Teufel Real Blue NC (Rood, Zwart)

Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Teufel Real Blue NC (Rood, Zwart) Review

didiensarah 4 januari 2019, laatste update op 15 maart 2019, 278 views Product gekocht

Teufel Real Blue NC (Rood, Zwart)

Audio geluid is prima, draagcomfort is prima. Bluetooth connectie opzetten met Android en Windows PC ook probleemloos. Groot minpunt is de Noice Cancelling; duidelijke achtergrondruis en andere bijgeluiden (afhankelijk van de "te cancellen" achtergrond?), beide zijn storend aanwezig bij lage geluidsterkte van de muziek. Email/telefonische support (hierover) is slecht.

Pluspunten

• Audio geluid
  • Draagcomfort
  • Accuduur

Minpunten

• Noice Cancelling
  • Inklappen kan efficienter
  • Support (via telefoon/email) slecht

Het Audio geluid is prima, het is een natuurlijk en helder geluid met een lichte baskleur.
Het draagcomfort is ook prima; voelt lekker licht aan zonder last te krijgen van "warme oren", ook niet na langdurig (enkele uren) gebruik.
Over de accuduur kan ik nog weinig vertellen aangezien ik hem pas een paar dagen in gebruik heb. Update: Accuduur lijkt in orde, heb hem na ongeveer 10 uren gebruik bij halve belading weer moeten opladen.
Het opzetten van een Bluetooth connectie opzetten met Android en Windows PC ging probleemloos.

De belangrijkste eigenschappen voor een koptelefoon lijken dus prima op orde. Maar een groot minpunt voor mij is toch de Noice Cancelling (NC). Hier is een duidelijke achtergrondruis te horen en nog andere bijgeluiden die bij uitschakelen van de NC direct verdwenen zijn. Beide zijn storend aanwezig bij lage geluidsterkte van de muziek (of pauzes in de muziek). Het lijkt voor mij alsof ik weer terug ben geworpen in de tijd van de cassettebandjes. Ik ben er nog niet helemaal achter onder welke omstandigheden de NC deze bijgeluiden maakt, mogelijk door het Airco-geluid op de achtergrond. Uit vergelijk met een Sony, op dezelfde plek, blijkt dat niet alle koptelefoons met NC deze bijgeluiden maken. Deze Sony had er geen last van.

Ik heb over dit probleem contact proberen op te nemen met Teufel via email en telefoon. Telefonisch zijn de slecht (of niet) bereikbaar, doorverbinden vanuit het centrale nummer in Nederland naar Berlijn (waar de support zit) duurde me veel te lang. Na ongeveer 10 minuten gewacht te hebben, zonder indicatie van het aantal wachtenden voor me, heb ik dit opgegeven. Via email krijg ik ook geen reactie.

Al met al zou ik de Real Blue NC links laten liggen en gaan voor zijn broertje zonder NC. Hierbij spaar je deze extra euro's uit voor een feature die niet goed werkt. Als je niet zonder NC kan zou ik gaan voor een andere koptelefoon met een goed werkende NC (zoals de Sony WH-900N of de duurdere WH-1000XM3).

Heb jij ook een Teufel Real Blue NC (Rood, Zwart)?

Helemaal eens met deze review. Het geluid, draagcomfort en accuduur zijn helemaal prima. De NC is zo goed als onbruikbaar. Ik ervaar zeer veel ruis waardoor het goede geluid van deze koptelefoon totaal teniet wordt gedaan.

Een collega heeft een Sony WH-1000XM, die heeft veel betere demping en nauwelijks hoorbare ruis.
Ter aanvulling, onze mening over de slechte NC komt ook duidelijk naar voren uit de test bij Hardwareinfo (https://nl.hardware.info/...ken-teufel-real-blue-nc).
Helaas is deze test pas uitgevoerd nadat ik de Teufel gekocht had. Ik heb overigens de Teufel teruggestuurd (geld is netjes teruggestort) en de Sony WH-990N gekocht. Daar ben ik zeer tevreden over.
Wat ik opmerkelijk vind van de meeste andere reviews is dat dit punt helemaal niet genoemd wordt. Waarom niet vraag ik me af.

[Reactie gewijzigd door didiensarah op 19 april 2019 09:45]