Sharkoon V1000 Window

Specificaties Small form factor • 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon V1000 Window Review

kjderksen 8 augustus 2019, laatste update op 8 augustus 2019, 474 views Product gekocht

Sharkoon V1000 Window

Opzoek naar een mooie Micro-ATX (µATX) kast voor een 'budget' prijs? Dan is de V1000 zeker een optie. De behuizing had 5- 8 cm korter gemogen en dus compacter, want 40cm lange GPU's zijn iets minder voorkomend. Andere kleuren en TG is misschien nog een idee, maar verder prima behuizing.

Pluspunten

• Prijs- kwaliteit verhouding
  • Window
  • PSU cover
  • Stoffilters
  • Videokaarten tot 40 cm lengte zijn te installeren.
  • Kabelmanagement
  • 140/280mm koeling in de front is mogelijk.
  • Komt standaard met 3 stuks 120mm led fan.

Minpunten

• TG (voor- en zijkant) zou wel heel mooi zijn.
  • Blauw is helaas de enigste uitvoering, misschien zijn meerdere kleuren, RGB of zonder fan een leuke aanvulling.
  • Molex aan de fan kabel is niet altijd handig/ mooi.
  • Push/ pull is niet mogelijk op onderste fan positie in de front ivm de PSU cover.
  • Max. hoogte CPU-koeler (officieel) is 150mm.
  • De ruimte voor de 5,25" bay had ook anders gebruikt kunnen worden, maar natuurlijke prima als je deze (nog) wel gebruikt.

Kwaliteit voeding Score: 1

Situatie

Voor een build was ik op zoek naar een budget vriendelijk kast, die er ook leuk uit ziet en een micro-ATX moederbord kon huisvesten. Binnen dit budget (die van de V1000) is ATX vaak de standaard en betaal je voor een mooie micro-ATX vaak meer of krijg je minder, alsmede sowieso de mindere ruime keuze in micro-ATX kasten. Natuurlijk zou een micro-ATX moederbord in een ATX kast kunnen, maar waarom niet compact houden als dat kan. Daarnaast zie ik de kast (met window) graag vol/gevuld en met een micro-ATX moederbord in een ATX kast is dat niet het geval. Op deze plek valt de V1000 voor mij precies goed.

Installatie

Installatiemateriaal
Sharkoon levert de gebruikelijke materialen mee, zoals bij de VG5-W en VG4-W etc., hier niks bijzonders. Dus puur wat je nodig hebt zonder extra franjes.
Koeling behuizing
De fans (m.u.v. de CPU koeler) had ik voor deze build niet aangesloten op het moederbord of molex, maar aan een fan controler. De controler is tevens uitgevoerd met twee RGB led strips om de kast nog iets meer te laten oplichten. Tevens had ik 1 extra 120mm LED fan geïnstalleerd in de top voor extra airflow en looks.

Wel een detail waar misschien snel overheen gekeken kan worden op oa de Sharkoon site, bij 'specificaties' staat het volgende t.a.v. 'fanconfiguratie'.

Maar in 'overzicht' staat een mogelijk interessant stukje tekst waar snel overheen gelezen kan worden.

Dus 2 stuks 140mm fan of 140/280mm radiatoren zijn wel degelijk mogelijk in de front te installeren. Als voorbeeld heb ik een Arctic F14 PWM PST CO geïnstalleerd, zie foto.

Bij een 280mm radiator zal je dan wel de 5,25" bay moeten verwijderen/ opgeven zoals aangegeven, want 1 cm speelruimte is anders niet voldoende (zie foto).
CPU koeler
Aardig wat 120mm tower CPU koelers vallen met een max. CPU hoogte van 150mm wel af, waardoor een 92mm of top down koeler een prima alternatief is bij lucht. Heb je meer koeling nodig, dan is een AIO koeler al snel een interessante optie.

De 150mm hoogte is volgens de officiële Sharkoon gegevens, maar in praktijk is er wel meer ruimte dan 150mm, want een gelid solutions tranquillo rev.2 (153mm) en een Uphere AC12BE (158mm) passen ook.

Een Hyper 212 LED (160mm) laat wel heel weinig airflow over op de kop van de koeler. Tip, een Hyper 103 staat zeker niet verkeerd😎

Het resultaat

Opmerking

De PC is op het moment van schrijven niet meer in mijn bezit, omdat ik deze verkocht heb. Maar ik heb deze kast nog meerdere keren gekocht voor andere builds, alsmede verkocht, dus als dit een maatstaaf is, zeker een aanrader de V1000😁👍

Heb jij ook een Sharkoon V1000 Window?