Specificaties 13,3" (1280x800), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Fujitsu Lifebook T900 Multi Touch Review

SirMagic 12 april 2010, laatste update op 12 april 2010, 1.402 views

Fujitsu Lifebook T900 Multi Touch

Pluspunten

• Helemaal wat je van een laptop mag verwachten
  • Voorzien van versnelling sensoren om de harde schijf uit te schakelen bij vallen
  • Dual digitizer is het voor mij helemaal
  • Scherm niet super spiegelend (wel een klein beetje, maar niet glossy)

Minpunten

• Het nadeel van een convertible is dat ik het scharnier deel nooit helemaal vertrouw. Hij ziet er degelijk uit, maar alleen gebruik zal uitwijzen of deze het lang uit zal houden.
  • HDMI / DVI alleen mogelijk met port expander (sub d is wel aanwezig)
  • Hoewel niet voor iedereen noodzakelijk is de meegeleverde documentatie erg sumier.

Al een tijdje naar een goede nieuwe laptop zitten zoeken en ook naar e-readers zitten kijken.
Wanneer de laptop dus beide 'features' kan vervullen is dat erg handig.

Mijn oog viel dan ook op de T900 van fujitsu die als convertible wordt geadverteerd. Een snelle core i7 die laat geklokt kan worden. Met een tweede accu erbij tot 11 uur (op papier) werkend.
Snel besteld en snel aangekomen, zoals overeenkomt met mijn ervaringen van Fujitsu voelt alles degelijk hoewel misschien hier en daar iets wat te veel naar plastic voelt.

Als gewone laptop is het alles wat je er van mag verwachten, een snelle schijf een scherm van een goede grootte met een mooie resolutie.
Als tablet is het helemaal wat ik verwacht en de dual digitizer is echt geweldig. Gebruik multi-touch vingers of gebruik de wacom pen wanneer dat handiger is. Het handschrift herkenning-systeem werkt boven verwachting goed en is zelfs goed in staat mijn kraaienpoten om te zetten in leesbare tekens.
In tablet modus komt de vingerafdrukscanner goed van pas want lange wachtwoorden wil je zelf niet schrijven. De meegeleverde driver werkt wel, maar wordt niet door windows herkend. Hierdoor is het noodzakelijk deze te verwijderen en de standaard windows versie te gebruiken. Maar daarna werkt het prima. Bovendien is de machine te beveiligen met de 5 druktoetsen direct naast het beeldscherm.

De hoeveelheid opslagruimte is overdadig, maar eigenlijk is daar nooit te veel van.
Voor iedereen die hdmi of dvi aansluitingen verwacht komt hier bedrogen uit. Ze zijn wel mogelijk maar dan door een port expander te gebruiken.

Heb jij ook een Fujitsu Lifebook T900 Multi Touch?

,ola :) Met alle respect hoor ,en dit staat eigenlijk geheel los van je review ,die ik als kort maar krachtig ervaar en als goed beoordeel ,deze laptop van fujitsu heeft een hele goede processor ,heel snel ddr3 geheugen ,een 7200 rpm hard disk ,alles toppie.......,
...... en dan geen grafic`s oplossing waarmee je een fatsoenlijk spelletje kan onderhouden .
Het word tijd voor intel eens te voorschijn te komen met de opvolger van de hd 4xxx.
De intel hd4500 n hd4700 bestaan alweer een tijdje .Het is makkelijk en goedkoop omdat het bij de i7 core in de chip zit ,maar oem fabrikanten zoals fujitsu zouden dit makkelijk kunnen afsluiten en een mobile videokaart bv een 4570 ( 42 dollar )die communiceerd op / met ddr3 ,of een 5150 ofzo (kost ook nog geen 50 dollar)toevoegen .
.In dit geval heb je eigenlijk gewoon een topding ,waar je geen fatsoenlijk halflife2 mee kan spelen .Dat zou mij frustreren.
Ik verwacht niet iets van intel waarmee je gelijk crysis wahead op "gamer " kan spelen.
Maar iets fatsoenlijks zou niet te veel gevraagd zijn .
Ze hebben bij intel mensen die werken aan game oplossingen enzo ,maar de laatste tijd hoor je weinig.
Bij de introductie van de hd4500 waren o zo trots dat "hellgate londen "gespeeld kon worden met 27 fps gemiddeld en medium setting`s 1024 x768.(bron ;you tube) .
Maar goed ,
natuurlijk weet ik wel , jullie spelen geen games enzo ,dus dan kan je wel uit de voeten .
Een fimpje of tig applicatie`s kan de intel cpu met ingebouwde igp zeker wel in veelvoud aan.
En alles wat je doet gaat super snel.
Maar in 3dmark 06 haal je de 2000 punten al niet ,en de punten die je scoort ,behaal je puur op cpu kracht.
Dit bedoel ik niet slecht of persoonlijk hoor en als je het er niet mee eens ben vooral zeggen dan :) .
Nice laptop ,and review SirMagic. 4****
;)
En als je geen grafische kaart nodig vind of hebt, dan is verder alles 100% .,
Dat vind ik byzonder goed aan de latop .
Maar dat mag ook wel voor die prijs. :)
De meesten zullen uiteraart dit als tablet gebruiken .

