Tweakers zegt: 8,5

Motorola Moto G5 Plus Zilver

Specificaties 5,2" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G5 Plus Zilver Review

Perihelion 25 december 2018, laatste update op 29 december 2018, 440 views Product gekocht

Motorola Moto G5 Plus Zilver

Zeer goede telefoon voor een goede prijs. Een kompas ontbreekt, en er zit wat software op van Google en Motorola welke je informatie verzamelen. Maar vind maar eens een betere, voor zo'n mooie prijs. Ik zou deze smartphone toch echt aanraden.

Pluspunten

• Handige functies toegevoegd zoals schudden om zaklamp te gebruiken, en draaibeweging om snel foto's te maken.
  • De fingerprint scanner kan ook dienst doen als een soort swipe button, waardoor de menu knop en terug knop op het scherm niet meer nodig zijn, en het hele scherm kan worden benut
  • Upgrade naar android 8.1 is uitgerold! Beveiliging patches worden ook netjes geleverd binnen ongeveer 3 maanden.
  • Voldoende accu vermogen, en snelladen is ook echt snel. Officele moto snellader werd bij mij ook meegeleverd, en heeft een stevige USB draad die echt niet snel stuk gaat.
  • Dual sim EN SD kaart! Kunnen dus 3 kaartjes tegelijk in! (2 sim + 1 opslag)
  • De camera is ook nog redelijk in het half donker. (gewoon redelijk, niet bijzonder goed). Ook slow motion wordt ondersteund. En opname in 4K. De standaard camera app neemt panoramas van hooguit 120 graden, maar een andere app kan dat misschien beter.
  • Motorola biedt op hun eigen website een bootloader unlock key aan. Daarvoor moet je je even registreren (gratis) en akoord gaan dat je afstand neemt van je garantie. Je kunt deze telefoon dus rooten, de leverancier maakt het je niet moeilijk.
  • Scherm heeft een hoge resolutie, en ziet er in praktijk ook goed uit.

Minpunten

• Vingerprint scanner herkent vinger vaak niet. Er ontstaat zeer gemakkelijk condens op de sensor. Als je net uit je warme bed komt, en de telefoon is nog koud, kun je de vingerafdruk scanner niet gebruiken omdat er onmiddelijk condens ontstaat.
  • De voorgeinsaleeerde software van Motorola (welke er niet af kan, en welke nodig is voor de handige schud en draai functies) is helemaal niet privacy vriendelijk. Motorola verzameld gegevens. Ook is de zoekfunctie van Google voorgeinstaleerd op het startscherm, en ook die kan niet verwijderd worden. Verder zit er geen andere voorgeinstaleerde troep op.
  • Geen flits voor de selfie camera, wel doet het scherm dienst als een soort flitser
  • Heeft een NFC chip maar een goedkopere variant, is dus niet voor alles bruikbaar. (mifi-classic wordt niet ondersteund)
  • De Europese versie heeft een NFC chip in plaats van een kompas. Geen kompas dus.
  • De autofocus doet nog wel eens moeilijk, maar door een opject te selecteren in de camera app kun je dat voorkomen.
  • Micro USB, dus geen USB C. Maar dat is echt niet zo erg.

