×

Tweakers Awards 18/19

Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? De Tweakers Awards stembussen zijn nog drie dagen open. Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Bovendien maak je kans op een Sony PlayStation 4 Pro 1TB, GoPro Hero 7 of Sonos One.

Stemmen

Kef LSX Blauw Review

Dutchiee 30 december 2018, 4.027 views Product geleend

Kef LSX Blauw

Nadat ik vorige keer de KEF LS50 Wireless mocht reviewen, ben ik natuurlijk ook erg nieuwsgierig naar de nieuwe wireless speakers van KEF. In deze review ga ik uitgebreid in op de mogelijkheden van de speakers!

Pluspunten

• Low, mid en high komen voor een boekenplank set echt bijzonder goed door!
  • Softwarematig (via de KEF Remote) is de bas aan te passen voor degene die er last van heeft
  • Erg gemakkelijk in gebruik
  • 5 audiobronnen!
  • Via Bluetooth kunnen ook YouTube filmpjes/muziek af worden gespeeld over de speakers
  • Zeer helder geluid

Minpunten

• Zonde dat er een tweede app aan te pas moet komen om de speaker echt naar wens aan te passen

KEF LSX

Let op: mocht je deze kleur nou niet mooi vinden, wees gerust! Er is ook een zwarte, witte, rode en groene versie van de LSX beschikbaar!
Keus voor iedereen laat maar zeggen... ;)

Kenmerken & Specificaties

Laten we deze review eerst even aftrappen met een filmpje en de kenmerken, gevolgd met de specificaties!

Kenmerken
Twee-weg, 2.0 actieve digitale luidspreker met 4.5" Uni-Q driver van audiofiele kwaliteit.
Akoestisch geoptimaliseerde behuizing met constrained layer damping.
KEF's unieke Music Integrity Engine™ tijd- en fase-corrigerend DSP-algoritme.
Actief systeem met vier versterkers (2 x 30W + 2 x 70W klasse D)
Aanpasbare EQ-instellingen (via KEF Control app)

CONNECTIVITEIT
Apple AirPlay 2 (begin 2019)
Spotify Connect (november 2018)
TIDAL
Bluetooth® 4.2 met Qualcomm aptX ™
Digitale ingang (TOSLINK)
DLNA-compliant
Roon getest
Subwoofer-uitgang
Dedicated apps voor iOS en Android

Specificaties
Type
Draadloze luidspreker

AFMETINGEN (H X B X D)
240 x 155 x 180 mm (9,5 x 6,1 x 7,1in.)

GEWICHT

FREQUENTIEBEREIK (-6DB)
Gemeten op 85dB/1m
49Hz - 47kHz (meer bas)
52Hz - 47kHz (standaard)
55Hz - 47kHz (minder bas)
Afhankelijk van luidsprekerinstellingen

FREQUENTIERESPONS (±3DB)
Gemeten op 85dB/1m
54Hz - 28kHz (meer bas)
59Hz - 28kHz (standaard)
69Hz - 28kHz (minder bas)
Afhankelijk van luidsprekerinstellingen

BLUETOOTH FREQUENTIE & BLUETOOTH VERMOGEN
2,402 GHz - 2,48 GHz
2,5mW (Bluetooth klasse 2 apparaat)

INGANGEN
2,4GHz/5GHz Dual-band Wifi-netwerk
Bluetooth 4.2 met aptX® codec
TOSLINK Optical
3,5mm aux-ingang
RJ45 Ethernet (voor netwerk)

UITGANGEN
5V2A DC-uitgang

INGANGSVERMOGEN
100 – 240VAC 50/60Hz

Uitpakken

Tijd om de speakers uit te pakken!

Kef levert een accessoirespakket mee met handleidingen, kabels en een afstandsbediening!

Bijgevoegd twee power kabels, en één UTP kabel om de speakers aan elkaar te verbinden.

Hoe verzin je het, een afstandsbediening voor speakers ten grote van een meloen. Zonder gekheid, het werkt wel naar behoren! Wanneer je via de app (op je telefoon muziek afspeelt, bijvoorbeeld direct via Spotify, of vanaf een Media Server), dan kan er met de afstandsbediening zelfs een volgend of vorig nummer worden gekozen. Dit houdt in dat men niet continue een mobiel/ander device moet pakken om een nummer te skippen, geluid harder/zachter te zetten of te muten.
Eveneens kan er via de afstandsbediening de input worden aangepast.

