Canon EF 300mm f/2.8L IS USM Review

vavoem 22 april 2010, laatste update op 26 april 2010, 3.041 views

Canon EF 300mm f/2.8L IS USM

Pluspunten

• Scherpte
  • Licht sterkte F2.8
  • USM
  • IS

Minpunten

• Zeer pittige prijs
  • IS slechts 2 stops
  • Te kleine statief houder.
  • Zwaar 2.5KG maar ja wat wil je met F2.8 en 300mm glas weegt.

AF-snelheid Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Note:
Deze lens review is nog in ontwikkeling.

Aanpassingen:
22-04-2010: 2 nieuwe plaatjes
22-04-2010: Deze rubriek met aanpassingen

De 300mm F2.8 L IS USM:
Ondanks zijn leeftijd (Introductie 1999) is dit wellicht Canons beste lens die er te krijgen is licht sterk en uiterst snel en rag en rag scherp. Zelfs met de 1.4 en 2x extender kunnen ze met de rest prima mee en is er geen tot nauwelijks IQ verlies. De lens is niet licht met zijn ruim 2.5 kilo maar dat mag de pret niet drukken je hebt immers een lichtsterke F2.8 300mm lens in handen die je met 2x extender een gestabiliseerde relatief lichte 600mm F5.6 geeft die dan nog goed scherp is. De lens gaat prima in mijn reis tassen maar dan zit ik nog wel hopeloos verlegen met de immens grote zonnekap die wel lekker licht is maar zeer onhandig is om weg te bergen. Met de zonnekap omgekeerd gaat hij helaas niet in mijn tassen domweg omdat dan de diameter te groot is voor de diepte. Na een tijdje lopen in de hand ga je het gewicht wel pittig voelen een een been statief is dan wel prettig of nog beter op een driepoot als je toch op dezelfde blek blijft. Des al niet te min is het wel een lens waar je nog mee door de bossen rond kunt lopen met de twee keer zo zware 400 F2.8 is dat echt niet te doen. Hoewel dit voornamelijk een lens is die veel door sport fotografen word gebruikt is hij ook populair onder de natuur fotografen wegens zijn licht sterkte relatief lage gewicht en omvang en toch zeer goed IQ en met een extender hij IS en AF behoud. Natuur fotografen zitten dan ook vaak te twijfelen tussen de 300 F2.8 met extender of de 500mm F4. In kwaliteit is licht het probleem niet zozeer maar meer in wat je bereid bent om mee te nemen en ergens moet je dan concessies doen. Vogelaars kunnen wellicht beter kijken naar de 500/600 F4 echter die zijn behoorlijk groter en zwaarder of nog beter de 800 F5.6 IS USM op een 1.6 crop heb je dan wel een behoorlijk bereik en kun je de kleinste schuwe vogeltjes vastleggen. De 300 F2.8 met 2x extender op een crop body levert overigens een niet misselijke 960mm omgerekend naar kleinbeeld absoluut niet kinderachtig dus. Maar ja wel een kleine 400mm minder als met de 600 op een 1,4 extender met 1344mm omgerekend naar kleinbeeld.

Met het IS systeem (image stabilisatie) win je 2 stops. Je kunt nog uit de hand schieten met max 1/80 seconde zonder bewegingsonscherpte (mits het object niet beweegt natuurlijk). Het is daardoor een ideaal systeem in omgevingen waar weinig licht is. Dat wil niet zeggen dat je het bij voldoende licht uitmoet zetten want je kunt ook hierdoor bijv. je sluiter terug draaien en een kleiner diafragma (groter F getal) kiezen waardoor je meer scherpte diepte in je foto kunt brengen. Ook als je dit niet doet levert het in details een net even strakker resultaat.

