Asus Prime B450M-A

Specificaties Socket AM4 • Micro-ATX • AMD B450 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Prime B450M-A Review

Bliepo 3 januari 2019, laatste update op 3 januari 2019, 1.064 views Product gekocht

Asus Prime B450M-A

Ideaal moederbord voor een HTPC - micro-ATX, AM4 socket, m.2 slot en HDMI 2.0 zijn echte plussen. Met 4 ramsloten, 6 sata poorten, een m2 slot en 6 usb poorten aan de achterkant is dit een vrij uitgebreid bord.

Pluspunten

• HMDI 2.0b
  • 4 ramsloten
  • 6 sata poorten
  • m.2 slot

Minpunten

• Handleiding is iets te spartaans

Layout Score: 4

De insteek van deze review is om het moederbord te reviewen als een moederbord voor een home theater PC. Ik wilde namelijk mijn raspberry pi met Kodi vervangen met iets uitgebreiders.

De Asus Prime B450M-A is voor dat doeleind zeer geschikt. Met HDMI 2.0b kan er met 4K resolutie tot wel 60 Hz ververst worden zonder gebruik van chroma subsampling.

Een ander voordeel is het m.2 slot. In een compact systeem met weinig ruimte is het een verademing om niet nog twee extra kabels te hoeven leggen.

Op het moment van schrijven zijn er geen mini-ITX moederborden met HDMI 2.0b en is er slechts één duurder micro-ATX moederbord met HDMI 2.0b, dus bij het shoppen voor een HTPC moederbord kom je al snel uit bij dit bordje.

Configuratie

Voor dit bordje maak ik gebruik van de volgende configuratie.

CPU: AMD Athlon 200GE Boxed
CPU-koeler: Arctic Alpine AM4 Passive
Moederbord: Asus Prime B450M-A
RAM: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSB (2*4 GB)
SSD: WD Green SSD M.2 V2 120GB
Kast: In Win BL641

Unboxing

De unboxing houd ik redelijk kort, omdat er betere en professionelere foto's op het net te vinden zijn. Ten eerste de buitenkant van de doos:

De buitenkant ziet er aantrekkelijk uit en noemt nog enkele van de 'belangrijke' features van het bord. Als we de doos openmaken, vinden we als eerste wat boekjes en een cd met drivers:

Een quick start guide, de handleiding, een cd met drivers voor mensen die nog een optische drive hebben en nog wat safety info en specificaties. On to the main attraction:

We zien het moederbord en, hoewel het niet duidelijk zichtbaar is, twee sata kabeltjes in de verpakking. Dan het moederbord zelf. Dat ziet er lekker strak uit. Sommige moederborden hebben meer kleur, maar persoonlijk vind ik mooi zwart niet lelijk. Maar we zijn nog niet klaar met uitpakken:

Last but not least, het IO shield en een zakje met daarin een busje en schroef voor het m.2 slot. Ik zie weinig verschil met andere IO shields, maar blijkbaar is het noemenswaardig dat deze van roestvrij staal is. Volgens Asus tenminste.

Installatie

De installatie verliep relatief eenvoudig. RAM sticks erin, CPU erin, backplate verwijderen, koeler monteren, m.2 SSD erin (busje op 2280, SSD erin klikken, schroefje, klaar). Vervolgens het moederbord in de kast geschroefd en daarmee moesten alleen nog de voeding en de case aansluitingen.

De voedingskabels aansluiten was eenvoudig, maar bij de case aansluitingen scoort ASUS wel een minpuntje. In het moederbord stonden de pin layouts namelijk niet beschreven. Wel kon ik een QR code scannen zodat ik deze alsnog kon zien, maar het is informatie die wel essentieel is. Ik zou ervoor pleiten om de handleiding óf helemaal niet meer te printen, óf deze info er gewoon in te plaatsen.

Het systeem start prima op, hoewel er wel een melding verscheen dat er geen CPU cooler gedetecteerd kon worden, maar aangezien ik een passieve koeler gebruikt is dat geen verassing. Gelukkig kon deze check uitgeschakeld worden.

Prima moederbord voor een HTPC. Met HDMI 2.0b kun je 4K/60Hz content spelen, met de maat en het m.2 slot een lekker compact systeem maken, en met alle aansluitmogelijkheden heb je meer dan genoeg opties.

Op verzoek kan ik de review eventueel uitbreiden, op voorwaarde dat ik er tijd voor heb.

Heb jij ook een Asus Prime B450M-A?

Goede review Bliepo, alles wat ik wilde weten over dit moederbord. Een foto extra met gemonteerde onderdelen zou het nog mooier maken. Ben vooral benieuwd naar de grootte van de Arctic Alpine AM4 Passive CPU-koeler in vergelijking met het moederbord en hoe alles in de kast past :)
Thanks! Ik ben blij dat je er wat aan hebt. Ik heb inderdaad foto's van zowel de kast als de koeler (en als ik het nog goed weet ook van de koeler gemonteerd), maar de reviews ervan schrijven komt er maar niet van :P Ik zal kijken of ik dit weekend ergens tijd heb.
Nette review,
Athlon 200GE werkte zonder verdere updates aan de BIOS?