LG 32UD59-B Zwart

Specificaties 32" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

LG 32UD59-B Zwart Review

Mr. Worf 22 december 2018, 699 views Product gekocht

LG 32UD59-B Zwart

Veel waar voor weinig geld.

Pluspunten

• Veel werkruimte
  • Makkelijke (grove) multiwindowindeling
  • Goed genoeg voor modest gaming
  • Kleuren out-of-the-box erg goed gecalibreerd (met testrapport!)
  • In hoogte en hoek te verstellen
  • (Erg) betaalbaar

Minpunten

• Stuk kleinere kijkhoek dan IPS
  • Geen USB-poorten

Kreeg vlak voor Sinterklaas van Tweakers een price-alert voor deze monitor: € 299,- bij Bol.com. Voor die prijs ben ik graag mijn eigen Sinterklaas en heb hem meteen besteld als vervanger voor mijn 5 jaar oude Dell (U2713HMt). Daar had mijn zoon een al een tijdje een oogje op en mijn werkplek leent zich goed voor een wat grotere monitor.

De monitor is goed verpakt, de monitorvoet voelt net zo stevig aan als die van de Dell en is heel simpel te bevestigen. Een bijgeleverd klikbeugeltje zorgt voor een simpel stukje kabelmanagement. Dat was bij Dell wel wat luxer, maar dat was niet echt een budgetmodel. Ook is de LG niet draaibaar (portretmodus), maar die heb ik bij de Dell ook nooit echt gebruikt en zal die waarschijnlijk niet missen.

De monitor biedt voldoende aansluitmogelijkheden voor het beeldsignaal. De USB-poorten van de Dell ontbreken hier, waarschijnlijk ook om zoveel mogelijk van het budget in het beeld te kunnen stoppen. De speakers heb ik niet aangesloten en iemand die goed geluid verlangt zal denk ik nooit tevreden zijn met wat er naast/onder/achter een flatscreen te monteren valt.

Hoewel ik van een 27" scherm naar deze 32" overstap en de stap niet groot lijkt (ca. + 20%), is het wel merkbaar groter qua werkruimte en mogelijkheden vensters te plaatsen. Daar helpt het bijgeleverde 'OnScreen Control'-programma bij met een flinke rits voorgeprogrammeerde indelingen. Het is zeker voor een snelle setup van diverse programma's op je werkblad echt heel makkelijk. Vaak kom je er dan later achter, dat je toch wat aan het bijregelen moet om alle vensters op goed formaat te krijgen, maar je kunt er wel snel mee aan de gang.

De weergave lijkt mij (zonder ijk-tools) prima qua kleur en de scherpte is voor mijn ogen meer dan genoeg. Ook een beetje gamen gaat deze monitor niet uit de weg, al ben ik absoluut geen kritische fps-hunter. De maximale helderheid is voor mij prima, reviews die de minimale helderheid bekritiseren kan ik niet beoordelen; die stand zal hier niet
worden gebruikt.

Enige minpuntje qua weergave is, dat de kijkhoek niet zo groot is (als ik gewend was van de Dell). Hoewel ik normaal recht voor het scherm zit, is bij kleinere kijkafstand (ca. 40 cm) goed te zien, dat in de hoeken wat backlight-bleeding te voorschijn komt. Zodra je weer meer afstand neemt wordt dit uiteraard minder.

Samenvattend een lel van een monitor die eigenlijk belachelijk veel waar voor zijn geld biedt. Voor mensen met een goed stel ogen (die i.t.t. mij wél scherp kunnen zien op ca. 60 cm) een heel mooi beeld zonder (onnodige?) poespas.

Heb jij ook een LG 32UD59-B Zwart?