HP ZR24w Zwart Review

cinq 12 april 2010, laatste update op 19 april 2010, 8.148 views

HP ZR24w Zwart

Pluspunten

• Fantastische weergave van beeldmateriaal
  • Op het oog zeer gelijkmatige weergave
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• Wat lompe vormgeving

Enkele dagen geleden heb ik de HP ZR 24W mogen ontvangen. Onderstaand wil ik graag mijn eerste indrukken delen:
  • Voor een 24 inch IPS monitor kent de HP ZR 24w mijns inziens een vriendelijke prijsstelling (ca. 400,=).
  • De monitor lijkt zeer robuust en van kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt.
  • Het design van de monitor (ik weet het is een kwestie van smaak) is mijn inziens niet bijzonder. Het scherm is door zijn wat grotere dikte relatief lomp en door de (prettige) matte afwerking van het scherm wat saai. De voet is hierbij zwaar en stevig. De verstelmogelijkheden van de monitor zijn met zowel een portrait-modus als een hoogteverstelling en draaimogelijkheid erg goed.
  • Het beeld van de monitor is voor mijn gebruik (foto- en videobewerking en office-producten) uitstekend. Beeldmateriaal wordt zeer nauwkeurig weergegeven. Details die in mijn eerdere Dell 1905FP Utlrasharp niet zichtbaar waren, zijn duidelijk zichtbaar. Ik heb geen zichtbare ghosting en onregelmatige kleuren en belichting waargenomen. Hierbij merk ik wel op dat ik de monitor niet gebruik voor (snelle) actiespellen.
Voor gebruikers die ge´nteresseerd zijn in de meerwaarde van een IPS-scherm is deze monitor wat mij betreft een aanrader. Voor gamers en niet in fotobewerking ge´nteresseerde gebruikers kan je volgens mij volstaan met een veel voordeliger TN-scherm.

• Dell Dimension 9150
  • Windows 7

Heb jij ook een HP ZR24w Zwart?

Om toch nog maar even terug te komen op ghosting heb ik wat film-materiaal bekeken en Avatar gespeeld. Hierbij heb ik geen ghosting waargenomen. Behalve Avatar beschik ik niet over andere games die veel vragen van mijn PC en videokaart, op mijn ruim 5 jaar oude PC heeft dat niet zoveel zin.

De kijkhoek is goed. Pas als je (verticaal) bijna recht boven het scherm staat (richting de 178 graden dus) zie je een lichte rode/beige kleurzweem bij een witte ondergrond.

Ik hoop dat je hiermee wel iets wijzer geworden bent. Als digibeet kan ik je niet voorzien van uitgebreide metingen en tests. Dan zul je net als ik de gok moeten nemen (waar ik zeker geen spijt van heb) en het scherm zonder bruikbare review moeten aanschaffen, of anders nog even moeten wachten.
Als je geen zichtbare ghosting ziet, waarom geef je dan toch maar 3-sterren daarvoor? :?
Ik heb het scherm nog niet met actiespellen geprobeerd en daarom nog niet kunnen constateren of er sprake is van ghosting. Gezien de IPS-technologie is mijn verwachting echter dat deze minder goed zal zijn dan die van een TN-scherm. Anderszijds zou je natuurlijk ook kunnen zeggen dat dit juist erg goed is voor een IPS scherm en daarom meer sterren geven. Ik heb de beoordeling hierop aangepast.
Nou ik ben toch echt PC-gamer maar ik ben die TN-panelen nou onderhand wel spuugzat. Ik zit echt op deze monitor te wachten, nu doe ik meer dan alleen gamen op de PC maar ik vind de kijkhoek van TN-panels zo slecht en ook de verkleuringen etc. vind ik niet meer kunnen. Ik ben daarom bereid om +- 400 € neer te tellen voor dit scherm maargoed met zo'n review ben ik natuurlijk niet veel wijzer geworden.
By the way: Zit er een Display Port kabel bij? Wat voor kabels zitten er nog meer bij?
De monitor wordt geleverd met display-port kabel, DVI- kabel, VGA-kabel en USB-kabel om het beeldscherm als USB-hub te kunnen gebruiken.
en door de (prettige) matte afwerking van het scherm wat saai.
Is het scherm mat, of is de behuizing mat? Ik wil graag een mat scherm, maar dat is in de pricewatch moeilijk te zien.
Zowel het scherm als de behuizing zijn mat. De rand rond het scherm is circa 1 cm breed. Ik heb specifiek gekozen voor een mat scherm omdat ik anders last krijg van lichtinval van buiten; met deze matte afwerking doet dat probleem zich niet voor.
Hoe verhoudt dit scherm zich tot de HP2475 ?
Ik heb de laatste week veel tijd besteed aan een zoektocht naar een goede 1920x1200 monitor. Ik twijfel nog een beetje over de keuze TN/IPS paneel, maar neig naar IPS, zeker in deze prijsklasse. Ik had in eerste instantie op het oog: de HP LP2475w, de Dell U2410 en als TN tegenhanger de Samsung 2443BW. Nadeel van de LP2475w was 'end of life' en hoge energie verbruik. Nadeel van de U2410 vond ik de breedte (55 cm breed is zo ongeveer mijn maximum).

Tot ik de opvolger van de LP2475w tegenkwam: de HP ZR24w. Lijkt me een zeer goede keus, al zijn de ervaringen nog summier omdat dit een nieuw model is. Maar toch wat kunnen vinden:

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1271755973 (Review coming up)

HP gedetailleerde specificaties:

Ik denk dat dit 'm wordt voor mij !