Sony Ericsson Xperia X10 Zwart Review

Fitz 15 april 2010, laatste update op 15 april 2010, 9.081 views

Sony Ericsson Xperia X10 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Scherm (buiten ook goed afleesbaar)
  • 1 Ghz (prachtig voor spellen)
  • Camera
  • Android (Incl de vele mogelijkheden van de market)
  • Timescape / Mediascape (mooie en snelle "kijk wat ik kan" applicaties)

Minpunten

• Standaard toetsenbord (kan niet tippen aan het HTC toetsenbord)
  • Timescape / Mediascape (Form over Function)
  • Speaker kan beter

Na drie HTC toestellen (Qtek 9100 / HTC Touch Dual / HTC Touch HD) was het weer eens tijd voor een nieuwe mobiel. Door de goede ervaringen met de vorige HTC toestellen heb ik als eerste in de showroom van HTC gekeken. Éen voorwaarde was echter wel dat er Android op moest staan. Dan bleven er dus twee toestellen over: de HTC Legend en de HTC Desire. In november viel mijn oog echter al op de SE Xperia X10 en heb die altijd in mijn achterhoofd gehouden.

Waarom dan toch de Xperia X10?

Simpel gezegd:
HTC Legend: Specs
+ Mooi!
- Geen WVGA scherm
- Geen 1Ghz Processor

HTC Desire: Specs
+ WVGA scherm
+ 1Ghz Processor
- Lelijk (een telefoon moet symmetrisch zijn HTC!)

SE Xperia X10: Specs
+ WVGA scherm (iets groter zelfs zodat het een verhouding heeft van 16:9)
+ 1Ghz Processor
+ Mooi!

Na een 3.8 inch scherm met WVGA resolutie zou de Legend een forse stap terug zijn en na het zien van de Legend in real life ben ik erg blij met die keuze. De HTC desire heb ik nog niet in het echt gezien, maar zowel de bruine als zilveren varianten vond ik in renders en op foto's gewoon niet mooi. Uiteindelijk kwam ik dan toch op de Xperia X10 uit, een lastige keuze en daarmee doel ik dan met name op het niet al te beste verleden van Sony Ericsson.

1 april heb ik dit doosje in ontvangst mogen nemen: (gemaakt met de X10)

Uitpakken dan maar!

Wat zit er zoal in dat kleine doosje?
- Een Xperia X10
- Een 8GB micro-sd kaartje (met PC-software en een paar voorbeeldfilmpjes)
- Een oplader waar je een USB-kabel in kan doen
- Een USB kabel naar Micro-USB (voor het opladen en synchroniseren met de PC)
- Een headsetje (past niet in mijn oor, dus nog niet gebruikt)
- Een paar boekjes

Wederom met de X10 gemaakt:

Opmeringen:
Op de Xperia X10 zit reeds een screenprotector! De screenprotector zit er zo netjes op dat het me pas na een paar uur spelen opviel. Gelukkig kreeg ik mijn bestelde screenprotector een dag te laat, want anders had ik er nu twee opzitten :)

De screenprotector is er niet met de hand opgezet en dat is te zien:

Dan kunnen we nu beginnen met de review

Featureset

Android
Omdat bij Windows Mobile lang niet altijd alles werkte als dat ik wenste wou ik gewoon android proberen. Ik had het al een paar keer op mijn Touch HD gedraaid (Via Haret) en dat bleek gewoon beter en sneller te draaien dan Windows Mobile op mijn HD.

De interface van Android is lekker simpel, drie homescreens waarop je diverse widgets kan plaatsen. Bij de X10 heeft SE er niet veel bijgevoegd. Naast de standaaard widgets tref je het volgende aan: Een digitale klok, een panel van je laatste timescape update, een snelmenu waarmee je GPS/Wifi/BT/Vibrate aan en uit kan zetten en een widget met je laatste en meest bezochte webpagina's. Al met al niet bijzonder, maar de X10 moet het ook hebben van de twee bijgeleverde programma's Timescape en Mediascape (hierover later meer).

In de market van Android is echter veel meer te vinden. Volgens de laatste statistieken staan er momenteel meer dan 40.000 applicaties en games in deze market. Dat deze explosief groeit is te zien aan de maand maart waarin meer dan 9000 app's zijn toegevoegd. Indien je de market interessant vind raad ik je aan www.androlib.com te bezoeken. Op die website staan alle applicaties en games voor de market en er zijn tevens statistieken te vinden. Een negatief puntje over de market moet ook wel gezegd worden, het is nogal onoverzichtelijk met weinig (of eigenlijk geen) zoekopties. De verschillende apps en games die ik gedownload heb zal ik aan het einde bespreken.

