeks vallen. Met name de Ipads & Samsung modellen zul je terugvinden onder de populairste merken. Huawei lijkt ook wat terrein te winnen met de M5 & T5.

De Tab A 2016 is een tablet die een stuk ouder is. Meestal zul je niet snel hardware van enkele jaren geleden nog aanraden omdat er vaak betere alternatieven zijn, ik doe het toch. Ik merk dat deze tablet eigenlijk voor normaal gebruik prima meekan en dankzij de upgrade naar Android 8.1 is het toestel nog best redelijk up to date. Echter is het niet bekend of een Android 9.0 release nog gaat komen voor de tablet, ik vermoed van niet. Ook een reden om de review te schrijven is dat de tablet nog steeds in veel winkels te koop is (Met name de 32GB variant). Daarbij lijkt er weinig verschil tussen de 2016 en 2018 variant.

De hardware is wellicht niet de snelste met slechts 2GB om te kunnen multitasken, toch heb ik eigenlijk weinig hinder met het uitvoeren van diverse apps en games. Daarbij moet wel gezegd worden dat games niet altijd op de hoogste kwaliteit gespeeld kunnen worden omdat deze best wat kracht eisen. Maar je kunt dankzij de accu wel lekker lang spelen!

Het design is niet heel erg spannend en vernieuwend, maar aan de andere kant hoeft dat ook niet altijd. Je krijgt er wel een stuk betrouwbaarheid voor terug. Het scherm vind ik erg fijn lezen, ongeacht de orientatie. De kleuren van het scherm ogen goed, ook in diverse kijkhoeken en de kleurtemperatuur vind ik zeer acceptabel. Het contrast is dan wat minder spannend en vooral bij donkere beelden valt toch op dat je met een LCD paneel te maken hebt. De lichtopbrengst is voor het meeste gebruik prima, enkel in de zon kan het een uitdaging zijn om van het scherm af te lezen.

Waar de tablet ook in uitspringt is de accu: het gaat lang mee in gebruik waardoor je deze zeker een dag intensief kunt gebruiken. In standby mode heeft de accu een lage zelfontlading waardoor je niet continu aan het opladen bent als je een week later eens wat wilt gaan doen. Want het opladen is dan wel een dingetje: veel capaciteit vereist een langere laadtijd en dat ook nog eens zonder quickcharge. Het beste laad je deze tablet dus op op de momenten dat je hem een poos niet nodig hebt.

Naast het nadeel van het opladen vind ik de ook de plaatsing van de knoppen en de speakers een puntje van kritiek. Hoewel de knoppen vooral een persoonlijke voorkeur zijn. Het geluid van de speakers kon wel beter verdeeld worden in plaats van een vaste plek onderaan de knoppen. Dit wordt nu makkelijk afgedekt als je de tablet op schoot in een portret orientatie houdt.

Al met al geef ik het toestel een 9/10 vanwege de uitstekende accu, groot scherm en nette prestaties. Enige minpunt is de plaatsing van de speaker.

+ Goed scherm
+ Kleuren van het scherm ogen natuurlijk
+ De tablet heeft een groot formaat waar je mee kunt werken
+ Accu met een zeer goede duur
+ Upgrade mogelijk naar Android 8.1
+ De camera geeft redelijke resultaten

- Waarschijnlijk geen Android 9.0
- PLaatsing speakers
- Plaatsing knoppen

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab A 10.1 WiFi (2016) 16GB Zwart?

Ik heb hem ook samen met de bijbehorende Samsung Book Cover. Het mooie van deze tablet is dat er speciaal voor deze cover magneetjes verwerkt zijn in de achterkant van de tablet. Daarmee worden de metalen strips in de cover vastgekleefd aan de tablet. Die magneetjes zijn zo sterk dat je hem aan de cover kunt optillen zonder dat de tablet er af valt.

De handleiding van de tablet bevat nog een waarschuwing hierover:

Het apparaat en de toetsenbordcover bevatten magneten. De American Heart Association
(Verenigde Staten) en de Medicines and Healthcare Products Regulatory Agency (Verenigd
Koninkrijk) waarschuwen beide dat magneten binnen een bereik van 15 cm (6 inch) de
werking van geïmplanteerde pacemakers, cardioverters, defibrillatoren, insulinepompen
of andere elektromedische apparaten (gezamenlijk 'medische apparaten') kunnen
beïnvloeden. Als u een van deze medische apparaten gebruikt, MAG U DIT APPARAAT
EN DE TOETSENBORDCOVER NIET GEBRUIKEN, TENZIJ U CONTACT MET UW ARTS HEBT
OPGENOMEN.

Bewaar het apparaat en de toetsenbordcover niet in de buurt van magnetische velden.
Kaarten met magnetische strips, waaronder creditcards, telefoonkaarten, bankpasjes en OV-
kaarten kunnen beschadigd raken door magnetische velden.

[Reactie gewijzigd door easyriider op 13 januari 2019 22:14]

Heb hem zelf ook al even.
Is inderdaad geen slechte koop gezien de accuduur en het ruimhartige updatebeleid. Ik vind het nog steeds jammer dat in donkere omstandigheden de navigatieknoppen onder het scherm niet zichtbaar zijn.
En ja, je moet ook genoegen nemen zonder indicatieled die meldt dat de batterij opgeladen is.

[Reactie gewijzigd door nokiaan958GB op 14 januari 2019 23:18]

Op basis van bovenstaande review deze tablet gekocht met 32 GB aan opslag. Android 8.1 op dit goedkope model gaf me de doorslag.

[Reactie gewijzigd door gzob op 22 januari 2019 17:24]

Oh, als je paar daagjes had gewacht had je hem extra goedkoop bij Marktplaats kunnen kopen, daar is-ie dit weekend €151. Het is niet heel netjes, maar misschien WKAO?
Ik heb er vandaag wederom 1 gekocht....ditmaal de 32gb versie ( 150 euro )
Heb mn 16gb versie al 2 jaar...draai niet de meest zware games maar minecraft draait perfekt
en voeg mezelf vaak toe in een een multiplayergame van mn kids
Daar beleef ik veel plezier aan... vooral als ik zie hoe snel ik niet meer de ` gamer ` ben die ik vroeger was
Ook is hij perfect voor het bekijken van films...batterijduur van 8 uur is dan makkelijk haalbaar
En t klopt... het is geen Ipad van 2018... maar daar kan je 2 van deze van kopen
vr gr J.P
Lijkt voor 2019 nogsteeds een goede optie. Wil deze gaan kopen als cadeau voor mijn vader.
Ik zie zelf geen meerwaarde t.o.v de 2019 versie.

Kan de 2016 nog een aantal jaartjes vooruit voor de algemene gebruiker?