LG OLED55B8PLA Zwart

Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55B8PLA Zwart Review

Speed24Testpanel 27 december 2018, 5.366 views Testpanel

LG OLED55B8PLA Zwart

Dit is een TV die nergens misstaat. Het is een clean design zonder storende elementen. Qua beeldkwaliteit is de OLED echt geweldig. Deze LG B8 heeft een UHD-resolutie, perfecte zwartwaarden en mooie, realistische kleuren. Ook upscaling van FullHD naar UHD is erg goed. De geluidskwaliteit is behoorlijk, maar niet goed.

Pluspunten

• Contrast en zwartwaarden
  • Upscaling
  • HDR (Dolby Vision)
  • Huidige staat van WebOS

Minpunten

• Toekomst WebOS?
  • Snelle bewegingen

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Als gelukkige Tweaker mocht ik deze TV enige tijd uitproberen. Hoewel dat "gelukkig" kan veranderen als blijkt dat je huidige TV toch wel flink onder doet voor deze OLED.
Op een aantal plekken zal ik refereren aan mijn huidige TV, een FullHD 42" Panasonic plasma uit 2009 (TH-42PZ80).

Algemene indruk

Zoals aan de foto's te zien is, is het een TV die nergens misstaat. Het is een clean design zonder storende elementen. Zelfs het stand-by lichtje is uit te zetten.

Aangezien er nog weinig 4K UHD content is, is het meeste FullHD dat afgespeeld wordt. Ook dat ziet er erg goed uit, de upscaling van FullHD naar UHD is erg goed. Hoewel de verschillen tussen FullHD en 4K duidelijk zijn, is de lagere resolutie van FullHD zeker niet storend.

De geluidskwaliteit is behoorlijk, zoals verwacht kan worden. Ik zou aanraden er toch minstens een soundbar aan te koppelen voor een beter geluid.

Er is een hoop reflectie te zien, zie bijvoorbeeld de toegevoegde foto's. In de praktijk was dit minder storend in onze situatie, maar met licht komend van achter de zitpositie kan ik me voorstellen dat het wel vervelend is.

Kleurweergave

Het is lastig om de kleurweergave objectief te beoordelen zonder testapparatuur.
Er is een hoop in te stellen aan de kleurweergave, inclusief opties voor ISF calibratie.

Er een "Vivid" modus op zowel HDR als niet-HDR. Hoewel dit geweldig is voor demo's, is het niet fijn om langere tijd naar te kijken.

De meeste mensen zullen de optie "Standaard" aan laten staan, hoewel de twee Expertmodussen met (mogelijke) ISF calibratie bij het demo-model ook goed tot zijn recht kwamen.

Hierbij lijkt de ISF Dark Room modus al perfect ingesteld voor onze situatie. Deze zorgt voor goede beelden, met name 's avonds. De kleuren spatten van het scherm, maar alles lijkt nog steeds natuurgetrouw.

Wat betreft de HDR-optie is het lastig. We hebbeb voornamelijk net Youtube (aanraders: Peru en Costa Rica in 4K HDR) en twee demo video's van LG getest met en zonder HDR, hierdoor konden we goed de verschillen zien.
Ja, HDR heeft meerwaarde. Het ziet er geweldig uit als het goed ingezet is.
Helaas, net als bij HDR in fotografie is het tricky, beelden kunnen ook nep over komen. Zoals bijvoorbeeld ook in de meegeleverde demo's van LG. Hier en daar werd het HDR-effect overdreven, waardoor het juist de meerwaarde teniet doet.

Featureset

Wat betreft features heeft deze TV een hoop. Zowel als aan de technische kant (HDR, UHD) als aan de Smart-TV is er aan features geen gebrek.

De UHD-weergave is perfect. Vanuit een Intel NUC (generatie 2017) is de volledige resolutie (3860x2160) te gebruiken. Dit is echt haarscherp. Waar bij een plasma nog wel een wat pixels lijken te dansen, is dit gewoon haarstrak. De TV is dan ook ideaal te gebruiken als PC-scherm in de huiskamer.

WebOS

Het Smart TV-gedeelte voelt goed aan. De snelheid is goed en het werkt fijn. Er zijn een hoop apps standaard te vinden, zoals natuurlijk Netflix, Youtube en Amazon Prime. Helaas is er geen echte chromecast geintegreerd, maar een losse oplossing zou ik sowieso wel aanraden.
Er is namelijk een grote kans dat apps niet meer werken over een paar jaar.

De Magic Remote heeft een extra functie, waardoor deze ook als een soort pointer (a la de Wii-mote) gebruikt kan worden. Hierdoor hoef je niet overal doorheen te bladeren, maar kun je ook menu-items aanwijzen. Dit werkt erg fijn als aanvulling, dit navigeert wat prettiger.