De X10 draaiend op Android icm OpenHome en Beautifull Widgets:

Versie 1.6
Deze X10 is mijn eerste Android toestel en kan dit toestel dus niet vergelijken met andere versies van Android. Ik merk in ieder geval weinig dat ik wat mis ten opzichte van andere Android gebruikers. Google Earth kan ik bijvoorbeeld niet downloaden en het schijnt dat de exchange ondersteuning iets beter is in versie 2.1. Aangezien ik daar geen gebruik van maak kan ik daar mijn mening niet over geven. Wat betreft het aantal kleuren (65k) heb ik ook geen moeite, ik kom tenslotte van Windows mobile (ook 65k) en dat het (nog) geen multitouch heeft doet me ook helemaal niets. Negen van de tien keer gebruik je toch maar één hand en inzoomen kan je gewoon den door twee keer op het scherm te tappen.

Timescape
Timescape zie ik persoonlijk meer als een verkoopmiddel dan een nuttige toevoeging. De eerste paar dagen was het zeker leuk, maar nu merk ik dat ik het maximaal één keer per dag opstart.
De reden:
- SMS: nieuwe smsjes krijg je gewoon bovenin de taskbar, ff op klikken en dan opent het normale sms programma
- Email: Ik gebruik Gmail (Push via de Gmail-app) maar timescape werkt alleen met de standaard e-mail app (dus alleen via imap)
- Foto's: Tja, daar is mediascape voor
- Muziek: Idem
- Twitter: heb ik al als widget op mijn homescreen en je kan er niet eens mee tweeten
- Facebook: Gebruik ik helemaal niet
+ Hyves: De enige reden waarom ik het één keer per dag opstart, maar ook hyves is zeer beperkt

Al met al kan je Timescape enkel gebruiken om terug te kijken naar wat je allemaal gedaan hebt in het verleden en niet om snel te reageren op zojuist binnengekomen berichten. Wat betreft snelheid en het "kijk wat ik kan" gehalte is het echter een schot in de roos. De eerste paar seconden moet het updaten, maar daarna loopt het erg soepel. Timescape kan je trouwens ook instellen als homescreen, dit ziet er hetzelfde uit als de normale Timescape met als verschil dat de rij icoontjes aan de bovenkant staan.

Timescape:

Mediascape
Ook mediascape vind ik zelf geen topper. Hieronder geef ik weer enkele plus en min punten weer van Mediascape:
- Muziek: te lastig om snel een album te vinden en te laten afspelen. Als alternatief heb ik een kleine widget op mijn homescreen staan waarmee je de normale muziek-speler bereikt (dit kan standaard niet). Met de standaard muziek speler druk ik op Album -> druk op het album wat ik wil en binnen 2 seconden speelt Android het album af. Mediascape: Mediascape opstarten -> muziek -> meer -> 5x naar links vegen -> het album wat ik af wil spelen kiezen en dan speelt hij het af. Dit duurt al met al meer dan 10 seconden. Geen ramp natuurlijk, maar waarom moeilijk doen als het makkelijker kan.
- Films afspelen: Om films af te spelen met mediascape moet de video 854 x 480 groot zijn. Als de video kleiner is zal mediascape het afspelen met zwarte randen. Er zijn geen opties om in te zoomen en daarom gebruik ik mPlayer voor het afspelen van films. En ja, de X10 is werkelijk een genot om films mee kijken! :9~
+ Foto's: Foto's bekijken gaat wel lekker met mediascape, inzoomen is makkelijk en bladeren tussen foto's gaat lekker snel. De integratie met picasa is ook mooi en werkt naar behoren.
+ Youtube: De integratie van Youtube in mediascape is wel geweldig. Je drukt op de infinite toets en de X10 zoekt vervolgens naar de artiest op de geheugenkaart, in PlayNow en op youtube. Bij de youtube tab het gewenste nummer aanklikken en hij speelt het direct af.

