LG OLED55C8PLA Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C8PLA Zwart Review

MichelvA 1 januari 2019, laatste update op 10 maart 2019, 5.708 views Product gekocht

LG OLED55C8PLA Zwart

De Plus- en Minpunten spreken voor zichzelf, maar ik verwijs naar de "uitgebreide" review om het te relativeren. Samengevat: 1199 euro voor een tv van dit formaat (na cashback), deze kwaliteit (beeld en geluid), de uitgebreide smart functies maken de aanschaf een no-brainer.

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit HD
  • Klaar voor Ultra HD/4k
  • Goed werkend smart software WebOS 4
  • Geluid boven verwachting
  • Goede stabiele voet
  • Mooi uiterlijk
  • Handige afstandsbediening

Minpunten

• Fragiel (kinderen)
  • Afstandsbediening iets te rond aan de onderzijde

Waarom deze LG?
De redenen voor de aanschaf waren: betere smart content (ik stel vooral prijs op het kunnen gebruiken van YouTube, Netflix, Webbrowser, Pathé, etc.).
Mijn vorige tv was de Panasonic Viera TX-P42GT30, een plasmascherm. De beeldkwaliteit daarvan viel me nooit tegen, maar na enkele maanden bleek dat o.a. YouTube niet langer werd ondersteund. Een goede webbrowser en andere zaken waren ook niet aanwezig. Natuurlijk kan je ook Youtube afspelen via een aangesloten apparaat, maar dat vond ik onhandig.
De LG 55C8PLA is natuurlijk ook een stuk groter, namelijk 55 tegenover 42 inch beelddiagonaal. Het grotere formaat en de smart functies waren een welkome verbetering en voor mij voldoende reden voor de aanschaf.

Wat verder nog?
De Panasonic 42GT30 heeft ook een HD scherm (die gaat naar een andere ruimte in de woning), dus ik verwachtte niet veel verschil met HD content. De LG gaat met 4k nog een stap verder, maar het aanbod (in mijn geval) is nog niet groot. Het was een verrassing dat het beeld van de LG wel een stuk snappier, scherper, zelfs wat overdreven kleurrijk was.
Ik heb als eerste de beeldinstellingen bijgesteld naar "Cinema donkere ruimte" en ook de saturatie, scherpte, etc naar smaak bijgesteld. Dit zal per bron verschillen, dus ik denk dat ik nog wat zal aanpassen. Na alle aanpassingen, gaat de weergave meer naar wat ik gewend was - maar toch is de weergave wat mooier.
De LG heeft ook een grotere lichtopbrengst dan de Panasonic plasma, dit is vooral handig als er wat licht op het scherm komt (zonlicht, kunstlicht).
De beeldkwaliteit met 4k/Ultra HD heb ik nog niet kunnen bekijken dus kan ik er nog weinig van zeggen.
De LG heeft geen 3D weergave zoals de Panasonic dat wel had. Zolang ik de Panasonic had, heb ik nooit gebruikt gemaakt van deze optie. Enerzijds omdat er weinig beeldmateriaal is, anderzijds dat de brillen erg duur waren - en ik er dus maar 2 heb gekocht. Maar dat de LG geen 3D heeft maakt mij weinig uit.
Een andere verrassing was de geluidskwaliteit. deze is een verbetering ten opzichte van de Panasonic. Meer laag (geen echt laag natuurlijk, ik schat dat het tot rond de 60-70 Hz doorloopt maar het klinkt goed zonder boemen of iets dergelijks. Ook de stereo werking is beter.

Uiterlijk.
De LG heeft naar mijn mening een mooi uiterlijk. Vooral de flinterdunne bovenkant ziet er vanaf de zijkant uit als een glasplaat, zo dun. De onderzijde is natuurlijk dikker omdat de aansluitingen, electronica en speakers hier zitten. Ik ga de tv niet tegen de muur monteren, dus voor mij is de dikkere onderkant geen probleem.
De voet van deze versie bevalt me goed, iets stabieler en ook mooier dan die van vorige versies van de LG.

