Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart Review

Guardian Angel 23 oktober 2006, laatste update op 22 november 2009, 1.155 views

Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart

Pluspunten

• Goed bruikbaar met games, ook bij een ander gebruik dan de natieve resolutie. (Geen ghosting)
  • Zeer scherp beeld.
  • Uitstekende kleurweergave
  • Design en stevige constuctie.
  • Directe toegang tot scherm instellingen via knoppen.
  • Inclusief zwarte DVI en D-sub en stroomkabels.

Minpunten

• Contrast kan beter.
  • Kijkhoek is onvoldoende tot voldoende.
  • Geen papieren handleiding.

Zitpositie; onderuit gezakt op 60 cm van de schermen. Mijn ogen zitten op een hoogte van ongeveer 10 cm vanaf de bovenkant.

De vorige schermen:

Mijn vorig scherm was een 21" iiyama VisionMaster pro 500. Gekocht ergens in oktober 1998. Daarnaast stond een 17" iiyama VisionMaster17 van hetzelfde bouwjaar maar deze is nog geen jaar terug uit de nog steeds gesloten doos gehaald en in gebruik genomen. (was door omstandigheden een reserve exemplaar geworden)

Ik heb beide schermen aangesloten via de meegeleverde D-Sub kabel. Wat betreft contrast en kijkhoek was de iiyama CRT toch wel beter maar qua kleur voldoet de Samsung wat beter. De oorzaak zal wel in het dagelijkse gebruik van de oude monitoren zitten waardoor er slijtage aan de beeldbuis is ontstaan.

Bijzonderheden:

Ik heb deze monitors gekocht bij Euromaxi voor ca. ¤ 385,= per stuk inclusief 5 dagen pixelgarantie. Hier hoef ik waarschijnlijk geen gebruik van te maken omdat ik nog geen defecte (sub) pixels heb kunnen vinden. Ik moet beide schermen eerst uitgebreid testen.
edit:
Ook dit is nu gedaan en vooralsnog heb ik op beide schermen geen enkele defecte pixel of subpixel kunnen vinden

Op de doos heb ik geen fabricagedatum kunnen ontdekken.
edit:
Deze blijkt achterop de monitors te staan, beide zijn van December 2005.

Ghosting:

Van ghosting heb ik totaal geen last al heb ik slechts 5 minuten een demo van een spel gespeeld. Wat betreft de native resolutie, 1280x1024 bevalt me wonderlijk genoeg prima.

Films afspelen is ook in orde. De beeldkwaliteit is zonder meer goed/uitstekend.

Uniformiteit van het scherm:

Wit is wit bij de standaardinstellingen, andere heb ik nog niet getest.

Als je een volledig zwart scherm kiest zie je wel wat backlight leakage aan de bovenzijde maar niet aan de zij- en onderkant. Ik heb er tot op dit moment geen hinder van. Bij daglicht valt dit sowieso niet op.

Het contrast in vergelijking met een iiyama is minder. Het zwart is vrijwel even zwart als de rand van het scherm.

Kijkhoek:

Dit is in vergelijking met de CRT “slecht”. Je zit er het beste recht voor en het wordt snel grauw/vaag als je opzij van de schermen gaat staan. Ik zit centraal tussen de schermen en het beeld is dan prima.

Bouwkwaliteit:

De monitors hebben een zware stabiele voet en de constructie van het scherm is stevig en verzorgd. Het beruchtte klepje aan de achterzijde van het scherm dat dient als afdekplaat voor de kabels levert geen problemen op.

De knopjes aan de onderkant zijn niet echt handig geplaatst/van model. Het scherm is ietsjes te kantelen van voor naar achter

Vormgeving:

De monitor is een combinatie van zwart en zilver materiaal. Dat maakt op mij een professionele indruk

Het powerledje is groen, klein en zeker niet hinderlijk fel.

OSD:

Nog niet bekeken maar die zal wel niet afwijken van monitors van andere gebruikers. De RTA-functie is i.i.g. wel aanwezig.
edit:
Onhandig is het ontbreken van een papieren handleiding voor het OSD-deel. Je bent verplicht om deze vanaf de bijgeleverde CD te lezen.

Ik zit er nu een poosje voor en de glimlach op mijn gezicht wordt alsmaar groter. Het werkt prettig en hoewel ik precies dezelfde oppervlakte ter beschikking heb scheelt de resolutie enorm in ruimte op mijn desktop. Dat had ik niet verwacht.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart?

Wat is de Responstijd van deze monitoren?
Productsurvey Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms g>g, D-sub/DVI-D) Survey van Guardian Angel

;)
Op de doos heb ik geen fabricagedatum kunnen ontdekken.
edit:
Deze blijkt achterop de monitors te staan, beide zijn van December 2006.
:?

Verder: goede review, ik heb zelf de 730BF (17"-versie) en kan het over het algemeen met je eens zijn, puike monitoren!