Corsair K70 RGB MK.2 Low Profile (Cherry MX Speed Low Profile, Qwerty US)

Corsair K70 RGB MK.2 Low Profile (Cherry MX Speed Low Profile, Qwerty US) Review

Rooieduvel 22 januari 2019, 992 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Rooieduvel schreef afgelopen jaar 11 reviews, waarvan 45% gesponsord.

Corsair K70 RGB MK.2 Low Profile (Cherry MX Speed Low Profile, Qwerty US)

Een mechanisch toetsenbord met lage toetsen als een laptop? Dat is de Corsair K70 MK.2 Low Profile. Een prima mechanische bord om mee te starten, maar de standaard borden te hoog vindt. Prima bouwkwaliteit, RGB verlichting en snel. Layout is wat apart en de kabel blijft aan de dikke kant.

Pluspunten

• Low Profile
  • Typt licht
  • Lekker stil
  • Mooie afwerking, zoals we gewend zijn

Minpunten

• Dikke kabel
  • Keycaps niet uitwisselbaar met gewone caps
  • Secundaire karakter zit onder in plaats van boven primaire karakter.

Voordat we aan deze review beginnen, wil ik Corsair bedanken voor het beschikbaar stellen van dit toetsenbord.

Ik herinner mij mijn eerste ervaring met mechanische toetsenborden nog goed. Er waren nog niet zoveel fabrikanten die dit soort toetsenborden maakten. En ook al was er keuze uit verschillende merken, ze maakten allemaal gebruik van de Cherry MX switches. Ik stond bij een niet nader te noemen computerwinkel en zat heel erg te twijfelen of ik €40,- extra wilde betalen voor RGB verlichting op mijn toetsenbord. Dat deed ik niet, dus werd mijn eerste toetsenbord een Corsair K70 Red Led bord (helaas met het logo wat door iedereen verafschuwd werd).

Tegenwoordig heeft Corsair meerdere varianten van de K70 op de markt. Het is niet alleen de standaard K70 meer, maar er is de Lux, de Rapidfire en de MK.2 variant. Van deze laatste reeks heeft Corsair nu een nieuw type op de markt gezet: de Low Profile serie. Een van de klachten van mechanische toetsenborden is namelijk dat de toetsen zo hoog zijn en dat je daardoor snel last krijgt van je polsen. Daar zou met dit toetsenbord geen sprake van moeten zijn, want Corsair claimt dat de toetsen 35% lager zijn dan normale toetsen. Ook de hoogte van het bord zou lager liggen: 29 millimeter in plaats van 40 millimeter.

Deze ramplank is verkrijgbaar bij diverse retailers voor een prijs vanaf €176,-. Een behoorlijk bedrag voor een toetsenbord, maar wat ik destijds voor de Red Led uitvoering heb betaald lag ook rond die koers. Hoe bevalt het bord ten opzichte van een normaal bord? Daar gaan we vandaag achter komen!

Laten we eerst eens naar de specificaties gaan kijken:

Het bord lijkt in eerste instantie op een gewoon K70 bord, maar schijn bedriegt. Het bord is ietsjes lager en hetzelfde geldt voor de toetsen. De toetsen zijn namelijk voorzien van een nieuw soort switch, namelijk de Cherry MX Low Profile switches. Deze zijn te krijgen in zowel de Speed uitvoering als in de Red uitvoering. De speed reageert 0,2 millimeter eerder dan de Red toets.

Omdat hier de Low Profile switches gebruikt zijn, is de hoogte van het toetsenbord nog maar 29 millimeter. Andere mechanische borden zouden 40 millimeter hoog zijn. Daarmee zou een veel gehoorde klacht van mechanische borden opgelost moeten zijn, namelijk dat standaard borden erg hoog zouden zijn. Mocht je het bord nou te laag vinden, dan is het alsnog mogelijk om hem ietsjes hoger te zetten aan de bovenkant. Omdat de switches wat lager liggen, reageren de toetsen wat sneller dan bij een gewoon toetsenbord.

Hoe kan het ook anders: ook dit bord is voorzien van de nodige RGB opties. Het wordt zelfs in de naam gezet. Dankzij de iCue software kan de verlichting aangepast worden. Ook is het mogelijk het bord met andere apparaten van Corsair te laten synchroniseren zodat de complete verlichting één geheel wordt. Tevens zijn verschillende macro's in te stellen voor toetsen, toetsen zelfs om te programmeren en kan er een firmware update uitgevoerd worden.

Meer over het bord en de features is hier terug te vinden.

We pakken de gele doos er eens bij en gaan kijken wat er allemaal in zit.

Dankzij de kleurstelling is de doos niet te missen. In het midden van de doos zien een afbeelding van het toetsenbord. Uiteraard mogen het logo, merk en type niet ontbreken. Op de achterkant zien we weer het toetsenbord terug, samen met een aantal features. Ook mag de omschrijving van de switch niet ontbreken.