Pixeldefecten

Wat betreft de Pixeldefecten kan ik kort zijn. Natuurlijk heeft het demomodel geen kapotte pixels.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit is goed. Hoewel het scherm dun aandoet, is alles wel erg stevig. De montage van de voet is goed, en ziet er ook netjes uit. Er zit wel nog een beetje flex in het scherm als deze gemonteerd is in de voet. Het voelt een beetje raar aan, maar kan geen kwaad.
(kleine "voetnoot": mijn testexemplaar had geen schroeven voor montage, dus heb het zelf moeten oplossen met eigen schroeven. Wellicht dat dit ook nog scheelt qua flex).

Qua afwerking aan de voorkant is het perfect. De glazen plaat heeft subtiele randen die wegvallen op het moment dat de TV aan staat en zwart laat zien.
Aan de achterkant kan de afwerking iets beter, zeker doordat de aansluitingen zo geplaatst zijn dat in onze situatie altijd kabels zichtbaar zijn. Als de TV op de voet staat, heb je de kabels aan de achterkant links er in gestoken. Deze blijf je altijd zien zolang de TV staat.
Ook voor het ophangen lijkt me dit niet altijd een goede positie.

Contrast en Helderheid

Wat betreft het contrast past maar één woord: wow! Dat diepe zwart is écht heel mooi, zeker ook in combinatie met fellere delen van het beeld.
Aangezien mijn referentie-TV een 10-jaar oude Plasma is, is de helderheid in vergelijking ook goed. De TV heeft nooit direct zonlicht, dus is er ook geen noodzaak voor een hogere helderheid.
Daarbij heeft de LG wel nog behoorlijk wat marge qua helderheid, dus mocht het nodig zijn kan de helderheid nog flink opgeschroefd worden. In onze situatie (geen direct zonlicht, meestal 's avonds kijken) was dit zelfs te veel.

Ook de ondersteuning voor HDR is goed. De demo's van HDR op bijvoorbeeld Youtube spatten van het scherm af. Of Dolby Vision in de toekomst hét HDR-formaat blijft is de vraag. Panasonic en Samsung kiezen voor HDR10+, de rest voor Dolby Vision.
Voorlopig zit je met Dolby Vision echter in het goede kamp.

Vormgeving

Het design van dit paneel is geweldig. Gezien vanaf de voorkant zie je alleen een zwarte glasplaat met daaronder een nette voet.
Als je een beetje schuin er voor staat zie je hoe dun de glasplaat is. Daarbij bestaat de bovenste helft van het scherm echt alleen uit een glasplaat, maar het onderste deel bevat de electronica. Hierdoor is de onderkant wel wat dikker (47mm).

Ghosting / Motion resolution

Dit is de eerste keer dat ik een OLED langere tijd kan beoordelen. Het grote voordeel van plasma is altijd de motion resolution geweest. Bewegingen zien er natuurlijk uit en hebben nauwelijks last van het na-ijlen (ghosting-effect) van het beeld.
Bij LCD/LED/QLED en OLED worden hier trucjes voor uitgevoerd om het ghosting-effect te verminderen.
Dit was wat mij betreft ook een van de redenen om nog niet over te stappen naar LCD/LED/OLED, de plasma voldeed nog.

In de korte tijd dat ik de OLED heb kunnen proberen, vallen net deze verschillen je op ten opzichte van Plasma. Helaas in het nadeel van de B8.
Bij snelle bewegingen van bijvoorbeeld een schaatsuitzending zie je wat onnatuurlijk uitziende bewegingen bij de armen. Waarschijnlijk dat je hier na een aantal weken al minder op let. Daarnaast is dit scherm ook iets groter dan onze normale tv, waardoor de verschillen ook benadrukt worden.

Wat wellicht ook nog meespeelt, is dat de LG B8 een oudere beeldprocessor gebruikt dan de C8 van LG.
Ook schijnt de LG B8 hier ook net wat meer last van te hebben dan bijvoorbeeld de 2018 Sony OLED's (AF8/AF9 bijvoorbeeld).

Ben je écht heel gevoelig voor de beweging (en waarschijnlijk dus nog een plasma had), dan zou ik dit wel meenemen in je overwegingen. Of zorg dat je in een Tweakers testpanel voor OLED's komt, dan heb je iets langer dan in de winkel om er naar te kijken en je eigen oordeel te vormen.