Aansluitingen audio.
Die zijn voldoende en er is al genoeg over gezegd. Ondanks dat het geluid in orde is, ga ik toch een externe versterker en 2 kleine luidsprekers er op aansluiten. Na de discussies (zoals hieronder te lezen is), ben ik wat beter gaan kijken naar de mogelijkheden. Dank aan de mede Tweakers hier :) . Om de lijst van mogelijke aansluitingen compleet te maken, som ik de mogelijkheden, zoals die in het menu te kiezen zijn, op.
1. TV - luidspreker
2. Optisch (dat is hier S/PDIF)
3. HDMI - ARC (audio signaal via een HDMI aansluiting)
4. Bluetooth (in mijn menu lichtgrijs en niet te selecteren)
5. Audio out (line out)
6. Bekabelde hoofdtelefoon (via 3,5 mm jackplug aansluiting)
7. Interne TV - luidspreker + Optisch out (een combinatie van 1 en 2)
8. TV - luidspreker + bekabelde hoofdtelefoon (een combinatie van 1 en 6)
Ik heb besloten voor 7 te gaan; het mooie is dat de TV luidspreker in dat geval als center speaker kan fungeren - als de externe versterker aan staat. En de TV luidspreker is gewoon hoofdluidspreker als je de versterker niet aan zet. Het geluid is natuurlijk het beste als de klank van TV luidspreker en externe luidsprekers passend zijn. Met de Mordaunt-Short 908 Avant luidsprekers klinkt het harmonisch. Enkele weken geleden had ik andere luidsprekers die ik qua klank iets minder goed vond passen. Dit speelt natuurlijk alleen een rol als je de TV luidspreker als centerspeaker wil gebruiken.

Prijs.
Voor mij gaf dit de doorslag dit model te kopen. Ik heb 1499 euro betaald (Von Burg, Rotterdam - een officiele dealer en dat is noodzakelijk voor de cashback) en hier gaat dus nog 300 euro cashback vanaf. Dan wordt de LG gewoon een goede koop.
LG heeft inmiddels de terugstorting binnen de beloofde termijn gedaan.

Plus- en minpunten.
Ik heb de punten beknopt ingevuld, maar het bovenstaande relativeert het e.e.a..
Nog iets over de afstandsbediening. Er is nog een andere OLED LG tv (de LG 32LA6208 ) in de woning met een aanwijzende afstandsbediening, maar deze (bij de 55C8PLA) werkt een stuk handiger. Kleine nadeel is dat er maar een klein plat vlak aan de achterzijde zit. Je moet de afstands bedieding dus voorzichtig neerleggen. De ab ligt wel lekker in de hand met het zwaartepunt wat meer aan de achterzijde (vooral door het gewicht van de batterijen).
Dan de opmerking over "fragiel". Dit speelt natuurlijk alleen een rol als kinderen naar de tv kijken. Dan wil men soms ook met het speelgoed kijken en dat vliegt wel eens ;(

Alternatieven.
Vooral de Panasonic TX-55FZW804 stond ook op mijn lijstje. De prijs ligt iets hoger en dit model heeft geen Dolby Vision. Of dat belangrijk is weet ik niet, maar sommige tweakers noemden dit ook. Ik heb tevens gekeken naar wat oudere LG OLED's LG OLED55B8PLA , LG OLED55C7V, LG OLED55B7V maar de cashback trok me over de streep.

Heb jij ook een LG OLED55C8PLA Zwart?

Ik heb um ook sinds 1,5 week en de prijs is zondermeer goed na cashback (ook 1199).
Smart remote ben ik minder enthousiast over en dan vooral het gebrek aan basisbediening knoppen: stop, play/pause, skip back&fw. Ongelooflijk, wat een misser. En sorry maar deze smart remote is gewoon geen volwaardige vervanger voor alle andere remotes. Vrees toch dat ik betaald heb voor aardig wat smart functionaliteit die ik niet gebruiken ga. Mooie beeld dat zeker, maat vooralsnog niet helemaal content
Ik heb de 2017 versie maar over de afstandsbediening ben ik erg tevreden.
Werkt goed als muisaanwijzer en de start-pauze is gewoon het scrolwieltje indrukken. Vooruit- en achteruit via de ronde cirkel er omheen. Werkt perfect.
Geen directe analoge audio uitgang. Er zit toch een 3.5mm uitgang op? Toevallig nog aangesloten en getest bij mijn vader een deze dagen. :)

Alleen na het aansluiten even bij de 'Sound' instellingen aanpassen naar 'Line Out'

[Reactie gewijzigd door dannx1986 op 3 januari 2019 18:15]

@Gordian Knot en @A4-tje : Ik moest ook wennen aan de ab, maar voor mij lijkt het nu aardig te werken.