Openen we de doos, dan zien we meteen het bord liggen. Deze zit netjes verpakt in het plastic. Aan de bovenkant van de doos zit de kabel weggewerkt, hier later meer over. Halen we het bord uit de doos, dan zien we een slogan terug: "Play Through Whatever". Slogans op dozen zien we vaker, Steelseries doet dit ook met hun verpakkingen.

Onder het karton vinden we wat accessoires terug. Corsair levert een polssteun mee, wat altijd prettig is. Helaas voelt deze steun wat goedkoper aan dan eerdere varianten. Een handleiding mag ook niet ontbreken, wat ook in plastic verpakt zit. Verder worden er tien grijze keycaps meegeleverd, samen met een keycap puller. Deze is wat kleiner dan bij mijn oude K70 toetsenbord. Logisch, aangezien de keycaps wat minder hoog zijn. Er zijn caps voor de WSAD knoppen en de QWERDF toetsen. De W en D worden dubbel geleverd. Dit komt omdat deze twee toetsen verschillende vormen hebben. Afhankelijk van welke configuratie je gebruikt, pak je een specifieke vorm.

Als we dan naar het toetsenbord zelf gaan kijken, dan ziet deze er heel strak uit. Hierin heeft het bord grote gelijkenissen met de andere borden uit de K70 reeks. Mijn oude bord had ongeveer hetzelfde uiterlijk, maar daar zaten de toetsen op een andere plek. Deze looks zijn te danken aan de zwarte aluminium plaat die op het bord is geplaatst. Deze is voorzien van een geborstelde afwerking, waardoor hij er nog beter uit ziet. Het ziet er niet alleen netjes uit, het geeft ook het gevoel dat het complete bord degelijk is.

Aan de bovenkant van het bord vinden we de merknaam terug. Dit mag natuurlijk niet ontbreken op het bord. Wanneer deze is aangesloten, wordt het logo ook nog eens verlicht. Links van het logo vinden we drie knoppen terug: een knop om van profiel te wisselen, een knop om de helderheid van de verlichting aan te passen en een knop om de Windows toets uit te schakelen. Dit is een feature wat vaker op Gaming toetsenborden te vinden is. Aan de rechterkant vinden we nog een set multimedia toetsen terug, alsmede een draaiknop zodat het volume snel aangepast kan worden.

Aan de achterkant vinden we een USB aansluiting. Deze kan gebruikt worden als de extra USB connector is aangesloten op je computer. Deze poort kan gebruikt worden om je muis in te steken of elk ander USB apparaat.

De kabel van het toetsenbord is "ouderwets" dik te noemen. Noem het wellicht kwaliteit, feit is dat het best lastig is om zo'n dikke kabel weg te werken. Wel is de kabel netjes voorzien van een nylon afwerking. Wederom een +1. Halverwege de kabel zien we een splitsing naar twee kabels die in de computer moeten. De connectors zien er strak uit met op de ene aansluiting een toetsenbord teken en op de andere aansluiting twee pijltjes. Dit is de passthrough aansluiting voor de USB poort achterop het bord.

Achterop vinden we in het midden wat productinformatie terug zoals het serienummer en productnummer. Ook de rubber voetjes die voorkomen dat het bord weg glijdt zien we in de hoeken zitten. Aan de bovenkant zijn nog twee voetjes geplaatst waarmee het bord iets hoger gezet kan worden.

Helemaal onderin zijn twee inkepingen gemaakt. Hier kan de polssteun in geklikt worden. Dit is een kwestie van de steun in de sleuven schuiven en op het moment dat je klik hoort, zit de steun vast. Persoonlijk vind ik het bord er op deze manier beter uit zien.

De caps zijn, zoals eerder aangegeven, lager dan de standaard keycaps. Deze caps zijn dan ook niet uitwisselbaar. De Low Profile caps zijn ongeveer 35% lager dan de standaard toetsjes. Daardoor wordt het toetsenbord ook wat lager natuurlijk. Dit zou moeten helpen bij het verminderen van polsklachten.

Eerder was al te zien dat er extra toetsen meegeleverd worden die bedoeld zijn voor FPS en MOBA games. Ze zijn in mooi grijs uitgevoerd en hebben een reliëf op de toets zitten. Deze caps zijn vrij makkelijk te plaatsen. Dit doe je met de keycap puller, waarmee je de bestaande caps van het bord af haalt. Als dit gedaan is, kunnen de andere caps op het bord gedrukt worden. Klaar is Kees (of hoe je ook heet).