Features en voorgeïnstalllerde apps

zeer handige Moto actions voegen echt iets nuttigs toe

Features en voorgeïnstalleerde apps

zeer handige Moto actions voegen echt iets nuttigs toe
Het eerste wat opvalt zijn de voorgeïnstalleerde Moto-actions. Hiermee kun je door met de telefoon te schudden de zaklamp activeren, of met een draaibeweging de camera direct starten om snel een foto of video op te nemen. Ook kun je met deze software de vingerafdruk scanner als een soort swipe knop gebruiken. De vingerafdruk scanner kan dan worden gebruikt als terug knop en menu knop, waardoor de knoppen op het scherm niet meer nodig zijn (en dus ook echt kunnen worden uitgezet). Hierdoor kun het het hele scherm benutten.
Er is verder niet veel aangepast aan het Android operating system, en dat is een plus punt.
Niet privacy vriendelijk
Helaas heb je voor de zogenaamde Moto actions wel die voorgeïnstalleerde software nodig, en moet je ook akkoord gaan met de privacy voorwaarden. Die zijn helaas niet gebruikers vriendelijk. Wie de voorwaarden leest (dat heb ik wel gedaan) ziet dat Motorola echt veel gegevens verzameld en verhandeld. Zie hier het geheim waarom de telefoon redelijk goedkoop blijft.
Op NFC is bezuinigd, en het kompas word helemaal weggelaten
De Europese variant komt met een NFC chip in plaats van een kompas (en deze heeft dus geen kompas!). NFC chips komen grofweg in twee varianten: NFC chips van chipfabrikant NXP, welke ook Mifi classic ondersteunen, of NFC chips vna een andere fabrikant, welke geen Mifi classic ondersteunen.
De meeste NFC chips, zoals in chipkaarten (Ov-chipkaart) en in deursloten, weken met Mifi-classic. Die kun je dus alleen benutten als je een chip van NXP in je telefoon hebt.
Helaas, deze telefoon heeft een chip van een concurrent. Deze ondersteund dus lang niet alle NFC chips. Gegevens uitwisselen met een andere telefoon gaat gewoon prima, maar betalen met je mobiel zal misschien niet lukken.
Geen notificatie led
Er is geen notificatie led. Wel een klein ledje verborgen in de speaker welke knippert als de batterij helemaal leeg is en je begint weer met opladen. Die kan echter niet worden gebruikt als notificatie led.
Maar goed, het scherm toont wel gewoon notificaties. Dus of je die led nu echt nodig hebt... Zodra je de smartphone oppakt en beweegt gaat het scherm even aan en zie je de klok, accuspanning, en notificaties.
Dual sim EN sd-kaart tegelijk!
Aan de bovenkant (linksboven) zit een laadje voor 2 sim kaarten EN 1 SD-kaart. Dual sim dus, en u hoeft niet te kiezen tussen een tweede sim kaart of een SD-kaart, ze kunnen er tegelijk in. Dit is echt een pluspunt, dit mag een rede zijn om voor deze telefoon te kiezen.
Het laadje kan alleen worden geopend met een pin welke u in een gaatje drukt, die pin wordt natuurlijk mee geleverd.

Er bestaat ook een Single SIM variant, dus let toch even op bij aanschaf. Als het goed is vindt u op de Nederlandse markt alleen Dual SIM.
Aansluitingen
De USB aansluiting en 3.5 audio output zitten aan de onderkant. Een micro USB gat, geen USB C dus, maar dat mag echt geen probleem zijn als u een smartphone zoekt.

Camera's

Beeldkwaliteit redelijk, ook in half donker
De camera's (1 aan voorkant, 1 aan achterkant) zijn niet het zelfde, aan de achterkant f/1,7 en aan de voorkant (selfie camera) f/2,2. De documentatie vermeld niet wat de diameter van de lens precies is, en want de brandpuntsafstand is. De camera aan de achterkant heeft een flits, maar aan de voorkant (de selfie camera) is geen flitser. In de standaard camera app zal het scherm zal wel dienst doen als een soort flitser.
De camera doet het ook redelijk in het half donker. Daarin blinkt deze telefoon wel uit, al zijn er nog betere telefoons te vinden.
Er is geen enkele vorm van beeld stabilisatie. Wel kun je zelf een andere camera app gebruiken welke digitale stabilisatie toevoegt.
Autofocus schept hoge verwachtingen, maar maakt ze niet echt waar
De autofocus heeft soms wel moeite om scherp te stellen, maar dat is op te lossen door wat meer licht op te zoeken, of door even iets te selecteren waar je op wilt focussen.
Motorola schept vooral op met "dual pixel autofocus". De camera op de achterkant gebruikt die techniek om snel scherp te stellen. Met dual pixel autofocus gebruikt de camera de individuele pixels op de sensor om zeer snel en accuraat scherp te stellen. Dit is iets nieuws in de budget smartphone markt, voorheen was dit voorbehouden aan duurdere modellen. In de praktijk zie ik dit echter vaak fout gaan, dan gaat de camera zoeken naar het object waar op het zou moeten focussen. Dan is hij dus helemaal niet snel, maar blijft hij zoeken. Deze "dual pixel autofocus" zit alleen in de camera op de achterkant van de telefoon.

