1 review

Fossil Q Commuter Hybrid Titanium (Bruin)

Specificaties Android, iOS compatibel - Bekijk alle specificaties

Fossil Q Commuter Hybrid Titanium (Bruin) Review

_ferry_ 24 december 2018, 924 views Product gekocht

Fossil Q Commuter Hybrid Titanium (Bruin)

Een smartwatch kon mij nooit bekoren. Deze Hybrid gelukkig wel. Neutrale looks en de instelbare knoppen, maakt het normale horloge net even wat meer smart.

Pluspunten

• Mooie looks
  • Lederen band
  • Net even wat extra's ten opzichte van een normaal horloge
  • batterijduur
  • Niet veel duurder dan normaal (Fossil) horloge

Minpunten

• app ietswat onlogisch in gebruik
  • 2 knopjes steken wat ver uit.
  • datum matig afleesbaar

Als kerstkado voor mijzelf kocht ik dit horloge. Ik moest even wachten, omdat het pakketje van Amazon.de de eerste keer kwijt raakte. Gelukkig kon hun klantenservice spoedig een nieuwe opsturen. Het duurde daardoor even, maar de prijs was wel aanzienlijk lager dan ik in andere (online) shops tegen kwam.

Eenmaal aangekomen had ik hem snel werkend. De app installeren, koppelen via Bluetooth, en wat gegevens instellen zoals lengte, leeftijd en de functies van de 3 knoppen. De tijd werd direct goed gezet. Overigens heeft Fossil talloze modellen, die varieeren in formaat en type band. Maar op functioneel vlak zijn ze allemaal vergelijkbaar. Voordeel van de Commuter serie was voor mij de beperkte diameter van het huis, aangezien mijn pols niet heel dik is.

Voor de knoppen kun je diverse functies kiezen. Maar hetgeen mij vooral trok was de bediening van muziek. Ik luister vaak Spotify, en dan ligt mijn telefoon bijvoorbeeld op het bureau aan de lader of gewoon even buiten bereik, en wil ik een volgend nummer horen. Kwestie van 2x de knop indrukken en hij gaat naar het volgende nummer. 1x voor pauze, en lang indrukken voor het vorige nummer.
Volume regeling is mogelijk, stopwatch, 2e tijdzone, of bijvoorbeeld de datumaanduiding.
Mijn huidige configuratie gebruikt 1 knop voor muziekbediening, 1 voor stopwatch, en de laatste knop toont de aankomsttijd thuis. Druk ik die knop in, dan heb ik vrijwel direct de verwachtte aankomsttijd staan. Dat werkt op basis van Maps.
Mocht je van configuratie willen wisselen is dat in de app met een paar tikken op de presets gedaan.

De datumaanduiding is niet altijd even goed afleesbaar. Het glas is netjes afgerond in de hoeken, maar daardoor weerspiegelt het daar vaak ook lichtbronnen, en bevind de datumnotatie zich eigenlijk te ver op het randje van de wijzerplaat, en moet je eigenlijk een beetje schuin kijken. Waarbij de foto nog redelijk gunstig genomen is zonder licht vanaf de zijkant:

In het donker geven de wijzers en uuraanduiding wat licht zoals je vaker ziet bij horloges. Dit is heel subtiel. En je ogen zullen eerst aan het donker moeten wennen om het waar te nemen. Maar toch kon ik de tijd aflezen toen ik eens midden in de nacht wakker werd. Een Kleine LED zou een leuke toevoeging zijn.

Wat mij opviel is dat de onderste en bovenste knop wat ver uitsteken. Dat had van mij niet gehoeven. Gelukkig ben ik nog nergens achter blijven hangen. Verder is de bouw prima, het zwarte metaal houd zich prima, en geen krassen tot dusverre.
Het bandje draagt prettig, ziet er degelijk uit en is eenvoudig te wisselen.
Fossil maakt verschillende varianten van het horloge, ook met stalen band. Mijn voorkeur ging echter uit naar leer, omdat dit wat flexibeler is, eenvoudig te stellen, en ook prettiger is mocht je het horloge aanhouden in bed.

Want buiten het aflezen van de tijd heeft het horloge nog een functie in bed. Nee, het meet niet je prestaties in bed ;) Maar eigenlijk toch ook weer wel. Namelijk het aantal uren dat je hebt geslapen. Ik heb wel ietswat variatie in meting gezien. Zo had ik eens 5 uur geslapen volgens het horloge daar waar ik ongeveer 7,5 uur sliep. En eens 8 uur terwijl ik niet langer dan 7,5 uur in bed heb gelegen. Misschien telde hij de tijd ook mee waarin het horloge stil lag omdat ik aan het douchen was? Geen idee.... Verder is het een beetje een gimmick. Als ik om 11 uur ga slapen en om 6 uur opsta weet ik zelf ook wel dat ik max 7 uur heb geslapen. Hartslag meet hij niet. Het zal waarschijnlijk alleen het gebrek aan beweging registreren als zijnde slaap.

Dan hebben we nog een stappenteller. Leuke functie en het kan je misschien net even dat zetje geven om nog even langs de supermarkt te lopen, de trap te nemen in plaats van de lift of een groter rondje met de hond te lopen.

Als laatste kun je telefoontjes, sms, of applicatie meldingen doorzetten naar een bepaalde positie van de wijzers. Waarbij het horloge tevens trilt.
Bijvoorbeeld: Whatsapp is beide wijzers naar 1, e-mail naar 2, sms naar 3.
Ook kun je contactpersonen koppelen mochten ze bellen. De combinatue van persoon en whatsapp gaat niet. Daarvoor zou de applicatie meer rechten nodig hebben begreep ik.
Ik had even ruzie met Gmail. Deze deed een fractie van een seconde een melding van synchroniseren geven, waarbij het horloge dus ook een melding gaf. Echter was deze notificatie in Android uit te schakelen.

Al met al een aankoop waar ik tevreden mee ben. Niet alleen omdat ik nu een net horloge heb, maar tevens het gemak waarmee ik de tijd aanpas in een andere tijdzone en de muziek pauzeer als dat even nodig is. Geen gedoe met dagelijks opladen (de batterij kost pakweg 2€ en zou 6-12 maanden meegaan). En de features zijn mijn inziens voldoende. Afwezigheid van een display of HR meting is gezien de batterij logisch.

Heb jij ook een Fossil Q Commuter Hybrid Titanium (Bruin)?

heb deze net besteld. Kan je het horloge instellen dat het trilt bij meldingen van bepaalde apps?
Zekers! Melding van elke app kan hij op reageren. Alleen moest ik in Android wat kleine aanpassingen maken qua meldinginstellingen, want soms deed bijvoorbeeld Gmail een melding van een halve seconde weergeven dat hij ging synchroniseren, waarop mijn horloge trilde. Even instellen dat je dus van Gmail alleen de "nieuwe email" meldingen wil krijgen, geen synchronisatie en dergelijke.