Camera
Op de camera heb ik slechts één ding op aan te merken. Om de flashlight (verwacht er geen wonderen van) aan te krijgen moet je door een klein menuutje, het zou handiger zijn als er een kleine button op het scherm zat. Voor de rest maakt deze camera geweldige foto's. Bovenaan deze review staan enkele foto's welke ik geschoten heb met mijn X10. De kleuren zijn buiten erg goed en foto kwaliteit is scherp. In donkere omstandigheden is het beeld wat minder (veel ruis), maar dat zou met een update verholpen zijn. Een aanrader is wel om Touch to Focus aan te zetten. Daarmee druk je op het scherm en de X10 maakt direct een scherpe foto, daarmee beweeg je het toestel ook minder dan wanneer je de camera knop gebruikt.

Bereik

GSM/3G
Goed, niets op aan te merken. Geen weg vallende verbinding of iets dergelijks gehad. 3G gaat uit wanneer je wifi aan zet.

Wifi
Ik dacht eerst dat wifi niet goed werkte maar het blijkt dat alle verbindingen eerst stopgezet moeten worden. Als de X10 bijv. twitter update zal wifi pas aanspringen wanneer hij daarmee klaar is. Wanneer je alle processen stopt zal wifi wel direct aanspringen.

GPS
Uitmuntend. De fix is buiten zeer snel. binnen een paar seconden heb je al een fix. Binnen duurt het misschien een halve minuut. Tijdens het navigeren geeft de X10 je positie een stuk beter weer dan mijn vorige Touch HD (die had een vertraging van een paar meter). Bij de X10 klopt de positie precies, heeft geen vertraging en blijft ook stabiel. Navigeren is een genot op het 4 inch grootte scherm.

Accuduur

Zoals zo ongeveer elk high-end toestel gaat de batterij bij normaal gebruik niet meer dan 2 dagen mee. Tot nu toe heb ik de X10 elke dag moeten opladen, de teller stond aan het einde van de dag op ongeveer 30%. Daar moet ik bij zeggen dat ik het toestel nu een stuk vaker pak dan dat ik dat bij mijn vorige toestel deed. Ik luister ongeveer een uurtje naar muziek (op de fiets), sms 10 keer, browse ongeveer een half uurtje, bel één of twee keer, speel een half uur een spelletje en bekijk nog wat andere apps zoals Het Weer, Nu.nl Soccer Livescore en pluis de market regelmatig door. Al met al vind ik de accuduur goed.

Met 1500mAH heeft SE in ieder geval geen zwakke accu meegegeven:

Gebruiksgemak

Snelheid
Je merkt zeker dat de X10 een lekkere 1Ghz processor onder de kap heeft liggen. Het starten van applicaties gaat snel en 3d spellen zijn een genot om te spelen. Hier zijn twee filmpjes van wat de X10 kan op games gebied: Video 1 en Video 2
Het scrollen in applicaties verschilt, dit heeft te maken hoe de applicatie gebouwd is. In android zelf loopt het scrollen soepel en snel. In de applicatie van bijvoorbeeld Nu.nl gaat het met schokken, dit heeft geloof ik meer te maken met de wijze van programmeren dan met de snelheid van de X10.

Scherm
Eerst het beeld: Het is jammer dat zoveel mensen denken dat amoled zoveel beter is dan een TFT scherm. Het scherm van deze X10 bijvoorbeeld is uitmuntend en ben heel erg blij dat ik niet voor het amoled scherm van de desire ben gegaan. Het amoled scherm van de Desire heeft bijvoorbeeld niet alle 800 x 480 pixels. de X10 met het TFT scherm wel degelijk waardoor kleine letters tijdens het browsen erg goed te lezen zijn. De helderheid is tevens een pluspunt. Hoewel de batterij er wel sneller van leeg raakt is dit scherm zeer helder in te stellen waardoor kleuren erg goed tot zijn recht komen. Buiten is het scherm overigens erg goed af te lezen, beter dan mijn oude Touch HD en vele malen beter dan het amoled scherm van de HTC Legend.

En dan het touchscreen: De X10 heeft een capacitief touchscreen welke echt gevoelig is. Een kleine aanraking is al voldoende om iets te selecteren of verder te scrollen. In het begin was met name de zoek knop rechts bovenin de market lastig om te selecteren, maar na een gewenningsproces van enkele dagen weet ik precies hoe het touchscreen reageert. Of het scherm daadwerkelijk multitouch ondersteund is nog niet bekend. Hierover zijn nog geen officiële mededelingen geweest.