Zowel op de voorkant als achterkant heeft de smartphone infrarood sensoren, om afstand in te schatten, en om te detecteren of hij zich in een broekzak bevindt. Deze infrarood sensoren zijn niet benaderbaar voor apps, en er kunnen dus geen afstandsmetingen worden verricht, of tv's worden bediend hier mee.
Plaats van camera's
De camera aan de achterkant zit horizontaal in het midden van de telefoon. Verticaal zit hij bovenaan, maar niet tegen de boven rand. Er is hierdoor voldoende ruimte om de telefoon vast te houden zonder de vingers over de camera te leggen. Ja, de camera steekt wat uit, maar dat is in mijn ervaring niet hinderlijk. De camera en flitser zijn afgedekt met stevig glas. De rand van de camera loopt schuin af. Ik zie geen rede om aan te nemen dat dit bijzonder breekbaar is, volgens mij zit dit gewoon goed. Stevig en mooi.
De camera aan de voorkant zit rechts boven. Deze zit best ver naar de hoek van de telefoon, niet in de buurt van het midden (waar natuurlijk de speaker al zit). Er zit ook nog een kleine infra rood sensor naast verborgen, maar die is moeilijk te zien. Daar kunt u ook verder niets mee doen, die wordt alleen door de camera gebruikt.

De smartphone heeft twee microfoons. 1 aan de onderkant, en 1 aan de achterkant naast de camera. Dit is niets meer dan een klein gaatje in de linker bovenhoek van de achterkant (vanuit uw perspectief gezien). Het idee hiervan is natuurlijk dat u goed geluid kunt opnemen als u video opneemt.

Scherm

Het scherm heeft een hoge resolutie, en ziet er ook goed uit. Helemaal geen problemen met de invalshoeken. En de kleuren wijken niet dusdanig af dat mij iets opvalt, dus wat mij betreft zit het gewoon goed.

Vorm en ontwerp

Ik lees veel negatieve reviews over de uitstekende camera. Zelf vind ik die echter totaal niet hinderlijk. Voor wie dat wel vind is een hoesje een goede oplossing. De telefoon is erg dun, en ziet er echt mooi uit. Het zwaartepunt licht waar je hem mag verwachten, precies in het midden.

De 3 knoppen zitten rechts boven, direct onder elkaar. Aan de linkerkant zit niets. Er is een voelbare scheiding tussen de power knop en de volume knoppen, waarmee verwarring wordt voorkomen.

Zoals u op de foto's kunt zien, staat er op de voorkant de naam "Moto". Dit staat er in grijze letters, en is zeer onopvallend. Het is niet hinderlijk, en u hoeft het niet te verbergen op verjaardagen, want zo slecht is deze telefoon niet ;)
Op de achterkant staat nog de gestileerde letter M gegraveerd. Ook hier mooi in het midden. Niet hinderlijk, eerder sierlijk. Deze letter aan de achterkant is voelbaar als u er bewust aan voelt, maar valt totaal niet op. Geen zorgen, er komen geen blaren op uw vingers.