Net zoals de LS50 ben ik ook met de LSX erg tevreden over het ontwerp. De speakers zien er netjes uit en zijn mooi afgewerkt.

Daarnaast vind ik de verdere afwerking van de speakers ook netjes. De gekozen materiaal zorgt er eveneens voor dat het stof niet zo zichtbaar is. De stoffe afwerking zorgt er eveneens voor dat de speaker er best ‘stoer’ uitziet.

Voor een boekenplank speaker zitten er toch bizar veel aansluitingen op!

De KEF LSX heeft een aantal ingangen;
2,4GHz/5GHz Dual-band Wifi-netwerk
Bluetooth 4.2 met aptX® codec
TOSLINK Optical
3,5mm aux-ingang
RJ45 Ethernet (voor netwerk)

De uitgangen zijn als volgt:
Subwoofer-uitgang
5V2A DC-uitgang - die gebruikt kan worden om devices op te laden, of bijvoorbeeld een Amazon Alexa aan te sluiten zodat de LSX spraakgestuurd kunnen worden gebruikt

Op de slave speaker zit een UTP-poort die gebruikt kan worden om de slave met de master speaker te verbinden. Dit is echter niet perse nodig, de slave kan namelijk ook wireless contact met de master maken!
KEF beweert dat wanneer er gebruik wordt gemaakt van een UTP kabel, er tot 4x meer kwaliteit van mp3 kan worden afgespeeld - wat uiteraard weer resulteert in vele malen beter stage en diepte in het geluid.

De speakers hebben aan de onderkant ook beide een schroefdraad zitten waardoor de speakers netjes vast kunnen worden gedraaid op een stand.

Software

Via de app store is de KEF LSX Wireless app te downloaden (zowel iOS als Android). Met deze app zijn de speakers via Bluetooth/Wi-Fi te besturen.
Het process van instellen is vrij snel gedaan (als moest ik wel even tussentijds de set resetten, waar ik natuurlijk deze set heb geleend - en deze naar een Wi-Fi access point bleef zoeken).

Ik zal even stap 1 tot 8 besparen qua afbeeldingen, ik typ het wel ‘even’ uit.
1: Connect both speakers to power (aansluiten via stroomnet).
2: Led should flash amber & white (op de master) - zo niet, staan er verschillende opties om dit te initiëren.
3: Zoek via de instellingen -> Wi-Fi (ik gebruikte een iPhone 8 voor deze test) naar de LSX_xxx. Terug naar de app!
4: Kies je WiFi-netwerk en zet het wachtwoord erin.
5: Geef een naam voor je speakers.
6: En de speaker gaat rebooten.

Kind kan de was doen!

Het menu in de app is overzichtelijk. Er kan gemakkelijk naar Media Servers, Tidal of Spotify playlists worden gezocht.

Spotify wordt via de eigen app afgespeeld.

Wat leuk is, lokale bestanden van mijn telefoon kan door de app op de LSX’s worden afgespeeld.

Via DLNA kunnen er via Media Servers muziek af worden gespeeld.
Daarnaast kunnen de speakers erg gemakkelijk door de app worden bestuurd.

Via de settings is het mogelijk de speakers verder aan te passen.

Via de settings is het MAC/IP-adres te bekijken. Daarnaast is de speakernaam aan te passen naar wens. Bijv; OMGWatEenGeluid.

Onder analytics kan er een toggle voor crash reporting en improve app worden aangepast.

De app kan ook gebruik maken van playlists, hierdoor kan er zelf muzieklijsten worden gemaakt die gemakkelijk kunnen worden afgespeeld.

KEF heeft echter nog een app waarbij de instellingen van de speakers kunnen worden aangepast.

Via KEF Remote kunnen de speakers erg gemakkelijk worden aangestuurd. Bijvoorbeeld het selecteren van de inputs, geluidsprofielen en verdere geavanceerde instellingen.
Toch is het in mijn optiek een extra rompslomp om de speaker te besturen/in te stellen. Ik weet dat bij de LS50’s de profielen, en geavanceerde instellingen gewoon in de KEF Stream app konden worden aangepast/geselecteerd. Bij de LSX is dit (nog niet), wellicht staat dit op de planning.

Via de KEF Remote app worden de speakers gemakkelijk ingeschakeld en bediend qua input.

Uiteraard zijn er ook profielen in te stellen. Deze kunnen naar wens worden ingesteld, waarbij ook nog eens tussen de profielen kan worden geswitcht.