Toetsenbord
Het standaard toetsenbord dat Sony Ericsson gebrouwen heeft vind ik niet echt een goede. Hoewel het snel reageert slaat het soms een letter over. De woord voorspelling is tevens erg onoverzichtelijk waardoor je toch elke keer het hele woord gaat typen. Als alternatief is op het Tweakers forum: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1360892 een HTC toetsenbord te downloaden welke uit de desire rom komt. Dat toetsenbord is echt een aanrader en werkt stukken beter in landscape én portrait modus.

Fysieke toetsen
Bovenop heeft de X10 een aan/uit knop welke groot genoeg is om in te drukken. Aan de zijkant de volumeknoppen (en 16x zoom-knop bij de camera) en de camera knop. De camera knop kan je voor de helft indrukken om scherp te stellen en vervolgens (best hard) doordrukken om een foto te maken. Aan de voorkant vind je van links naar recht:
- De menu knop (tevens de zoek knop wanneer je de knop langer vasthoudt)
- De Home knop (tevens knop met de 6 laatst geopende programma's wanneer je de knop langer vasthoudt en in standby de aan-knop)
- De terug knop (vasthouden doet niets)
Alle drie zijn makkelijk in te drukken, hoewel de middelste regelmatig in de broekzak ingedrukt wordt zodat het scherm aanspringt.

Browser
Met de standaard browser gaat het vliegensvlug. Draaien, scrollen, laden, klikken en zoomen gaat voortreffelijk. Door linksonder op een knop te drukken krijg je de gehele pagina te zien en kan je dmv een vergrootglas de juiste locatie bepalen waar ingezoomd moet worden. Een webpagina invoeren had eenvoudiger gekund door de adres-bar bovenin te zetten. Nu moet er op de menuknop gedrukt worden en vervolgens op Ga te klikken om het adres in te voeren.

Design
Tja, dit blijft natuurlijk een persoonlijke mening, maar ik vind dit toestel prachtig. Het toestel voelt kleiner aan dan de Touch HD door de afgeronde achterkant, maar herbergt toch een groter scherm. De metalen randen maken het toestel helemaal af waardoor het toestel genoeg aandacht krijg van de medemens.

Bouwkwaliteit en afwerking

Behuizing
De buitenkant van de X10 zit goed in elkaar. Waar de Touch HD nog wel eens een paar kraakjes vertoonde hoor ik bij de X10 niets. De voorkant bestaat met name uit het scherm en daaromheen een plastic rand. Aan de zijkant loopt een metalen strip welke de afscheiding maakt met de backcover. Die backcover is gemaakt van zacht materiaal en past perfect over de batterij/camera e.d. De grip is goed waardoor de telefoon niet snel uit je hand zal glijden. Door de vormgeving ligt de X10 echter niet stabiel op tafel, maar draait rondjes om zijn as. Op tafel is de telefoon dus lastig te bedienen.

USB en 3,5mm
Het geluid dat via de 3,5mm stekker naar mijn sennheiser oordopjes gaat klinkt goed. Ik hoor geen verschil met mijn iPod Nano. De bijgeleverde headset heb ik nog niet getest aangezien ze niet in mijn oor passen. De aansluitingen voor deze stekker en voor de micro-usb stekker zitten aan de bovenkant. Ik had verwacht dat het onhandig zou zijn, maar heb er tot op heden niet aan gestoord. Het micro-usb poortje zit achter een klein klepje welke je met de nagel eraf moet halen. Dit klepje voelt degelijk aan en zal er echt wel op blijven zitten.

Speaker en microfoon
De speaker (voor je oor) is duidelijk en helder, hoewel ik er zelf nog geen klachten over heb, vinden sommigen het geluid te zacht waardoor het in rumoerige omgevingen lastiger is anderen te verstaan. Aan de andere kant van de lijn heb ik nog geen klachten gehad dat ik niet goed verstaanbaar ben. Daarover dus geen klachten.

De "grotere" speaker is voor gesprekken erg goed, wederom helder. Nadeel is echter dat het voor muziek minder geschikt is aangezien er bijna geen bass te horen is. Het geluid is wel beter dan een gemiddeld HTC toestel, maar komt niet in de buurt van een Nokia.

Het geluid komt uit de rechter inkeping aan de zijkant, zie foto:

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Tot nu toe geen klachten. Eenmaal heb ik de X10 opnieuw moeten opstarten omdat de drie knoppen aan de voorkant niet werkten. Daarna deden ze het weer en de telefoon of applicaties die SE mee heeft geleverd zijn geen enkele keer gecrashed. Apps uit de market slechts een enkele keer, maar dat lag aan de apps zelf. Hoewel het voor Android niet nodig is heb ik toch een taskkiller geinstalleerd. Deze doet niets anders dan alle applicaties afsluiten wanneer je op Kill All drukt. Wanneer ik dat niet doe merkt ik ook geen vertraging in android dus dat programma zal ik er binnenkort vanaf gooien denk ik.