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 13 april 2010 11:09]

Het lastige met een convertible als deze is dat de grootte van het apparaat (tesamen met de mogelijkheden en wegen tot koeling) een probleem vormen als je er een MXM-kaart in wil steken o.i.d.
Een onboard chip werkt dan veel gemakkelijker (vooral omdat hij dus idd bij de i7 in de CPU zit ingebakken) en geeft je tevens een lager verbruik en een lagere warmteproductie.

De ingebakken GPU is btw de opvolger van de 4500MHD van Intel, hij is hoger geklokt en volgens mij met wat meer shading power.
@UnderClock

Hierbij wat korte antwoorden op je vragen, mocht je meer info willen dan zal ik mijn best doen ook hier aan te voldoen...

- De winkel in kwestie is central point geweest (levert lekker snel, vrijdag 17:50 besteld, zaterdagochtend al in huis :-))
- Ik heb geen extra batterijen besteld, wel naar gekeken. Maar met mijn gebruik hoef ik niet erg lang zonder stroom via een kabeltje (hooguit een paar uur)
- Ik heb nog geen port replicator, en de reden daarvoor is dat ik hem nog nergens op voorraad heb gezien. Dus ik wacht nog even totdat dit wel het geval is (ergens begin mei waarschijnlijk)
Duidelijk.. Dank! :-)

Valt op dat op dit moment is er bij alle shops even geen voorraad is, niet alleen de accessoires, ook de T900 zelf.

Nog een vraagje:
Er zit geen 3G (UMTS) module in deze uitvoering, toch? Heb je dat overwogen erbij te nemen?

Ik vraag me af hoe dat in zijn werk gaat, ik ben het nog nergens tegengekomen in de webwinkels, zo'n 3G-module, los of als optie voor de T900.
Ik heb gezien dat de 3G module er optioneel bij zou kunnen zitten (En er stiekum wel wat op gehoopt) maar zoals je aan de reactie al merkt. Ik heb hem nog niet kunnen ontdekken. (Staat niks in apparaatbeheer)
De fysieke plek waar een klepje zou moeten zitten is duidelijk een 'afdekplaatje' te vinden maar die moet losgeschroefd worden denk ik.(Hij geeft zo niet mee) Misschien dit weekend maar eens proberen.
Beetje korte, snelle review, maar toch bruikbaar voor mij. Geeft een aardige eerste indruk.

Over de HDMI-poort was inderdaad veel onduidelijkheid. De T4310 en T4410 hebben wel een native HDMI-poort.

- Bij welke winkel heb je jouw T900 besteld, als ik het vragen mag?
- Heb je ook extra batterij(en) besteld? Hoe ging dat?
- Je hebt dus geen port replicator gekocht? Ga je dat alsnog doen?

Ik heb nog geen andere reviews gevonden van de T900. Wel wat (Engelstalige) threads met meer informatie en diepgang:
T900 screen

T900: Pen refuses to follow rotation after waking up from sleep mode