Input lag

Getest in combinatie met een Xbox One S. Qua input lag was er niks op aan te merken. Er was geen merkbare vertraging.
Dit wordt ook onderschreven door de meeste reviews met testresultaten, qua input lag doet de LG B8 het erg goed ten opzichte van de concurrentie.

Helaas zijn de OLED's duurder dan overeenkomstige LED's/QLED's. Wat mij betreft krijg je hier ook wel wat voor terug, maar goedkoop zijn ze dan nog steeds niet.
Zoals altijd met TV's zal er nog wat onderhandelingsruimte zijn in de geadverteerde prijs, maar de huidige prijs van 1374,- (op dit moment bij 7 winkels) is wel behoorlijk aantrekkelijk.

Foto's

Zoals op de foto's te zien is, zijn de individuele dots/pixels goed te onderscheiden. Wat dan ook opvalt is dat in de zwarte vlakken er totaal geen licht te zien is.

Daarnaast heb ik het slanke design benadrukt. Zeker de bovenste helft is niet meer dan een dunne glasplaat.

Er is veel reflectie te zien in het scherm (als deze uit/op zwart staat), maar in de praktijk valt dit minder op.

Heb jij ook een LG OLED55B8PLA Zwart?

Leuke review. Even een opmerking over de B8. Eigenlijk is dit de laatste tijd niet echt een goede koop geweest. De C8 is met cashback goedkoper. Wellicht dat de B8 modellen meer in trek raken als de cashback actie over is. Op dit moment is een 55C8 voor ~ 1200 EUR netto op de kop te tikken.
Thanks!

Gezien de geadverteerde prijzen in de praktijk vaak veel lager kunnen, kan de B8 ook wel lager dan dat. Ik heb er geen belrondje aan gewaagd.

Voor tips en indicaties zou ik sowieso iedereen aanraden hier te kijken:
GoT Prijsdiscussie OLED.
Betaal niet de geadverteerde prijs voor de tv's!
Waar zit de power indicator led op dit toestel?
Bij de c8 in het midden onderaan, ik denk dus voor de b8 hetzelfde. Deze licht rood op in standby en is uit wanneer het scherm is (niet geel of groen). Het mooie is dat in de instellingen je het standby ledje ook helemaal kan uitzetten.
Dat is helemaal top! :)
Super review!!
Ik zit zelf ook in de overgang van plasma naar iets anders (zodra de bankrekening het toestaat dan...).
Momenteel staat OLED wel bovenaan... Maar ben inderdaad nog niet overtuigd, precies om de redenen die hier aangehaald worden!
Het gaat dus een afweging worden tussen huidige plasma (mooie bewegingen) vs. OLED (mooi slank design en véél minder stroomverbruik). Uiteraard is er nog wel de kans dat de huidige plasma het binnen niet al te lange tijd een keer gaat begeven (heeft soms al wat kleine problemen)... dan zal OLED ineens een flinke voorsprong krijgen... want nu nog een nieuw plasma-scherm kopen gaat niet gebeuren natuurlijk!
Ik ben zelf altijd groot plasma fan geweest. Heb 2 Panasonics versleten. Allebei doen ze het nog, 1 in het zomerhuis en 1 bij Pa in huis.

Ook is was huiverig om de overstap van Plasma naar OLED te maken. Mijn eerste OLED was een curved model van LG, ben ik echt super tevreden mee geweest. Ik heb werkelijk waar geen moment mijn plasma gemist of ook maar 1x gehad dat ik ontevreden was met mijn OLED. Nu na 3 jaar vervang ik hem voor het model uit deze review. Ik had het C model bij mijn zus aangesmeerd en na 4k en HDR gezien te hebben, wil ik er zelf ook 1. Het enige verschil wat ik kon ontdekken tussen de C en de B is de kwaliteit van de speakers. Ik heb altijd mijn surround set aan dus de tv staat altijd op mute.
Ah, thx!! Maakt dat ik nog meer ga kijken naar vervanging. En speakers van de TV gebruik ik toch niet. dus dat is dan ook een gemakkelijke keuze.

Enkel de bankrekening nog :P Misschien vakantiegeld hier voor een deel in stoppen....??
Heb de c8 voor 1300€ kunnen kopen door de cashback :) schermen zijn Gelijk en geven idd prachtig beeld zeker met uhd hdr iso's van 50+gb
Dat 'over-natuurlijke' noemen ze het 'soap-opera' effect. Ik vermoed dat jij dit bedoelt bij het kijken naar schaatsen. Echt een verschrikking. En dat gaat nooit wennen. Je kunt het uitzetten door TrueMotion of iets met 'motion' uit te zetten. Elke fabrikant heeft zijn eigen term.

De makers van Stranger Things leggen het in klare taal uit: