Nanoleaf Canvas Review

icepick 3 januari 2019, laatste update op 3 januari 2019, 571 views Product gekocht

Nanoleaf Canvas

Pluspunten

• Max 500 panelen aansturen ipv 30 in het verleden
  • Controller nu geintegreerd in een paneel
  • Ingebouwde Rhythm optie

Minpunten

• Geen 5ghz ondersteuning
  • Niet mooi egaal verlicht
  • Werkt niet samen met oude Aurora panelen

Kwaliteit Score: 3

Nanoleaf is een Canadees bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in LED verlichting. Ze zijn in het verleden begonnen met lampen die in de reguliere E27 pasten en later met vlakke led panelen aan de gang gegaan. Hun eerste product op dit gebied was de Nanoleaf Aurora. De Aurora bestaat uit driehoekige panelen die je aan elkaar kunt koppelen via zogenaamde “linkers”. Je kunt tot maximaal 30 panelen aan elkaar zetten en hier diverse patronen mee maken. Deze review gaat niet over dit product maar hun opvolger hiervan, de Nanoleaf Canvas. Het concept is in grote lijnen hetzelfde gebleven alleen zijn de panelen nu vierkant ipv driehoekig.
Zelf ben ik al bijna 2 jaar enthousiaste gebruiker van de driehoekige Aurora panelen en heb diverse setups in mijn huis aan de muur hangen. Omdat ik ook als developer en beta-tester ben geregistreerd had ik de mogelijkheid een pre-order op de Nanoleaf Canvas te plaatsen. Deze review zal zich richten op het gebruik van de Canvas maar ook op de verschillen tussen het oude en nieuwe product.

Inhoud van de verpakking.

In mijn starterskit trof ik het volgende aan;
- 9 vierkante panelen (8 reguliere en 1 controllerpaneel)
- adapter met een Europese en UK plug
- dubbelzijdige plakkers
- 9 linkers

De verpakking is anders qua form-factor maar de inhoud was eigenlijk een beetje voorspelbaar.

Aansluiten

Eigenlijk is aansluiten van de Canvas kinderspel. Je kiest een layout en klikt deze middels de linkers aan elkaar. Je kunt de panelen recht aan elkaar koppelen of eventueel geschakeld (dus half om half). De bijgeleverde app loodst je middels het scannen van een QR code door een setup proces waarbij de Canvas aan je wifi (helaas geen 5ghz) gekoppeld gaat worden en je instellingen kunt doen zoals bijv. de oriëntatie. De oriëntatie is van belang omdat je effecten kunt laten vloeien (bijv. van onder naar boven) en daarvoor zal de app moeten weten hoe je de Canvas hebt opgehangen. De app kan zelf zien welke panelen hoe gekoppeld zijn, dus de vorm die ik op tafel heb liggen zie ik ook in de app terug. In mijn geval heb ik even heel fantasieloos er een vierkant van gemaakt. Op zich is dit hele proces vergelijkbaar met zoals het met de oude Aurora panelen ging.

Gebruik

Op het controller paneel zitten een aantal touch knoppen waarmee je al direct aan de slag kunt. Naast brightness zit er ook een shuffle knop om naar een volgende scene te shuffelen en een knop om de Rhythm optie mee te activeren. Als je hiervoor kiest kun je de lampen laten knipperen op muziek. Dit werkt middels een ingebouwde microfoon. Bij al deze opties geldt.. je kunt het via de app eindeloos configureren. Je kunt zelf kleurensets kiezen, lichtpatronen en felheid instellen. Dit kan zowel voor de reguliere lichteffecten als voor de Rhythm optie. Iets wat echt nieuw bij deze panelen is dat er een touch optie is toegevoegd. Als je op een paneel drukt kan er een lichteffect ontstaan vanuit het paneel dat je aanraakt. Ook zouden er spelletjes mee mogelijk moeten zijn. In de praktijk is echter het touch gedeelte nog lang niet doorontwikkeld en veel meer dan een andere kleur levert het op dit moment niet op.

Tijdens het eerste gebruik vielen echter een aantal zaken me wel direct op. Zo zijn de panelen (in tegenstelling tot de driehoekige aurora) niet mooi egaal verlicht. Eigenlijk bestaat 1 tegel weer uit 4 kleinere. Het geheel is wel even wennen want ik vond het juist bij de Aurora zo knap dat de panelen zo mooi egaal verlicht werden. De nieuwe verlichting in de Canvas wekt soms de indruk dat ie een beetje vaal of vuil is. Je ziet duidelijk een kruis door de tegel lopen, dit is waar de touchsensor zit want als je niet in het midden drukt zal ie niet reageren.

Op deze foto's zie je duidelijk het verschil tussen de "egaalheid" van de oude en nieuwe panelen. De foto maakt het wel iets erger dan het is bij beide panelen. In de praktijk is het bij de driehoekige Aurora panelen bijna niet zichtbaar terwijl dit bij de Canvas wel het geval is.

Eigenlijk brengt dit mij al snel tot een verschillenlijstje tussen de Canvas en de Aurora.

- De felheid lijkt bij de ‘oude’ Aurora hoger dan die van de Canvas. Ik heb dit niet kunnen meten oid maar ik denk dat het komt door de eerder beschreven verlichting die niet zo egaal is.
- De linkers om de panelen aan elkaar te klikken zijn bij de Canvas langer en smaller. Ze zijn daardoor wel breekgevoeliger geworden. Ook mis ik in de webshop zogenaamde flexlinkers waarmee je hoeken van 90 graden kunt maken als je over meerdere muren wilt gaan (is bij de Aurora wel mogelijk op dit moment).
- De Rhythm optie is duidelijk wat gevoeliger geworden. Bij de Aurora was het een add-on die je moest kopen (rond de 50 euro) en je moest de muziek op nachtclubniveau hebben staat om goede uitslag te krijgen. De Canvas lag op mijn tafel tijdens oud en nieuw en iedere vuurpijl die zelfs in de verte afging pikte ie op.
- De oude Aurora had voor de Rhythm module een aux-ingang, deze ontbreekt op de Canvas.
- Bij de Canvas zitten er diverse touch knoppen op het controllerpaneel waarmee je gelijk de felheid, scenes en Rhythm optie kan regelen. Bij de Aurora ontbreekt de optie voor felheid.
- Een grote verbetering is dat 1 paneel nu een controllerpaneel is. Bij de Aurora was dit een vlakke stekker die je altijd ergens zag zitten. Dit is veel beter weg te werken en duidelijk een vooruitgang.
- Je kan nu tot 500 panelen aansturen met 1 controller. Bij de Aurora blijft dit officieel steken op 30.

Wat ik erg jammer vindt is dat ze ook in deze nieuwe versie nog steeds geen 5ghz wifi ondersteunen

Nanoleaf heeft met dit nieuwe product weer iets unieks in de markt gezet. Er zijn duidelijk technische vooruitgangen geboekt op het gebied van het controller paneel, de geintegreerde Rhythm optie (was voorgeen 50 euro) en de touch optie. Het product blijft echter steken op het gebied van afwerking. Net als bij de Nanoleaf Remote (waar ik eerdere een review over schreef) kan het niet tippen bij de perfectie en uniekheid van de oorspronkelijke driehoekige Aurora panelen. Een set van 9 panelen kost 200 euro, voor dat geld had men de afwerking qua egale lichtverdeling wel iets beter mogen maken.

Heb jij ook een Nanoleaf Canvas?