Via de Speaker Sound settings zijn twee opties; Basic en Expert.
De ‘room setting’ zorgt er voor dat de speakers net wat andere tonen/klanten gebruikt in een grotere of zelfs kleinere kamer.

Onder basic worden basis instellingen weergegegeven. Hoe staat de speaker, op een tafel of standaard. Hoeveel cm zit er tussen de speaker en muur, hoe groot is de kamer etc.

Onder expert kunnen de speakers verder worden verfijnd. Hoeveel treble, of bass dient er worden gebruikt tijdens het afspelen van muziek

Onder in de KEF Remote app kan gemakkelijk een ander profiel worden geselecteerd (dit geldt natuurlijk alleen wanneer er ook andere profielen in zijn gesteld!).

Muziek

Laten we even hard beginnen! Da Tweekaz op Qlimax 2017 is een redelijke set die behoorlijk doordreunt op de speakers - in goede zin. De diepe tonen komen erg goed door.

Mochten de lage tonen nog steeds niet afdoende zijn, dan is er ook een subwoofer port voor een actieve subwoofer. Via de app is de subwoofer nog eens onafhankelijk aan te sturen en te bedienen.

Ondanks dat ik in voorgaande reviews ook dit filmpje voorbij heb laten komen, blijft het een prachtige set. Above & Beyond heeft een prachtige akoestische opname gemaakt van hun ‘trance’ nummers. In de paar weken dat ik deze set mocht gebruiken, heb ik minimaal 3x de set van A&B beluisterd. De instrumenten en zang komen geweldig door. Wat vooral opviel is dat spraak echt heel duidelijk is - zeker op de mids.

In mijn voorgaande reviews heb ik dit nummer al een aantal keren afgespeeld, en dat ging nu ook weer met veel plezier vanaf de YouTube app vanaf mijn iPhone 8. De instrumenten zijn helder. De bass van de gitaar is niet overheersend. Saxofoon komt helder door, of hij naast de speaker staat. De kamer wordt verlicht met muziek.

Om even in de kerstsferen te blijven, Andrea Bocelli. Naast dat het een prachtige uitvoering is, klinken de mids en high erg crisp. Je krijgt ook niet het gevoel dat bepaalde mids of highs worden vervormd. De diepe stem van Andrea en hogere stem van de kinderen hebben over de speakers een geweldige verhouding. Het getokkel van de violen zijn mooi vol. De piano klinkt ook aanwezig, maar niet te.

Tijdens het spelen met de speakers - aantal weken - ben ik best verbaasd geworden, en vooral gebleven hoeveel power deze boekenplank speakers produceren. De kwaliteit van de audio vind ik echt heerlijk. Sterker nog; ik maak al jaar en dag gebruik van twee KRK Rokit 6 speakers, en ik zou die liever terugsturen dan de KEF LSX (hopelijk lees je mee KEF!)....

KEF heeft in mijn optiek ook met de LSX (naast de LS50) voor een geweldige set gezorgd. De speakers zien er netjes maar ook kwalitatief goed uit! Dat er een extra afstandsbediening wordt meegeleverd is al helemaal gaaf. Mocht er vanuit Tidal, Spotify of media servers bestanden worden afgespeeld, dan kan er via de afstand worden gekozen om een volgend nummer af te laten spelen (of vorige).

Wat ook echt heel fijn is, is dat er meerdere aansluitingen (RCA, Bluetooth, Wi-Fi, Optical etc.) op de speakers zitten waardoor op verschillende manieren vanaf verschillende bronnen kan worden gespeeld.

Het geluid en de speakers, daar ben echt heel erg over te spreken. De albums speelden voorbij. Voor je het weet heb je ook weer een hele liveset afgespeeld en ben je er al een hoop verder. Zeker in de weken dat ik de speakers had, ben ik best wat muziek af gaan spelen. Ik heb de bovenstaande lijst met muziek in zowel Flac (waar mogelijk) als via YouTube met erg veel plezier afgespeeld.

Tijdens het spelen met de app heb ik ook wel gemerkt dat de speakers echt naar wens in te stellen zijn, wat erg handig is.

Met een vraagprijs van 1200 euro sta ik eigenlijk niet gek te kijken. Sterker nog, ik vind het best een goede prijs voor zulke speakers wetende wat voor geluid er uit komt, en welke aansluitingen hierop zitten.

