Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty)

Specificaties 13,3" • 2560x1600 (WQXGA) • 128GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty) Review

noslen 30 december 2018, 1.800 views Product gekocht

Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty)

zie beneden

Pluspunten

• Geen Touch Bar
  • Goedkoop of duur?
  • MacOS
  • Schermverhouding en P3 kleuren
  • Geen T2 chip

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Toetsenbord
  • Weinig opslag
  • Geen Touch ID

Dit is mijn eerste Macbook en deze bevalt erg goed. Met name het nieuwe MacOS Mojave: de integratie met mijn iPhone SE is geweldig. Met continuity snel een telefoontje beantwoorden op m'n Macbook of een foto maken op de SE die vervolgens in m'n tekstbestandje verschijnt. Ook stacks gebruik ik veel om mijn bureaublad op te ruimen. In 2008 heb ik kort een iMac gehad, maar ik vond macOS toen nog niet lekker werken. Ook omdat ik nu meer het idee heb dat het OS eigenlijk het lekkerste werkt op een laptop. Apple maakt geweldige trackpads. Als ik dit vergeleek in de mediamarkt met de allerduurste windows laptops dan steekt die van Apple er met kop en schouders boven uit.

De verhouding van het scherm is erg fijn voor tekstverwerken. Snel bureaubladen aanmaken is zo gedaan met Mission control. Je hebt ook iets meer ruimte in de hoogte, wat Microsoft ook goed doet met de Surface lijn.

Over het toetsenbord: ik vind dit wel fijn typen in tegenstelling tot anderen. De toetsen zijn vrij groot en er is helemaal geen backlight bleed. Mooi uniform dus. Helaas zit een toets af en toe vast of is deze moeilijk in te drukken. Ik snap werkelijk waar niet dat dit door de quality control van Apple is gekomen. Ik eet nooit boven de laptop.

Het scherm is erg fijn om naar te kijken, er is geen PWM, de backlight is mooi uniform en heeft prachtige kleuren en zwartwaarden op het blote oog.

Bouwkwaliteit vind ik minder. Het apparaat is eigenlijk te dun en totaal niet stevig meer. Dit zag ik ook terug in de nieuwe iPads. Er zit best veel flex in de onderkant, dus behandel dit ding voorzichtig of gebruik een case.

Voordat ik dit ding kocht heb ik veel gebruikerservaringen gelezen van andere mensen, ook uit het buitenland. Deze MacBook Pro uit 2017 heeft geen T2 chip, die wel in de duurdere 2018 Pro zit, evenals de MacBook Air. Deze chip kan in die modellen zorgen voor spontane reboots (macbook start ineens opnieuw op) en dit probleem is bekend als BridgeOS Kernal Panic. Dit probleem is inmiddels een jaar oud (toen de T2 chip samen met de iMac Pro werd geïntroduceerd maakten mensen er al melding van) en Apple heeft het tot op deze dag van mijn schrijven nog niet opgelost!

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty)?

Gefeliciteerd met je nieuwe MBP!

Jammer van dat 2017 model dat de toetsen af en toe vast blijven zitten. Dat schijnt in het 2018 model te zijn opgelost. Ook ik vind het nieuwe toetsenbord heerlijk typen! Dat betreft ben ik wel jaloers.
Mijn MBP 13" (model early 2015) is nog te jong om te vervangen maar wanneer het zo ver is wordt het weer een MBP. OSX + die heerlijk trackpad. Ik gebruik helemaal geen muis meer. 40" UDH monitor tegen de muur nog een 2e monitor er naast. Heerlijk rap alle scherm-real estate over bruggen met korte trackpad bewegingen. Die 13" is ook imho een beauty om te zien. Wat ik niet voel bij de 15".

Als ik nu een MBP zou moeten kopen zou ik geen touchbar willen hebben. Het is geld niet waard. Ik hou graag een gewone escape toets. Wat je dan wel weer mist is het inloggen met touch-id. Wat dus wel op de nieuwe Macbook Air. Misschien dat het 2019 MBP model dit ook krijgt.