Ik kreeg de X10 goedkoop bij een 1-jarig contract en in vergelijking met andere toestellen (Desire) is de X10 niet veel duurder. Of het prijsverschil vergeleken met de Desire waard is, is een persoonlijke keuze. Voor mij was dat in ieder geval wel het geval.

Algemene beoordeling
De X10 krijgt van mij een "Zeer Goed" beoordeling omdat de combinatie van hardware en android een geweldige combinatie is. Wat Sony Ericsson toegevoegd heeft is leuk, maar het is teveel "form over function". Dit is echter niet erg, aangezien android volledig aan is te passen naar jouw wensen.

Als er vragen zijn over het toestel of als je bepaalde zaken mist in de review kan je het in de reacties kwijt. De verschillende applicaties en games die ik erop heb staan zal ik binnenkort erbij zetten.

Misschien wel interessant voor de twijfelaars tussen de Desire en X10: Kijk hier!

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X10 Zwart?

Ik vind wel dat je wat kort door de bocht gaat wat betreft de plussen en minnen vergeleken met de Desire en Legend.
Ik vind bijvoorbeeld het gemis van meer dan 65k kleuren en amoled wel degelijk een min voor het scherm van de X10. Merkwaardig dat je ze vervolgens vergelijkt, zonder dat je de Desire gezien hebt.
Ik vind ook echt Android 1.6 tov 2.1 een flinke min. Niet in de laatste plaats omdat multitouch om te zoomen imho wel degelijk veel fijner is dan zoomen op Android 1.5/1.6.
De prijs van de X10 ligt daarnaast hoger dan de HTC's, dus dat zou je ook een min mogen noemen.
Mijn punt was dat de nadelen van een amoled scherm vaak niet genoemd worden. Ja de kleuren zijn mooier en het contrast is beter. Maar wat heb je eraan als je de telefoon in zonlicht niet goed kan bedienen? Even een quote van Allaboutphones: "De Desire heeft een veel mooier scherm, maar met kuren. De X10 heeft een wat minder scherm, maar wel groter en zonder kuren." Dat android nog enkel 65k ondersteund heeft SE ook rekening mee gehouden door geen kleuren te gebruiken buiten die 65k. Dat scheelt al een slok op de borrel.

Punt 2: SE heeft ook hierbij de browser aangepast om het zoomen comfortabeler te maken. Dat is ze goed gelukt.
Ik moet zeggen dat ik mijn Desire nu een weekje in gebruik heb, en nog niet één keer gemerkt heb dat heb scherm in zonlicht slecht af te lezen is. Dat wil niet zeggen dat ik het eventuele probleem ontken, het wil zeggen dat ik over het algemeen binnen ben als ik een smartphone uitgebreid gebruik. Ik heb dus vaker profijt van de voordelen van amoled, dan last van de nadelen. ;)
Mooie review, lekker uitgebreid.

Ik heb me ook een tijdje blindgestaard op de HTC Desire, maar het is wel prettig om ook wat gebruikerservaringen te lezen van deze SE X10.

Zeker qua scherm zou ik deze telefoon prefereren denk ik, aangezien de AMOLED schermpjes erg slecht af te lezen zijn in zonlicht, en (bij de nieuwe HTC telefoons sinds de Google Nexus One met een AMOLED scherm) deze een wat roziger beeld geven.

Trouwens, het overslaan van een letter bij het gebruik van het toetsenbord, komt dat doordat het scherm niet snel genoeg reageert, of door de software zelf?

Het verschil tussen Android 1.6 en 2.1 lijkt mij persoonlijk ook niet zo groot. Ik gebruik ook geen exchange, en heb geen behoefte aan Google Earth. Zelf heb ik een Hero met de Modaco 3.1 ROM, en ik heb niet echt het gevoel dat ik een bepaalde functie mis.

Multitouch is dan weer wel leuk in sommige gevallen, maar inderdaad ook niet echt broodnodig.