Wat ik wel wat zonde/omslachtig vind, is dat de speakers gebruik maken van twee apps. Eén (KEF Stream) om muziek te streamen (via Media Servers, Tidal etc.), en KEF Remote om de speakers verder af te stellen (lees, boekenplank of standaard, hoeveel bass etc.). Als dit net zoals de KEF LS50’s in één app zou zitten, dan zorgt dat gelijk ook voor wat gemak in gebruik - en overzicht. Ik weet niet of dit in de toekomst nog bij de KEF Stream app wordt toegevoegd, ik hoop het wel! Het is geen man overboord, aangezien je de profielen over het algemeen maar één keer instelt. Daarna is het gewoon genieten van de set.
En genieten, dat deed ik! Ik geef de set daarom ook 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Kef LSX Blauw?

Mooie review!
Lukken deze ook als desktopspeakers, vooral naar afmetingen toe? Ben op zoek naar een nieuwe set en die, samen met de Ruark Audio MR1 Mk2.

Naar diepte schelen ze slechts 3cm, maar daar zal ik toch nog een paar centimeter moeten bijtellen voor de voedingkabel. De KEF heeft wel een bas poort achteraan, dus die moet mogelijk verder van de muur?
Bureaublad is 85cm diep, dus normaal gezien ruimte genoeg; moet enkel opletten dat ze niet pal tegen mijn gezicht staan...

Prijs maakt niet zo veel uit, zolang het past is het prima.
Hi Gunny,
De LSX kan dusdanig aan worden ingesteld dat deze ook dichter of verder van een muur kan worden gezet.
Mijn advies (klinkt flauw), probeer de boxen en stel ze in via de app. Zijn ze niet perfect, stuur je ze terug :)
past opzich wel en dicht bij de muur maakt niet heel veel uit. Wel zou ik in de app de treble trim zo laag mogelijk zetten. Ze zijn niet echt ideaal voor luisteren op korte afstand, dan zijn ze wat schel.
Als je wat afstand neemt klinken de KEF's veel beter
Bedankt DamirB. Denk dat het dan toch de Ruark MR1 Mk2 zal worden. https://www.ruarkaudio.co...-bluetooth-speaker-system

Die lijken me ook iets geschikter voor gebruik als desktop speakers.
Nette review @Dutchiee! +3 Alvast een fijne jaarwisseling.
Dank je wel Pim!
Jij ook alvast een fijne jaarwisseling toegewenst! :)
Ik heb recentelijk naar deze set gekeken voor de slaapkamer. Maar ik moest toch wel diep zuchten over de prijs, die is gewoon stevig voor wat je krijgt, zeker wat geluid betreft.

Ik heb besloten om voor twee Sonos 5's te gaan, klinkt gewoon beter en heeft vrijwel dezelfde functionaliteit. Natuurlijk wel groter. Zou jij je eigen geld aan een dergelijke set uitgeven?
Daar verschillen de meningen over, ik heb ook verschillende reviews gezien dat de LSX'en beter klinken. Sonos 5 meer bas, maar de Kef LSX beter geluidsbeeld. Veel meer detail en beter stereobeeld.
Leuke review maar wat ik mis is een blik op alternatieven in deze prijsklasse. 1199 is een hoge prijs en ik sluit me aan bij de terechte vraag van Falconhunter.

Maar misschien wordt je (niet zo subtiele) verzoek om de speakers te mogen houden gehonoreerd. ;)
Hi @Pixelz & @falconhunter,

Ik heb zelf inderdaad overwogen om deze set zelf ook aan te schaffen, maar heb dit uiteindelijk niet gedaan - omdat ik het eigenlijk op dit moment niet perse nodig heb.

Desondanks was ik wel echt onder de indruk van het geluid - zeker voor het formaat van een boekenplank speaker. Daarnaast is de LSX wel vrij uitgebreid aan te passen qua instellingen. Wat ik wel zie, is dat de LSX meer aansluitingen en in mijn optiek daardoor meer mogelijkheden heeft dan de Sonos 5. Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van hetgeen je er mee wilt doen. Zelf zou ik bijv de LSX geweldig vinden om aan te sluiten op mijn pc/laptop/tv etc. Zeker met de hoeveelheid ingangen is er wel een hoop op de speakers aan te sluiten. :)
Ik heb zelf heel eerlijk gezegd nog niet met Sonos kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door Dutchiee op 2 januari 2019 13:53]

Kun je meer uitleggen over het geluid?