@Gordian Knot : voor mij was het juist de smart content die me tot aanschaf bewoog. Gefeliciteerd met de tv overigens.

@dannx1986 : weet je het zeker? Ik heb geen 3,5 mm jack aansluiting gezien. Ook in het menu zie ik alleen mogelijkheden voor TV speakers, HDMI-ARC (dat is HDMI 2) of S/PDIF. Omdat ik inmiddels een Pioneer VSX versterker er bij heb, sluit ik de zaak aan via de optische kabel. Zo ben ik ook meteen af van eventuele aardlussen tussen radio antenne of TV antenne. Daarnaast wil ik versterker zo nu en dan voor de tv of gewoon voor een cd'tje af te spelen gebruiken. Vandaar dat ik geen HDMI-ARC ga gebruiken. Desondanks zijn alle kabels om het uit te proberen onderweg, zal de bevindingen later posten.
Jep ik weet het zeker, ik had namelijk dezelfde discussie met mn vader die zeker dacht te weten dat hij er niet opzat, moest zelf ook 2 keer kijken. Het staat ook in de specs sheet trouwens. Misschien komt de optie alleen in beeld wanneer er iets op aangesloten zit?
@A4-tje @ thanks! Dat werkt inderdaad met de mediaplayer en netflix. Helaas niet m'n humax 5050c. Ben nog niet zover om over te stappen op een cam module nl. Ook hier geldt, te weinig knoppen en teveel onscreen gehannes. Zal wel oud en vastgeroest zijn, maar ik wil harde knoppen die ik blindelings kan bedienen.
@MichelvA ook bedankt en jij ook natuurlijk :). Mediaplayer is wel makkelijk tot zover; kan zo bij .'n synology en lijkt het merendeel ook zonder morren af te spelen. Onthoudt echter weer niet waar je gebleven bent.
@dannx1986 Inderdaad, mijn reactie was naar aanleiding van het ontbreken van de optie op het menu op de tv. Ga toch nog eens zoeken waar die connector zit, had er net voor mijn reactie al achter gekeken met een lampje, maar ik zie m niet. Heb ik misschien voor niks een versterker met S/PDIF ingang gekocht. Anyway, het mooie van een glasvezelkabel is wel dat ik geen aardlus kan krijgen, dus spijt heb ik niet. Bedankt voor je reactie trouwens.
Aanvulling: heb net gekeken en er zit inderdaad een aansluiting met de naam OUT Audio H/P. Zal het ook wijzigen in de review hierboven.

[Reactie gewijzigd door MichelvA op 3 januari 2019 21:08]

@MichelvA Ik heb een Onkyo tx-nr807; een bakbeest van bijna 10 jaar oud. Dit werkt vooralsnog goed samen. Wat is er precies op tegen om HDMI-ARC te gebruiken?
@dannx1986 @A4-tje @MichelvA : heeft 1 van jullie een cam module? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik heb de TV zelf helaas niet :) dus kan weinig zeggen over ervaring.
Mijn vader heeft deze TV, en heeft idd een cam module (Quantis geloof ik) met een Ziggo abonnement. Werkte zonder geklooi, plug & play. Hij is er in elk geval dik tevreden over.

Heb er zelf een half uurtje mee zitten spelen.
De aanwijzer werkt goed (noukeurig) en snel tegenover mijn Philips waar dit enorm brak werkt
Dus ik vond het geen gemis dat er geen fysieke knoppen op de afstandsbediening zaten.
TV gids, en switchen van kanaal gaat allemaal soepel en snel.