Trouwens, de X10 krijgt nog een upgrade naar 2.1, dus wat je mist, zul je later er eventueel nog wel bijkrijgen :)

[Reactie gewijzigd door AdnanKananda op 15 april 2010 12:10]

Het toetsenbord zou in een update (buiten nederland is die er al) goed zijn en niet overslaan. Dan nog zou ik aanraden het HTC toetsenbord te gebruiken aangezien de woordvoorspelling een stuk logischer is.
Nette review! Ik twijfelde tot voorkort ook nog tussen de HTC Desire en deze Xperia X10.

Waarom de X10 voor mij bij voorbaat al afvalt: de stroominput zit aan de bovenkant! Ik gebruik de telefoon altijd in de auto en dan is een stroominput aan de onderkant eigenlijk wel een vereiste. De logica van een stroominput aan de bovenkant ontgaat me ook een beetje. Daarnaast vind ik het een gemis dat er geen AMOLED-scherm op de X10 zit.

Waarom het de HTC Desire ook niet gaat worden: de camera is simpelweg troep. Ik ben van plan om vooruit te gaan op mijn huidige N95-1 en de camera gebruik ik veel.

Met andere woorden: ik wacht nog even af! Maar dat het Android wordt, dat staat voor mij vast.
toetsenbord kun je in de opties aanpassen. SE levert namelijk een geheel eigen ontworpen toetsenbord met hun UX-interface mee. En mijn ervaring is dat die toch echt wel beter is dan die van HTC.
(ik heb zelf een X10 en een Hero)

[Reactie gewijzigd door Csotranme op 20 april 2010 16:53]

Hele mooie review; ik heb op het randje gestaan om de X10 zelf aan te schaffen maar ben uiteindelijk voor de X10 mini pro geweest nadat ik bij mezelf goed op een rijtje heb gezet waar ik een smartphone voor nodig had; en uiteindelijk paste de X10 mini pro daar beter in.

Kleine correctie op jou review; met timescape kan je wel tweeten en/of de andere zaken updaten (FB/Hyves) Het is alleen heel "verkapt" (en ik kwam er ook pas na 4 dagen achter) Ik heb zelf een X10 mini pro maar ik neem aan dat een X10 timescape hetzelfde werkt Zorg dat je timescape open hebt; en klik dan op het icoontje links onderin.

Klik dan op "select services" om aan te geven wat je wilt updaten; meerdere selecteren kan (setting word onthouden) - en klik vervolgens op "edit status" om een update in te vullen.

Ik geef toe dat ik bovenstaande methode zeer weinig gebruik; en ik gewoon Twidroid gebruik als Twitter client om te updaten (default action op tweet klik in timescape => Twidroid opstarten) want je mis toch wel veel; en iig op de X10 mini pro zie je dat de updates in Timescape tot zo'n 100 characters oid is gelimiteerd. Lange tweets zie je dus niet volledig.

Al met al is het inderdaad een gimmick; en zag het er veel leuker uit in de demonstratie filmpjes :-). Daarnaast is Motorola's "Motoblur" een veel strakker en betere uitgevoerde "social media status aggregator - helaas alleen op Motorola telefoons de ik over het algemeen niet mooi vind.
Je zegt dat dat timescape niet werkt met gmail, maar wel met imap. Je kan Gmail toch benaderen als imap of pop3, dan heb je toch dezelfde eigenschappen?

Je zei over de camera lits dat je er geen knop voor hebt. Heb je de * wel eens geprobeerd? Zo werkt het namelijk met mijn SE 810i, nog net geen smartphone ;)
even wat vragen. ik heb nu een HERO maar ben eigenlijk een SE fan. De X10 staat nu op mijn verlanglijstje. Ik erger me aan de Hero omdat die niet per bluetooth te synchroniseren is met outlook (wel met handsfree), en werkt deze om te matchen met een carkit, kan de X10 dat wel? Andere vraag: de X10 heeft geen "search"knop onder zoals de HTC`s. Gaat contactpersonen zoeken dan nog wel snel en makkelijk?

O-)
De eerste vraag kan ik niet beantwoorden aangezien ik geen carkit heb en ik synchroniseer ook niet met outlook. (eigenlijk doe ik niets met bluetooth)
De tweede vraag staat wel in de tekst, De linker knop (4 vierkantjes) langer vasthouden is de search knop. dus ja, dat gaat wel gemakkelijk :)
Lelijk (een telefoon moet symmetrisch zijn HTC!)
hoezo symmetrisch zijn? bedoel je het knikje onder in?
volgens mij bedoelt hij de knoppen onder het scherm.