Onkyo CP-1050 Direct Drive Platenspeler

Onkyo CP-1050 Direct Drive Platenspeler Review

khollemans 3 januari 2019, 2.252 views Product gekocht

Onkyo CP-1050 Direct Drive Platenspeler

Prima draaitafel met een Direct Drive motor met quartz-lock en een klassiek moderne uitstraling.

Pluspunten

• Zwaar genoeg
  • Direct Drive motor met quartz-lock
  • Mooie uitstraling

Minpunten

• Toonarm niet solide
  • Geen automatische afslag
  • Meegeleverde element

Ik ben superblij met de revival van vinyl, want daardoor verschijnen er ook weer mooie, nieuwe draaitafels op de markt.

De Onkyo CP-1050 is er zo eentje. Een prima draaitafel met een Direct Drive motor met quartz-lock en een klassiek moderne uitstraling.

In deze prijsklasse (300 tot 500 euro) worden vooral veel snaar aangedreven draaitafels aangeboden. Allemaal mooie platenspelers om te zien, maar de kwaliteit is vaak iets minder. Ook krijg je vrij snel last van schommelingen in het toerental. Daar heb je met Direct Drive geen last van.

Ik wilde liever geen Technics SL1210 (of een andere dj-draaitafel) in de woonkamer, maar ik was wel op zoek naar de look en feel van een SL en de voordelen van een Direct Drive motor. En de Onkyo stelt wat dat betreft niet teleur. Hij is zwaar genoeg, zodat je geen last hebt van trillingen. Hij heeft een mooie S vormige toonarm, hoewel de ophanging niet heel solide oogt. Er zit wat speling bij de ophanging van de arm. Verder ziet de draaitafel er gewoon heel dapper uit. Gelakt hout en een aluminium strip met vier knoppen: aan/uit, start/stop, 33 en 45.

Het meegeleverde element van Audio Technica is best aardig, maar een upgrade is geen overbodige luxe. Ik heb er een Reloop Concorde Vibe op gezet en dat ziet er niet alleen een stuk beter uit, het klinkt ook meteen veel voller.

Kortom, ik ben er zeer content mee en het is weer heerlijk plaatjes draaien.

Heb jij ook een Onkyo CP-1050 Direct Drive Platenspeler?