Bouw:
Het mooie van de nieuwere generatie L-series (sinds 1999) is dat deze objectieven stof en water werend zijn waardoor deze jongens in allerlei slechte weersomstandigheden gebruikt kunnen worden. Dit wil niet zeggen dat ze waterdicht zijn en je er mee kunt zwemmen maar een flinke plens bui kun je wel hebben. Om dit helemaal sluitend te krijgen moet eigenlijk ook eendergerlijke body gebruikt worden zoals de analoge en digitale 1 series, de 5D Mark II en de 7D.
De behuizing is van sterk licht gewicht materiaal vervaardigd. De statief gondel is voor een lens van dit kaliber te klein. Ik had daar liever de gondel van de grotere boers gezien zodat je hem daag makkelijk aan kunt dragen.

Ik gebruik de 300 F2.8 IS zelf op een EOS 5D Mark II, 5D en 7D
Ik heb de 300 F2.8 IS ook getest op een 1D3.

Maar mijn voorkeur gaat uit naar de 7D ivm de verleng factoor. Waardoor hij een bereik heeft van 480mm met de 1,4 extender 672mm en F4

USM:
De USM motor is razend snel en muis stil. Van alle objectieven die ik heb is de 300 F2.8 verreweg de snelste lens. Zowel als die ik bezit of mee gewerkt en getest heb. Hij is dus ook sneller dan de andere F2.8 lenzen qua scherpstelling.

Chromatische aberratie:
Tot op heden niet opgemerkt.

Vervorming:
Niks van te merken maar dit komt dan eigenlijk ook niet voor bij vaste tele brandpuntsafstanden.

Vignettering:
Deze is me niet opgevallen. Komt wellicht ook omdat de 5D2 en 7D deze lens automatische herkent en correcties uitvoert.

Lens flare:
Mmm dat is eigenlijk onmogelijk met z’n lange lenskap. En heb ik dan ook nog niet gezien.

Conclusie:
Een zeer goede tele lens met een gemiddeld bereik met een hoge lichtsterkte van F2.8. Die met extenders en crop factoor body’s een boven gemiddeld tele bereik haalt met een goede beeld kwaliteit. Geschikt voor eigenlijk alle werk gebieden als het gaat om details vast leggen. Denk aan sport, portret, landschap en wildlife.

Plaatjes:
Met 7D:
1. 100% crop F2.8 1/60 ISO-200
2. 100% crop F2.8 1/250 ISO 100 (let op de kleine cijfers in het kenteken links onder dit door een vies raam)
3. zwaanenkop verkleint F7.1 1/320 ISO 100
4. zwaanenkop 60% crop beeld verkleind. F7.1 1/320 ISO 100

Heb jij ook een Canon EF 300mm f/2.8L IS USM?

Ik zou even iets doen aan je zinsopbouw, zeker de eerste alinea leest wat rommelig. Daarnaast is dit nou niet bepaald een uitnodigende review om een paar stukjes glas van vierduizend euro aan te schaffen... heb je geen mooiere foto's gemaakt? :)
Die van het kenteken is niet mooi maar geeft wel heelgoed het detail weer die deze lens produceerd vandaar. de ander om dat hij op 1/60ste is geschoten uit de hand. Dat een plaatje op 1/1000 of minder scherp is met F5.6 en kleiner dat gelooft iedereen wel. Dit waren test shots die ik gemaakt heb op F2.8 om de scherpte en detail weer tegeven bij relatief lange sluitertijden voor een 300mm. :)
heb deze lens ook in mijn bezit en ben er zeer tevreden over. snel,scherp en ideaal om bv vliegtuigen mee te spotten
Is het meervoud van fotograaf niet fotografen?
Leuk hoor, zo'n review. Maar deze lens is een van de lenzen van Canon die beschouwd wordt als de allerbeste lenzen ter wereld voor 35mm. Een review erover schrijven is m.i. dan ook redelijk redundant.
Dat ben ik niet met je eens. Een positieve review bevestigt juist dat deze lens een van de allerbeste lenzen ter wereld is voor 35 mm.

En zijn er dan echt geen nadelen meer te noemen? Ik zie 2,5 kg, maar okee, dat kun je verwachten bij een lens van dit kaliber. Je sleept er wel altijd mee; aan de camera of in je tas. Dus toch een soort nadeel?