USB-C is ook een verademing. Lekker doorlussen en dus nog maar 1 kabeltje in je MBP. Hey, ik ben een enthousiaste macbook pro gebruiker. Kreeg hem cadeau van mijn schoon familie. Koste me een half jaar om OS X prettiger te vinden dan Windows en sinds dien niet meer terug gekeken...

Veel plezier met je MBP! ;)

PS: hoeveel geheugen heb je er inzitten?
Dankje! Ik had de goedkoopste gekocht met 8gb werkgeheugen voor 1220 met cashback eraf. Voor mij is 8gb meer dan genoeg.

Ja de 2018 typt nog net iets beter eigenlijk. Daar zit wel verbetering in. Het 2015 design vind ik ook erg mooi en eigenlijk al dun genoeg.

De touch bar is nu nog een beta product, althans zo voelt het aan. De resolutie is vrij laag en ik mis dezelfde haptische feedback die het trackpad geeft bij de touch bar.

Ik denk dat als jij de 2019 versie neemt dat dit wel een waardige opvolger is van je 2015 variant. De veranderingen gaan vrij snel
Ik heb hier een MacBook Pro (13-inch, 2017, Two Thunderbolt 3 ports) 8GB / 256SSD.
ingeleverd bij MicroFix Amsterdam Z/O voor dit probleem:

Ik heb meteen een klacht ingediend over de "sticky keys".

Bij MicroFix Amsterdam Z/O hebben ze kosteloos het toetsenbord i.c.m. met het bezel en de accu vervangen. Geen last meer van sticky keys en een nieuwe accu ook op de koop toe :)

[Reactie gewijzigd door artmaster op 2 januari 2019 15:48]

Hopelijk heb je daar de komende tijd geen last meer van! Waren het bij jou echt klevende toetsen? Of iets anders?
Ja het waren echt meerdere klevende toetsen. Tijdens het typen bleven toetsen hangen, of wel typen maar geen goede feedback, met als gevolg structureel wachtwoorden fout intoetsen etc. Helemaal ruk dus.

Ze kunnen de toetsen wel per stuk vervangen, maar ik heb dus expliciet gevraagd het hele toetsenbord te vervangen omdat het probleem meerdere toetsen betrof, zoals eerder gemeld is het bijkomende voordeel een nieuwe bezel en een nieuwe accu. Het nieuwe keyboard typt een stuk beter, dus ik hoop ook dat ik daadwerkelijk het nieuwe type heb gekregen. Kan je dat ergens controleren?

Omdat ik een "Engels" (US) keyboard heb en geen "Engels, Internationaal - (Z)" moest ik er even op wachten. Ik vind een verticale return toets namelijk heel erg irritant! Zie Apple layout verschillen: https://support.apple.com/nl-nl/HT201794
Ik heb nu zo'n staande Enter toets en druk vaak per ongeluk de " / " in. Hiervoor had ik wel een liggende enter toets. Ik wist niet dat daar verschil in zat.

Bedoel je met "het nieuwe type" daadwerkelijk de 2018 versie? Ik heb een keer ergens gelezen dat deze niet past op de oudere modellen, maar zeker weten doe ik dit niet. Het 2018 toetsenbord zou meer achtergrondverlichting moeten lekken langs de randen. Hier een voorbeeld:
2017 heeft dit niet. Misschien kan je daar aan zien welke je hebt gekregen na de reparatie
Daarom heb ik dus een US versie besteld op Apple.com. In NL worden meestal in winkels US Internationaal keyboard geleverd.

Ik heb begrepen van het servicenter dat het keyboard probleem zich niet meer voordoet, dus ik ga er vanuit dat ik een verbeterde versie heb gekregen.

Nieuwe part nr : 661-07946
Oude part nr: 661-05114