Philips GoGear SA1922/02 2GB Zwart Review

H3nQ 12 april 2010, 1.947 views

Philips GoGear SA1922/02 2GB Zwart

Pluspunten

• erg goede batterij
  • kwalitatieve en mooie behuizing
  • goede prijs/kwaliteitverhouding
  • redelijk uitgebreide interface

Minpunten

• lang opstarten
  • kleine knoppen
  • klein schermpje

Geluidskwaliteit Score: 4
Algemeen
Als je naar de absolute onderkant van de markt van mp3-spelers kijkt, vond je vroeger alleen merken als Victory en Xiron. Tegenwoordig zijn ook de a-merken (afgezien van Apple) daar ook vertegenwoordigd. Als je om wat voor reden dan ook niet meer dan 30 - 50 Euro uit wilt geven aan een mp3-speler is deze Philips een uitstekende keuze.

Ik kocht hem vanwege zijn formaat, het merk, uiterlijk en de gunstige verhouding tussen de prijs en geheugenformaat. Het apparaatje heeft 2 gb geheugen en wordt door de computer opgeladen met een mini-USB-kabel. Deze wordt meegeleverd, alsmede een set oordoppen. Opladen kan ook met een telefoonoplader (mini-USB). De batterij kan niet vervangen worden.

Display en interface
Hij is voorzien van een display, iets waar ik na mijn ervaringen met een Creative Zen Stone ("het zeepje") echt niet meer zonder kan. Als je op zoek bent naar een specifiek nummer gaat het veel sneller als je ziet waar je mee bezig bent. En op dat gebied scoort deze Philips uitstekend, want hoewel het een klein, ouderwets schermpje is laat hij bladeren in afzonderlijke mappen toe. Kiezen voor een bepaald album of een artiest is ook mogelijk. De knopjes zijn wel wat klein, maar dat heeft me nooit gestoord.

Geluid
Over het geluid kan ik niet zoveel zeggen, want ik heb weinig vergelijkingsmateriaal. Ik ben er zelf zeer tevreden over, maar ik heb er ook een andere set oordoppen bijgekocht. De bijgeleverde oordoppen zijn van zeer magere kwaliteit, dat kon ik nog wel horen. Ik heb zelf altijd het idee dat de geluidskwaliteit vooral door de oordoppen/koptelefoon bepaald wordt, maar misschien zijn er mensen die het verschil wel horen.

Gebruik
Bij het aanzetten van de mp3-speler krijg je eerst een balkje in beeld met het woord 'bijwerken' erboven. Dit balkje loopt vol en dat gaat erg langzaam. Voordat het balkje vol is kan je niets doen en dit is echt tergend. Het enige grote minpunt aan deze mp3-speler. Ook heeft hij een soort toetsenblokkering, als het display uitstaat moet je twee keer op een knop duwen om het apparaat te kunnen bedienen. Als je hem dus harder wilt zetten druk je dus op de volumeknop en dan meteen nog een keer. Bij de tweede keer gaat het licht aan en het volume omhoog. Dit lijkt me niet nodig, want de knoppen zijn erg plat. Alle knoppen zijn gelukkig wel duwknoppen, geen kwetsbare draaiwieltjes. De batterij houdt het erg lang vol, ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat hij leeg was. De speeltijd zou wel 20 uur of zelfs nog meer kunnen zijn. Na een uur of acht geeft hij nog geen krimp. Mijn zeepje hield het hooguit 8 - 9 uur vol. En die had geen display.

Uiterlijk
Ik ben zeer te spreken over het uiterlijk. De mp3-speler lijkt enigszins op een fietscomputer, maar het is wel de enige mp3-speler die ik ken met een (grotendeels) metalen behuizing. Voor zover ik weet is dat tamelijk uniek, in elk geval in dit marktsegment. Hij is klein, heeft een handige vorm en een kwalitatieve uitstraling. Aan de achterkant zit een gaatje waarmee er een touwtje in een lus aan vastgemaakt kan worden.

Na een paar maanden gebruik ben ik nog steeds zeer tevreden over mijn mp3-spelertje. Het is de beste die ik ooit heb gehad, en ik zou hem iedereen aanbevelen die het niet nodig vindt om voortdurend zijn of haar hele muziekcollectie bij zich te hebben. Hij ziet er onverwoestbaar uit en lijkt dat tot nu toe ook te zijn. Het meest ben ik te spreken over de batterij, ik was echt verrast toen bleek hoe lang deze meeging. Zelfs als de capaciteit met de helft vermindert blijft hij nog goed bruikbaar denk ik. Omdat de markt voor mp3-spelers zo dynamisch is zijn er misschien alweer veel betere op de markt dan een half jaar geleden, maar ik denk dat er op het moment van aanschaffen geen betere keuze was.

Heb jij ook een Philips GoGear SA1922/02 2GB Zwart?

Ik zie een aantal hele herkenbare punten in je review ;) Mijn vriendin heeft ook een gogear, al is het wel een heel ander type (zo'n usb stick model).
Dat is blijkbaar bij meer types het geval, exact hetzelfde als waar ik mijn vriendin altijd over hoor klagen ;)

Wat ik mij afvraag, heb je de meegeleverde software geinstalleerd? Bij mijn vriendin koste dat nogal wat moeite. Uiteindelijk blijkt de software niet te willen installeren (onder Win7, Vista en XP) als de mp3 speler aangesloten is. Het leuke hieraan: er wordt geen cd meegeleverd. De software die je moet installeren staat op de mp3 speler, maar als je die aansluit kun je niet installeren. hele bijzondere 'functionaliteit' vind ik, moet je alsnog de software gaan downloaden van de site van Philips.

[Reactie gewijzigd door Rupie op 13 april 2010 12:08]

Ja ik heb er wel iets bij ge´nstalleerd inderdaad. Ik weet niet meer hoe ik dat gedaan heb, het ging niet zo goed in elk geval. Ik krijg daar nog alle dagen een foutmelding van, ik heb geen zin om het te verhelpen. Het verplaatsen van muziek doe ik gewoon met de Windows verkenner.