Dus eigenlijk alleen maar lof _/-\o_

Overigens op reactie van MichelvA, HDMI-ARC is niet perse HDMI 2.0 HDMI-ARC is er al vanaf 1.4. De extensie betekend - Audio Return Channel

Copy paste:
Het is in principe een hele simpele functie die het mogelijk maakt audio waarvan de TV de bron is (denk aan de ingebouwde tuner) via een aangesloten HDMI kabel te versturen naar de home cinema set of receiver zodat je het geluid over je luidsprekers krijgt. Dit alles gaat via dezelfde HDMI kabel die audio en beeld van de home cinema set of receiver naar de TV stuurt. Het werkt dus twee kanten op, vandaar Audio Return Channel.

[Reactie gewijzigd door dannx1986 op 4 januari 2019 14:25]

Nee, ik heb KPN IPTV en dus een box.
Alles aangesloten via HDMI-arc en dat werkt in 99% van de gevallen perfect.
Ken wel iemand die met de ziggo cam werkt op z’n oled 2018 en dat werkte na geklooi en uitproberen met instellen ook prima. Heb je een specifieke vraag hierover dan?
Ik gebruik deze tv met een CAM module voor ziggo. Werkt prima. Je hebt wel een nieuwere module nodig. De module uit mijn oude tv leverde een zwart scherm op. Er zijn kennelijk verschillende versies van het protocol wat gebruikt wordt en de oudere modules ondersteunen de nieuwere protocollen niet.
Voor het weergeven van real live content vind ik OLED tv's niet echt uitblinken. Huidskleuren krijg je moeilijk natural en de cinematic motion valt nog erg tegen vind ik. Diepe zwartwaarden kunnen sensationeel mooi zijn maar in het normale leven zijn de contrasten die we zien ook niet zo hoog. Van plasma ging ik naar een LG OLED en onlangs een switch naar een Sony Bravia A8F OLED. Nu na 6 weken heb ik het opgegeven en geswitched naar een wat oudere Samsung LED-LCD die het voor mijn ogen een fijner doet op de genoemde punten. Ik kom meer in de beleving. Sta ik alleen in deze ervaring?
@A4-tje ervaringen zijn subjectief natuurlijk, maar kpn vind ik gewoon slecht, nog erger dan de horizon box van Ziggo, die wat mij betreft ook achter het behang geplakt mag worden.
Het kan er bij mij gewoon niet in, hoe slecht de gui's zijn bij dit soort apparaten. Probeer maar eens van audiotaal te wisselen met kpn op eurosport 2; dat gaat dus niet. En dan die remote; wat een #$*-ding. Humax heeft met de 5050c die inmiddels ruim 10 jaar oud is, nog steeds de perfecte GUI + remote in handen; eenvoud, snel en 95% van alle opties te bedienen met de cursor en ok toets. Bij de opvolger hadden ze het echter alweer verkloot. Het duurt te lang om dit toe te lichten, maar geloof me, ik weet waar ik over praat.
Mijn specifieke vraag is welke module geschikt is. Ik vermoed de quantis, maar kan de vinger er niet achter krijgen mede omdat het regio afhankelijk is. Er staat niet veel meer bij dan dat deze NIET geschikt is voor voormalig UPC gebied. Gelukkig zit ik dat niet (over UPC kan ik ook nog wel een boek volblaffen), maar vind het wat summier. Uiteraard zijn specifieke ervaringen het beste; @tdjager , welke module gebruik je?
Ik weet het niet uit mijn hoofd, kan vanavond even kijken. Maar als het een versie is die de recentere protocollen ondersteund maakt het voor de TV niet uit. Als ziggo hem aan je levert zorgen ze al dat de module past bij je postcode gebied.
Klopt, maar bij ziggo huur je de module alleen en daar koop ik letterlijk niks voor. Heb ze net gebeld met het advies naar bcc of MediaMarkt te gaan. Kom ik liever niet eerlijk gezegd, maar ga nog wel ff de boer op. Werkt de on-demand (HBO) goed met jouw module? Ik heb nl wel een horizonbox staan, omdat casten vanuit de app maar op beperkte resolutie kan en dat ziet er echt niet uit; kon eerst wel maar werd ivm capaciteit ingeperkt. Zo mooi zijn als on-demand goed werkt, dan plak ik horizon echt achter het behang :*) }>
Klopt, ik huur het, maar het kost niets extra voor mij. De eerste is gratis denk ik? Als je er dus meerdere wil zou ik ze zeker zelf kopen want met de huurprijs a 2 euro per maand heb je de aankoopprijs in twee jaar terug. Ik heb gisteren heel even gekeken naar de on demand en dat zag er goed uit. Maar dit is mijn eerste 4k tv en ik ben geen purist, dus misschien hebben andere mensen hier nog een aanvulling op.
het wordt nog mooier bij Ziggo; zonder de ouderwetse smartcard ben je sowieso tot hen veroordeeld; losse smartcards worden niet nl meer lost verstrekt (icm fraude). Ik heb er nog 2 gelukkig, maar die zijn straks goud waard :) .
Ik zie niks gratis op de site en ook de klantenservice zei daar niks over eerder vandaag dus ik denk dat jij nog gebruik maakt van een aanbieding.
Qua on-demand ben ik vooral benieuwd naar het bedieningsgemak en snelheid van functioneren.
Bij Coolblue wezen ze me op de SMiT en Quantis, welke versie 1.3 hebben nodig voor Interactieve tv.
De SMiT heeft zelfs Ziggo in de naam zitten en zou behalve binnen oud UPC gebieden moeten werken.
Maar goed, de hamvraag voor mij blijft hoe die dingen nou precies functioneren. Die Quantis heeft verreweg de meeste en recente reviews. En ja hoor; op bol.com is er een fonkelnieuwe van Quantis (ook 1.3) voor 63,50 ipv 48 voor het bestaande model met +200 reviews. Speciaal geschikt voor interactieve tv en sneller dan z'n voorganger. Kan ik helaas niet verifieren, maar besloten voor de nieuwe te gaan. Ik ben benieuwd en zal mijn bevindingen hier posten.

