Gigabyte Z390 Aorus Pro

Specificaties Socket 1151 • ATX • Intel Z390 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte Z390 Aorus Pro Review

Leader98 23 december 2018, laatste update op 4 februari 2019, 64 views Product gekocht

Gigabyte Z390 Aorus Pro

Mooi bord waarop alle techniek zit die je als gamer nodig denkt te hebben en ook nog met een mooie uitstraling middels de toegepaste RGB. Kwaliteit is zoals gewend bij Gigabyte dus dik in orde. Snelheid is boven verwachting maar daar draagt de nieuwe CPU ook zijn steentje aan bij.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Compleet
  • Mooi design

Minpunten

• Kom niet verder dan spelfout in de app

Layout Score: 4
Omdat ik na een upgrade van mijn videokaart naar een GTX1080ti tegen de limieten van mijn cpu-mobo-geheugen aanliep ging ik op zoek naar een upgrade set.

Ik mag graag een potje vliegen in DCS en doe dat met een Oculus Rift VR bril.
Een nadeel van DCS is dat het nog behoorlijk leunt op 1 core/thread (eigenlijk twee geloof ik) en dus nog geen gebruik maakt van de multicore/thread processoren die tegenwoordig verkrijgbaar zijn.
Voor o.a. DCS is een snelle single core/thread nog een pre, vandaar dat ik voor de processorkeuze uit kwam op de Intel I5-9600K.

Omdat ik graag wat meer uit een processor haal dan wat de fabrikant standaard opgeeft ging ik zoek naar een mobo waarmee dat mogelijk zou moeten worden.
Hierbij viel mijn keuze op het Gigabyte Z390 Aorus Pro bord.

Inbouwen was een prettige bezigheid. Alles past uitstekend en het ziet er allemaal prima uit.

Installatie van Windows 10 ging zonder enige problemen. Ik begon met een lege SSD (nog met een ouderwetse SATA aansluiting).

Games liepen als een trein. De hoogste 3Dmark score die ik ooit gezien had rolde probleemloos over het scherm.

Echter, ik wilde nog meer...
Gigabyte heeft een mooie overclock guide voor Z390 borden op https://www.google.com/ur...Vaw1UpunS74zU8yNTAK9yf5Tg

De guide is duidelijk en actueel en al gauw liep mijn setje op 5Ghz.
Ook 3D Mark Firestrike werd probleemloos doorlopen (nog sneller dan de vorige keer!) maar tijdens een van de andere 3D Mark testen liep Windows / de computer vast.

Een paar keer herstart maar ik kom niet meer in het bios, ondanks dat dit bord een dual bios moet hebben wat bij verkeerde instellingen zou moeten terugschakelen naar een standaard setup (of ik heb het niet goed begrepen).

Workaround is een jumper op het mobo maar dat is wel fff prutsen (kast met glazen zijkant onder bureau).

Het resetten van het bios (wanneer je te agressieve instellingen hebt gebruikt) gaat middels een jumper op het mobo.
Dat is iets wat ik tijdens de selectieprocedure over het hoofd heb gezien...
Gelukkig is het in mijn geval een kwestie van een keer goed instellen en daarna niet meer aan verder rommelen maar als je vaak met je biosinstellingen zit te knutselen dan kan een resetknop achterop bij de aansluitingen van het mobo een stuk handiger zijn (en ik zag dat er Gigabyte Z390 borden zijn die dat hebben!).

4,9Ghz lijkt voor mijn CPU de sweetspot te zijn
De Time Spy benchmark wordt nu zonder problemen doorlopen (CPU voltage op 1,35V)
Cores worden niet warmer dan 67C (onder een instapmodel waterkoelsetje)

EDIT (dag later):
Toch nog verder getest met 5Ghz en LLC op Turbo maar na een succesvolle Time Spy benchmark run toch nog een BSOD tijdens de Firestrike benchmark.

LLC op Extreme gezet en nogmaals Firestrike gedraaid...
Eindelijk succes! Met 23K de hoogste Firestrike score ooit op een PC op mijn bureau gedraaid!

Nu GTA V stabiliteit testen :-)

EDIT: Nog een paar dagen later...
Op 4.9Ghz werkt alles stabiel (incl GTA V)

Heb jij ook een Gigabyte Z390 Aorus Pro?