Seagate Desktop HDD, 1TB Review

Tenebro 3 januari 2019, laatste update op 4 januari 2019, 95 views Product gekocht

Seagate Desktop HDD, 1TB

Nu ruim 4 jaar in gebruik voor opslag . Geen last van enorm kabaal, en 4 jaar zonder problemen gebruikt. Vandaag een corruptie in één van de mappen waar ik mijn foto's opsla. Kortom: prima harde schijf, maar na 4 jaar niet geschikt voor intensief 24/24 gebruik.

Pluspunten

• prima
  • stil
  • houdt het al 4 jaar vol

Minpunten

• corruptie bij intensief gebruik na 4 jaar

Ik heb deze schijf nu ruim 4½ jaar (sinds 2014) in gebruik voor opslag.
Besturingssysteem en software heb ik op een SSD staan, dus normaal geen zeer intensief gebruik (behalve voor foto's, ca. 10.000 per jaar).
Geen last van kabaal door de harde schijf, slechts een klein beetje geluid bij intensief gebruik.

Afgelopen week (rond jaarwisseling 2018/2019) had ik een scriptje draaien die 1.9 miljoen (kleine) bestanden ging downloaden naar deze schijf. Na 1.8 miljoen bestanden (een paar dagen draaien) bleek windows problemen te hebben met deze hardeschijf: scriptje was vastgelopen, en taskmanager gaf aan 1.0 MB/s disk usage voor "system", met 100% Disk usage op een leessnelheid van 0 KB/s en een schrijfsnelheid van 0 KB/s.

Bij reboot ging CHKDSK aan de slag: er bleek een corruptie te zijn opgetreden in één van de mappen waar ik mijn foto's opsla. Niet herstelbaar door CHKDSK, dus geëindigd met één corrupte bestandsmap (zie afbeelding voor het report). Lang leve TransIP stack-backups om de foto's van die maand weer terug te krijgen.

Update 1 dag later: het gaat niet helemaal lekker met deze harde schijf. Mijn PC heeft soms 5 minuten nodig om een map te openen (die voorheen binnen een seconde geopend werden). Taskmanager geeft op zulke momenten een average response time van enkele secondes, afgewisseld met 100% active, maar 0 KB/s. Tijd om de harde schijf te gaan vervangen, denk ik zo.

Heb jij ook een Seagate Desktop HDD, 1TB?