Accu, lader en USB draad

Er werd bij mij ook een USB draad en een turbo charge stekker mee-geleverd. Zonder de turbo charger duurt opladen erg lang, maar met de turbo charger ben je in ongeveer twee uur van 0% naar 80%. De accu gaat gedurende de dag niet snel leeg. Ruim voldoende dus.
De officiële lader is een dikke vierkante stekker. Hij is niet zwaar, maar wel een beetje groot. Hij overlapt een heel klein beetje met andere stekker gaten, maar dat valt nog erg mee.
Deze lader heeft geen eigen draad, maar slechts een USB A aansluiting aan de onderkant. Daar kunt us de USB draad dus inpluggen, Die draad is ook gelijk de datakabel om de smartphone op de PC aan te sluiten.
De datakabel zelf is kort (ongeveer 1 meter), maar daar valt goed mee te werken. De kabel is opvallend sterk, ook aan de uiteindes. Aan mijn kabel is al een aantal keer zijwaarts getrokken en toch is er nog niets te zien van scheurtjes in het plastic. Dit is een USB draad van goede kwaliteit, zo hoort het.

Problemen

De vingerafdruk scanner condenseert zeer makkelijk en is dan onbruikbaar
Er ontstaat zeer makkelijk condens op de vingerafdruk scanner. Als u vinger aanzienlijk warmer is dan de scanner, herkent hij uw vinger niet meer. Dit gebeurd dagelijks, en is helaas dus best wel hinderlijk.
Trillen niet heel goed voelbaar
Zoals bij de meeste smartphones van nu, is de trilfunctie een beetje zwak. Hij trilt wel goed genoeg om hem te voelen in je hand, of om hem te horen als hij op een luidruchtig oppervlak ligt, maar in de broekzak voel je er tocht niet veel van.

Updates en operating system

De updates liepen een tijdje achter, maar dat is inmiddels weer ingehaald. Een upgrade naar Android 8.1 is inmiddels uitgerold voor deze smartphone, en die werkt probleemloos. Ook de beveiligingsupdates lopen hooguit een maand of 3 achter op de officiële release van Google (dat is redelijk goed, enige vertraging is normaal en kan ook niet anders).

Prestaties en capaciteit

Over de processor, het geheugen en de opslagruimte kan ik kort zijn, ik heb zeer veel apps geïnstalleerd, en hij draait nog altijd zeer goed, zonder veel vermogen te gebruiken. Niets op aan te merken dus.
De Europese variant heeft 3GB werkgeheugen en 32GB opslag. Helaas dus niet de 4GB werkgeheugen en 64GB opslag zoals deze telefoon in het buitenland soms wel heeft. Toch doet dit niet tekort, want de telefoon wordt goedkoop aangeboden op de Europese markt.

Documentatie, support en garantie

De website van Motorola biedt gebrekkige documentatie. Veel details worden niet vermeld (wat voor NFC chip er in zit, wat voor camera chip, wat de brandpuntafstand is, dat het toestel DUAL sim en SD-kaart gelijktijdig aan kan). Gek genoeg lijkt Moterola niet eens echt hun best te doen om op te scheppen met een aantal sterke punten, ze vergeten ze zelfs te vermelden.

Er is wel een officieel support forum, waarvoor u eerst dient te registreren. Echter, Motorola geeft nauwelijks antwoord op feature requests en vragen. Volgens hen is het forum bedoeld voor gebruikers om elkaar te helpen. Support is triest dus.
Er is aan mijn smartphone in 2 jaar nog niets stuk gegaan, dus ik heb nooit garantie hoeven aanspreken. Geen idee hoe dat verloopt.

Toch gaat het hier om een van de grotere en oudere telefoon leveranciers. Motorola was lange tijd voorlopen, tot ze werden opgekocht door Google, de patenten bleven grotendeels bij Google achter, en Motorola werd doorverkocht aan Lenovo. Het bedrijf is niet meer wat het was, maar is nog steeds zeer groot en heeft nog altijd een redelijk goede reputatie. U kunt van ze verwachten dat reparaties of vervanging gewoon worden uitgevoerd zoals het hoort.