Als low mid en high goed klinken zegt dat niets over het geluidsbeeld.
Diepte, breedte, plaatsing van instrumenten, vocalen.......

Verder een toffe review, voor de audiofiel iets te mager.

Maar dat is mijn mening ;)
Bij toeval kwamen deze set op mijn bureau terecht omdat een collega ze gekocht had. Natuurlijk meteen even aangesloten op mijn PC via mijn een DragonFly Red DAC naar de Edifier R1700BT speakers (rond de 150 euro).

We waren het beide eens dat de Kef's beter klonken. Meer ruimtelijk en een beter stereobeeld. Maar het laag was minstens zo goed van de Edifiers als ze op een tafel stonden met ruimte aan alle kanten. De Kef's leken in dezelfde positie wat zwak. Vlak bij een muur was dat minder problematisch. We waren het er beide van overtuigd dat in deze korte test de Kef's wel bijzonder kostbaar waren als je puur naar gelijk kijkt. Toen we er twee Sonos 5's bijhaalden waren die in geluid gewoon veel sterker. Maar ook groter en de prijs is dan ook vergelijkbaar. En de Sonos 5 haten het om in een boekenkast te staan.

Er valt dus best wat te zeggen voor de Kef's maar de prijs is bijzonder stevig.
Dat is eigenlijk heel lastig bij de LSX'jes, ze hebben duidelijk dezelfde ''klank'' als de LS50 Wireless maar net wat anders. De LSX zijn ietsjes meer in-your-face, ik heb het gevoel dat de vocals iets meer naar voren worden gedrukt maar niet op een negatieve manier, ze kunnen nog steeds erg subtiel spelen. Ook dynamisch is alles prima in orde, wat met Welcome to the machine prima merkbaar is, wel minder dan de LS50's
Mooie review Dutchiee, ook leuke kleur in 't blauw!
Heb jij toevallig geprobeerd om muziek af te spelen via een NAS? Ik kan persoonlijk niet doorspoelen en was benieuwd of jij daar ook last van hebt.
HI Damir,
Klopt, via een mediastreamer. Ja, sommige nummers wel en sommige niet. Ik dacht dat het kwam omdat de NAS misschien te druk bezig was - is die vaak ook.. :)
Kan ook aan de filetype liggen? :)
Dat dacht ik inderdaad ook, bij FLAC wil hij het niet doen. Ik heb echter gehoord dat er een grote KEF update aankomt die ook beide apps samen gaat voegen, of dit klopt weet ik niet helemaal.
Ik heb deze speakers ook en ben er zeer tevreden over. Wat een geluid uit relatief kleine kastjes!

Het enige wat ik mis is een radioservice. Dus dat ik vanuit de app een radiostation kan starten.Weet iemand of dat nog komt?
Hi rolfio,

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dat komt.
Maar mocht je tune-in hebben, kan je dan niet via bluetooth het geluid afspelen?
Die mogelijkheid kende ik al. Maar bluetooth heeft natuurlijk niet dezelfde kwaliteit en je hebt dan altijd een app aan staan op je telefoon. Heb nu mijn tv via optisch aangesloten, aangezien ik op de tv ook naar radiozenders kan luisteren is dit voorlopig een goede oplossing.
Hi Dutchie,

Heldere review met veel screenshots wat helpt om een idee te schetsen bij de werking van de speakers. Viel me wel op dat je veel zinnen direct hebt gekopieerd uit je recensie van de LS50, ik kan me voorstellen dat veel dingen hetzelfde kunnen zijn aangezien het redelijk vergelijkbare producten zijn maar zo mis je mischien details die uniek zijn aan dit product
HI Follow Me_V,

Dank je wel! Ik snap je opmerking en ben het er ook mee eens, maar aangezien deze speakers dezelfde soort werking hebben van de LS50's, maakt het ergens ook overbodig om het tweemaal uit te werken. De unieke punten - zoals ik ze zie - heb ik hier ook in beschreven. :)
Ook betreft software is het (bijna) helemaal het zelfde, behalve voor het feit dat je voor de LSX twee aparte apps gebruikt (voorlopig nog), en de LS50 zit het in één app.
Qua verschil tussen de LS50 en LSX is het eigenlijk het formaat, de LS50 heeft meer power. En toch verlicht de LSX ook een behoorlijk grote kamer.