Zoals bij de features al aangegeven: dit bord heeft ook software tot zijn beschikking: iCUE. Met deze software kan de verlichting aangepast worden van verschillende apparaten, kan een On Screen Display getoond worden, kunnen macro's en toetsen ingesteld worden en kunnen de diverse apparaten een firmware update krijgen. Het beginscherm laat de verschillende apparaten van Corsair zien die aangesloten zijn. In dit geval het toetsenbord en de eerder besproken Dark Core SE muis.

Bovenin zijn vijf opties te vinden. De eerste hebben we al gezien. Onder het tweede tabblad bestaat er de mogelijkheid een scherm te maken met daarop verschillende opties die je zelf aangevinkt hebt. Dit kan de batterij status zijn van de muis of de toegewezen acties en wijzigingen op je toetsenbord.

Met Instant Lighting kan met een druk de verlichting aangepast worden. Het gaat hier dan wel over basis instellingen, dus alleen rood of blauw. Wil je wat meer kunnen instellen, dan zul je aan de linkerkant toch de optie Lightings moeten kiezen en daar lekker mee gaan spelen.

Het onderdeel Settings geeft twee schermen weer. De instellingen van het apparaat en de instellingen van de software. Denk bij het apparaat aan de polling rate of layout van het toetsenbord. Ook de firmware update van het apparaat is hier terug te vinden. Bij de software instellingen hebben we het dan over updates van de software en de taalinstellingen. Ook is het mogelijk in te stellen of de software altijd moet opstarten of dat je dit zelf doet.

Als laatste vinden we bovenin nog de optie Community. Hier is het mogelijk support aan te vragen of naar de Social Media kanalen van Corsair te gaan.

Kijken we weer naar het beginscherm, dan zien we links vier opties. De vijfde optie, On Board Performance, wordt pas zichtbaar als je en profiel aan klikt. Hier is het mogelijk om verschillende profielen aan te maken. Nadat je dit gedaan hebt kun je de profielen opslaan in je toetsenbord. Door middel van de knop op het bord is het vervolgens mogelijk zonder software van profiel te wisselen.

Een scherm eronder vinden we de mogelijkheid om macro's aan te maken. Hiermee kan met één toetsencombinatie een serie handelingen uitgevoerd worden. Dit is handig met veel repeterende handelingen of acties in spellen. Wat ook mogelijk is, is het aanpassen van toetsen of het lanceren van applicaties met één druk op een knop.

Het volgende item is het aanpassen van de verlichting. Dit geldt voor zowel het toetsenbord als de muis. Als je een kast, headset, muismat of ventilatoren hebt van Corsair is het mogelijk ook deze aan te passen. Zo kan alle verlichting op elkaar afgestemd worden en krijg je een compleet geheel. Voor het toetsenbord is er een scala aan effecten meegeleverd die in te stellen zijn. Het ligt er maar net aan wat je zelf mooi vindt natuurlijk. Natuurlijk kan de verlichting ook uit, maar daarvoor koop je geen RGB bord.

Als laatste zien we nog het performance scherm. Hier kunnen de acties ingesteld worden van de Win Lock knop en de verlichting van de drie knoppen links bovenin.

Ik gebruik tijdens het schrijven van deze review dit K70 MK.2 toetsenbord. Als je meteen van een normaal mechanisch toetsenbord af komt, is het heel erg wennen vanwege de lagere aanslagen. Echter went dit vrij snel. Het typen gaat lekker licht, bijna alsof je gebruik maakt van een laptop toetsenbord of een toetsenbord met een rubber dome. Dat is bij mij nog wel eens het geval in verband met werk. Een van de aparte dingen is toch, dat de secundaire toets ONDER de normale toets staat geprint. Zelf ben ik dat nog niet eerder tegen gekomen. De oudere K70 borden hadden de gewone indeling. Hopelijk komen er nog andere toetsen beschikbaar die wel de gewone indeling hebben.

De bijgeleverde "Gaming" toetsen zijn handig voor als je een spel gaat spelen, maar als je wilt gaan typen zijn ze niet echt praktisch. De overgang van de gewone naar de toetsen met een vorm vind ik dan persoonlijk te groot. De multimedia toetsen vind ik wel een verademing. Zonder van scherm te wisselen is het mogelijk de muziek te stoppen of naar het volgende nummer te gaan. Ook het aanpassen van het volume is handig, iets wat ik veel gebruik. Zo hoef je zelf niet meer in Windows de volume instellingen aan te passen.

Het mag vanzelfsprekend zijn dat voor deze prijs het bord geleverd wordt met een lijst van features zoals onder andere N-key rollover, waardoor alle toetsen tegelijk gebruikt kunnen worden en anti-ghosting. Het zorgt er voor dat je in games nooit zult blokkeren omdat er een toets weigert te werken. De speed is gemaakt voor de snelheid en dat is goed te merken. Als je een toets maar lichtjes aan raakt, reageert hij al. De een vindt dat heerlijk, de ander vindt het helemaal niets. Mocht je het niets vinden, dan is er ook nog een variant met Red switches, die iets verder ingedrukt moet worden voordat er iets gebeurt.