[Reactie gewijzigd door Gordian Knot op 4 januari 2019 14:05]

Dat komt denk ik omdat ik verder geen mediaboxen oid in huis heb. Volgens mij is de eerste ontvanger gratis.
Ik heb al jaren een SmarDTV CI+ Module. Die werkt (gelukkig) ook op de C8, want het schijnt de enige te zijn die werkt in het voormalige UPC gebied. Interactieve televisie wordt alleen niet ondersteund, maar dat was bij mij al zo :)
@hybride ik kwam van voormalig topmodel plasma (non smart) en ben vooral overgestapt vanwege stroomgebruik, nog geen 1/3 daarvan nl. Daarnaast verwachtte ik nogal wat vd smart functionaliteit en die valt nog te bezien. De mediaspeler is wel top; wat een snelheid en bedieningsgemak tov mijn oude Dune mediaplayer.
Qua beeld, zie ik bij gewone HD-tv kanalen zeker de gevolgen van een goed scherm en dat is an sich geen verbetering tov de plasma. Echter, bij de juiste content is het beeld fenomenaal. Vwbt TV content, voor zover ik daar nog naar kijk, vind ik het wel best zo.
@dannx1986 Ik zit bij Caiway omdat zij het glasvezelnet hier beheren. Tot mijn verbazing werkt de LG tv zonder smartcard. Digitaal en HD.

@Gordian Knot Het is misschien overdreven, maar met glasvezelkabel ben je zeker van scheiding van aardepunten. Er kan dus geen aardstroom lopen van een randaarde, of de radioantenne of de tv antenne.
De LG tv en de versterker (Pioneer VSX-S500) hebben geen aarde via het wandcontactdoos, dus dat scheelt weer. Met HDMI is er wel een aarding, dus er zou een aardlus kunnen optreden. Ik weet nog niet of deze hier gaat optreden, vandaar dat ik zowel S/PDIF als HDMI kabels heb besteld om het eens te proberen. Ze zijn echter nog onderweg... Overigens verwacht ik geen aardlus/brom met deze apparatuur.