Vergelijking met andere Moto G5 smartphones

Motorola kwam met maar liefst 4 varianten op de zelfde telefoon!
De G5 en G5 plus zijn vrijwel het zelfde, de G5 Plus heeft gewoon een beetje meer van alles.
De G5s en G5s Plus kwamen later uit, en hebben wat nieuwe features, maar die gaan dan weer ten koste van een aantal details die juist zo goed waren aan de G5 Plus.

Deze review gaat over de G5 Plus, en ondanks het feit dat de G5s Plus later uitkwam met meer features, en dus de schijn wekt een upgrade te zijn, raad ik u aan om voor de G5 Plus te gaan.

De G5s Plus variant heeft twee camera's aan de achterkant, maar dat voegt nauwelijks iets toe. Ik heb de gegevens van de G5s plus even niet paraat, maar als ik me niet vergis ontbreekt bij de G5s Plus een Dual sim. Dat is de extra camera niet waard. Wel herinner ik me met zekerheid dat de G5s Plus geen "Dual pixel autofocus" heeft. Dat heeft deze G5 Plus wel. In theorie zou de G5 Plus dus veel sneller moeten moeten scherpstellen dan de G5s Plus. Of dat in de praktijk ook echt gebeurt durf ik niet te zeggen. Van de G5 Plus weet ik dat de camera redelijk goed presteerd in half donker (maar lang niet fantastisch). De G5s en G5s plus zijn misschien minder gevoelig.
De behuizing van de G5s en G5s Plus is van metaal aan de achterkant, en als ik me goed herinner ook sterker aan de zijkant. De G5 en G5 Plus hebben een plastic achterplaat. Maar dit is echt een non-issue. De telefoon voelt ook met plastic goed aan, en is stevig genoeg.
De G5s en G5s Plus hebben wel een echte flitser voor de front camera, de G5 en G5 Plus gebruiken het scherm wat wit op licht.

Als u de modellen wilt vergelijken raad ik sterk aan de website van Motorola te bezoeken. Ze geven zelf ook lang niet alle specificaties, en dat is jammer, maar op websites als Tweakers zie ik dat er ook fouten in de specificaties staan. Vergelijk altijd even de officiële specs.

In mijn review noem ik een aantal nadelen en tekortkomingen, maar daarmee heb ik ze ook echt allemaal benoemd. Ondanks mijn zeer kritische review, denk ik dat dit een van de betere smartphones op de markt is, als je geen zin hebt om rond de 500 euro uit te komen. Ik heb hem gekocht voor ongeveer 280, en ik heb er na een jaar nog steeds geen spijt van. Ik denk nog steeds dat het een goede aankoop was.ren, of met een draaibeweging de camera direct starten om snel een foto of video op te nemen. Ook kun je met deze software de vingerafdruk scanner als een soort swipe knop gebruiken. De vingerafdruk scanner kan dan worden gebruikt als terug knop en menu knop, waardoor de knoppen op het scherm niet meer nodig zijn (en dus ook echt kunnen worden uitgezet). Hierdoor kun het het hele scherm benutten.
Niet privacy vriendelijk
Op NFC is bezuinigd, en het kompas word helemaal weggelaten
Geen notificatie led
Dual sim EN sd-kaart tegelijk!

Aansluitingen

Updates en operating system

Prestaties en capaciteit

Documentatie, support en garantie

Vergelijking met andere Moto G5 smartphones

Motorola kwam met maar liefst 4 varianten op de zelfde telefoon!

Heb jij ook een Motorola Moto G5 Plus Zilver?

NFC chip werkt in ieder geval wel met Rabobank. Heb daar een tijdje in de proef meegedaan.
Geen flits voor de selfiecamera als minpunt? Ik ben nog nooit een telefoon tegengekomen die dat wel heeft!

Voor zover ik weet wordt de oplichting van het scherm altijd als 'flitser' gebruikt. Welke telefoons hebben een front-facing flitser vraag ik mij af? 8)7
De G5s en G5s plus hebben wel een selfie flitser! Deze G5 plus en ook de G5 hebben die nog niet.