De verlichting ziet er prima uit is erg prettig als het donker is in de kamer (gamers en daglicht gaat niet echt goed samen). Standaard zou ik zelf één kleur verlichting aan houden en als demo computer de aparte programma's aan zetten die Corsair mee levert. De verlichting is ook goed zichtbaar, in tegenstelling tot mijn oude Red Led K70. Daar zijn de tekens op de keycaps iets kleiner en schijnt het licht niet zo fel onder de toetsen vandaan. Die helderheid is ook prima aan te passen op het toetsenbord.

Met de K70 MK.2 Low Profile zet Corsair iets nieuws neer in de wereld van mechanische toetsenborden. Het toetsenbord is een stukje lager dan traditionele borden omdat er gebruikt gemaakt wordt van de nieuwste Cherry MX switches. Het is wennen in het begin, maar het kan voor mensen die nog nooit een mechanisch bord gebruikt hebben het verschil maken tussen wel of niet overstappen. De bouwkwaliteit is prima te noemen. Zaken zoals de aluminium plaat die op het bord geschroefd is, de gesleevede kabel en de meegeleverde polssteun zijn zaken die het toetsenbord "af" maken. Extra caps mogen niet ontbreken, maar of ze veel gebruikt gaan worden is maar de vraag natuurlijk. Voor het gamen zijn ze prima, maar voor het standaard typewerk zijn ze wat minder handig.

Verlichting mag anno 2019 niet ontbreken. Corsair heeft genoeg opties in de software zitten om een complete show te tonen. Als je al andere producten hebt van Corsair, is de verlichting ook nog eens op elkaar af te stemmen. Mocht je de verlichting niets vinden, kan deze ook uitgezet worden. Verder bevat de software nog wat handige dingen zoals het samenstellen van profielen en macro's. Zo kunnen verschillende handelingen tegelijkertijd uitgevoerd worden. Sla deze op en verander van profiel met een druk op een toets.

Dan zijn er wel een paar minpunten terug te vinden. De kabel is, net zoals bij veel Corsair borden, vrij dik en stug. Dat maakt het weg werken ervan best lastig. Verder zitten de karakters die je met de Shift toets gebruikt op het onderste gedeelte van de toets geprint in plaats van op het bovenste gedeelte. Dat kan erg verwarrend werken en ik snap ook niet waarom dit dan gedaan is.

De prijs van het bord is behoorlijk hoog te noemen, maar als je kijkt dat een normaal mechanisch K70 bord ongeveer net zoveel moet kosten, is dit een prima aanvulling op de huidige collectie Corsair borden. Een prima bord waar je zeker geen spijt van zult hebben als je hem aan schaft!

Mocht je op- en/of aanmerkingen hebben of iets te vragen, dan hoor ik het uiteraard graag. Mocht je dit een leuke review vinden, dan hoor ik het dit natuurlijk ook graag. :) Het motiveert mij om nog meer reviews te maken.

Heb jij ook een Corsair K70 RGB MK.2 Low Profile (Cherry MX Speed Low Profile, Qwerty US)?

Ik heb nog wel een vraag. Wat zijn jouw ervaringen, na langere tijd gebruik, met het gebruiken van hibernate c.q. sleep modi onder windows? Ik kom namelijk de volgende dingen tegen, die ook allemaal in veelvoud op het internet zijn terug te vinden:

- custom ingestelde verlichting wordt niet toegepast bij ontwaken (dus standaard rainbow wave)
- toetsenbord reageert in het geheel niet bij ontwaken
- beide van bovenstaande
- Icue crasht bij ontwaken
- verlichting gaat niet uit bij automatische slaapstand
- Icue moet geherstart worden om het toetsenbord te herkennen
- toetsenbord moet hardwarematig unplugged/replugged worden om weer herkend te worden na ontwaken

De pc van mijn vriendin, een totaal andere bak met AMD cpu ipv intel, en een corsair K55 variant, heeft exact dezelfde problemen.
Ik moet zeggen dat ik die problemen helemaal niet heb ervaren en ik zet mijn pc altijd in slaapstand.
Neem aan dat je wel de laatste firmware erop hebt gezet?
Anders zou je eens contact op moeten nemen met Corsair.
Supervet ding. Heb eigenlijk nooit problemen gehad met Corsair, en lijkt me een super goed ding. Oh ja, je review is ook tof :p
Mooie uitgebreide review wederom (y) _/-\o_
+3 nette review ! Low profile ftw.... Kwil me oude platte razer terug !!
+3 Erg mooie en uitgebreide review _/-\o_